Speaker positie in nieuwbouwwoning

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shardphoenix
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-10-2024
Ik ben bezig met een nieuwbouwwoning en zit te twijfelen over de speaker plaatsing.

Ik wil enkele speakers geschikt voor het afspelen van muziek. Dus het hoeft geen home cinema te worden.

Dat gezegd hebbende. Welke combinatie en positie van speakers kan ik dan het beste nemen. De BG is ongeveer 100m2.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6wFyDJ9bNu6FFXs3DbxR8fAuYrM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Y6Q72gHU6AdvKJnIn3OGPYf1.jpg?f=user_large

De groene, blauwe, rode, combinatie van deze of zelfs een andere setup. Ik heb met de plaatsing rekening gehouden met eettafel, bank en mogelijk toekomstige scheiding van de kamer.

Het moet achtergrond muziek zijn en moet dus niet te ‘intrusive’ zijn. Dus dat je het gevoel hebt als je op de bank ligt te relaxen dat er dan een speaker boven je hoofd blaast. Idem voor eethoek...wat je mogelijk wel hebt met groen 3 en 4.

Benieuwd naar jullie inzichten. Nu kan ik nog alle kanten op 🙂 eerste paal moet nog gezet worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:20
shardphoenix schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 13:02:
Het moet achtergrond muziek zijn en moet dus niet te ‘intrusive’ zijn. Dus dat je het gevoel hebt als je op de bank ligt te relaxen dat er dan een speaker boven je hoofd blaast. Idem voor eethoek...wat je mogelijk wel hebt met groen 3 en 4.
Ik zou zeggen plafondspeakers verspreid door de ruimte. Dan hoor je het overal gelijkmatig. Stereobeeld is toch niet belangrijk bij achtergrondmuziek. Ga je speakers plaatsen op twee locaties, heb je altijd het euvel dat het verder weg niet goed hoorbaar is, of dichterbij overheerst.

Weet je zeker dat je alleen achtergrondmuziek wil?

Wat is de oppervlakte van de ruimte? In veel gevallen kun je prima de muziek in de keuken horen als de speakers in de kamer staan (wanneer het een open ruimte betreft wat geen U-vorm is). Als je dan naar de kamer gaat, corrigeer je het volume met de afstandsbediening en als je wat anders wil dan achtergrondmuziek (tv geluid bijvoorbeeld) ook.

[ Voor 8% gewijzigd door LA-384 op 06-11-2020 18:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:40

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ik zou in mijn zithoek niet voor plafondspeakers gaan. Daar kan je denk ik beter af met twee boekenplank speakers op pos 5 en 6 (iets minder ver in de hoek geduwd). Dat luistert toch wat natuurlijker als uit het plafond imo.

In je keuken/eethoek kan je wel prima twee plafondspeakers plaatsen. Je zit hier niet op 1 plek, loopt rond dus komt het niet zo kritisch. Je hebt dan ook nog de optie om als er een scheidingswand is, twee verschillende dingen te luisteren (is met kinderen wel handig :+ )

Verder zou ik _toch_ PVC in de wanden duwen op alle hoeken van je zithoek. Nu wil je geen home cinema, maar het wordt een kabel drama als je dat later wel wilt. PVC kost geen drol en nu is het een kleine moeite.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-09 19:14
Kan de keuken nog naar de andere kant? Dan heb je een veel grotere woonkamer.

Zo'n kookeiland neemt ontiegelijk veel plek in, en levert weinig meerwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk013
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 08-10 11:41
Wij hebben in de keuken en eetafel 2 speakers en bij de tv 2 speakers. Ik kan je vertellen dat als je net als ons 8 inch pakt (B&W 382), dat je meer dan genoeg geluid hebt voor een discotheek mocht het nodig zijn. Ik kan je aanraden ook wel minimaal 8 inch pakken voor het laag en een goede backbox in de goede afmetingen met isolatie voor als er iemand boven ligt te slapen. Ik heb de backboxen zelf gemaakt.

Zorg ook voor een goede versterker die het vermogen makkelijk aan kan en liever een subwoofer om het echte diepe laag te krijgen.
Wij hebben de denon x2600h, die is wel ok maar zwaarder is beter.

Het geluid lijkt bij ons zonder center bij de tv van voren te komen en bij de keuken is het juist goed dat het van boven komt en goed verspreid voor muziek.

Wij houden ook erg van borrelen met vrienden aan ons keuken eiland, dus ik begrijp de keuze voor het eiland.

Volgende huis werk ik ook de subwoofer weg in de muur of plafond. :) lekker clean en topgeluid.

[ Voor 11% gewijzigd door Luuk013 op 14-11-2020 13:28 ]