Zoektocht naar een geschikte dual zone 5.1 versterker

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danger.Mouse
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02-04 22:17
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
AV-receiver / versterker die ten minste 5.1 kanaals is en de mogelijkheid heeft om middels HDMI (2.1 is géén harde eis) aangestuurd kan worden vanuit de smart TV (4K) voor het kijken van films en het streamen van muziek middels spotify. Er zijn géén concrete plannen om apparatuur aan te sluiten om via de TV te weergeven. Denk hierbij aan gameconsoles e.d.

Wat is je budget?
Uiteraard geen minimum, laten we het houden op +/- €650. Blijkt het te zo te zijn dat dit niet toereikend is dan zal dit verhoogd kunnen worden.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Voor het afspelen van muziek bij de TV in een 2.1 set-up van 2 grote passieve vloerstaanders een subwoofer die via een pre-out zijn signalen ontvangt. Daarbij dient de set een tweede zone aan te kunnen sturen voor 2 passieve speakers welke in de keuken staan en via speakerdraad gevoed worden. Deze tweede zone dient alleen of in combinatie met de speakers bij de TV muziek te kunnen spelen via wifi streaming (Spotify) of volledig uit te kunnen staan zodat enkel de speakers bij de TV hoorbaar zijn.

Wat heb je zelf al gevonden?
Op dit moment staat er een Denon AVR2700H DAB bij de TV welke veel issues heeft met de uitvoering van bovenstaande setup. Zo laat de Denon altijd muziek horen via de tweede zone ook al staat deze uitgeschakeld via de versterker zelf. Ook dient de subwoofer volledig opengedraaid te worden te worden om überhaupt hoorbaar te zijn terwijl instellingen correct staan geconfigureerd volgens de handleiding van Denon (sub signaal op LFE+main e.d...). Voorafgaand aan deze issues stond er enkel een 2.1 setup waarbij de subwoofer op 40% vermogen stond en -6.5DB. Om nu hoorbaar te zijn moet de sub op +3DB staan met 85% vermogen...

De Denon geeft aan de Audessey config niet af te kunnen maken omdat hij de surround speakers mist (Er staat immers 2.1 ipv 4.1 bij de TV) welke verplicht zijn voor het aansturen van tweede zone speakers welke via de laatste 2 surround kanalen aangestuurd worden genaamd Surround Back: http://manuals.denon.com/AVRX2700H/NA/EN/GFNFSYtmyicciu.php. Aangezien er geen surround speakers zijn lijkt het erop dat Denon verplicht heeft gemaakt een 4/5.1 setup te hebben voordat je over kan gaan op het correct aansturen van een 7.1 multiroom setup waarbij de subwoofer blijft werken.

Hierover is een mail gestuurd naar Denon met de vraag voor een oplossing maar in de tussentijd ben ik op zoek naar een alternatief, het werkt niet zoals Denon aangeeft dat het aangesloten dient te worden en het vertrouwen op een goede afloop is wat afgenomen.

Graag hoor ik welke suggesties jullie hebben m.b.t. de instellingen en alternatieven anders dan een Denon receiver / versterker.

Alvast bedankt!

D.M.

Beste antwoord (via Danger.Mouse op 09-11-2020 14:39)

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:20
Mij bekruipt toch het gevoel dat je instellingen niet goed staan.
Lijkt erop dat de speakers voor zone 2 nu gewoon surround back zijn.

Staat de amp assign / speaker config wel goed?
Onderste optie hier: http://manuals.denon.com/...phnnez.php#DRDZMLvmifnqfi
En bij speaker config surround (en surr back) speakers op none: http://manuals.denon.com/AVRX2700H/NA/EN/GFNFSYcrpfrlsu.php

Power amp op zone 2: http://manuals.denon.com/...scamxo.php#WBSPMLlfbhlnvd

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Propheticus
Mij bekruipt toch het gevoel dat je instellingen niet goed staan.
Lijkt erop dat de speakers voor zone 2 nu gewoon surround back zijn.

Staat de amp assign / speaker config wel goed?
Onderste optie hier: http://manuals.denon.com/...phnnez.php#DRDZMLvmifnqfi
En bij speaker config surround (en surr back) speakers op none: http://manuals.denon.com/AVRX2700H/NA/EN/GFNFSYcrpfrlsu.php

Power amp op zone 2: http://manuals.denon.com/...scamxo.php#WBSPMLlfbhlnvd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danger.Mouse
Het vreemde is dat wanneer ik selecteer dat enkel de main zone aangestuurd moet worden (2.1 setup) de zone 2 speakers, aangesloten via surround back, minder dan fluisterniveau geluid geven, alsof er spanning 'lekt'. Wanneer je de receiver opdracht geeft om main + zone2 af te spelen dan geven ze eenzelfde volume als bij de main.

De links die je stuurt heb ik op manier zoals voor mij van toepassing is geconfigureerd. Het kan echter geen kwaad om er nogmaals met 4 ogen naar te kijken om zaken uit te sluiten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Propheticus
Klinkt toch alsof je een 4.1 opstelling hebt geconfigureerd. Geluid van surround is vaker nogal zacht. Dus denk echt dat je surround back niet op "none" staan. Daarom verwacht Audyssey ook tijdens testen achterspeakers die vervolgens niet worden gevonden. In die testconfig moet je ook enkel fronts en een sub configureren en de andere (center / surround) op none zetten...en/of voor de test even de zone 2 speakers afkoppelen als hij deze toch automatisch detecteert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Propheticus
En v.w.b de sub, probeer eens:
  • Speaker config: L/R speaker size op Small, ja echt ook al zijn ze groot.
  • Bass: subwoofer mode op LFE en LPF for LFE op 120Hz
  • Crossover: op 80Hz
Verder weten we niet welke subs je met elkaar vergelijkt. Kan natuurlijk zijn dat de vorige simpelweg een stuk krachtiger was.

bonus:
Speaker config: Center speaker op "none" instellen als deze nog niet zo staat. Zo wordt bij surround materiaal het center geluid verdeeld over de L/R speakers. Ook in dit kanaal zit soms wat (mid)bass, die je anders mist. Plus natuurlijk dialogen die je ander vrijwel compleet mist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danger.Mouse
Dank voor je berichten, ik ga morgenmiddag beginnen vanaf 0 met een harde reset van de receiver om te kijken waar het schip strandt haha. Ik zal de uitkomst hier delen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Danger.Mouse
Update tijd.

Begonnen met een harde reset van alle instellingen. Hierna volgens instructie de 2.1 set gekalibreerd met de Audyssey microfoon. Tevens de sub correct geconfigureerd middels LFE+main en de crossover ingesteld op het gewenste niveau. Paar nummers geluisterd en dit klinkt zoals het hoort te klinken.

Amp-instellingen gecontroleerd; ingesteld op ZONE2. Hierna kwam het heldere moment door na te denken waarom het geluid van zowel de 2.1 main zone anders gaat klinken wanneer ik zone 2 'activeer'. Het helpt blijkbaar niet wanneer je via 'options' op de afstandsbediening alle zones in stereo wilt afspelen zodat er dan geluid uit zone 2 komt. 8)7 Hierdoor valt de sub uit en heb je nagenoeg geen diepte meer in het geluid wat uit je speakers komt bij zowel main als zone 2. :/

De oplossing; men pakke den afstandschbediening, selecteert 'zone 2' en drukt vervolgens op de power-knop; voila, alles klinkt zoals zou moeten en een kind kan de was doen. *O*

Na bijgekomen te zijn van dit intense facepalm moment heb ik mijn schaamte opzijgezet en kan ik eindelijk luisteren naar een geweldig klinkende set met werkende 2e zone die de hele woonkamer en keuken fraai vult met de meest fantastische klanken. d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Propheticus
Denk dat iedereen zo'n facepalm moment wel herkent.
Een receiver is een bom aan features in 1 apparaat. De hoeveelheid opties in verschillende menus die elkaar al dan niet beïnvloeden maakt het er niet altijd makkelijker op.

Goed nieuws. Had je toch bijna een prima receiver vervangen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danger.Mouse
Hij moet sowieso nog terug want ik kan helaas wel aantoonbaar maken dat de bluetooth functionaliteit het niet doet zoals hoort, maar je hebt zeker een punt haha!

Persoonlijk zou ik Denon een cursus handleidingen schrijven cadeau doen bij IKEA of LEGO, daar kunnen ze nog veel winnen. De vanzelfsprekendheid en indeling van de menu's en opties kunnen vast en zeker logischer worden opgebouwd dan nu is.

Eind goed al goed :)
Pagina: 1