Enige tijd geleden ben ik begonnen met de zoektocht naar zonnepanelen voor op ons dak. Ik heb drie offertes, waaronder eentje van de collectieve inkoop van vereniging eigen huis. Ons dak is oost/west georiënteerd, en ik heb eigenlijk bij alle offertes de insteek 'adviseer me en ontzorg me'. Welk opstelling technisch beter is weet ik dus niet; de ene suggereert alles op Oost, de ander suggereert Oost/West. Wat zij verder allemaal met omvormers doen weet ik niet, en optimizers blijven ook een soort welles/nietes-spelletje. Ik meen dat twee offertes die niet adviseren, en eentje heeft het er wel bij op gezet. Helaas wijken de offertes inhoudelijk van elkaar af, waardoor een vergelijk lastig is.
Lange inleiding naar de eigenlijke vraag: zijn er mensen die ervaring hebben met de (kwaliteit van) dit soort acties van VEH ? Ik ga er vanuit dat zij geen rommel uitkiezen in de aanbesteding, maar ergens voelt het ook als grote stappen snel thuis. (Al is dat mogelijk bij ieder bedrijf.) In het kader van mezelf laten ontzorgen vertrouw ik in grote mate het oordeel van ieder bedrijf (met bijbehorende argumentatie die ik dan vervolgens kan wegen, bijvoorbeeld over omvormers)
Daarnaast vroeg ik me af, aangezien ík de offertes niet echt goed kan vergelijken: is er een vuistregel om dat vergelijk toch te maken? Kan dat het best op prijs per verwachtte opbrengst, of prijs per wp, of iets anders?
Lange inleiding naar de eigenlijke vraag: zijn er mensen die ervaring hebben met de (kwaliteit van) dit soort acties van VEH ? Ik ga er vanuit dat zij geen rommel uitkiezen in de aanbesteding, maar ergens voelt het ook als grote stappen snel thuis. (Al is dat mogelijk bij ieder bedrijf.) In het kader van mezelf laten ontzorgen vertrouw ik in grote mate het oordeel van ieder bedrijf (met bijbehorende argumentatie die ik dan vervolgens kan wegen, bijvoorbeeld over omvormers)
Daarnaast vroeg ik me af, aangezien ík de offertes niet echt goed kan vergelijken: is er een vuistregel om dat vergelijk toch te maken? Kan dat het best op prijs per verwachtte opbrengst, of prijs per wp, of iets anders?
A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke