Autokosten beheren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielsb
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 24-07 07:59
Hallo,

Ik rij mijn auto particulier, zoals zovelen.

Maandelijks maak ik een bedrag over van mijn 'lopende rekening generiek' naar 'lopende rekening auto'.
Met dit bedrag spaar ik voor een nieuwe auto en betaal ik mijn brandstof en overige kosten.

Ik heb dus twee lopende rekeningen, maar ik wil er nu een gezamenlijke rekening bij.
Rabobank zegt: niet mogelijk, 1 lopende rekening per persoon + 1 gezamelijke rekening.

Vraag:
Hoe doen jullie dit, hebben jullie een slimmigheidje om je autokosten te managen, apart van je normale lopende rekening?

Bedankt
Emiel

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:24

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Bij de rabobank kun je op de spaarrekening diverse spaarpotjes aanmaken.
Die gebruik ik daarvoor.

Zo heb ik een potje voor de auto, een potje voor de extra aflossing op de hypotheek, gemeentelijke belastingen, zorgpremie die ik jaarlijks in één keer betaal, en nog wat kleine dingetjes.
Maandelijks wordt dit periodiek afgeschreven, en aan het eind van het jaar staat het bedrag gewoon netjes opzij. :)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:46
Overstappen naar een minder prehistorische bank :P
Verschillende banken zoals Knab en Bunq ondersteunen verschillende bankrekeningen aka 'potjes' waar je mooi kan sparen voor dergelijke jaarlijks terugkomende uitgaven. Mag het geen geld kosten, dan kan je ook kijken naar 'gratis banken' zoals N26, Vivid, Openbank, etc - maar hier mis je wel iDeal.
Edit adhv hierboven: blijkbaar ondersteunt de Rabobank dit ook?

Persoonlijk doe ik dit overigens niet op de bankrekening zelf. Ik spaar voor verschillende dingen en vind het niet per se nodig om spaargeld voor de auto gescheiden te houden van ander spaargeld - gewoon niet aan je spaargeld zitten als het niet per se hoeft.

Ik houd wel een excel spreadsheet bij met kosten (wegenbelasting, verzekering, brandstof staan hier in, en daarnaast houd ik dus maandelijks iets opzij voor de jaarlijkse APK/reparaties + afschrijving/sparen voor een nieuwe) en houd hier rekening mee als ik na een salarisuitbetaling geld op mijn spaarrekening zet.

[ Voor 13% gewijzigd door Richh op 06-11-2020 15:58 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:58
Ik hou het bij met de abn grip app, die voegt uitgaven automatisch in de juiste categorie, is niet super accuraat, maar wel makkelijk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:34
Ik gebruik spritmonitor.de voor het beheren van mijn autokosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vegetoot
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-07 10:31
Ik denk dat je de verkeerde vraag hebt gesteld aan de Rabobank. Ik heb 2 eigen rabo betaalrekeningen, waarvan de laatste recent pas geopend. Als jij een extra rekening wil (eigen of gezamenlijk) dan kan dat ook bij de Rabobank prima, maar als je dat bij een reguliere bank wil, betaal je ook voor een pasje per persoon. Mag het ook virtueel gescheiden zijn, dan kun je prima de spaarpotjes van de Rabobank gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:31

Yucon

*broem*

Gewoon in excel. Zo lastig is dat toch niet? Brandstof bekijk ik niet per auto maar ik neem per auto het gemiddelde verbruik tegenover de gemiddelde brandstofprijs. De overige kosten zijn vrij makkelijk toe te wijzen want als het goed is sta je ook weer niet dagelijks bij de garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielsb
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 24-07 07:59
Bedankt voor jullie feedback. Ieder heeft zo zijn eigen manier merk ik wel. Excel kan natuurlijk wel maar is toch een extra administratie. Ik denk dan toch dat ik mij die spaarpotjes moet gaan aanwennen. Dan doe ik het zo.

[ Voor 16% gewijzigd door emielsb op 06-11-2020 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Laatst online: 24-07 15:45
Ik heb met mijn vorige auto de kosten voor brandstof, verzekering, belasting en onderhoud/reparatie bijgehouden in Fuellog, die doet ook export naar CSV, waar je kunt doen met die data wat je wil.

Als je dat eenmaal gewend bent bij het tanken kost het niet eens zoveel extra tijd, voor je uitstapt ff km-stand noteren, tijdens het tanken de literprijs invullen en ben je klaar met tanken het aantal liters.

Voor mijn huidige auto ben ik nog op zoek naar een app die fatsoenlijke ondersteuning heeft voor Bi-fuel auto's :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
@FastFred Spritmonitor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdoens
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:08

cdoens

Peugeot-gek

Ik hou het van al mijn auto's (vanaf 1997) bij in een Excel.
Onderhoud, MRB, belasting en brandstof staan apart geteld en de totale kosten per auto staat per jaar, per maand en per kilometer weergegeven.
Verder tel ik alle kilometers bij elkaar op en zit ik inmiddels over een half miljoen km's.
Op deze manier ben ik niet afhankelijk van een website of programma.

Ford Focus SW, Peugeot 106 Rallye (work-in-progress)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geerrrt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 24-07 14:27
cdoens schreef op maandag 9 november 2020 @ 15:46:
Op deze manier ben ik niet afhankelijk van een website of programma.
Behalve Excel natuurlijk :+

Eury#2434

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:39

Croga

The Unreasonable Man

Nope. Excel sheets kunnen ook eenvoudig in een hele berg andere tools ingelezen worden. OpenOffice, LibreOffice, SmartSuite, PowerBI, e.v.a.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doomtech
  • Registratie: Februari 2019
FastFred schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 16:24:
Ik heb met mijn vorige auto de kosten voor brandstof, verzekering, belasting en onderhoud/reparatie bijgehouden in Fuellog, die doet ook export naar CSV, waar je kunt doen met die data wat je wil.

Als je dat eenmaal gewend bent bij het tanken kost het niet eens zoveel extra tijd, voor je uitstapt ff km-stand noteren, tijdens het tanken de literprijs invullen en ben je klaar met tanken het aantal liters.

Voor mijn huidige auto ben ik nog op zoek naar een app die fatsoenlijke ondersteuning heeft voor Bi-fuel auto's :P
Haha waar gaat dit allemaal over joh :D Houd je ook bij aan het begin van elke rit wat de bandenspanning is? Heeft ook effect op de slijtage en bijbehorende afschrijvingskosten.

Gewoon elke maand de dag voordat je salaris overgemaakt wordt het restant van je lopende rekening (met wat veiligheidsmarge) naar je spaarrekening overboeken. Als daar eens een dik bedrag op staat een nieuwe auto kopen. Zo doe ik het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cdoens

cdoens

Peugeot-gek

doomtech schreef op maandag 9 november 2020 @ 16:00:
[...]

Haha waar gaat dit allemaal over joh :D Houd je ook bij aan het begin van elke rit wat de bandenspanning is? Heeft ook effect op de slijtage en bijbehorende afschrijvingskosten.

Gewoon elke maand de dag voordat je salaris overgemaakt wordt het restant van je lopende rekening (met wat veiligheidsmarge) naar je spaarrekening overboeken. Als daar eens een dik bedrag op staat een nieuwe auto kopen. Zo doe ik het.
Ieder z'n ding toch? ;)
Ik vind het gewoon leuk om te kunnen zien wat de auto's mij kosten en ik hou het onderhoud er ook in bij. Dat doe ik zelf dus zie ik meteen wat er bij welke km-stand moet worden gedaan en of ik bepaalde onderdelen nog op voorraad heb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-07 12:57

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

cdoens schreef op maandag 9 november 2020 @ 16:10:
[...]

Ieder z'n ding toch? ;)
Ik vind het gewoon leuk om te kunnen zien wat de auto's mij kosten en ik hou het onderhoud er ook in bij. Dat doe ik zelf dus zie ik meteen wat er bij welke km-stand moet worden gedaan en of ik bepaalde onderdelen nog op voorraad heb...
2x per jaar een dump downloaden en daar je benzine, onderhoud, belastingen etc uit parsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdoens

cdoens

Peugeot-gek

superduper schreef op maandag 9 november 2020 @ 16:14:
[...]

2x per jaar een dump downloaden en daar je benzine, onderhoud, belastingen etc uit parsen?
Voorraad van onderdelen (bougies, filters etc) ben ik niet tegengekomen in spritmonitor? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Laatst online: 24-07 15:45
doomtech schreef op maandag 9 november 2020 @ 16:00:
[...]

Ieder z'n ding, je kunt zo wel leuk spelen met cijfertjes in Excel. Verbruik per jaar, verbruik per seizoen, gemiddeld aantal euro's/liters per tankbeurt enzo, niet meteen interessant om dat allemaal te weten (behalve dan dat je exact weet wat je auto per km kost), wel leuk om mee te spelen.

[ Voor 4% gewijzigd door FastFred op 09-11-2020 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broabander
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22-07 15:20
Ik doe meeste onderhoud zelf, ik hou in Excel bij wat ik aan onderdelen uit geef. Daarnaast hou ik daarvan bij wat wanneer gedaan is (olie, filters, banden, bougies, distributie etc). Ik doe ook geen longlife beurten dus elke 15.000km nieuwe olie.

Ik zet 100 per maand in een ING potje apart voor onderhoud, wat daarvan overblijft is voor een tegenvaller of leuke upgrade (setje velgen bijv). Als het onderhoud duurder is dan wat er in het potje zit dan gaat dat gewoon van de 'standaard' spaarrekening af. Leuke upgrades alleen als er genoeg in het potje zit.

Verzekering, wegenbelasting, benzine gaat gewoon van de lopende rekening. Ik vergelijk 2x per jaar verzekeringen en voor de rest let ik niet op verbruik of brandstofkosten etc. Tank alleen Euro 98 en gooi 'm vol wanneer hij leeg is.

Afschrijving reken ik niet mee, mocht ik morgen een nieuwe auto nodig hebben en ik heb geen restwaarde + er staat niets op de spaarrekening dan koop ik wel een barrel van 500 euro uit m'n buffer.
Pagina: 1