Doorboren van dampdichtefolie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 26-04 08:49
Omdat wij een airco gaan laten plaatsen wil ik een YMVK kabel naar buiten brengen. Mooiste en makkelijkste manier is via de zijmuur dan kom ik direct in de meterkast uit. Deze muur is van buiten naar binnen als volgt opgebouwd:

Baksteen, dampdoorlatende folie, isolatie (glaswol naar mijn weten (anders is het steenwol)), dampdichte folie en afwerking (buiten meterkast Fermacell (gips) en binnen meter kast ander spul, geen idee wat)).

Nu zou ik denken huppa 12mm gat boren en de 11,5 mm YMVK past er doorheen. Nu zegt een kennis dat dit een no-go is i.v.m de dampdichte folie. Waardoor er condens in mijn isolatie zal komen.

Nu valt dit volgens mij wel mee. Immers heb ik reeds enkele jaren geleden een afzuigkanaal (150mm) laten boren via dezelfde muur t.b.v. de afzuigkap in de keuken. En nota bene de airco zal ook via deze muur naar buiten gaan.

Ook bij de buren waar een laadpaal is geplaatst is op een manier gewerkt zoals ik voorstel.

Wie heeft de kennis om hier iets zinnigs over te zeggen?

*EDIT*
Alternatief zou zijn via de achtermuur (komt ook bij de meterkast uit) die is van beton. Weet echter niet of die geïsoleerd is. Zou zeggen van wel.

[ Voor 9% gewijzigd door Freakie1NL op 06-11-2020 13:16 ]

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:18
Ik vond dit, of het werkt weet ik niet, maar klikt plausibel.
Eerst met een dunne boor van 8 mm naar buiten boren, daarna met een boor van 16 mm (buisdikte) aan beide kanten het gat op maat boren.
Hierna al draaiend de buis aanbrengen door de wanden en de folie, de folie komt strak om de pijp te zitten door rek die er in zit.
Bron: https://www.klusidee.nl/F...t-in-damopen-folie.31017/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 25-04 09:08
Het luchtdicht afwerken is een lastige zaak. Je zou ook het gat kunnen boren en daarna goed kit of flexibele pur erin spuiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 26-04 11:15
Freakie1NL schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 13:06:
Omdat wij een airco gaan laten plaatsen wil ik een YMVK kabel naar buiten brengen. Mooiste en makkelijkste manier is via de zijmuur dan kom ik direct in de meterkast uit. Deze muur is van buiten naar binnen als volgt opgebouwd:

Baksteen, dampdoorlatende folie, isolatie (glaswol naar mijn weten (anders is het steenwol)), dampdichte folie en afwerking (buiten meterkast Fermacell (gips) en binnen meter kast ander spul, geen idee wat)).

Nu zou ik denken huppa 12mm gat boren en de 11,5 mm YMVK past er doorheen. Nu zegt een kennis dat dit een no-go is i.v.m de dampdichte folie. Waardoor er condens in mijn isolatie zal komen.

Nu valt dit volgens mij wel mee. Immers heb ik reeds enkele jaren geleden een afzuigkanaal (150mm) laten boren via dezelfde muur t.b.v. de afzuigkap in de keuken. En nota bene de airco zal ook via deze muur naar buiten gaan.

Ook bij de buren waar een laadpaal is geplaatst is op een manier gewerkt zoals ik voorstel.

Wie heeft de kennis om hier iets zinnigs over te zeggen?

*EDIT*
Alternatief zou zijn via de achtermuur (komt ook bij de meterkast uit) die is van beton. Weet echter niet of die geïsoleerd is. Zou zeggen van wel.
Wij hadden hetzelfde. Wilde een steensmuur naisoleren met pir+gips platen, maar ook 2 stopcontact en 2 sets lichtschakelaars.

Mijn vader was vroeger installateur en werkte voornamelijk met hsb en kwam met enkele manchetten die je hiervoor kan gebruiken.
https://knauf.be/nl/produit/homeseal-lds-manchet-15-22-mm
Of https://celdex.nl/productfinder/pe-035-manchet/
https://www.isocell.com/nl/product/1/klebetechnik/AIRSTOPD1/

Er zijn ook speciale dampdichte inbouwdozen die je kan verwerken in een muur met dampscherm.

Als je wat wilt ophangen aan de muur en door de dampdichte laag dan:
boor je het voor.
Vervolgens spuit je er een klein beetje flexibele pur in
plug er in stoppen/boren
vervolgens schroef je je schroef in de plug/muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 26-04 08:49
@Murkmans dank!

Was inmiddels reeds dit van Ubbink tegen, samen met de door jou genoemde opties zal ik eens bekijken wat in de situatie het beste toe te passen valt.

[ Voor 24% gewijzigd door Freakie1NL op 08-11-2020 14:34 ]

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S