MacBook Pro 2009 gebruiken in 2020

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 25-09 15:25
mijn dochter van 13 heeft een MBP 2009 van een familielid gekregen. Ondanks dat er wat aan moet gebeuren is ze er erg blij mee. Naast een iPhone, iPad en earbuds komt ze steeds meer in het Apple-ecosysteem. Heel fijn voor haar. Ze gaat alleen normale apps gebruiken. Office, internet e.d.

De MBP heb ik 4 jaar geleden voorzien van een 240 GB SSD en ik heb toen ook de accu vervangen. Daarna is de MBP nog twee jaar gebruikt, maar de afgelopen twee jaar heeft het ding op zolder liggen stoffen.

Specs:
  • 2.53 GHz C2D
  • 4 GB 1067 MHz DDR3
  • 240 GB SSD
  • Nvidia 9400m
Accu:
  • 189 cycles
  • Conditie: normaal
  • De accu is snel leeg, maar ook weer snel vol. Deze lijkt dus gaar te zijn.
Problemen:
  • het touchpad werkt nog wel, alleen de klik doet het niet. Dit kan komen door een bolle accu? ik moet de MBP nog loshalen
  • accu lijkt niet optimaal te zijn.
  • de MBP wordt erg warm en dan begint de fan te blazen.
  • drie van de vier rubberen pootjes ontbreken
Is het de moeite waard om de MBP op te knappen? Het warmteprobleem, is dat een kwestie van nieuwe koelpasta aanbrengen?

[ Voor 9% gewijzigd door 107mb op 06-11-2020 12:33 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-09 12:18
trackpad kan idd niet meer werken door bolle accu, dit kan je zo zien als je hem ff openmaakt.

Koeling kan je wat verbeteren door hem helemaal schoon te maken en nieuwe koelpasta toe te voegen.
Echter gebruiken van third-party fan programma's zoals bijv. MacsFancontrol zijn ook een goed oplossing, wanneer hij is schoongemaakt en nieuwe koelpasta heeft.

de rubberen voetjes kan je zo nieuwe opzetten..

Verder kan je er als je wilt MacOS Catalina op draaien, d.m.v Dosdude1 patcher.
Deze Mac gaat anders dacht ik officeel niet verder dan Mac OS X El Capitan.

Als je hem oplapt, kan je deze machines altijd naar mijn mening nog prima gebruiken voor simpele web brower en office taken.
upgrade naar 8GB wel aan te raden overigens..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 09:11
een dergelijke MBPro is de moeite zeer zeker nog waard. ik heb er zelf ook nog een in gebruik.

ik zou een nieuwe accu plaatsen (kun je eenvoudig zelf doen ca €35 bij replace direct), aan het aantal cycles te zien zou die nog mee moeten gaan, maar de ouderdom zal een rol spelen. ook zoals hierboven al gesteld is, het geheugen uitbreiden naar 8GB is aan te raden
een set nieuwe rubbervoetjes kost ca €10 bij fixjeiPhone.

je kunt met coconutbattery eens kijken wat daar over de conditie van de accu vermeld wordt.

[ Voor 9% gewijzigd door peter-rm op 07-11-2020 20:40 . Reden: anvulling ]