Aansturen van Led verlichting aquarium

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaxxster
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-03-2024
Beste Tweakers,

Ik wil proberen een eigen DIY led verlichtging voor een aquarium te gaan maken.
Deze verlichting moet ook kunnen dimmen, dus ik ben benieuwd hoe ik dit het beste kan gaan opzetten? Om jullie een idee te geven waar ik over praat heb ik in de bijlages wat foto's staan hoe ik het wil hebben ongeveer. Is er iemand hier die mij op weg kan helpen waar ik eventueel bepaalde onderdelen kan bestellen ?
Ik wil uit eindelijk met een app voor android te werk gaan dus weet niet of hier dan ook nog verschil in zit ?
In totaal moet ik 6 led pucks gaan aanturen met verschillende kleuren. Als er iets is wat ik ben wat van belang is hoor ik het graag.

Bij voorbaat dank.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:06

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Plaatjes zijn nog niet gelukt, maar hardware zal afhangen van je verlichting.

Qua sturing, app is wel wat meer uitdaging denk ik. Geen idee wat je daar precies van plan bent. (Wat wil je sturen? Hoe verbinden? etc) Maar als je lampen gewoon met PWM kunnen dan kan je misschien gewoon Tasmota gebruiken. Deze toont een webpage en draait op wifi via een ESP8266.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:15

World Citizen

FreeReef.nl

Schets eens ongeveer wat je al in gedachte hebt. Want als je niet een soort van globale kennis hebt waardoor je al weet hoe je het ruwweg gaat bouwen, en welke elektronica er ruwweg allemaal nodig is... zou ik je niet willen adviseren hieraan te beginnen.

Je vind beschrijvingen van dit soort projecten eerder op aquarium forums. Daar zitten de Tweakers die van Aquariums houden.. en over het algemeen schrijven ze daar de inhoudelijk tekst en uitleg voor dit soort projecten. T.net heeft niet een overenthousiaste groep aquarium leden (wel een prachtig topic), dus meestal is de echte kennis op Aquarium forums te vinden.

Maar bereid je voor op 6 leercurves. Ik persoonlijk zou langer bezig zijn met het zoeken van de juiste LED dan de rest denk ik. :)

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaxxster
Ah crap ik ben ze vergeten in te voegen! Dit is wat ik ongeveer wil gaan doen.
Althans ga proberen ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NlWEYFS3HpdbO8pQ51E5dKZ24Lc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MvTFqhvAVK30DyIwblodceny.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cAqwe2wMGhgpNUVUbFEvPfUHWu0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u6CB7IKvWhInX7mmscuBf2jF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lsl2ud09oeDkZeLr-_2mSmI2Wh8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sdeqqTUc7sKbON88UjaETDBG.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:57
Komt het geheel straks onder water of buiten het aquarium?
En hoeveel wil je zelf doen qua programmeren? Je zou bijv naar individueel adresseerbare RGB leds zoals de WS2811, Ws2812b. Deze kun je aansturen via een esp. Hierop kun je ook een basic website draaien voor de bediening. Dit vergt wel wat programmeer werk.

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• petermiller
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 30-10-2021
Misschien niet helemaal wat je zoekt, maar je zou kunnen kijken naar http://www.piworx.net/index.php/mytank/
Draait op een Rasberry Pie met touchscreen en heeft, onder andere, een verlichting module.

LDD Pulse Width Modulated Light control
Support for Meanwell LDD 300/350/500/700/1000/1500 (all 0-5v based)
16 Light channels.

[ Voor 50% gewijzigd door petermiller op 07-11-2020 08:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:06

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Blaxxster Je zal toch met meer info moeten komen dan alleen een plaatje. Wat verwachten die dingen als sturing? Heb je al pin outs? Wat is die blauwe PCB? Moeten alle 6 de pucks hetzelfde doen of wat anders?

Naast die details is het al handig om een globale schets van het systeem te maken. Soort van bloksysteem, zodat je alles langzaam in behapbare brokken op kunt hakken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DutchITMaster
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-06 11:56

DutchITMaster

Pay peanuts, get monkeys.

De verlichting van AI nabootsen met ALI Leds en het zo goed laten werken zal een uitdaging worden.

Ik zal je vertellen waarom deze led armaturen zo goed zijn en waarom ook zo geliefd.

Deze armaturen hebben zoals weinig andere leds goede UV leds, het koraal wat normaal onder deze leds wordt gehouden ( steenkoraal en andere lichtminnende koralen ) hebben UV nodig. UV dringt niet ver door in het water , net zoals de rode kleur van de meeste leds. Daarom is de LED en Lens configuratie van deze armaturen zo belangrijk voor je koraal.

Daarnaast kunnen deze armaturen net zoals een hue bijvoorbeeld via een bridge met gelijktijdig en apart worden aangestuurd. En met een appje mooie efffecten weergeven.

Als je dit wilt met een ESP8266 icm met een home assistant gaat het qua techniek en kleurweergave nog wel lukken. Misschien kan je net als bij AI een onweerbuitje nabootsen.

Maar een overtrekkende wolkendek, kan ik met mijn kennis en kunde met HomeAssistant Nodered en ESP home nog niet bedenken. Daarbij moet je wel goede leds vinden als je hetzelfde wilt bereiken (weet niet of je het op een zoutwater aqua wilt zetten) Maar dan zijn juist de leds het belangrijkste.

Deze kunde en wijsheid komt uit een verleden toen ik nog een webshop runde voor zeeaquariums, ben een tweaker en heb de meeste verlichtingfouten wel gezien.

[ Voor 6% gewijzigd door DutchITMaster op 09-11-2020 19:24 ]

Netwerk Engineer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:15

World Citizen

FreeReef.nl

Nog vooruitgang, want ik ben wel voorstander van dit project op T.net. Leuke afwisseling.

Net als @DutchITMaster hier ook de praktijkervaring vanuit een fysieke winkel. LED was indertijd en blijft voorlopig nog riskant. En dat komt eigenlijk vooral doordat China niet zo betrouwbaar is kwa productie.

De echt goede merken die nu al jaren aan een stuk goed presteren over dezelfde bak, moeten ontzettend veel moeite doen om de kwaliteit van de LED te garanderen. Ze wijken nogal snel af in China.... kuch....

Dus als ik dan zelf op zoek moet gaan naar LED waarvan ik verwacht dat ze 10 jaar lang mijn koraal in leven houden... word ik angstig en hang ik snel HQI erboven.

Ik heb wel eens geklooid en getest met stukjes simpel koraal en eigen LED's, maar ik vertrouw niets totdat het zeker 8 jaar lang boven eenzelfde bak hangt. Zee aquaria zijn net opgestart na 2 jaar vind ik.. dus ik wil de groei zien over 8 jaar. Ik weet dat exact nauwkeurig bij bepaalde HQI lampen... maar LED's vertrouw ik nog steeds niet.

Maar toch, stel je wilt aan de slag... ik zal elke ervaring delen die ik heb. Wellicht heb je er niks aan, maar wil dit project wel stimuleren :D

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaxxster
petermiller schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 07:59:
Misschien niet helemaal wat je zoekt, maar je zou kunnen kijken naar http://www.piworx.net/index.php/mytank/
Draait op een Rasberry Pie met touchscreen en heeft, onder andere, een verlichting module.

LDD Pulse Width Modulated Light control
Support for Meanwell LDD 300/350/500/700/1000/1500 (all 0-5v based)
16 Light channels.
Dit ziet er inderdaad allemaal netjes uit. Mijn voorkeur heeft een app op de telefoon of via een ip adres inloggen. Ik heb regelmatig contact met Anapa_reef hij heeft een wifi module gemaakt voor een ander merk.Ik ben zelf geen ster in Rasberry Pie of laat staan programmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaxxster
Septillion schreef op maandag 9 november 2020 @ 18:49:
@Blaxxster Je zal toch met meer info moeten komen dan alleen een plaatje. Wat verwachten die dingen als sturing? Heb je al pin outs? Wat is die blauwe PCB? Moeten alle 6 de pucks hetzelfde doen of wat anders?

Naast die details is het al handig om een globale schets van het systeem te maken. Soort van bloksysteem, zodat je alles langzaam in behapbare brokken op kunt hakken.
Alle pucks moeten hetzelfe doen. De blauwe PCB is het mainboard waar alles op aangesloten zit. Dit is tevens ook de wifi module voor de app. Het is inderdaad de bedoeling dat dit een project is die even gaat duren. Ik hoop dit te kunnen sturen via een app. Deze kan ik laten maken op bijvL Fiverr soort marktplaats voor eigenlijk alle diensten. Ik zou hier ook iets kunnen laten programmeren afhankelijk hoeveel geld ik er in wil pompen. De lichten moeten per kleur in te stellen zijn dmv percentages. Ik had niet verwacht dat dit wat reacties zou opleveren dus excuus voor mijn late reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaxxster
DutchITMaster schreef op maandag 9 november 2020 @ 19:21:
De verlichting van AI nabootsen met ALI Leds en het zo goed laten werken zal een uitdaging worden.

Ik zal je vertellen waarom deze led armaturen zo goed zijn en waarom ook zo geliefd.

Deze armaturen hebben zoals weinig andere leds goede UV leds, het koraal wat normaal onder deze leds wordt gehouden ( steenkoraal en andere lichtminnende koralen ) hebben UV nodig. UV dringt niet ver door in het water , net zoals de rode kleur van de meeste leds. Daarom is de LED en Lens configuratie van deze armaturen zo belangrijk voor je koraal.

Daarnaast kunnen deze armaturen net zoals een hue bijvoorbeeld via een bridge met gelijktijdig en apart worden aangestuurd. En met een appje mooie efffecten weergeven.

Als je dit wilt met een ESP8266 icm met een home assistant gaat het qua techniek en kleurweergave nog wel lukken. Misschien kan je net als bij AI een onweerbuitje nabootsen.

Maar een overtrekkende wolkendek, kan ik met mijn kennis en kunde met HomeAssistant Nodered en ESP home nog niet bedenken. Daarbij moet je wel goede leds vinden als je hetzelfde wilt bereiken (weet niet of je het op een zoutwater aqua wilt zetten) Maar dan zijn juist de leds het belangrijkste.

Deze kunde en wijsheid komt uit een verleden toen ik nog een webshop runde voor zeeaquariums, ben een tweaker en heb de meeste verlichtingfouten wel gezien.
Thanks voor je uitgebreide antwoord!
Ik heb geïnformeerd bij verschillende fora's waar ik op moet letten.Dit zijn dan wel voornamelijk US forums. Ik kan via Ebay een soortgelijk led puck kopen tussen de 20-30 Dollar. Via aliexpress hoef ik het niet te proberen onmogelijk taak.

Wat betreft de wolken,omweer,acclimation modus heb ik niks mee. Je schrikt je de pleuris als je dit aanzet en je zit rustig tv te kijken ;)
Ik ben vooral benieuwd of ik iets soort gelijks kan maken.

Wat is de reden dat je gestopt bent met je webshop ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaxxster
World Citizen schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 20:00:
Nog vooruitgang, want ik ben wel voorstander van dit project op T.net. Leuke afwisseling.

Net als @DutchITMaster hier ook de praktijkervaring vanuit een fysieke winkel. LED was indertijd en blijft voorlopig nog riskant. En dat komt eigenlijk vooral doordat China niet zo betrouwbaar is kwa productie.

De echt goede merken die nu al jaren aan een stuk goed presteren over dezelfde bak, moeten ontzettend veel moeite doen om de kwaliteit van de LED te garanderen. Ze wijken nogal snel af in China.... kuch....

Dus als ik dan zelf op zoek moet gaan naar LED waarvan ik verwacht dat ze 10 jaar lang mijn koraal in leven houden... word ik angstig en hang ik snel HQI erboven.

Ik heb wel eens geklooid en getest met stukjes simpel koraal en eigen LED's, maar ik vertrouw niets totdat het zeker 8 jaar lang boven eenzelfde bak hangt. Zee aquaria zijn net opgestart na 2 jaar vind ik.. dus ik wil de groei zien over 8 jaar. Ik weet dat exact nauwkeurig bij bepaalde HQI lampen... maar LED's vertrouw ik nog steeds niet.

Maar toch, stel je wilt aan de slag... ik zal elke ervaring delen die ik heb. Wellicht heb je er niks aan, maar wil dit project wel stimuleren :D
Progressie nog niet. Ik heb bijna mijn eigen aquarium af. Voor het mooie kom ik 1 ledpuck te kort qua spreiding van mijn licht. Ik gebruik nu zelf de 52HD.

China is niet echt betrouwbaar zowel Aliexpress/Alibaba. Ze snappen niet wat je precies wil bereiken en als ze het wel snappen vragen ze belachelijk veel geld. Ik wil dit project zelf en maakt me niet echt uit hoelang ik er over doe 8)7 . Waarschijnlijk is een nieuwe lamp veel goedkoper of net zo duur, maar ik hou van uitdagingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:42

Bezulba

Formerly known as Eendje

Je moet idd niet bij aliexpress om hulp gaan vragen bij zulke projecten. Je moet exact weten wat je nodig hebt, dat bestel je en dat is prima, maar de verkopers zijn in 99.99% gewoon dozenschuivers die je vraag niet eens kunnen beantwoorden ook al zouden ze hem begrijpen.

Ik zou dit project in stappen aanpassen.

1. eerst een puck maken met de juiste leds en aansturing. Misschien al direct dimbaar, maar eenvoudiger zonder.
2. daarna deze puck aansluiten op bijvoorbeeld een arduino. Zijn makkelijk programmeerbaar, kan je een module aanhangen voor inschakelen op tijd/datum etc etc.
3. Als dat allemaal werkt kan je kijken of er een koppeling met een app mogelijk is. Je zal dan een wifi/bluetooth circuit toe moeten voegen maar je bent dan modulair bezig en je kan dus makkelijk iets toevoegen als je vorige stap helemaal werkt ipv dat je alles tegelijk doet en dan 20 dingen moet uitproberen met troubleshooten.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchITMaster
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-06 11:56

DutchITMaster

Pay peanuts, get monkeys.

Blaxxster schreef op woensdag 11 november 2020 @ 09:46:
[...]

Wat is de reden dat je gestopt bent met je webshop ?
Als je goede pucks kan vinden dan denk ik dus wel dat het kan lukken. Als je NodeMCU met ESPHome configureert kom je een heel eind. Het leuke is dan dat je het in bijv home assistent kan opnemen.
Maar let wel , goede verlichting is voor jer aqua essentieel. Als het rood bijvoorbeeld niet diep genoeg kan doordringen in het water verlies je de koralen die hiervan afhankelijk zijn.

Stoppen met mijn shop was door een conflict met een claimende werkgever die privetijd niet als zodanig zag. En daardoor heb ik de verkeerde beslissing genomen en de webshop beëindigd. Mijn domste beslissing ooit.

Netwerk Engineer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:17
Bestaande LED verlichting wordt vaak aangesloten op een Tc420 of TC421, weet niet of je die mogelijkheid hebt?

Op Aquaforum heeft Tuinkabouter ook zijn eigen LED verlichting gemaakt, wellicht goed om dat topic eens door te nemen: https://aquaforum.nl/thre...0-van-tuinkabouter.93475/

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:10

de Peer

under peer review

Denk goed na over de koeling. Niet onderschatten.
Ik gebruik waterkoeling voor mijn aquariumledverlichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaxxster
DutchITMaster schreef op woensdag 11 november 2020 @ 10:44:
[...]

Als je goede pucks kan vinden dan denk ik dus wel dat het kan lukken. Als je NodeMCU met ESPHome configureert kom je een heel eind. Het leuke is dan dat je het in bijv home assistent kan opnemen.
Maar let wel , goede verlichting is voor jer aqua essentieel. Als het rood bijvoorbeeld niet diep genoeg kan doordringen in het water verlies je de koralen die hiervan afhankelijk zijn.

Stoppen met mijn shop was door een conflict met een claimende werkgever die privetijd niet als zodanig zag. En daardoor heb ik de verkeerde beslissing genomen en de webshop beëindigd. Mijn domste beslissing ooit.
Voor nu is dit mijn keuze

https://blueacro.com/coll...-blue?variant=24175273734

Eigenlijk verkoopt deze site alles wat ik nodig heb.
Balen dat je gestopt bent, is een mooie markt voor tegenwoordig als je een beetje normale prijzen hanteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaxxster
Gynnad schreef op woensdag 11 november 2020 @ 10:55:
Bestaande LED verlichting wordt vaak aangesloten op een Tc420 of TC421, weet niet of je die mogelijkheid hebt?

Op Aquaforum heeft Tuinkabouter ook zijn eigen LED verlichting gemaakt, wellicht goed om dat topic eens door te nemen: https://aquaforum.nl/thre...0-van-tuinkabouter.93475/
Ik ga vanavond is op mijn gemak lezen wat Tuinkabouter heeft gedaan.
De mogeljkheden liggen nog helemaal open ik heb verder geen ervaring/kennis wat betreft een Tc420 of TC421.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaxxster
de Peer schreef op woensdag 11 november 2020 @ 11:02:
Denk goed na over de koeling. Niet onderschatten.
Ik gebruik waterkoeling voor mijn aquariumledverlichting.
Dat is een hele goeie want daar heb ik nog niet goed over nagedacht!
Pagina: 1