Advies verwarmen schuur voor "mancave"

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tilburgs82
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08-2023

tilburgs82

carpe florem

Topicstarter
Hoi.

Wij hebben net een nieuw huis gekocht en zijn van plan om onze schuur om te gaan bouwen tot Mancave.

Hier komt een 3 zits bank van leer (met electrisch verstelbaar onderstel/rugleuning), 65 inch OLED, ps4/5 en een marantz versterker met jbl 5.1 vloerstaande speakers te staan.

Het gaat om een schuur van ongeveer 18.5m2. (2.90m breed en 6.30m lang)
Het is steense opbouw met spouw van een kleine meter hoog. De rest is van hout. Vloer is van beton.
Het dak en de muren zijn geisoleerd, de vloer niet.
Er is ruimte om makkelijk na te isoleren.
Het huis is uit 1990 (finse logbouw), maar de schuur is in 2002 gebouwd.

Er zitten 3 ramen aan de lange kant van ongeveer 60cmx60cm en 1 raam aan de korte kant van ongeveer 120cmx60m. Alles enkel glas.
De schuur zit vast aan de keuken.

We hebben koud water, afvoer op riool en een gasleiding in deze schuur.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

Het lijkt mij dat er 4 opties zijn.

- aangezien er een gasleiding zit, een klein gaskacheltje neerzetten (deze hangt er nu ook, maar is inmiddels 18 jaar oud en valt half uit elkaar. De vorige eigenaar sleutelde aan motoren en zei dat zo'n kacheltje de schuur aardig snel opwarmde, maar hij was natuurlijk druk bezig ipv stilzitten op de bank).
- electrische vloerverwarmingsmatten.
- vloerverwarming van het huis doortrekken of nieuwe zone plaatsen.
- we hebben nog een 3.5kW airco (binnen/buiten unit, denk deze. Zal ik vanavond even opzoeken. Mitsubishi inverter airco SRK35ZS-W+SRC35ZS-W 3,5kW) over uit onze oude woning. Deze is te klein voor het huis en hebben we nog geen bestemming voor. Deze kan ook verwarmen.

Het idee is dat de ruimte 2/3 keer per week enkele uren gebruikt wordt.
Gezien de electronica, mag de schuur niet te vochtig worden.

Gaskachel lijkt mij duur in gebruik.
Electrische vloerverwarming moet continu aan ivm traag opwarmen.
Vloerverwarming doortrekken is duur om aan te leggen.
De airco als verwarming gebruiken heb ik geen ervaring mee.

We hebben ook nog geen idee hoe vochtig of koud het wordt in de schuur.
De afgelopen weken viel het mee, maar het is nog niet echt koud geweest.
De afgelopen dagen was het wel zo'n 2 tot 5 graden in de nacht en toen voelde het nog best warm en niet vochtig.
Dit weekend gaan we een thermometer en vochtmeter plaatsen om dit te monitoren.

Kan iemand hierin advies geven of heeft iemand een idee hoe wij dit het best kunnen aanpakken?

Indien gewenst kan ik foto's maken van de situatie.

[ Voor 3% gewijzigd door tilburgs82 op 06-11-2020 15:04 ]

Granny Smit, Jonagold, Elstar en Pink Lady

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Het simpelste lijkt me de airco-unit een nieuw leven inblazen. Heb je er 's zomers ook wat aan (kan me voorstellen dat de schuur knap warm kan worden). Ook handig om vocht in toom te houden, en relatief eenvoudig te installeren. Als je er maar 2-3 keer per week eventjes zit lijkt vloerverwarming me heel onhandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Jup, zou ook de airco route nemen.
En gewoon permanent aan om de vochtigheid goed te hebben, alleen de temperatuur lager instellen als er niemand is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Gas is meestal goedkoper verwarmen dan met elektrisch kachels, warmtepompen uitgezonderd.
Je zou een gashaard kunnen neerzetten. Dat geeft snel veel warmte, en misschien nog wat sfeer ook.
Ik gok dat het met gas sneller warm is dan met de warmtepomp, wat weer gunstig is met het korte gebruik van de ruimte.

Vloerverwarming doorleggen kan misschien wel helpen met je mogelijk vochtproblemen, maar wellicht niet om het warm te maken. Dat zou duur zijn en het comfort in huis verlagen.

Je kunt inderdaad ook zoals @defusion aangeeft de warmtepomp/airco altijd aan laten. Al is het alleen voor het ontvochtigen.

[ Voor 3% gewijzigd door jeroen3 op 06-11-2020 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tilburgs82
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08-2023

tilburgs82

carpe florem

Topicstarter
Ik heb van meer mensen gehoord dat de airco de beste optie is.
Alleen is de laagst instelbare temperatuur 18 graden. Dat is wel aan de hoge kant.
Maar later bleek er ook een nacht stand op te zitten. Volgens de airco monteur zorgt die ervoor dat de ruimte niet onder de 10 graden komt ivm vorst en wordt de lucht dan ontvochtigd. Dat lijkt me dan een prima stand om te gebruiken als de ruimte niet gebruikt wordt.
Als we de ruimte wel willen gebruiken, weer op 18 graden zetten. Ik vind 18 graden normaal gesproken voldoende.

De vraag is dan alleen, hoe snel is de ruimte weer warm.

[ Voor 6% gewijzigd door tilburgs82 op 06-11-2020 15:16 ]

Granny Smit, Jonagold, Elstar en Pink Lady

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-06 16:12

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Een echte man cave heeft een warmtekanon :+

Afbeeldingslocatie: https://www.bouwdrogerhuren.be/imgv2/pages/168/4811Direct_Gestookt_Gas.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Denk snel genoeg, maar je zou nog wat goedkope elektrische kacheltjes kunnen kopen om snel warmte te genereren. Voor kort gebruik natuurlijk.
Pagina: 1