Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Oude bak ombouwen tot nieuwe PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Haarballetje
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-01 17:41
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?

Gaming, Photoshop en mini database werk. Ik speel games op een MSI 1440P 144 Hz schermpje, en daar wil ik gewoon lekker op kunnen spelen.

Games die ik speel:
  • Apex Legends
  • WoW Shadowlands
  • Warzone
  • Cyberpunk 2077
  • Toekomstige games
Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Geen idee, ik verwacht rond de 1500-1600.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model

Op dit moment heb ik:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7 920 Boxed€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenMSI GeForce GTX 760 2GB Gaming (N760 TF 2GD5/OC)€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenAntec Performance One P183€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internPatriot Viper 3 PV38G160C9K€ 43,17€ 43,17
1VoedingenCooler Master Real Power M520€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesOCZ Vertex 3.20 240GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 43,17

Misschien is de kast nog mee te nemen? de rest is echt outdated vrees is.Misschien de SSD en HDD's die nog wel over kunnen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.

1ProcessorsAMD Ryzen 7 5800X Boxed€ 507,60€ 507,60
1MoederbordenAsus TUF Gaming B550-PLUS€ 131,05€ 131,05
1VideokaartenAMD Radeon RX 6800 XT€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Meshify C€ 79,90€ 79,90
1VentilatorenArctic P14 PWM PST, 140mm€ 11,95€ 11,95
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC€ 157,91€ 157,91
1VoedingenFractal Design ION+ 660W Platinum€ 102,85€ 102,85
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 105,-€ 105,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.096,26

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

Maybe is het de Hype, maar ik dacht: Laat ik AMD een kans geven.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Liefst een redelijk stille PC, RGB en feestverlichting hoeft niet. Liefst zou ik zelfs de oude sobere kast herbruiken.

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?

Geen idee, de oude i7 920 was wel tot over zijn huig overclocked haha.

Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?

Zit ik een beetje in de goede richting. Of heb ik ergens overkill te pakken? Passen dingen toch niet bij elkaar?

Alle reacties

• Echt niet.
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:43

Echt niet.

Gewoon niet.

Van het meeste weet ik niet veel, maar de kast, HDD's en SSD kan je prima meenemen. Ik verwacht wel dat je Windows opnieuw moet installeren.

--Edit
Waarmee ik bedoel dat het wel zal gaan werken. Als je toch goed budget hebt zou ik wel kijken naar nieuwe opslag. Het is fijn als je Windows schijf niet snel vol zit. Wel kan je dat oude spul opnieuw aansluiten zodat je daar toegang tot hebt in je nieuwe systeem.
Kasten zijn in de basis allemaal hetzelfde* met allemaal net wat ander geluidsniveau, installatiegemak, uiterlijk en airflow, maar als je van ATX mobo naar ATX mobo gaat, werkt elke ATX kast zolang die een power knop heeft.

[ Voor 64% gewijzigd door Echt niet. op 06-11-2020 14:47 . Reden: toelichting toegevoegd ]

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
Oude kast is niet geschikt. Heeft te weinig airflow.

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

Djarune schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 14:01:
Oude kast is niet geschikt. Heeft te weinig airflow.
Dat is wel erg makkelijk stellen. Er is dusdanig veel ruimte in die kast dat ik betwijfel of de airflow onvoldoende is.
Als het al te weinig zou zijn dan is dat met relatief weinig moeite te verbeteren door een intake fan aan de voorkant en uittake fan aan de achterkant te plaatsen.
Ik zou gewoon van deze kast uitgaan. Dat scheelt je al snel EUR50,- a EUR80,-

• Baardhaas
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 05-11 16:57
Je zult nog een CPU-koeler moeten uitzoeken. Bij deze cpu zit er namelijk geen.

Je zou de smart status van je oude SSD even kunnen controleren. Als ie nog goed is, kan je hem blijven gebruiken. HDD's zou ik persoonlijk niet meer in een nieuw systeem zetten, hooguit voor backups en voor bestanden die je zelden gebruikt.

Er is nog geen prijs voor De RX6800 XT, maar ik heb zo'n vermoeden dat je met deze setup niet onder de € 1600,- zult blijven.

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-08 11:16

LnC

The offending line...

Ook een optie qua voeding kan zijn de Seasonic Focux GX-650. Zie: pricewatch: Seasonic Focus GX-650
Hij is danwel gold i.p.v. platinum, maar doet het hier in mijn kast uitstekend en erg stil.

En als laatste idee eventueel de Artic fans vervangen voor de Noctua NF-P14s redux-1500 PWM, 140mm
Zie hier voor een vergelijk met degene die jij gekozen had in je lijst: https://tweakers.net/pricewatch/compare/1269917;391633/

Overal een nette lijst. En goed om te zien dat ik niet de enigste ben die al die RGB spul niet hoeft :+

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:02
Echt niet. schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 13:41:
Van het meeste weet ik niet veel, maar de kast, HDD's en SSD kan je prima meenemen. Ik verwacht wel dat je Windows opnieuw moet installeren.
Zou alleen geen windows of applicaties op die vertex meer zetten. Hoogstens onbelangrijke opslag of opslag met goeie backups.

Als je geen opties drives meer gaat gebruiken zou ik wel naar een andere kast kijken. Voordelen

- Compacter
- USB-c aansluitingen
- Betere kabelmanagement
- Betere airflow

pricewatch: be quiet! Pure Base 500 Zwart

dat hoeft niet duur te zijn

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
michielRB schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 14:17:
[...]

Dat is wel erg makkelijk stellen. Er is dusdanig veel ruimte in die kast dat ik betwijfel of de airflow onvoldoende is.
Als het al te weinig zou zijn dan is dat met relatief weinig moeite te verbeteren door een intake fan aan de voorkant en uittake fan aan de achterkant te plaatsen.
Ik zou gewoon van deze kast uitgaan. Dat scheelt je al snel EUR50,- a EUR80,-
Ik was misschien te kort door de bocht. Er passen 2 exhaustfans in + 1 front intake. Moet wel de drive bay eruit en de deur altijd open als er een game gespeeld wordt. Het blijft een antieke kast. Ik zou de Meshify nemen.

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20:25
Als ik een tip mag geven zou ik een nieuwe kast nemen. Als je ziet wat er de afgelopen jaren daar aan is verbeterd (stoffilters, USB-C, Airflow, etc) dan loont het om een nieuwe kast te nemen.

• Haarballetje
LnC schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 14:30:
Ook een optie qua voeding kan zijn de Seasonic Focux GX-650. Zie: pricewatch: Seasonic Focus GX-650
Hij is danwel gold i.p.v. platinum, maar doet het hier in mijn kast uitstekend en erg stil.

En als laatste idee eventueel de Artic fans vervangen voor de Noctua NF-P14s redux-1500 PWM, 140mm
Zie hier voor een vergelijk met degene die jij gekozen had in je lijst: https://tweakers.net/pricewatch/compare/1269917;391633/

Overal een nette lijst. En goed om te zien dat ik niet de enigste ben die al die RGB spul niet hoeft :+
Haha, thanks.. Ik ben 36 en weet nog niet zeker waar hij komt. Maar ik hoef geen zwaailichten meer. Dat deed ik wel tijdens een graveyard shift ofzo toen ik nog bij iBOOD werkte.

• Haarballetje
418O2 schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 14:33:
[...]

Zou alleen geen windows of applicaties op die vertex meer zetten. Hoogstens onbelangrijke opslag of opslag met goeie backups.

Als je geen opties drives meer gaat gebruiken zou ik wel naar een andere kast kijken. Voordelen

- Compacter
- USB-c aansluitingen
- Betere kabelmanagement
- Betere airflow

pricewatch: be quiet! Pure Base 500 Zwart

dat hoeft niet duur te zijn
Deze kast heeft geen USB-C toch? Als ie op de achterkant zit is ie onderdeel van het MoBo?

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:02
Haarballetje schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 15:51:
[...]

Deze kast heeft geen USB-C toch? Als ie op de achterkant zit is ie onderdeel van het MoBo?
Ah, nee, alleen usb a met 3.2

• Haarballetje
Baardhaas schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 14:18:
Je zult nog een CPU-koeler moeten uitzoeken. Bij deze cpu zit er namelijk geen.

Je zou de smart status van je oude SSD even kunnen controleren. Als ie nog goed is, kan je hem blijven gebruiken. HDD's zou ik persoonlijk niet meer in een nieuw systeem zetten, hooguit voor backups en voor bestanden die je zelden gebruikt.

Er is nog geen prijs voor De RX6800 XT, maar ik heb zo'n vermoeden dat je met deze setup niet onder de € 1600,- zult blijven.
Nog een Tip rondom een CPU koeler?

• Baardhaas
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 05-11 16:57
Haarballetje schreef op maandag 16 november 2020 @ 12:42:
[...]

Nog een Tip rondom een CPU koeler?
Zeker, met een TDP van 105 watt en een stroom consumptie van bijna 130 watt is een flinke koeler nodig.
Deze bijvoorbeeld:
pricewatch: be quiet! Dark Rock Pro 4

Houd er rekening mee dat in je kast de koeler maximaal 170mm hoog mag zijn.

Volgens de review van Gamers Nexus zit de 5800x op een onhandige plek tussen de goedkopere 5600x en de duurdere 5900x. In de photoshop benchmark presteert de 5800x nauwelijks beter dan de 5600x. Scheelt je niet alleen geld in de aanschaf prijs, maar je kan ook toe met een goedkopere koeler en het stroomverbruik is bijna de helft.

Of, als je juist wel baat hebt bij veel cores heb je voor een redelijke meerprijs een veel sterkere CPU met de 5900x.

• Haarballetje
Baardhaas schreef op maandag 16 november 2020 @ 16:05:
[...]

Zeker, met een TDP van 105 watt en een stroom consumptie van bijna 130 watt is een flinke koeler nodig.
Deze bijvoorbeeld:
pricewatch: be quiet! Dark Rock Pro 4

Houd er rekening mee dat in je kast de koeler maximaal 170mm hoog mag zijn.

Volgens de review van Gamers Nexus zit de 5800x op een onhandige plek tussen de goedkopere 5600x en de duurdere 5900x. In de photoshop benchmark presteert de 5800x nauwelijks beter dan de 5600x. Scheelt je niet alleen geld in de aanschaf prijs, maar je kan ook toe met een goedkopere koeler en het stroomverbruik is bijna de helft.

Of, als je juist wel baat hebt bij veel cores heb je voor een redelijke meerprijs een veel sterkere CPU met de 5900x.
Haha, je weet het goed moeilijk te maken ;). Waarvoor zou ik meer cores nodig hebben en waarvoor zou ik minder cores nodig hebben en dus een goedkopere koeler?

• Haarballetje
Nog altijd drama in levertijden van Grafische Kaarten.. Dus nog tijd om te denken en te pielen..

1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Boxed€ 369,-€ 369,-
1MoederbordenASUS TUF Gaming B550-PLUS€ 135,-€ 135,-
1VideokaartenAMD Radeon RX 6800 XT€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Meshify C€ 79,90€ 79,90
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 50,95€ 50,95
1VentilatorenArctic P14 PWM PST, 140mm€ 10,15€ 10,15
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC€ 185,-€ 185,-
1VoedingenFractal Design ION+ 660W Platinum€ 142,13€ 142,13
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 105,90€ 105,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.078,03

Bovenstaand is waar ik nu op uitkomt, waarbij ik toch nog twijfel over die kast. Fancy features als USB C etc gebruik ik niet of nauwelijks en op zich zit die aansluiting wel aan de achterkant. Koop ik een lange USB C kabel voor mijn externe SSD. Form factor maakt me ook niet heel veel uit, hij komt in een gek hoekje te staan waar ie totaal niet zichtbaar is. De vraag is dus, gaat die oude kast voldoende koeling bieden want dat is voor mij dan de enige overweging om een andere kast te nemen.

Heb ik bij de oude kast dan weer nieuwe fans nodig voor in en outtake? Zo ja, dan ga ik toch voor een nieuwe kast want wordt de winst die ik behaal te klein wegens aanschaf nieuwe fans.
Pagina: 1