OpenWrt op Tele2 Davolink DV-2020

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rgos
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 24-05 16:25
In een kartonnen doos vond ik een oude Tele2 Davolink DV-2020 en ik ben nu van plan OpenWrt erop te installeren (het is tenslotte 2020 en je moet wat in deze rare tijden).

De meeste documentatie heb ik al gelezen, waaronder de lange draad hier (Tele2 20Mb modem tips & tricks) maar veel is ook al verdwenen (davoforum.nl).

Op een oude wiki staat de meeste info:

https://oldwiki.archive.openwrt.org/toh/davolink/dv-2020

Voordat ik verder ga en mijn handen en hoofd echt vies ga maken, vroeg ik me af of er nog wat veteranen zijn die dit geprobeerd hebben?

Is de boel werkend te krijgen?

ADSL gaat niet lukken, lees ik, maar ergens anders lees ik dat er wel drivers zijn? Is VoIP werkend te krijgen? (beide trouwens niet nodig voor mij).

Is de webinterface LuCI werkend te krijgen? (wel belangrijk)

Gaat het nog lukken om deze oude firmware te bakken met de nieuwe versies van OpenWrt? Want ik lees dat je de firmware zelf moet compilen.

Welke methode werkt het beste om de boel te flashen: webinterface, TFTP, Serial, JTAG?

En tenslotte, heeft iemand een kant en klare image liggen die ik erop kan zetten?

[ Voor 0% gewijzigd door rgos op 06-11-2020 15:11 . Reden: sp ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAJansen
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:44
Ik heb ooit een versie van OpenWRT werkend gekregen op dit apparaat, maar dat was absoluut minimaal en een tijd geleden. Met de beschikbare opslag en werkgeheugen gaat LuCi in ieder geval niet werken, en het kan ook best zijn dat de huidige versies überhaupt niet willen draaien. De enige valide reden om OpenWRT op dit apparaat te draaien is uit hobbymatige interesse. Tenzij je een heel specifiek doel voor ogen hebt is het onwaarschijnlijk dat het apparaat met OpenWRT meer functionaliteit gaat bieden dan de huidige firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rgos
OK, eerste poging. Heb geprobeerd deze image via de webinterface te flashen:

https://downloads.openwrt...1AMR-squashfs-cfe-old.bin

De webinterface geeft inderdaad mogelijkheid tot uploaden van de image zoals beschreven. Helaas gaat het mis bij de reboot van de router. Dat gebeurt niet en ik krijg vervolgens gewoon de oude Tele2 interface te zien. Dus niet gebricked, maar er is ook niks geflashed.

Tips?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HCk9FZfgOWDy6WG2z5I-u0hXC5s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aPb6uUfeomZy5xwI0yM8rhg1.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/81W6FdcaQoIxI1K9FLTCAHLk5Yg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ykm0u4VHw6i1a9s9LgUgpR7o.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rgos
Tweede poging. Heb hier een aantal oudere images uit 2017 gevonden:

https://archive.openwrt.o...s/trunk/brcm63xx/generic/

Nu gaat flashen wel goed. Power (rood) en Status (groen) lampjes staan lekker te knipperen tijdens het flashen en daarna start de router weer op. Helaas geen webinterface. Maar de oude Tele2 interface is nu wel verdwenen.
Alles lijkt te werken en ook kan ik gewoon weer nieuwe images flashen, dus CFE is ook nog intact.

Heb diverse images geprobeerd: DV-201AMR en alle 96348 images.

Is er een OpenWrt expert aanwezig?
Zijn dit images zonder de LuCI webinterface?
En hoe kom ik op de router zonder de webinterface?

(Ik zit op een oude Win7 bak maar kan eventueel wel overschakelen op een Linux omgeving)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Je kan geen LuCI verwachten op dit apparaat, te weinig resources. Je kan via SSH op de router inloggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rgos
johnkeates schreef op zondag 8 november 2020 @ 14:16:
Je kan geen LuCI verwachten op dit apparaat, te weinig resources. Je kan via SSH op de router inloggen.
OK, bedankt. Ik ga het proberen met SSH.

Ook geen webinterface met nog oudere images? Ik lees hier dat dat wel werkt voor de Linksys WRT54GL:

https://openwrt.org/toh/linksys/wrt54g

Die heeft 16MB RAM, 4MB flash. De Davolink heeft 16MB RAM, 8MB flash.

En de Linksys WRT54GL draait prima met webinterface onder DD-WRT, toch ook een OpenWrt kloon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rgos
Helaas, ik krijg een Connection time out met PuTTY.

Zit er toch iets niet goed?

Ik denk dat ik maar 's een cocktail ga drinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Probeer telnet eens. OpenWrt is een aantal jaren geleden van telnet naar ssh geswitched, maar ik weet niet meer wanneer.

Of een webinterface zou passen durf ik niet te zeggen. Hij heeft 8MiB flash, wat voldoende zou moeten zijn, maar in de wiki kun je zien dat daar maar de helft van gebruikt wordt, en dat daar nog een CFE en nvram (samen 128KiB) vanaf gaan. https://oldwiki.archive.o...link/dv-2020#flash_layout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rgos
Bedankt voor de tip, maar ik had telnet ook al geprobeerd. Ook daar: Connection timed out.

Ik ga later op zoek naar die oudere images. Heb nu teveel cocktails gedronken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rgos
Derde poging. De oudste images voor deze router zijn de backfire 10.03 versies hier:

https://archive.openwrt.org/backfire/10.03/brcm63xx/

*DV201AMR* (twee met jffs2 en een met squashfs)

Alle drie geflashed. Flashen gaat goed. Maar niet bereikbaar via webinterface of telnet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rgos
Mijzelf schreef op zondag 8 november 2020 @ 15:34:
Probeer telnet eens. OpenWrt is een aantal jaren geleden van telnet naar ssh geswitched, maar ik weet niet meer wanneer
Las dat je telnet gebruikt als het root password nog niet is ingesteld, daarna gebruik je SSH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rgos
Kan het zijn dat het bij deze stap mis gaat?
Due to the inclusion of the 0xdeadc0de value (read flash.layout) the bootloader detects a CRC failure at the next reboot and will revert to the backup image. Cshore created a fix that will correct the CRC value. use the following command to initiate the fix:
mtd fixtrx linux
Maar waar type ik die command in? Niet in telnet, want daar kom ik niet in.

En als die CRC niet klopt, waarom is de oude Tele2 firmware dan niet teruggezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
rgos schreef op maandag 9 november 2020 @ 16:58:
Kan het zijn dat het bij deze stap mis gaat?

[...]

Maar waar type ik die command in? Niet in telnet, want daar kom ik niet in.

En als die CRC niet klopt, waarom is de oude Tele2 firmware dan niet teruggezet?
mtd is een command line programma in OpenWrt (https://openwrt.org/docs/techref/mtd), dus in telnet. Als ik dat lees zou je bij de eerste boot in Linux moeten komen, en bij de 2e boot treed de CRC error op. Dat zou kunnen komen doordat OpenWrt bij de eerste boot het overlay block van de kernel/rootfs afsplitst, maar dat is puur een gok.

Als niet 1 image werkt, kun je eigenlijk alleen via de seriële poort achterhalen wat er mis gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rgos
Bedankt voor de response. Ik ga m'n licht eens opsteken op het OpenWrt forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rgos
BAJansen schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 13:46:
Ik heb ooit een versie van OpenWRT werkend gekregen op dit apparaat, maar dat was absoluut minimaal en een tijd geleden.
Kun je je nog herinneren welke versie dat was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAJansen
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:44
rgos schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 09:00:
[...]

Kun je je nog herinneren welke versie dat was?
Precies herinneren niet, maar het is meest waarschijnlijk 14.x of 15.x geweest. Heel misschien 12.x. Ik weet in ieder geval dat ik het zelf heb gecompileerd en dat er geen webinterface was, maar dat moet je ook expliciet configureren bij compilatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rgos
BAJansen schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 09:37:
[...]

Precies herinneren niet, maar het is meest waarschijnlijk 14.x of 15.x geweest. Heel misschien 12.x. Ik weet in ieder geval dat ik het zelf heb gecompileerd en dat er geen webinterface was, maar dat moet je ook expliciet configureren bij compilatie.
Heb je die image misschien nog ergens paraat?

[ Voor 83% gewijzigd door rgos op 10-11-2020 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rgos
Vierde poging. Nog een poging om de attitude van deze onwillige router aan te passen. Versie 12.09 hier:

https://archive.openwrt.o...t/12.09/brcm63xx/generic/

Alle DV201AMR images en openwrt-96348GW-generic-squashfs-cfe.bin

No go.

Begin me wel af te vragen wat het nut is van deze precompiled images voor deze router als ze toch niet werken. Goed, het is een DV-2020, maar ze zouden daarop toch ook moeten werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rgos
...

[ Voor 131% gewijzigd door rgos op 10-11-2020 10:56 ]

• rgos
Nou, op het OpenWrt forum ook weinig reactie. Ik denk niet dat het nog iets wordt met deze router.

Iemand die misschien weet of OpenWrt op een Tomado TM1275 draait?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xgz_wRfUpYRLAPeTAUYHUt11tGE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Kqr5rqzFosqtNc6jshwFvRY3.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sfjuocekr
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-03 14:07
Beetje laat, maar ik heb in een ver verleden OpenWRT op mijn DV2020 werkende gekregen met minimale LuCi interface.

Ik heb hiervoor OpenWRT inclusief kernel zelf gecompileerd, dit zou nog mogelijk moeten zijn door een oudere toolchain te gebruiken. Dit gaat je waarschijnlijk niet lukken met een nieuwe GCC toolchain.

Je kunt ook de GPIO pins gebruiken om een SD kaart aan te sluiten voor extra storage.

Je eerste stap gaat de kernel zijn, de DV2020 is vrij makkelijk weer in bootloader te forceren dus bricken hoef je niet bang voor te zijn zolang je niet aan de bootloader partitie komt. Er was ooit een factory image voor de DV201AMR op de davolink website, als ik die terugvind zal ik die nog even posten, die had een werkende bootloader voor het geval er toch iets mis ging.

MTD1 heeft de kernel, de CPU is een BCRM6348.

De standaard bootloader heeft een backup mechanisme waardoor je na een reboot nvram moet wissen vanwege een CRC error.

Je zult de seriële poort in de gaten moeten houden tijdens het boot process, dat zal je helpen uit te vogelen wat er goed en fout gaat tijdens het starten van de kernel.

Het is voor mij ook al zeker 11-12 jaar geleden dat ik met dit ding heb wezen worstelen (heb er twee), uiteindelijk gebruikte ik de factory DV201AMR firmware om het kreng in bridge mode te zetten en had er een 54GL achter hangen. Met deze configuratie kon ik telefonie ook nog gebruiken, aangezien de SIP settings zelf in te stellen waren.

Ik heb in die periode voor Tele2/Versatel gewerkt, maar heb helaas nooit de kernel sources kunnen bemachtigen... wat ergens een schande is, aangezien het GPL bezwaard is.

Mocht ik de DV2020 terugvinden of mijn OpenWRT werkfolder, dan zal ik die hier delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sfjuocekr
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-03 14:07
Oh ik zie inderdaad dat er images waren vanaf 10.x en in het archief is dit nog te vinden:

https://forum.archive.openwrt.org/viewtopic.php?id=28573

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rgos
Bedankt voor het late antwoord. Het wordt nog steeds gelezen.
Pagina: 1