Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenvannen
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 03-06 10:48
Ik heb zonet een Gigabyte X570 Aorus Elite ontvangen van . Tevreden van die winkel behalve dat ze PostNL gebruiken. Ik vermoed echter dat het moederbord reeds uit zijn beschermende plastic is gehaald en mogelijks gebruikt is - de plastic heb ik zelf nog niet opengedaan, dus dat laatste is me onduidelijk. Toevallig heb ik vorig jaar hetzelfde moederbord besteld, die doos ook gehouden, en daardoor vielen me de volgende dingen op:
- Moederbord anti-statische plastic heeft vreemde markeringen. Niet passend met de moederbord onderdelen, alsof het moederbord eruit gehaald is en erop geplaatst
- Plakband die moederbord anti-statische plastic toehoud zit niet strak, alsof duim/nagel eronder heeft gezeten.
- De doos bevat niet de NVME koelspreader
- De doos bevat geen zakje met 4 vijsjes (vermoedelijk voor HDD/SSD?)
- Er is 1 papiertje tekort 'Guide de parametrage facile de la carte mere'
* Allebei zijn ze rev1.0
* De moederbord doos zelf heeft geen sticker/plakband. Ik herinner me niet of die doos van vorig jaar in plastic zat.

Behalve als 'bewijs' interesseren de koelspreader, de vijsjes en het papiertje me niet. Het gaat me hier voornamelijk over de onbekende behandeling van het moederbord door een onbekende die mogelijks de levensduurte van het product kan aantasten. Vb. vastpakken zonder gegrond te zijn. Electrostatische dingen zijn geen werkt/stuk switch maar additief. Naast het feit dat ik mij minder onzeker voel met een gewoon nieuw product.

De vraag komt omdat ik ook autist ben en dus behoorlijk onzeker ben of dit okee is. Ik heb zeker begrip voor de winkels maar moet ook voor mezelf opkomen. Moet ik dit - na overleg met de klantendienst - aandringen om terug te zenden of gewoon me erover zetten? Ook handig om te weten is dat ik wacht op een R9 5900X CPU en dit moederbord dus toch 2 weken niet nodig heb.

Vragen:
1) Gegeven de feiten (vraag gerust extra), lijkt dit reeds geopend?
2) Is dit wettelijk OK? Refurbished moet je volgens mij duidelijk aangeven maar "14-dagen-terug & geopened, mogelijks gebruikt" weet ik niet.
3) Wat is mijn beste actie(s)?

[ Voor 0% gewijzigd door Perkouw op 07-11-2020 10:28 ]

Beste antwoord (via kenvannen op 07-11-2020 12:08)

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:41
kenvannen schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 15:15:
Die zit waarschijnlijk ook niet los in de doos maar gewoon op het moederbord gemonteerd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7NIBBrZNt_1yv47zTSuTe43EY_Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VSQcJ4F6ArxraVaOLtztTMTu.png?f=user_large
Denk dat je je druk maakt om niets.

Alle reacties

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Je mist sowieso de NVMe heatsink, dus incompleet. Terugsturen dus. :)

Je mag het zelfs zonder opgave van reden terugsturen volgens de wet koop op afstand.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:15
1) Klinkt als zijnde geopend.

2) Of dit wettelijk OK is vind ik moeilijk te zeggen. IANAL. Ik zou het echter niet direct als netjes bestempelen, maar anderzijds hoeft er ook niet direct opzet in het spel te zitten denk ik. De doos aan de buitenkant ziet er vermoedelijk gewoon netjes uit. En in de drukte van verzendingen gisteren, kan ik mij prima voorstellen dat indien deze gisteren verstuurd is, iemand misschien een exemplaar van een verkeerde stapel heeft gepakt.

3) Ik zou e-mailen met , de situatie voorleggen en met hun bespreken om in het geval van problemen een exemplaar te kunnen wisselen in plaats van een fabrieks reparatie proces in te laten sturen. Indien zij dit niet toe kunnen zeggen, dan binnen WKA retour sturen. Gezien het jouw namelijk niet gaat om de extra's en de kans ook gewoon aanwezig is dat het board naar behoren werkt, scheelt dat je namelijk wel de moeite van retourzending, eventuele kosten om dit verzekerd retour te sturen.

[ Voor 0% gewijzigd door Perkouw op 07-11-2020 10:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• denheer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-09 21:03
PD2JK schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 15:17:
Je mist sowieso de NVMe heatsink, dus incompleet. Terugsturen dus. :)

Je mag het zelfs zonder opgave van reden terugsturen volgens de wet koop op afstand.
^ Dit.

Vervolgens kan je in de tijd totdat je R9 5900X CPU binnen komt een echt nieuw moederbord vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenvannen
psychodude schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 15:48:
2) [...] En in de drukte van verzendingen gisteren, kan ik mij prima voorstellen dat indien deze gisteren verstuurd is, iemand misschien een exemplaar van een verkeerde stapel heeft gepakt.
Daar zou je eventueel begrip kunnen voor hebben, maar is niet van toepassing; Het pakje was door PostNL reeds ontvangen op 2 november. Vervolgens was ik 3 november thuis, want wordt geleverd. 4 november thuis, want wordt geleverd. 5 november was ik thuis, want wordt geleverd. Uiteindelijk vandaag 6 november geleverd. Volle respect voor de jongens bij PostNL maar het systeem werkt precies niet. Daarnaast 1 op 3 pakjes (of iets meer) van PostNL wordt standaard bij de buur geleverd. Ondanks dat ik hiervoor nooit toestemming heb gegeven en voor de levering speciaal thuisblijf.

Rond dezelfde periode 1 pakje van GLS mooi op tijd. Leuk. Ook 2 pakjes van BPost elk 1 dag uitstel, was ik mooi de dag ervoor van verwittigd ("door externe omstandigheden" lijkt mij de pandemie). Prima. 1 Pakje van PostNL, gewoon bij de buur geleverd, en 1 ander pakje 4 dagen vertraging. Ook in het verleden al meermaals gewoon bij buur, foutief gemarkeerd als "niet thuis", en/of gewoon enkele dagen vertraging (in non-pandemie tijden) ondanks dat ze me elke dag steeds opnieuw verwittigen om thuis te blijven.

Maar goed, dit topic is niet om mijn verveling met PostNL te uiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje naar SF, want dit is geen technische vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:25
kenvannen schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 16:23:
[...]

Daar zou je eventueel begrip kunnen voor hebben, maar is niet van toepassing; Het pakje was door PostNL reeds ontvangen op 2 november. Vervolgens was ik 3 november thuis, want wordt geleverd. 4 november thuis, want wordt geleverd. 5 november was ik thuis, want wordt geleverd. Uiteindelijk vandaag 6 november geleverd. Volle respect voor de jongens bij PostNL maar het systeem werkt precies niet. Daarnaast 1 op 3 pakjes (of iets meer) van PostNL wordt standaard bij de buur geleverd. Ondanks dat ik hiervoor nooit toestemming heb gegeven en voor de levering speciaal thuisblijf.

Rond dezelfde periode 1 pakje van GLS mooi op tijd. Leuk. Ook 2 pakjes van BPost elk 1 dag uitstel, was ik mooi de dag ervoor van verwittigd ("door externe omstandigheden" lijkt mij de pandemie). Prima. 1 Pakje van PostNL, gewoon bij de buur geleverd, en 1 ander pakje 4 dagen vertraging. Ook in het verleden al meermaals gewoon bij buur, foutief gemarkeerd als "niet thuis", en/of gewoon enkele dagen vertraging (in non-pandemie tijden) ondanks dat ze me elke dag steeds opnieuw verwittigen om thuis te blijven.

Maar goed, dit topic is niet om mijn verveling met PostNL te uiten.
je hebt gewoon bedenktijd
maar denk dat hem ook wel zal omwisselen als je ff contact opneemt.
die lui werken keurig volgens het hoe het hoort te gaan principe

het zal uiteindelijk weinig kwaad kunnen
moederborden gaan over het algemeen niet kapot na de garantieperiode als het daarbinnen niet al gebeurd is.

Die werken of niet goed of wel goed en als ze wel goed werken dan functioneren ze meestal langer dan je er gebruik van maakt.

Uitgezonderd backpanel issues door slijtage of schade door spanningspieken

[ Voor 0% gewijzigd door Perkouw op 07-11-2020 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenvannen
br00ky schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 00:54:
Schopje naar SF, want dit is geen technische vraag.
Had wat moeite om het meest toepasselijke forum te vinden. Dank!
boyette schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 00:58:
maar denk dat hem ook wel zal omwisselen als je ff contact opneemt.
die lui werken keurig volgens het hoe het hoort te gaan principe
Niks tegen hoor. Er is van mij bij hun al voldoende goed gelopen en de reviewscore over hun is ook duidelijk. Maar dit vond ik nou even minder netjes en dat moet ik dan ook niet wegstoppen. Daarnaast is het feit dat een prima winkel is, een belangrijk gegeven naar wat het wel/niet zou kunnen zijn.
boyette schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 00:58:
het zal uiteindelijk weinig kwaad kunnen
moederborden gaan over het algemeen niet kapot na de garantieperiode als het daarbinnen niet al gebeurd is.
Laat nou net mijn vorig moederbord buiten garantieperiode stuk gegaan zijn. Zonder waarschuwing, , voldoende luchtkoeling, met zachte behandeling, en zonder overclocking (... erg jammer met een watergekoelde i7 3930K die 'makkelijk' van 3.2 naar 4.5Ghz zou gaan, maar soit). Ik weet dat het toevallig is, maar ben ook maar mens dus dit zal vast m'n gevoelens en dus mijn beslissing beinvloeden. Iets van het verschil tussen weten en geloven ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:25
Het kan ook gewoon een vergissing zijn.
Begin er eens mee er gewoon contact over op te nemen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Ik zou het moederbord gewoon terugsturen. Je weet inderdaad niet of een mogelijke vorige gebruiker er wel zuinig op geweest is. Het is geen boek dat goed of niet goed is. Mocht het moederbord kapot gaan, zou ik in ieder geval dat heel vervelend vinden, omdat je er nooit achter zal komen waardoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:18

Vos

AFCA

Heb je überhaupt contact gehad met de winkel? Misschien stellen die wel gelijk voor om hem te ruilen. Begin daar eens mee :)

(En ja je mag hem natuurlijk altijd retour doen)

[ Voor 21% gewijzigd door Vos op 07-11-2020 08:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-08 05:29
Geopend wil niet zeggen dat ze het niet als nieuw mogen verkopen (bij bepaalde producten is het zelfs handig als de verkoper even in de doos kijkt of het wel compleet is). Gebruikt mag niet als nieuw verkocht worden. Retour als nieuw verkopen, dat weet ik helaas niet.

Maar als je je er niet goed bij voelt (en je kent jezelf vast goed genoeg of het aan je zal blijven vreten) dan gewoon retour. Gezien het niet compleet is, is dat alleen al reden voor een retour vooral omdat je het product toch nog even niet nodig hebt. Laat het even weten zonder al te veel detail (er ontbreekt iets en de inhoud lijkt al eerder uit de doos gehaald te zijn graag ruil je om voor een ander exemplaar is al goed zat).

Uiteraard hoef je de retourkosten niet te betalen indien je gaat voor de optie 'niet compleet en lijkt geopend, graag omruilen of geld terug'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWL92
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 12:57
Ben zelf nog geen onderdeel tegengekomen dat stuk is gegaan door statische lading.
echter maandje terug wel problemen met een msi board gehad, eerste m2 slot werkte niet (geen idee waarom)
zooitje terug gestuurd en vervangende onderdelen gekregen.

Enige stickers die ik had, was de sluiting op de statische zak waar het mobo in zat. en een los msi stickertje in de doos...

die 4 vijsjes, neem aan schroeven? lijkt me sterk dat die voor een hdd zijn als ze bij mobo komen.. die horen bij je kast te zitten. als t kleintjes zijn, zijn ze wss voor de m2 ssd's.

Als je r niet mee zit je dat je een gebruikt product heb, toch grondig testen of alles werkt.
Anders terug sturen onder de noemer van incompleet. wkoa is leuk en kan je je op beroepen, maar vind het nogal knullig als de volgende tegen het zelfde probleem aan loopt, doordat de doos door geschoven word.
(hadden ze gezien dat t incompleet was, was dit tenslotte niet gebeurd?)

edit: m2 heatspreader zit niet gewoon al op t board?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

Perkouw

Moderator General Chat
Overal even de shopnaam weg gehaald, dat voegt nu niets toe aan de discussie

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:40
Geopend vind ik niet zo'n probleem.
Beschadigd of ontbrekende onderdelen maakt het een ander verhaal.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:55

Blokker_1999

Full steam ahead

JWL92 schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 09:18:
Ben zelf nog geen onderdeel tegengekomen dat stuk is gegaan door statische lading.
echter maandje terug wel problemen met een msi board gehad, eerste m2 slot werkte niet (geen idee waarom)
zooitje terug gestuurd en vervangende onderdelen gekregen.

Enige stickers die ik had, was de sluiting op de statische zak waar het mobo in zat. en een los msi stickertje in de doos...

die 4 vijsjes, neem aan schroeven? lijkt me sterk dat die voor een hdd zijn als ze bij mobo komen.. die horen bij je kast te zitten. als t kleintjes zijn, zijn ze wss voor de m2 ssd's.

Als je r niet mee zit je dat je een gebruikt product heb, toch grondig testen of alles werkt.
Anders terug sturen onder de noemer van incompleet. wkoa is leuk en kan je je op beroepen, maar vind het nogal knullig als de volgende tegen het zelfde probleem aan loopt, doordat de doos door geschoven word.
(hadden ze gezien dat t incompleet was, was dit tenslotte niet gebeurd?)

Het probleem met statische ladingen is dat als er schade zou zijn veroorzaakt je dit soms pas maanden later kun te zien krijgen doordat iets dan pas faalt. Het hoeft niet zo te zijn dat een statische lading onmiddelijk voor een defect zorgt.

--edit--
snel even de handleiding opgezocht. Volgende items horen in de doos te zitten
  • Moederbord 8)7
  • Handleiding
  • Snelstartgids
  • Driver CD
  • 4 SATA cables
  • G connector (geen idee wat dat is)
  • M.2 schroeven en standoffs
  • Wifi antenne als je de Wifi versie van het bord hebt

[ Voor 11% gewijzigd door Blokker_1999 op 07-11-2020 11:23 ]

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:41
kenvannen schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 15:15:
Die zit waarschijnlijk ook niet los in de doos maar gewoon op het moederbord gemonteerd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7NIBBrZNt_1yv47zTSuTe43EY_Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VSQcJ4F6ArxraVaOLtztTMTu.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kenvannen
JWL92 schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 09:18:
[..]
Voor zover ik het begrijp: statische lading werkt als Hit Points in een game met een onzichtbare health bar. Het doet schade maar tot op een punt merk je d'er niks van want je mannetje werkt nog gewoon. Tot plots 'poof' en je moeilijk kan uitvissen wat er gebeurd is.

En ja, klopt, de heatspreader zat op't board. Was mijn sterkste aangever op 'geopend' dus... Ik zal maar eens nadenken.
Perkouw schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 10:29:
[mbr]Overal even de shopnaam weg gehaald, dat voegt nu niets toe aan de discussie[/]
Mijn excuses. Ik vond het wel een waardevol gegeven dat het over een goed beoordeelde shop ging. Zou dit toegestaan zijn mits geanonimiseerd? <fictief voorbeeld> Iets zoals "shop met minder dan 3 sterren met 'ergens' minder dan 50 recente reviews"?
Blokker_1999 schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 11:18:
[...]
G connector (geen idee wat dat is)
[...]
Dat is een gids voor de meuk als de 4pin speaker, de 2pin power button, power led, reset button, HDD led, en nog enkele dingetjes. Steek je in di G connector die je dan makkelijk in je kast op je moederbord steekt.
Nielson schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 11:24:
[...]
[afbeelding]
Klopt, hoe heb ik die niet gezien. Iets met laag hangende zon en donker plastic zeker.

Dat is zeker een belangrijk, mogelijks doorgevend, feit dus goed mogelijk dat ik een storm in 'n glas water creerde. Zal er nog even over nadenken.

In ieder geval dank aan iedereen om zijn mening te delen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:14
Misschien een bios update gekregen in de winkel ivm 5000 serie cpus?

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
Je verhaal over hitpoints voor onderdelen is leuk gevonden maar ver gezocht, de kans dat het mis gaat door statische hits is echt heel klein (ik kan me eigenlijk geen defecte onderdelen heugen in de afgelopen 20 jaar behalve defecten die overduidelijk ergens anders aan lagen dan iets als statische electra). Zeker voor het onzekere kan je er wel goed op letten, en zeker als iemand anders het product al ff heeft gebruikt weet je niet hoe en wat, maar de vrees voor defecten is niet zo heel hard nodig. Dat geld ook voor alles dat ik tweedehands heb gekocht, ben nooit echt bang geweest voor 'hoe onzorgvuldig de vorige gebruiker' geweest is. Ik let zelf ook maar minimaal op (ik ga niet ff over hoogpollig tapijt schuren voor ik aan de pc ga zitten, maar verder doe ik gewoon rustig mijn ding)

[ Voor 22% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 07-11-2020 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenvannen
Icekiller2k6 schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 15:52:
Misschien een bios update gekregen in de winkel ivm 5000 serie cpus?
Mogelijk, maar ik zou ervan uitgaan dat ze daarmee dan adverteren. Daarnaast kan je bij dit moederbord het BIOS updaten zonder CPU, geheugen of graka dus het nut lijkt me ver weg...
"Q-Flash Plus update BIOS Without Installing CPU, Memory and Graphics card"
TWeaKLeGeND schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 15:52:
[...] de kans dat het mis gaat door statische hits is echt heel klein (ik kan me eigenlijk geen defecte onderdelen heugen in de afgelopen 20 jaar behalve defecten die overduidelijk ergens anders aan lagen [..]
Het is heel goed mogelijk dat ik net genoeg weet hierover om mezelf kwaad te doen. Ik heb best zin om deze discussie verder te zetten maar laten we het erbij houden dat ik van nature onzeker ben, en dat er iets van waarheid in zit hoe weinig (of veel) dan ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TacoTaco
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-09 11:57
kenvannen schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 16:23:
[...]
Daarnaast 1 op 3 pakjes (of iets meer) van PostNL wordt standaard bij de buur geleverd. Ondanks dat ik hiervoor nooit toestemming heb gegeven en voor de levering speciaal thuisblijf.
Off topic: dit is standaard, je moet bij de verzender aangeven dat er "alleen huisadres" geleverd mag worden. /off-topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:55

Blokker_1999

Full steam ahead

kenvannen schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 16:14:
[...]

Mogelijk, maar ik zou ervan uitgaan dat ze daarmee dan adverteren. Daarnaast kan je bij dit moederbord het BIOS updaten zonder CPU, geheugen of graka dus het nut lijkt me ver weg...

[...]

Het is heel goed mogelijk dat ik net genoeg weet hierover om mezelf kwaad te doen. Ik heb best zin om deze discussie verder te zetten maar laten we het erbij houden dat ik van nature onzeker ben, en dat er iets van waarheid in zit hoe weinig (of veel) dan ook.
Niet vergeten dat er vele mensen zijn die dat niet eens weten, die een mobo en cpu kopen die zouden moeten samenwerken, alles monteren, opstarten om dan een PC te zien die niet werkt en na veel gevloek de boel maar terugsturen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:48
TS voelt zich duidelijk niet op zijn gemak met het feit dat de verpakking mogelijk geopend is geweest, of dat echt zo is of niet doet er eigenlijk al niet eens meer toe. En er is hier niemand die die onzekerheid weg kan nemen. Dus ik zou hem gewoon terug sturen onder de WKOA en elders, of zelfs bij dezelfde shop, bestellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Mja, ik heb bij dezelfde winkel (kon de naam zien voor 'ie geanonimiseerd werd) eerder dit jaar onderdelen voor twee gelijke PC's gekocht. En 1 PSU zat netjes ingesealt in plastic, de ander niet - dus ja, de winkel verkoopt geretourneerde producten als nieuw. Dat werd door de winkel bevestigd toen ik daarover vragen ging stellen:
Net als elke consument die een product bij <naam winkel> koopt heb je bij ons 30 dagen retourrecht.

Wanneer een klant een product retour stuurt binnen deze 30 dagen dan wordt dit product gecontroleerd op onze retourafdeling.

Alleen wanneer een product in nette en zeer goede staat verkeerd wordt dit product retourgenomen en gaat dit onze voorraad terug in.

Wij kunnen je garanderen dat het verder om een geheel nieuw product gaat waar dan ook de volledige garantie opzit. Je kan het product dus zorgeloos in gebruik nemen.

Mocht je toch wensen het product te retourneren dan kan je hiervoor uiteraard een retour aanvragen.
Heb toen de PSU gewoon maar in gebruik genomen, al gaat de blijheid van een nieuw product uitpakken er zo wel een beetje van af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matthys70
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:10
*knip* Het forum is niet bedoeld voor shopervaringen. Die mag je in de Shopreviews via https://tweakers.net/shopreview/ plaatsen.

[ Voor 85% gewijzigd door Yorinn op 07-11-2020 22:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
kenvannen schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 16:14:
[...]

[...]

Zoals ik zei, je kent jezelf het beste en moet doen waar je je goed bij voelt. Mijn stem komt uit eigen ervaring en geeft mij persoonlijk het vertrouwen me er nooit druk om te maken maar ik weet dat het technisch gezien inderdaad kan dat iets na 3 jaar plots dood gaat door een slechte behandeling vandaag. (ik acht alleen dat ik binnen die 3 jaar dood neerval vanwege iets anders net zo groot). Maar blijft een beetje anekdotisch he.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PepijnK
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 29-08 18:53
TacoTaco schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 16:29:
[...]

Off topic: dit is standaard, je moet bij de verzender aangeven dat er "alleen huisadres" geleverd mag worden. /off-topic
Ook off-topic, maar bij veel winkels kan je een bedrijfsnaam opgeven en met "NIET BIJ BUREN AFGEVEN" als bedrijfsnaam is het mij niet meer gebeurd dat er pakketjes bij de buren zijn afgegeven. Het is weinig subtiel, maar niemand kan dan nog ontkennen dat je het hebt aangegeven, het staat immers op het pakket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenvannen
TacoTaco schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 16:29:
PepijnK schreef op zondag 8 november 2020 @ 03:16:
Ook off-topic, maar bij veel winkels kan je een bedrijfsnaam opgeven en met "NIET BIJ BUREN AFGEVEN" [...]
TacoTaco, die optie heb ik nooit gezien. Ik zal de volgende keer mijn ogen eens extra goed open houden. PepijnK, *insert modern problems require modern solutions meme* :) Zal ik 'ns proberen.
Blokker_1999 schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 17:46:
Niet vergeten dat er vele mensen zijn die dat niet eens weten, die een mobo en cpu kopen die zouden moeten samenwerken, alles monteren, opstarten om dan een PC te zien die niet werkt en na veel gevloek de boel maar terugsturen.
Klopt. Ik had het standpunt gemist van tweakers met minder ervaring. Of non-tweakers die zich toch aan zelfbouw wagen (... maar zijn ze dan niet tweakers?) Ook is het makkelijk om te vergeten dat de gemiddelde mens best 'chaotisch' is en niet alles wil weten & onderzoeken over 'dat interessant nieuw ding'. Nou doe je me hopen dat er niet teveel 5000 serie CPUs teruggestuurd worden omdat de firmware voor X470/B450 daarvoor pas januari 2021 beschikbaar wordt...
TWeaKLeGeND schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 23:14:
Zoals ik zei, je kent jezelf het beste en moet doen waar je je goed bij voelt. Mijn stem komt uit eigen ervaring en geeft mij persoonlijk het vertrouwen me er nooit druk om te maken maar ik weet dat het technisch gezien inderdaad kan dat iets na 3 jaar plots dood gaat door een slechte behandeling vandaag. (ik acht alleen dat ik binnen die 3 jaar dood neerval vanwege iets anders net zo groot). Maar blijft een beetje anekdotisch he.
Ik zit er nog maar pas in, enkele jaren, maar ik denk dat twee peilers van autisme zijn dat je geen gewaarzijn hebt van je eigen emoties - alsook die van anderen, al kun je dit iets overbruggen door heel zware logica - en, mogelijks als gevolg daarvan, onzeker zit in jezelf, de wereld, alles eigenlijk. Maar autisme is een breed spectrum, is momenteel ook - volgens mijn therapeut - een vangnet voor verschillende (verkeerde dus) diagnoses, en is hier wat offtopic. Maar 'Je kent jezelf het beste' voelt als beide waar en onwaar.

Qua anekdotische voorbeelden heb ik d'r ook hoor. Al eens een RAM stick stuk, 3 van mijn moederborden (en verschillende anderen), eens een PSU of twee, een Graka, ... Doorgaans zonder duidelijke reden, soms zie ik een vermoedelijke doorbrande chip. Ook een hele resem aan HDDs maar da's vrijwel altijd duidelijk mechanisch. Vaak zelfs dingen die bekend staan super solide te zijn. Dan zijn er ook dingen die erg slechte reputatie hebben die gewoon blijven en blijven en blijven doorgaan. Ik probeer me daar over te zetten en vooral met feiten te redeneren en dat is... best complex maar ik doe m'n best :)

Misschien moeten we het erbij laten met dat het jou de tijd en aandacht niet waard is en dat ik het (nog) niet kan laten om hierover na te denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:52

Theo

moederbord

TWeaKLeGeND schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 23:14:
[...]

ESD expert meldt! Ik hou mij zo'n 10 jaar professioneel bezig met het ontwerpen van electroncica, en weet door cursussen en trainen het één en ander van ESD af. In het kort, ESD is een bitch. Als je twee materialen langs elkaar wrijf (waarbij lucht óók een materiaal kan zijn, dus wapperen met je armen is wrijving tussen lucht en je kleding...) levert dat een lading op. Als jij geladen bent je je raakt een stukje electronica aan dan kun jij je daaraan ontladen. Bij een lading van meer dan 10.000 volt zie je een vonkje, daaronder niet echt. (bij meer dan 100.000.000 volt heb je bliksem, dat óók ontlading is..) Bij een spanning van meer dan 100 volt heeft dit nadelige gevolgen voor de electronica, mits er geen beveiliging aanwezig is. Meestal is electronica tot zo'n 2.000 volt wel beveiligd.

Maar daar heb je dus een gevaarlijk gebied tussen een ontlaadspanning van 2kV tot 10 kV. Je ziet het niet, maar het is wel schadelijk. Heel toepasselijk wordt het genoemd dat een component dan zwanger is, omdat gemiddeld na 9 gebruiksmaanden het betreffende component stuk gaat.

ESD is juist een bitch omdat de schade niet zichtbaar is. Je component doet het nog gewoon, maar zal snel(ler) stuk gaan. Om deze reden zijn professionele bedrijven die met fijne electronica werken (Foxxcon, HP, Dell, enz) heel erg ingericht op ESD preventie wat bijna tot in den extreme doorslaat (ESD vloer, ESD schoenen, ESD soldeerbout, ESD werkmappen, ESD stoelen. Regel is dat in een ESD ruimte alles, maar dan ook echt alles ESD veilig moet zijn, en dat het anders niet in de ruimte aanwezig mag zijn. Dat geldt ook voor iets onbenulligs als een potlood, papiertje en bekertje water)

Dat je zelf dus niet iets stuk hebt gekregen met ESD dat is vrij lastig te zeggen. Die 9 gebruiksmaanden is een gemiddelde. Gebruik je een pc maar 6 uren per dag dan is dit dus 27 kalendermaanden. Als nu jouw geheugen stuk gaat, hoe weet jij dan dat dat komt omdat je 2.5 jaar geleden dat geheugen ESD onveilig hebt aangeraakt?

Vanuit ESD point of view snap ik de TS wel.De fabrikant gebruikt niet voor niets een ESD veilige verpakking. Als deze ESD bescherming stuk is dan is de kans gewoon aanwezig dat over ongeveer 9 gebruiksmaanden iets stuk gaat.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenvannen
Theo schreef op zondag 8 november 2020 @ 14:39:
[...] Heel toepasselijk wordt het genoemd dat een component dan zwanger is, omdat gemiddeld na 9 gebruiksmaanden het betreffende component stuk gaat. [...]
Top uitleg, dank je. Toevallig doet de termijn me juist zekerder voelen. Dit moederbord gaat immers in een PC die vaak 24/7 draait omdat er ook een +/- 13/7 VM op gaat. Dus als er enige ESD schade is zou dit zich makkelijk tijdens de 2 jaar garantie tonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
Theo schreef op zondag 8 november 2020 @ 14:39:
[...]

ESD expert meldt! Ik hou mij zo'n 10 jaar professioneel bezig met het ontwerpen van electroncica, en weet door cursussen en trainen het één en ander van ESD af. In het kort, ESD is een bitch. Als je twee materialen langs elkaar wrijf (waarbij lucht óók een materiaal kan zijn, dus wapperen met je armen is wrijving tussen lucht en je kleding...) levert dat een lading op. Als jij geladen bent je je raakt een stukje electronica aan dan kun jij je daaraan ontladen. Bij een lading van meer dan 10.000 volt zie je een vonkje, daaronder niet echt. (bij meer dan 100.000.000 volt heb je bliksem, dat óók ontlading is..) Bij een spanning van meer dan 100 volt heeft dit nadelige gevolgen voor de electronica, mits er geen beveiliging aanwezig is. Meestal is electronica tot zo'n 2.000 volt wel beveiligd.

Maar daar heb je dus een gevaarlijk gebied tussen een ontlaadspanning van 2kV tot 10 kV. Je ziet het niet, maar het is wel schadelijk. Heel toepasselijk wordt het genoemd dat een component dan zwanger is, omdat gemiddeld na 9 gebruiksmaanden het betreffende component stuk gaat.

ESD is juist een bitch omdat de schade niet zichtbaar is. Je component doet het nog gewoon, maar zal snel(ler) stuk gaan. Om deze reden zijn professionele bedrijven die met fijne electronica werken (Foxxcon, HP, Dell, enz) heel erg ingericht op ESD preventie wat bijna tot in den extreme doorslaat (ESD vloer, ESD schoenen, ESD soldeerbout, ESD werkmappen, ESD stoelen. Regel is dat in een ESD ruimte alles, maar dan ook echt alles ESD veilig moet zijn, en dat het anders niet in de ruimte aanwezig mag zijn. Dat geldt ook voor iets onbenulligs als een potlood, papiertje en bekertje water)

Dat je zelf dus niet iets stuk hebt gekregen met ESD dat is vrij lastig te zeggen. Die 9 gebruiksmaanden is een gemiddelde. Gebruik je een pc maar 6 uren per dag dan is dit dus 27 kalendermaanden. Als nu jouw geheugen stuk gaat, hoe weet jij dan dat dat komt omdat je 2.5 jaar geleden dat geheugen ESD onveilig hebt aangeraakt?

Vanuit ESD point of view snap ik de TS wel.De fabrikant gebruikt niet voor niets een ESD veilige verpakking. Als deze ESD bescherming stuk is dan is de kans gewoon aanwezig dat over ongeveer 9 gebruiksmaanden iets stuk gaat.
Ik heb nog nooit kapot geheugen gehad, en spul staat 24/7 aan dus die 9 maanden is zo behaald. Wat wel kapot is gegaan is bijv een harde schijf, maar dat is nooit een esd kwestie, of een videokaart die door bakken in de oven weer werkt etc, CPU mobo ram in al die tijd nooit kapot, dus van daar een anekdotische 'ik maak me er niet druk over'. Ik ga niet Mongools mezelf extra 'laden' en dan aan die apparatuur zitten uiteraard maar ik heb ook geen anti esd armbandjes etc. Mijn vraag aan jou als esd expert is dan ook, maak jij je wel heel druk? Dat is een belangrijk deel dat je hebt weggelaten. Wat esd is en hoe fabrikanten daar mee om gaan en dat de schade onzichtbaar is en zich na geruime tijd pas kan uiten wisten we wel :p

@kenvannen Met 'je kent jezelf' bedoel ik dat je weet of je iemand bent die dingen aan zich laat vreten, maar ik zie nu in dat inderdaad in sommige autisme gevallen je dat besef wellicht niet hebt en het verband niet zo snel van te voren kan leggen om jezelf 'hoofdpijn te besparen'. Dus daarom mijn hulp mocht jij er ook minder goed in zijn om jezelf te voorspellen: omruilen want je gaat er geruster mee zijn!

Overigens zelf ook wel ervaring bij mensen om me heen dat er te makkelijk een diagnose op de brede 'autisme' stapel gegooid wordt. Dat moet beter kunnen maar helaas..

Ps. Ik heb ook een stapel esd zakken waar ik pc onderdelen in op berg en vervoer etc, wellicht let ik onbewust toch meer op esd dan ik denk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:52

Theo

moederbord

TWeaKLeGeND schreef op zondag 8 november 2020 @ 18:28:
[...]

Mijn vraag aan jou als esd expert is dan ook, maak jij je wel heel druk? Dat is een belangrijk deel dat je hebt weggelaten. Wat esd is en hoe fabrikanten daar mee om gaan en dat de schade onzichtbaar is en zich na geruime tijd pas kan uiten wisten we wel :p
Ik maak mij niet heel druk om ESD :) Op werk mag ik zonder ESD schoenen, jas én polsband niet eens de EPA (ESD protected Area) bestreden om aan electronica te werken. Thuis gebruik ik enkel een polsbandje en soms een ESD mat wanneer dat nodig is. Ik moest de laatste tijd thuis recentelijk mijn laptop repareren (fan vervangen, koelpasta opnieuw aanbrengen), maar dat doe ik echt niet zonder polsbandje. Plus, ESD-rissico is ook gerelateerd aan de luchtvochtigheid, boven de 50% RV zal het niet echt optreden. (zoals in geconditioneerde fabriekshallen juist niet het geval is)

Je kan qua ESD uiteraard het beste jongetje van de klas te zijn door een compleet veilige EPA te hebben ipv enkel een polsbandje. Dat is leuk wanneer je jaarlijks een miljoen gevoelige printplaten verwerkt (assemblagelijn van HP en Dell bijv). Hiermee scheelt het gewoon dat jaarlijks duizenden apparaten voor garantie terug komen (veelal van een paar jaar oud), en dat scheelt voor zo'n bedrijf gewoon dik geld aan garantiekosten. De investering in de EPA is dan ook binnen een paar maanden terugverdient.

Maar voor thuis is het wat overkill voor die paar printjes die door je handen gaan. Dan is een polsbandje gewoon afdoende. Dan heb je eigenlijk 99% van het risico afgedekt.

Je kan jezelf ook afvragen; als elke elektronica expert wél een polsbandje gebruikt, waarom zou een hobbyist dat niet doen?

7400 Wp op het dak

Pagina: 1