Anemometer voor inregelen WTW

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjuub
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-02-2021
Goedendag,

Binnenkort wil ik onze WTW installatie inregelen, onderaan dit topic ter info een schematisch overzicht.
De ventilatiebox is een Itho Daalderop HRU ECO 300.

Als ik het goed begrijp, komt inregelen neer op:
  • WTW aanzetten op stand 2 van 3
  • Tussendeuren sluiten
  • Luchtstroom bij de ventielen meten & ventielen instellen op het juiste debiet (zie afbeelding)
Daarover heb ik de volgende vragen:
  1. Is bovenstaande aanpak correct? En hoef ik in de ventilatiebox verder niets in te stellen (behalve het koppelen van de sensoren)?
  2. Graag wil ik zeker zijn over de gemeten debieten. Ik zie dat sommigen de luchtstroom meten, en op basis daarvan het debiet berekenen. Echter is luchtstroom aan de rand van een doorgang kleiner dan in het hart. Hoe wordt hiervoor gecorrigeerd? Of is dit verwaarloosbaar?
  3. Wat is een betrouwbare & betaalbare meter? Ik vind bijvoorbeeld de Testo 417, maar die is vrij prijzig. (bij voorkeur overigens niet iets wat ik uit China moet laten komen, lijkt me beetje wrang nadat ik net m'n huis heb verduurzaamd :) )
  4. Is regelmatig nodig om zo een meter te kalibreren, of kan ik hem in de kast leggen en over een paar jaar weer gebruiken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HH6XtsaxYlI5HHfDrwRGoFOj2rM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7iF9zL77lQxRcOugJoaE2hur.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-07 11:47
Wat ouder, maar ik moet hier binnenkort ook mee aan de slag. Ben je hier nog verder mee gekomen?

Uit een ander WTW topic begreep ik dat je een bepaalde windmeter (moet hem later even opzoeken) kunt gebruiken i.c.m. een zelfgefabriceerde cone om je ventielen te meten. Die kosten ong 50-60 eur (en in NL verkrijgbaar)

WTW leidingenwerk
Windmeter: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/60761288

[ Voor 15% gewijzigd door Stefke op 10-02-2021 11:08 ]