Sata naar USB kabel voor SSD extren aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Booijhj
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09-08-2021
Mijn vraag

Ik heb een nieuwe Samsung 500 GB SSD schijf aangeschaft en wil deze gebruiken als externe hardeschijf om op een eenvoudige en flexibele manier data van PC en Laptops in op te slaan ( Backup )
Bij Bol.com kwam ik deze kabel tegen en dat was precies wat ik nodig heb , dus aangeschaft.
https://www.bol.com/nl/p/...1ZpAz2EAQYASABEgLgbPD_BwE
Hoewel onder de specificatie windows 10 niet staat vermeld ging ik er vanuit dat dit geen probleem moest zijn .

Toch heb ik nu een probleem , De SSD aangesloten met de betreffende kabel wordt niet herkend door windows 10. Niet op een wat oudere computer met USB 2.0 en niet op een nieuwe laptop met USB 3.0.
Ik heb het geprobeerd via apparaten , maar daar zie ik geen specifieke oplossing.
Kan het zijn dat net als met mijn DVD die ook niet direct door windows 10 herkent werd en via een kleine aanpassing in de registry wel in het overzicht verscheen dat ook hier een kleine aanpassing nodig is.

Ik ga ervan uit dat deze kabels zonder extra software / controler moeten kunnen werken .
Kan iemand mij vertellen hoe ik deze combinatie van kabel en SSD schijf in windows 10 aan de praat kan krijgen.

Met vriendelijke groet
H Booij

Relevante software en hardware die ik gebruik
...N.V.T.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Schijf na wat probeersels geinitialiseerd door middel van het tijdelijk aan te sluiten op het moederbord met SATA kabels als een interne SSD schijf. Werd toen wel herkend.
SSD met Sata naar USB kabel bij drie andere computers getest ( windows 10 ) , geen resultaat.
Vergelijkbare probleem via search op internet gezocht , geen informatie gevonden.

Ik ben er nu al een kleine twee weken mee bezig en ik sta vast.

...

Beste antwoord (via Booijhj op 08-11-2020 16:34)

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 02-05 13:54

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:30
Kijk eens bij schijfbeheer van Windows.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 02-05 13:54

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:42
Een 2,5" harddisk kan je op deze manier aansluiten omdat die alleen een 5 Volt voeding nodig heeft.
Als het een 3,5" harddisk is kan dat niet op deze manier: die heeft óók nog een 12 Volt voeding nodig en die zul je aan de harddisk moeten aanbieden om hem aan het werken te krijgen.

Wellicht kan je de kabel omruilen voor zoiets?
https://www.bol.com/nl/p/...6CBG0g_0_3.4.ProductTitle
(Die werkt met beide maten harddisk.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Booijhj
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09-08-2021
Beste Tweakers ;

het probleem met de aansluiting van de Samsung 500gb schijf is opgelost.

De oorzaak zat in het gekochte kabeltje van Bol.com. Deze had een usb 3.0 stekker , terwijl mijn computer slechts alleen usb 2.0 connectors heeft.
Tijdens het testen op een moderne laptop had ik het kabeltje ook op een usb 2.0 poortje gezet.
In principe zou het niet uit moeten maken immers het kabeltje zou volgens BOL zowel usb 2.0 als 3.0 moeten ondersteunen. Helaas bleek dat niet het geval.
het kabeltje van BOL in een usb 3.0 poort gestoken van de laptop en de SSD werd direct herkent.

Nu ook een kabeltje van Ali met een USB 2.0 stekker gekocht en ook mijn PC herkent direct de SSD.

Zo zie je maar .dat het werkt mist de connectoren geschikt zijn.

Met vriendelijke groet

HJBooij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Renault schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 16:04:
Een 2,5" harddisk kan je op deze manier aansluiten omdat die alleen een 5 Volt voeding nodig heeft.
Als het een 3,5" harddisk is kan dat niet op deze manier: die heeft óók nog een 12 Volt voeding nodig en die zul je aan de harddisk moeten aanbieden om hem aan het werken te krijgen.

Wellicht kan je de kabel omruilen voor zoiets?
https://www.bol.com/nl/p/...6CBG0g_0_3.4.ProductTitle
(Die werkt met beide maten harddisk.)
Dat is bij SSD geen probleem, en wanneer heb je uberhaupt voor het laatste een 3,5'' SSD gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Booijhj schreef op woensdag 25 november 2020 @ 13:48:
Beste Tweakers ;

het probleem met de aansluiting van de Samsung 500gb schijf is opgelost.

De oorzaak zat in het gekochte kabeltje van Bol.com. Deze had een usb 3.0 stekker , terwijl mijn computer slechts alleen usb 2.0 connectors heeft.
Tijdens het testen op een moderne laptop had ik het kabeltje ook op een usb 2.0 poortje gezet.
In principe zou het niet uit moeten maken immers het kabeltje zou volgens BOL zowel usb 2.0 als 3.0 moeten ondersteunen. Helaas bleek dat niet het geval.
het kabeltje van BOL in een usb 3.0 poort gestoken van de laptop en de SSD werd direct herkent.

Nu ook een kabeltje van Ali met een USB 2.0 stekker gekocht en ook mijn PC herkent direct de SSD.

Zo zie je maar .dat het werkt mist de connectoren geschikt zijn.

Met vriendelijke groet

HJBooij
Je bent eigenlijk veel beter en veiliger af door een externe case te kopen. Nu ligt je SSD los en komt er constant druk op de connectors als je hem verplaatst. Als je een externe USB -> Sata case koopt, heb je exact hetzelfde maar met een veilig doosje er omheen dat het allemaal stevig bij elkaar houdt.

Die kosten ook maar een paar euri op Ali.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Dit is de pinout van een USB 3 kabel connector.
Zoals je ziet zijn de onderste contactpunten (Vcc, D-, D2 en GND) de USB 2 aansluitingen en de bovenste de USB 3 aansluitingen.
Als je kabel dus correct bedraad is dan moet je hem zowel op een USB2 als een USB 3 poort kunnen gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PMoIZbt31oa4dSD9-W31rduUmP0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/amybRMhUVXU0ecx4G9noRsFD.jpg?f=user_large

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1