Hoi.
Wij hebben net een nieuw huis gekocht en zijn van plan om onze schuur om te gaan bouwen tot Mancave.
Hier komt een 3 zits bank van leer (met electrisch verstelbaar onderstel/rugleuning), 65 inch OLED, ps4/5 en een marantz versterker met jbl 5.1 vloerstaande speakers te staan.
Het gaat om een schuur van ongeveer 18.5m2. (2.90m breed en 6.30m lang)
Het is steense opbouw met spouw van een kleine meter hoog. De rest is van hout. Vloer is van beton.
Het dak en de muren zijn geisoleerd, de vloer niet.
Er is ruimte om makkelijk na te isoleren.
Het huis is uit 1990 (finse logbouw), maar de schuur is in 2002 gebouwd.
Er zitten 3 ramen aan de lange kant van ongeveer 60cmx60cm en 1 raam aan de korte kant van ongeveer 120cmx60m. Alles enkel glas.
De schuur zit vast aan de keuken.
We hebben koud water, afvoer op riool en een gasleiding in deze schuur.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Het lijkt mij dat er 4 opties zijn.
- aangezien er een gasleiding zit, een klein gaskacheltje neerzetten (deze hangt er nu ook, maar is inmiddels 18 jaar oud en valt half uit elkaar. De vorige eigenaar sleutelde aan motoren en zei dat zo'n kacheltje de schuur aardig snel opwarmde, maar hij was natuurlijk druk bezig ipv stilzitten op de bank).
- electrische vloerverwarmingsmatten.
- vloerverwarming van het huis doortrekken of nieuwe zone plaatsen.
- we hebben nog een 3.5kW airco (binnen/buiten unit, denk deze. Zal ik vanavond even opzoeken. Mitsubishi inverter airco SRK35ZS-W+SRC35ZS-W 3,5kW) over uit onze oude woning. Deze is te klein voor het huis en hebben we nog geen bestemming voor. Deze kan ook verwarmen.
Het idee is dat de ruimte 2/3 keer per week enkele uren gebruikt wordt.
Gezien de electronica, mag de schuur niet te vochtig worden.
Gaskachel lijkt mij duur in gebruik.
Electrische vloerverwarming moet continu aan ivm traag opwarmen.
Vloerverwarming doortrekken is duur om aan te leggen.
De airco als verwarming gebruiken heb ik geen ervaring mee.
We hebben ook nog geen idee hoe vochtig of koud het wordt in de schuur.
De afgelopen weken viel het mee, maar het is nog niet echt koud geweest.
De afgelopen dagen was het wel zo'n 2 tot 5 graden in de nacht en toen voelde het nog best warm en niet vochtig.
Dit weekend gaan we een thermometer en vochtmeter plaatsen om dit te monitoren.
Kan iemand hierin advies geven of heeft iemand een idee hoe wij dit het best kunnen aanpakken?
Indien gewenst kan ik foto's maken van de situatie.
Wij hebben net een nieuw huis gekocht en zijn van plan om onze schuur om te gaan bouwen tot Mancave.
Hier komt een 3 zits bank van leer (met electrisch verstelbaar onderstel/rugleuning), 65 inch OLED, ps4/5 en een marantz versterker met jbl 5.1 vloerstaande speakers te staan.
Het gaat om een schuur van ongeveer 18.5m2. (2.90m breed en 6.30m lang)
Het is steense opbouw met spouw van een kleine meter hoog. De rest is van hout. Vloer is van beton.
Het dak en de muren zijn geisoleerd, de vloer niet.
Er is ruimte om makkelijk na te isoleren.
Het huis is uit 1990 (finse logbouw), maar de schuur is in 2002 gebouwd.
Er zitten 3 ramen aan de lange kant van ongeveer 60cmx60cm en 1 raam aan de korte kant van ongeveer 120cmx60m. Alles enkel glas.
De schuur zit vast aan de keuken.
We hebben koud water, afvoer op riool en een gasleiding in deze schuur.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Het lijkt mij dat er 4 opties zijn.
- aangezien er een gasleiding zit, een klein gaskacheltje neerzetten (deze hangt er nu ook, maar is inmiddels 18 jaar oud en valt half uit elkaar. De vorige eigenaar sleutelde aan motoren en zei dat zo'n kacheltje de schuur aardig snel opwarmde, maar hij was natuurlijk druk bezig ipv stilzitten op de bank).
- electrische vloerverwarmingsmatten.
- vloerverwarming van het huis doortrekken of nieuwe zone plaatsen.
- we hebben nog een 3.5kW airco (binnen/buiten unit, denk deze. Zal ik vanavond even opzoeken. Mitsubishi inverter airco SRK35ZS-W+SRC35ZS-W 3,5kW) over uit onze oude woning. Deze is te klein voor het huis en hebben we nog geen bestemming voor. Deze kan ook verwarmen.
Het idee is dat de ruimte 2/3 keer per week enkele uren gebruikt wordt.
Gezien de electronica, mag de schuur niet te vochtig worden.
Gaskachel lijkt mij duur in gebruik.
Electrische vloerverwarming moet continu aan ivm traag opwarmen.
Vloerverwarming doortrekken is duur om aan te leggen.
De airco als verwarming gebruiken heb ik geen ervaring mee.
We hebben ook nog geen idee hoe vochtig of koud het wordt in de schuur.
De afgelopen weken viel het mee, maar het is nog niet echt koud geweest.
De afgelopen dagen was het wel zo'n 2 tot 5 graden in de nacht en toen voelde het nog best warm en niet vochtig.
Dit weekend gaan we een thermometer en vochtmeter plaatsen om dit te monitoren.
Kan iemand hierin advies geven of heeft iemand een idee hoe wij dit het best kunnen aanpakken?
Indien gewenst kan ik foto's maken van de situatie.
[ Voor 3% gewijzigd door tilburgs82 op 06-11-2020 15:04 ]
Granny Smit, Jonagold, Elstar en Pink Lady