Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thatzombii
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 19-02 12:59
Hallo tweakers,

Morgen ga ik een nieuwe build starten met de ryzen 5600x. Hierbij gebruik ik dit nieuwe moederbord:

MSI mag B550 Tomahawk

Nu is mijn vraag of die zonder de laatste BIOS update ook al werkt. Bij azerty staat namelijk dat die nog een BIOS update nodig heeft en zie op de MSI site zelf dat er in de afgelopen dagen inderdaad een nieuwe update beschikbaar is.

Als die de laatste BIOS update nodig heeft om te werken is mijn vraag ook hoe installeer ik die dan op het moederbord zonder de CPU? Kom er met mijn eigen research niet echt uit van wat er nodig is.

Alvast bedankt voor de hulp.

Beste antwoord (via Thatzombii op 09-11-2020 21:43)

• BootlegNL
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18-04 11:47
Hey even voor de info. Ik heb zojuist ook ge-upgrade naar een 5600x met een MSI B550 Tomahawk. Zonder bios update kom je prima in de bios maar Windows installeren of booten vanaf een bestaande Windows installatie lukt niet. Hij blijft dan namelijk hangen op het opstart-logo en je komt niet verder.

Omdat je wel in de bios kan komen is het gemakkelijk om de laatste versie op het moederbord te zetten via m-flash, zie dit filmpje als je wilt weten hoe dit moet: YouTube: MSI® HOW-TO use M-FLASH for single BIOS

Dit moederbord beschikt daarnaast ook over de mogelijkheid om de bios te updaten zonder een CPU geïnstalleerd te hebben, alleen weet ik niet precies hoe dat in zijn werk gaat. Het is volgens mij wel vrij simpel en online is vast wel te vinden hoe dat moet.

Succes!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-02-2024

mukkel

Dus..... Zodoende

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O2kwhKxxoZjvTXffH919H1sqm2g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pw7zfRYENzcUvOvv7R6o87Kk.png?f=fotoalbum_large

zie lijst cpu's vs bios

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thatzombii
Misschien snap ik het niet helemaal maar zie hier geen BIOS versie staan. Zag inderdaad wel dat de 5600x hier tussen staat, betekend dat dan die out of the box meteen werkt op het moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptainDillster
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 30-08-2022
Ik las online dat het er vooral van afhangt wanneer je moederbord werd geproduceerd.
De meeste borden hebben sinds augustus de juiste BIOS versie al pre-installed, maar weet zelf ook niet meteen hoe je dat kan zien :)

Sowieso vind je op de site van in jouw geval MSI de nodige software en uitleg.
Je zal de firmware moeten downloaden en op een USB drive zetten, om zo je BIOS te flashen zonder je een CPU hebt.

Op deze pagina staat wat je nodig hebt, en een linkje naar een YouTube video.
https://www.msi.com/Motherboard/support/MAG-B550-TOMAHAWK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-02-2024

mukkel

Dus..... Zodoende

Result aan de rechterkant is de bios versie.
Je zou als het goed is geen update hoeven doen.
updates zijn in jou meer voor finetuning / stabiliteit, niet voor extra CPU ondersteuning.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TEtz4id3fAQI-Zoq4sH-yw-y6z4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wnjruWNfHJRx715B0xnqOaWU.png?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door mukkel op 06-11-2020 14:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thatzombii
CaptainDillster schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 14:41:
Ik las online dat het er vooral van afhangt wanneer je moederbord werd geproduceerd.
De meeste borden hebben sinds augustus de juiste BIOS versie al pre-installed, maar weet zelf ook niet meteen hoe je dat kan zien :)

Sowieso vind je op de site van in jouw geval MSI de nodige software en uitleg.
Je zal de firmware moeten downloaden en op een USB drive zetten, om zo je BIOS te flashen zonder je een CPU hebt.

Op deze pagina staat wat je nodig hebt, en een linkje naar een YouTube video.
https://www.msi.com/Motherboard/support/MAG-B550-TOMAHAWK
Ah okay, duidelijk. Thanks voor de hulp!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• BootlegNL
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18-04 11:47
Hey even voor de info. Ik heb zojuist ook ge-upgrade naar een 5600x met een MSI B550 Tomahawk. Zonder bios update kom je prima in de bios maar Windows installeren of booten vanaf een bestaande Windows installatie lukt niet. Hij blijft dan namelijk hangen op het opstart-logo en je komt niet verder.

Omdat je wel in de bios kan komen is het gemakkelijk om de laatste versie op het moederbord te zetten via m-flash, zie dit filmpje als je wilt weten hoe dit moet: YouTube: MSI® HOW-TO use M-FLASH for single BIOS

Dit moederbord beschikt daarnaast ook over de mogelijkheid om de bios te updaten zonder een CPU geïnstalleerd te hebben, alleen weet ik niet precies hoe dat in zijn werk gaat. Het is volgens mij wel vrij simpel en online is vast wel te vinden hoe dat moet.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptainDillster
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 30-08-2022
Dan moet je die BIOS update op een stick zetten, in de juiste USB poort van het moederbord stoppen en een van daar een biosflash doen. Dat is doorgaans eens knop op je moederbord.

Daar zijn ook filmpjes van te vinden, zoals deze bv:
YouTube: How to Update BIOS Without CPU

Exacte stappen verschillen wat van type moederbord, maar concept lijkt zelfde.
Kan wel zijn dat je bij goedkopere moederborden die BIOS flash knop niet eens hebt, maar ik ga ervan dat als je een Ryzen 5 5600X koopt, je er ook een deftig mobo bij neemt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thatzombii
BootlegNL schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 23:38:

Succes!
Thanks voor de reactie! Heb hem gisteren in elkaar gezet en kwam prima in de BIOS om een update te doen.
Pagina: 1