Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babakoto
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 06-07-2024
Beste Allen,

Ik ben bezig een keuze te gaan maken voor een aanbieder van een zonnepanelen-oplossing. Aangezien wij tegen de rand van een nationaal park wonen en veel broedvogels in de tuin hebben (van kauwen en kraaien, tot mussen en vliegenvangers), overwegen we om direct vogelwering aan te laten brengen. We hebben een tuin van 5000m2 met veel vegetatie die grenst aan het nationale park. Dus alle vogelsoorten die in het park zitten, zitten in potentie ook in onze tuin. Dat is uiteraard super, maar ik wil ze niet onder de zonnepanelen hebben.

Nu zijn er maar heel weinig zonnepanelen-aanbieders die ook een vogelwering-oplossing hebben of willen bieden (zoals SolarGuard of BirdBlocker). De meeste aanbieders melden dat het maar zelden voorkomt dat vogels onder panelen gaan nestelen. M.a.w.: ze willen dus geen vogelwering aanbrengen of verwijzen door naar een andere partij die dan later de vogelwering komt aanbrengen. Uiteraard is het veel handigere de vogelwering direct aan te brengen. Dat scheelt een hoop kosten.

Wat is jullie ervaring in de praktijk met vogels onder de panelen en het aanbrengen van vogelwering? Ik kan natuurlijk in eerste instantie niets aanbrengen en pas in actie komen als blijkt dat vogels onder de panelen gaan zitten. Maar dan moet ik extra kosten maken omdat dan opnieuw iemand het dak op moet, dakpannen moet verwijderen (die bij ons overigens gehaakt liggen), en de vogelwering moet aanbrengen.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Met vriendelijke groet,
Edwin

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-06 14:11
ik heb veel vogels in mijn tuin, maar geen enkel is zo gek om onder de zonnepanelen te gaan zitten.
het word daar zo heet dat de eitjes gebakken worden. >:)
tja ze liggen vol in de zon en temperaturen van 100graden zijn niet vreemd daar. ;)
ze zitten veel liever in de bomen, beetje schaduw en koelte.

(sommige zwaluwen willen wel eens op/onder de dakpannen gaan zitten.
maar die pakken daar ook altijd een noord dak voor anders vinden ze het ook te warm.)

maar toch je hoort wel eens van mensen die er wel last van hebben.
dan is er altijd wel iets vreemds aan de hand, zoals geen natuurlijke plekken voor vogels, dan moeten ze wel.
maar als jij een natuurpark hebt, dan kunnen ze daar veel betere plaatsen vinden. ;)

[ Voor 53% gewijzigd door migjes op 06-11-2020 13:44 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chuckygetslucky
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15-05 16:39
Ik zou t gelijk doen. Wij hebben regelmatig nesten onder de panelen, zeer vervelend. T spul kost nix, t zit m in t werk dus als je t gelijk kan laten doen scheelt t!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:25

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
als een kwauw onder dat paneel wil zitten kan je dergelijke vogelwerende middelen aanbrengen tot je een ons weegt, hij gaat er uiteindelijk gewoon zitten. en als ze een klein gaatje hebben gevonden gebruiken ze waarschijnlijk die vogelwerende spullen juist om nesten tegenaan te bouwen.

bij een beetje dakhoek is het hoe dan ook al lastig voor ze en heb je al minder kans.

Zelf heb ik hier veel vogels en er is er nog nooit 1 onder een paneel gaan zitten, ze hebben hier idd wel zoal @migjes aangeeft genoeg alternatieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Nestelen onder de panelen is inderdaad niet zo waarschijnlijk door de warmte. Ik zie nog wel nut in het aanbrengen van spikes op de bovenrand zodat er geen volgens op kunnen landen en de panelen bevuilen met uitwerpselen.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babakoto
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 06-07-2024
Dank jullie voor de input. Waarschijnlijk doe ik de vogewering voorlopig niet en kijk ik wat er gebeurd. Dit geeft me meer mogelijkheden qua aanbieders van panelen. Daarnaast vragen ze al gauw 12 euro/meter voor de vogelwering, wat bij mij op 600 euro zou uitkomen. Daar kan ik zelf wel een hoogwerker voor huren en het zelf doen als het nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-06 16:00

Niwla

dat dus....

Ik heb ook optioneel bird blocker op laten nemen in mijn offertes voor onze nieuwbouw-woning. Gemiddeld €12,50 excl. btw per strekkende meter. 1 leverancier geeft aan dat bird blocker juist ook problemen kan geven door boombladeren die er onder waaien en niet meer weg kan.
Gelukkig hebben wij (nog) geen bomen in de omgeving. Ook weet ik niet precies wat de waarde is van deze opmerking. Ik denk dat een bird blocker eerder voordelen heeft als nadelen.

niets moet......behalve adem halen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chuckygetslucky
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15-05 16:39
Hey Babakoto,

Ik heb helaas ervaring met kauwtjes onder de zonnepanelen. Ik woon midden in de stad maar er zitten hier veel kauwen.
Heel kort door de bocht gezegd, het is een no-brainer om vogelwering toe te passen.
Het eerste jaar dat we hier kwamen wonen (toen lagen de panelen er net een jaar) kregen we een nest eronder. Ik heb toen rondgekeken naar vogelwering en zag dat dit een prijzige aangelegenheid is als je dit later moet aanbrengen. Dit terwijl het materiaal eigenlijk heel cheap is en zeer makkelijk erop te klikken als je toch al op t dak bent...
Ik heb toen dat spul zelf maar gewoon besteld. Toen heb ik het nest eerst weggehaald (echt een volle klikocontainer aan takjes en ander zut) en ben een week op vakantie gegaan. Bij terugkomst was het spul binnen en wilde ik aan de slag. De kauwtjes bleken echter in die paar dagen druk te zijn geweest. Ik kon weer 3 panelen losmaken en weer een hele volle kliko ruimen.
Vervolgens heb ik het spul erop geklikt en sindsdien nergens meer last van.
Verder valt het bij ons in de wijk op dat steeds meer mensen dit toepassen. Als jij in de straat de enige bent die t spul niet om de panelen heeft zitten dan ben je elk voorjaar de sjaak want dan komt heel de familie bij jou nestelen. Besten maken een zooi en je bent elke ochtend standaard om 5 uur wakker, een haan is er niets bij, dit nog los van de gevaar setting van een nest onder de panelen.

Gewoon doen dus :)
Pagina: 1