Upgraden naar Windows 10?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-09 11:01
Ik ben de laptop van een vriend aan het opschonen/onderhoud aan uitvoeren. Je begint echter hard te merken dat de laptop uit 2011 komt: Windows 7, T4500 C2D, 3GB ram, en trage HDD.

Nu weet ik dat Windows 7 geen veilige optie is, en begin ik ook te twijfelen hoe lang de HDD het nog blijft volhouden (vind het al knap dat de 10 jaar bijna gehaald is). Ik wil haar dus het volgende adviseren:

1. Ga sparen voor een nieuwe laptop
2. Upgrade de huidige laptop naar Windows 10.

Nu twijfel ik echter over dit tweede punt. Ik kan haar laptop waarschijnlijk nog gratis (of voor 12 euro via Surfspot) upgraden, maar ik weet niet of een 10 jaar oude HDD al deze zware lees/schrijfacties die tijdens een OS installatie gebeuren, leuk vinden. Zou het erg zuur vinden als tijdens de installatie de HDD opeens de geest geeft. Wat denken jullie?

Verder is haar huidige Win7 gewoon geactiveerd, moet ze dan nog een Microsoft account aanmaken voor windows 10? Ik wil het haar allemaal niet te lastig maken... Kan ik gewoon een offline account maken met haar huidige login/pw en Windows zichzelf daarna laten activeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Als het tijdens de installatie al fout gaat, was het anders een week later wel gebeurt. Bij de installatie heb je in ieder geval zeker een heel recente backup. (Toch? ;) )

Ja upgraden 'moet' in de zin dat je een pak melk dat vier jaar over datum is 'moet' weggooien ipv opdrinken.

Als het vervelend zou zijn als de HDD sneuvelt dan zou het ook vervelend zijn als er malware op komt die de HDD versleutelt en de data gijzelt. Nee een MS account is niet nodig - al moet je wel je best doen om tegen te sturen als MS je die kant op duwt. Al is het advies te sparen wel een goede..

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• passer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:35
Denken aan:
- 3 gig ram is wel serieus weinig voor de 10
- hoe groot is die HDD trouwen
- en waar zit de mogelijke bottleneck ...

En ja, je kan nog altijd gratis van de 7 naar de 1 gaan - en je kan dus ook op een nieuwe laptop eerst de 7 gaan zetten en dan van daaruit naar de 10 gaan - met een omweg dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylzzzz
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13-09 15:56
Basekid schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 10:50:
Ik ben de laptop van een vriend aan het opschonen/onderhoud aan uitvoeren. Je begint echter hard te merken dat de laptop uit 2011 komt: Windows 7, T4500 C2D, 3GB ram, en trage HDD.

Nu weet ik dat Windows 7 geen veilige optie is, en begin ik ook te twijfelen hoe lang de HDD het nog blijft volhouden (vind het al knap dat de 10 jaar bijna gehaald is). Ik wil haar dus het volgende adviseren:

1. Ga sparen voor een nieuwe laptop
2. Upgrade de huidige laptop naar Windows 10.

Nu twijfel ik echter over dit tweede punt. Ik kan haar laptop waarschijnlijk nog gratis (of voor 12 euro via Surfspot) upgraden, maar ik weet niet of een 10 jaar oude HDD al deze zware lees/schrijfacties die tijdens een OS installatie gebeuren, leuk vinden. Zou het erg zuur vinden als tijdens de installatie de HDD opeens de geest geeft. Wat denken jullie?

Verder is haar huidige Win7 gewoon geactiveerd, moet ze dan nog een Microsoft account aanmaken voor windows 10? Ik wil het haar allemaal niet te lastig maken... Kan ik gewoon een offline account maken met haar huidige login/pw en Windows zichzelf daarna laten activeren?
Een core 2 Duo gaat bij simpele taken al snel op 100% CPU gebruik, en 3GB is niet eens de vertragende factor in dit geval. De HDD + CPU combo is gewoon te traag om fatsoenlijk W10 te draaien. Met een SSD zal het beter zijn, al hoewel dit ook nog steeds verre van ideaal is met een C2D.

Advies dus 1. Ga sparen voor een nieuwe laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Een pricewatch: Intel Pentium T4500 is het niet waard.
Die is echt langzaam voor de software van vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
passer schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 11:03:
Denken aan:
- 3 gig ram is wel serieus weinig voor de 10
- hoe groot is die HDD trouwen
- en waar zit de mogelijke bottleneck ...

En ja, je kan nog altijd gratis van de 7 naar de 1 gaan - en je kan dus ook op een nieuwe laptop eerst de 7 gaan zetten en dan van daaruit naar de 10 gaan - met een omweg dus.
Wat ik kon vinden qua requirements, vraagt Win10 hetzelfde als Win7? Of denk je echt dat het een stuk trager wordt.

Ik neem verder aan dat op de nieuwe laptop al direct win10 staat, gaat me echt even om de huidige laptop (met windows 7).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
jeroen3 schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 11:24:
Een pricewatch: Intel Pentium T4500 is het niet waard.
Die is echt langzaam voor de software van vandaag.
Ben ik met je eens, daarom adviseer ik haar ook een nieuwe laptop te gaan kopen (en wegens de HDD).

Neemt niet weg dat haar huidige laptop Win7 draait, en vroeg me dus af of het upgraden naar Win10 een doenbare optie is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-09 13:32
De laptop is 9 jaar oud, ja upgraden kan, maar je advies om een nieuwe te kopen is 10x beter.

Overigens kun je nog steeds Windows 10 installeren zonder MS account, gewoon opletten dat je geen Internet hebt/instelt bij de 1e reboot.

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:37

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik heb laatst een Core2quad met win10 vervangen door iets nieuws Techisch kon dat ding nog mee (zat 2GB RAM en een SSD in), maar praktisch gezien begon win10 problemen te hebben met de hardware. DIngen werkten gewoon niet meer, PC hing, etc. Dat had ik 1x gefixt maar toen ie een tweede keer begon heb ik iets anders gehaald.

Wat ik in jouw geval zou doen: Knal er voor weinig een SSD in, 250GB kost je een paar tientjes. Maak een backup van de data plus image van win 7 installatie zodat je terug kunt, knal er win 10 overheen (dat zou ineens moeten gaan, kan ook zonder msft account) en probeer het. Paar tientjes voor een SSD is wel uit te zingen en als het werkt werkt het. Als het niet werkt kun je verder kijken, en belangrijker: terug :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Upgraden naar Windows 10 kan. Maar de totale ervaring zal niet verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
SSD er in en dan is ie echt nog wel te gebruiken voor basic dingen, maar geduld is dan wel gewenst.

Voor 300 euro koop je al iets nieuws wat sneller is.

[ Voor 40% gewijzigd door Ernemmer op 06-11-2020 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:33

DukeBox

loves wheat smoothies

Zonder SSD is de laptop eigenlijk onbruikbaar.. windows 10 + updates op een normale HDD gaat zoveel tijd kosten dat het gewoon niet interessant is.

Aangezien er nu 3GB in zit (vermoedelijk 1x1GB en 1x2GB), even kijken of je die 1GB module nog kan vervangen voor 2GB (zodat je op 4GB komt). Op v&a wel te vinden voor minder dan €5. Het lijkt niet veel maar het is 33% meer geheugen en de meeste .net updates hebben tegenwoordig net meer dan 3GB nodig om zonder swap te installeren. Als het overigens DDR3 is i.p.v. DDR2 dan kan je mogelijk voor weinig er nog iets meer in doen maar.

[ Voor 22% gewijzigd door DukeBox op 06-11-2020 12:16 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
Mwah ik heb eerlijk gezegd geen zin om nog nieuwere hardware in die laptop te zetten. Zo stimuleer ik alleen maar het blijvende gebruik van dat oude ding.... En heb geen zin om er zoveel moeite in te steken :P

Ik zal adviseren om een nieuwe laptop te kopen wegens HDD en een stabielere Win10 ervaring. Denk dat ik deze laptop wel naar Win10 upgrade, duurt wel een weekend misschien maar dan is het in de tussentijd iig een veilige(re) laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8mile13
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-08-2023
Bij een laptop uit 2011 van onder de 800/1,000 euro zou ik er niet meer aan beginnen. Bij wat duurdere oudere laptops kun je met een SSD en een reserve moederbord nog jaren vooruit (na vijf jaar of zo zeker bij intensief gebruik is het moederbord eigenlijk wel aan vervanging toe...moet wel moederbordversie specifiek voor dat model zijn).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Voor 2 tientjes heb je een 120GB SSD. upgraden naar 10 kan nog prima. mijn nichtje van 8 heeft een T4300 in haar laptop,met 32-bit W10 en 3GB ram

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Hackus schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 16:21:
Voor 2 tientjes heb je een 120GB SSD. upgraden naar 10 kan nog prima. mijn nichtje van 8 heeft een T4300 in haar laptop,met 32-bit W10 en 3GB ram
Dat dus, een SSD is een wereld van verschil, ook bij oude core(2) PC's, de CPU is dan minder relevant
Hier ook nog een vergelijkbare configuratie (Toshiba Satellite /T3000) prima werkend met SSD.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Via Vraag & Aanbod is ook vaak prima 2e hands hardware te koop met betere specs. Een SSD gaat zeker verschil maken maar 3Gb is echt weinig en een nieuwe SSD kost ook weer een paar tientjes.
ietsje meer uitgeven en je hebt vaak al snel veel betere hardware.

Vraag je vriendin anders om een budget dan kun je kijken wat je daarvoor kunt vinden/realiseren of tips vragen. En als ze als antwoord geeft: "Het mag niets kosten", vraag je zelf dan ook of jij er tijd in moet gaan stoppen. Jouw tijd mag ook iets waard zijn. (Zelfs in Corona tijd waarin je toch alleen maar binnen zit.. ;) )

[ Voor 3% gewijzigd door akimosan op 07-11-2020 12:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Upgrade naar Windows 10 LTSC zou een optie zijn, ware het niet, dat je geen licentie hiervoor kan kopen :( Met een HDD, 3GB en C2D is Windows 10 geen optie. HDD zou vervangen moeten worden naar een SSD en je zou naar een 32-bit Windows 10 kunnen. Echter loop je tegen andere limieten aan zoals vereiste SSD afmeting (60GB of groter want Windows Mei 2020 eist al 32GB). Daarnaast is er een ander issue, zijn er wel signed drivers voor Windows 10 en de hardware, zoals de interne GPU?

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
akimosan schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 12:57:
Via Vraag & Aanbod is ook vaak prima 2e hands hardware te koop met betere specs. Een SSD gaat zeker verschil maken maar 3Gb is echt weinig en een nieuwe SSD kost ook weer een paar tientjes.
ietsje meer uitgeven en je hebt vaak al snel veel betere hardware.

Vraag je vriendin anders om een budget dan kun je kijken wat je daarvoor kunt vinden/realiseren of tips vragen. En als ze als antwoord geeft: "Het mag niets kosten", vraag je zelf dan ook of jij er tijd in moet gaan stoppen. Jouw tijd mag ook iets waard zijn. (Zelfs in Corona tijd waarin je toch alleen maar binnen zit.. ;) )
Mwah hardware vervangen/upgraden vind ik teveel moeite. Zo goed ken ik haar nou ook weer niet...

Windows 10 doe ik misschien nog (hoewel ik hier lees dat dat misschien niet zo handig is, dus ik twijfel nog), en ze moet maar zsm een nieuwere laptop kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Basekid schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 14:18:
[...]

Mwah hardware vervangen/upgraden vind ik teveel moeite. Zo goed ken ik haar nou ook weer niet...

Windows 10 doe ik misschien nog (hoewel ik hier lees dat dat misschien niet zo handig is, dus ik twijfel nog), en ze moet maar zsm een nieuwere laptop kopen.
Veel ligt ook aan de wensen van gebruik. oa videochip is niet krachtig voor 720p Youtube

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik zie eigenlijk maar 1 oplossing voor die oude Pentium: GNU/Linux en dan een XFCE variant.
Heb hier zelfs nog PC's uit 2007 daardoor werkend voor e-mail en bankieren.

Je mag me voor gek verklaren omdat TS om Windows 10 vroeg.

[ Voor 20% gewijzigd door DJMaze op 07-11-2020 16:26 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoahAmber
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
DJMaze schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 16:25:

Je mag me voor gek verklaren omdat TS om Windows 10 vroeg.
Je bent gek..... oOo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Allemaal weer moeilijk gedoe, er worden toch geen helemaal geen hoge "tweakers" eisen aan de laptop gesteld?
Een minimale investering van een (budget) SSD maakt de laptop waarschijnlijk weer prettig bruikbaar, voor eenvoudig gebruik uiteraard.
Zelfs die CPU is nog best ok voor zijn generatie :)
(Toshiba Satellite /T3000)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1EZO6l9.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door The_Doman op 07-11-2020 19:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basekid
Nou update naar Windows 10 is perfect gegaan. Ook nog vrij snel (uurtje?)

Bedankt voor de adviezen over een SSD etc, als de laptop niet zooo oud was had ik het nog wel gedaan. Nu vind ik z'n actie alleen maar uitstel van executie.

Ze gaat iig een externe hdd kopen voor backup en nieuwe laptop sparen/kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
8mile13 schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 16:18:
Bij een laptop uit 2011 van onder de 800/1,000 euro zou ik er niet meer aan beginnen. Bij wat duurdere oudere laptops kun je met een SSD en een reserve moederbord nog jaren vooruit (na vijf jaar of zo zeker bij intensief gebruik is het moederbord eigenlijk wel aan vervanging toe...moet wel moederbordversie specifiek voor dat model zijn).
Waarom zou het moederbord na 5 jaar aan vervanging toe zijn? Als het werkt, werkt het toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8mile13
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-08-2023
hoi1234 schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 21:07:
[...]

Waarom zou het moederbord na 5 jaar aan vervanging toe zijn? Als het werkt, werkt het toch?
In principe wordt vaak gesteld dat een laptop onder de 500 euro eigenlijk maar vijf jaar meegaat.

Je moet de laptop na een aantal jaar eens opendraaien en kijken of alles in orde is in zoverre je dat kunt beoordelen. Daarnaast kunnen er problemen met bepaalde funtionaliteit zijn die moederbord gerelateerd zijn..kleinigheden..die aangeven dat het moederbord langzaam kapot aan het gaan is.

Zelf heb ik heb een aantal tweedehands laptops gekocht..dat waren VAIOs van 1,000 + euro. Was bij een aantal een processorklem schroef losgeschoten wat te maken heeft met het niet tijdig vervangen van koelpasta (er zit standaard vrij goedkope koelpasta in laptops wat eigenlijk meteen moet worden vervangen). Ook wordt vaak de ventilator nooit schoongemaakt wat ook tot defecten kan leidden. Dat moet je allemaal iedere paar jaar even schoonmaken/nieuwe pasta wat maar weinig mensen doen.

Er is ook zoiets als het scherm. Als je dat vaak aan een kant opendoet..je trekt het bijvoorbeeld altijd aan de linkerhoek open.. dan gaat op het moederbord aan een kant het schroefmechanisme na een tijd kapot. Dus dan zit dat ding waar het scherm in zit niet meer goed vast. En het scherm zelf kan ook aan vervanging toe zijn.

Je weet het allemaal niet zeker. Na een aantal jaar gebruik kan zo'n ding het zomaar niet meer doen. Dus het best is om het op z'n tijd schoon te maken en een reserve moederbord achter de hand hebben.
Pagina: 1