Beestjes in keuken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 03-05 07:39
Mijn vriendin heeft nu 4x over beestjes gespot in de keuken. Die zien er zo uit, volgens mij zijn het gewoon maden maar daar ben ik even benieuwd naar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uy3pvuuoDoDs7h9tYMrmo8ds81Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mOTLwdsOinfXUaT2MBk5ofFX.jpg?f=fotoalbum_large

We hebben vroeger last gehad van muizen en die kwamen onder de keuken naar boven. Daar ligt dus veel gif nog, maar dat ligt er al flink lang. Ik heb de keuken toen onder dicht gepurd en 1 afdekplaat vast gezet, ik wil er dit weekend even onder kijken of er een dode muis oid ligt dus dat houden jullie nog tegoed.

Verder hebben we in de balken onder het huis (dus onder de vloer) houtworm gehad. Daar is afgelopen vrijdag tegen geneveld onder de balken. Kan het dat die maden daar uit komen kruipen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-05 20:41

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

maden of zilvervisjes, kom je over het algemeen wel tegen in een keuken op plekken waar niet tot nauwelijks schoongemaakt wordt.

Je hebt altijd plekken die je niet goed schoonmaakt, maar ze komen altijd op plekken waar jij niet komt en je ze niet verwacht.

Niks ergs aan, gewoon wat vaker alles grondig schoonmaken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10:35
Misschien dat er ergens in de kastjes oude pakken rijst of meel oid staan? Daar ontstaan dit soort beestjes ook vaak... naast plekken waar je slecht tot niet bij kan komen zoals @Luchtbakker aangeeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-05 23:12
Lijkt op de rups van een meelmot. Ik zou even alle etenswaren buiten de koelkast checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Herkenbaar!

Ik kwam ze echter niet in de keuken tegen, maar een paar weken geleden kwam ik enkele van die beestjes tegen op de trap. Nu hangt de airco bij ons in het trapgat, dus daar zullen ze uitkomen vermoed ik.

Airco nogmaals, grondig, schoongemaakt maar ik kwam daar niets tegen. Airco ruikt ook gewoon neutraal. In de buurt zit ook niets anders, dus waar moet het dan vandaan komen?

Ik ben zelfs nog op de zolder erboven geweest. Ook daar is niets te vinden wat op ongedierte lijkt.

Voor nu lijkt het bij ons weer even achterwege te blijven *afkloppen*.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Duidelijk. Heeft dus niet wat te maken met dode dieren in huis denken jullie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 05-05 23:06

Freakie1NL

Grote Baas

Luchtbakker schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 10:51:
maden of zilvervisjes, kom je over het algemeen wel tegen in een keuken op plekken waar niet tot nauwelijks schoongemaakt wordt.

Je hebt altijd plekken die je niet goed schoonmaakt, maar ze komen altijd op plekken waar jij niet komt en je ze niet verwacht.

Zilvervisjes houden van vocht en papiervisjes van papier. Deze bezoekers hebben dan ook niets te maken met schoonmaken (behalve dat je ze dan natuurlijk mee vist (see what I did there :+ ) ) .

Maden daarin tegen :| :X .

Op foto is overigens geen zilvervisje.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:51
Eerst vaststellen wat voor beest het is. Daarna actie bepalen.

Gewoon beestje vergelijken met foto's van genoemd ongedierte tot je 1 of 2 kandidaten over hebt.

Dit is inderdaad geen zilvervisje ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Larve van een meelmot. Wel iets aan doen, als ze je huis eenmaal bezet hebben kom je er bijna niet van af (zei de ervaringsdeskundige).

Check alle droge voedingsmiddelen, vooral die in plastic zakken en kartonnen doosjes.

Beter nog, zet alle droge voedingsmiddelen 24 uur in de vriezer, daar kunnen ze niet tegen.

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8c/Plodia_interpunctella_lrv_collage.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door TMDC op 06-11-2020 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
TMDC schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 11:19:
Larve van een meelmot. Wel iets aan doen, als ze je huis eenmaal bezet hebben kom je er bijna niet van af (zei de ervaringsdeskundige).

Check alle droge voedingsmiddelen, vooral die in plastic zakken en kartonnen doosjes.

Beter nog, zet alle droge voedingsmiddelen 24 uur in de vriezer, daar kunnen ze niet tegen.

[Afbeelding]
Goede tip, dat gaan we doen aankomend weekend. Hier lijkt het inderdaad flink op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:32
Dat zou ook nog wel eens een wasmot larve kunnen zijn als ik de plaatjes moet geloven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:38
+1 Voor de meelmot. Succes daarmee... Ik ben er uiteindelijk vanaf gekomen toen ik ging verhuizen....

Advies: check alles van etenswaren (vooral met veel zetmeel zoals havermout, meel, pasta etc). Bij twijfel weggooien. Deze krengen eten door plastic heen (echt) dus ook dichte verpakkingen checken. Kijk ook in randjes van potten etc. Zie je een beetje spinsel: weg. Twijfel: weg.

Als je dat gedaan heb: koop veel potten om aangebroken verpakkingen in te doen, dikke ziplock bags helpen ook dan kan je het hopelijk nog inperken. Zijn ze schadelijk: dat niet maar smakelijk is anders..

Wikipedia: Indische meelmot

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:45

Standeman

Prutser 1e klasse

Lijkt inderdaad op de meelmot, ik heb er zelf ook last van gehad. Alle voedingsmiddelen die niet in de koelkast staan of in glas/blik zitten kan je eigenlijk wel weggooien. Ze eteen trouwens ook papier / keukenrol.

Alle nieuwe spullen staan bij mij nu in ziplock zakjes. Hopelijk ben ik er nu vanaf.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Luchtbakker schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 10:51:

Maden kom je over het algemeen wel tegen in de keuken? :? Uhm nee.
Als je maden in je keuken aantreft is er echt iets goed mis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Morgen gaan we samen door de keukenkasten heen spitten en gooien alles weg wat open is en in de keuken staat. Gelukkig verhuizen we over drie maanden dus dat scheelt ook weer.

Edit: ik zit op de Wiki te kijken van dat beestje. Pfoeh. Gelukkig hebben we een kleine keuken.

[ Voor 22% gewijzigd door KaiseRRuby op 06-11-2020 11:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

KaiseRRuby schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 11:51:
Morgen gaan we samen door de keukenkasten heen spitten en gooien alles weg wat open is en in de keuken staat. Gelukkig verhuizen we over drie maanden dus dat scheelt ook weer.

Edit: ik zit op de Wiki te kijken van dat beestje. Pfoeh. Gelukkig hebben we een kleine keuken.
Als je gaat verhuizen zou ik besluiten om alles lekker daar te laten, en niks mee te nemen... Er is een risico dat je dan het beestje meeneemt naar je nieuwe woning, dat lijkt me niet prettig als je er net gaat wonen en dit soort huisdieren meeneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07:24
Als je een kleine voorraad hebt zou ik gewoon alles wegmieteren en daarna goed schoonmaken.
Natuurlijk wel zonde, maar die ranzige dingen in je eten wil je natuurlijk ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-05 19:54

World Citizen

FreeReef.nl

TMDC schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 11:19:

Kan het daarna weer gewoon terug de voorraadkast in? :+

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11:50
Vermoedelijk krijg en merk je er niks van als je er een paar meekookt. Gratis proteïnen :)
Maar ik zou de aangetaste voorraad ook lekker vervangen, zal er al wel even staan als er beestjes in zijn gekomen?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
GeleFles schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 12:11:
[...]
Als je gaat verhuizen zou ik besluiten om alles lekker daar te laten, en niks mee te nemen... Er is een risico dat je dan het beestje meeneemt naar je nieuwe woning, dat lijkt me niet prettig als je er net gaat wonen en dit soort huisdieren meeneemt.
Bij mij zaten ze overal op een gegeven moment, zelfs in de gordijnen. Meegelift in een netje vetbollen voor vogels. De larfjes zijn niet zo erg, maar de vieze motten die er uitkomen zijn echt ranzig en talrijk. Ze vreten ook van alles aan qua verpakking.
World Citizen schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 12:36:
[...]
Kan het daarna weer gewoon terug de voorraadkast in? :+
Yup :)

[ Voor 3% gewijzigd door TMDC op 06-11-2020 12:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
KaiseRRuby schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 11:51:
Niet alleen opruimen, maar ook schoonmaken!

Gewoon alles weggooien en tijdelijk geen voorraad aanhouden. Dus exact boodschappen doen.
Dat is ook wel prettig als je dadelijk gaat verhuizen, hoef je niet een halve supermarkt te verhuizen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pKM-c9F91UZHZaRLhvMhtYQBl5Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/AUaxPAbiz63DR9NyJAdbSp0B.gif?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Toverwoord: compartimenteren.

Wij hadden eens 'levend meel', ook wel stofluis genoemd. Zat i.v.m. warme zomer ook echt overal. Pasta, meel, beleg, in de kieren van de kast.. Vuur was geen optie, de keuken was een jaar oud en beviel verder prima.. Dus alles weggegooid, drie dagen achter elkaar schoongemaakt met heet water & azijn. En daarna boodschappen gedaan. Eerst glazen potten gekocht en daarna weer boodschappen gedaan.
Alles in glas bewaren helpt goed tegen (verspreiding van) stofluis / meelmot etc. Er kan altijd iets in een verpakking zitten die je net hebt gekocht in de supermarkt, dus ook nieuwe verpakkingen in een pot stoppen anders kan je alsnog hiermee te maken krijgen.
Werk je regelmatig met meel/bloem dan krijg je er nu eenmaal vroeg of laat mee te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Wij hebben al een flink aantal zaken in potten gelukkig. Maar hebben er direct meer gekocht en gaan dus uitbreiden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• susscorfa
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:44
Tegen die motten kun je ook plakstrips krijgen met een feromoon die de motten aantrekt. Die zijn niet de gehele oplossing maar helpen zeker in de bestrijding door de volwassen motten weg te vangen.

Deze strips bedoel ik: https://www.allestegenong...on-mottenval-2-stuks.html

[ Voor 19% gewijzigd door susscorfa op 06-11-2020 15:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-05 22:22

macnerd

No Apples please :-)

Zelf ook al een tijd last van, al zie ik er nu sporadisch nog een paar. Waar ze vandaan komen weet ik niet, maar ze vinden het eten van onze dwerghamster lekker, waaronder ook walnoten. Ook in de keuken hebben we er wat last van gehad. Je ziet het inderdaad ook aan spinsel. Als dingen aan elkaar plakken die los horen te zijn, dan zitten de larfjes ertussen. Plastic potjes die dicht lijken te zitten, of dichte verpakkingen van afbakbroodjes, ze komen er doorheen.

Wat ik doe / gedaan heb:
- glazen weckpotten gehaald bij IKEA, dat werkt goed.
- regelmatig even een rondje doen en met vochtige doekjes de larfjes pakken (en pletten), en de motjes met een electrische vliegenvanger (tennisracket) pakken. Heb je veel last dan meerdere keren per dag, zijn ze nagenoeg weg, dan zodra je ze weer ziet. Ze beginnen overigens heel klein, als kleine zwarte puntjes. Die dus ook verwijderen met vochtige doekjes. De motjes leggen veel eitjes, dus bestrijd alles wat je ziet. En maak besmette kasten goed schoon.
- Voor onze hamster hebben we een doorzichtige plastic box met allerlei grassen en vezelrijk eten. Daar zaten ze ook in. Die maakte ik buiten open zodat de motjes weg vlogen in plaats van in de woonkamer. Dat is makkelijker dan in de woonkamer meerdere van die beestjes achterna te zitten.

MacNerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Eiwitrijk voedsel, lekker door de sla

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:03
En kijk naar de producten die je koopt, bij veel biologische producten is dit een' bij-product' omdat er niet bestreden word.

Ik heb ook een tijdje veel motjes gehad hmm....

diskeltische lurker

Pagina: 1