Excel - data kopiëren naar een cel met referentie $C$9

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Groen
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20-11-2020
Mijn vraag
In een Excel bestand met enkele duizenden artikelen wil ik van ’n artikel enkele attributen kunnen wijzigen. De artikelen hebben unieke nummers maar staan in het bestand niet gesorteerd.

Het lukt mij al wel om op het tabblad met de artikelen zelf het rij/kolom adres van de attribuut van het artikel op te halen met de: =(ADRES(VERGELIJKEN($O$1;$B:$B;0);3)), bijvoorbeeld $C$9
.
Met welke Excel functie kan ik nu iets naar deze cel kopiëren met de referentie $C$9?
Of is hier een stukje VBA voor nodig?

Relevante software en hardware die ik gebruik
W10 en Excel 2016

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Alleen maar functies die adressen of gegevens opvragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:14

Reptile209

- gers -

Je kan met een formule geen informatie 'pushen' naar een andere cel. Wel met een macro in VBA inderdaad.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Het kan sowieso met VBA. In een loopje de regels af gaan en aanpassen naar wens.

Misschien ben je er ook al door de filteren: filter, selecteer de zichtbare cellen in de juiste kolom, pas aan en druk op ctrl-enter zodat de wijziging in alle zichtbare cellen wordt doorgevoerd.
Maar maak eerst een backup van je file.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:06

m-vw

Dus?

Wat je wilt kan wel. Ten minste als ik je goed begrijp.

Je zou eens naar de INDIRECT functie kunnen kijken.

Dan krijg je zoiets:

code:
1
=INDIRECT(A2;waar)

A2 is hier de cel waar "$C$9" in staat.

Waar je wel rekening mee moet houden is dat INDIRECT een volatiele functie is. Dit betekent dat bij iedere wijziging in je werkblad deze functie opnieuw nagerekend wordt. Niet erg als het om een handvol cellen gaat, maar bij een paar duizend wordt het irritant.

[ Voor 42% gewijzigd door m-vw op 06-11-2020 12:52 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209

Reptile209

- gers -

m-vw schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 12:49:
Wat je wilt kan wel. Ten minste als ik je goed begrijp.

Je zou eens naar de indirect functie kunnen kijken.

Dan krijg je zoiets:

code:
1
=indirect(A2;waar)

A2 is hier de cel waar "$C$9" in staat.
Met indirect kan je wel de inhoud van een cel met het opgegeven adres ophalen, maar volgens mij wil @Bob Groen die waarde (in de cel) juist kunnen aanpassen. En dat gaat je niet lukken zonder VBA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:06

m-vw

Dus?

Reptile209 schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 12:51:
[...]

Met indirect kan je wel de inhoud van een cel met het opgegeven adres ophalen, maar volgens mij wil @Bob Groen die waarde (in de cel) juist kunnen aanpassen. En dat gaat je niet lukken zonder VBA.
Nog een keer gelezen. Je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Groen
Bedankt voor de reacties. Kan iemand mij de VBA code geven om dit te doen, gaat mij nu nog boven mijn pet. Kan macro's "lezen" en kleine aanpassingen maken maar zelf VBA code schrijven is nog een brug te ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209

Reptile209

- gers -

Bob Groen schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 16:29:
Bedankt voor de reacties. Kan iemand mij de VBA code geven om dit te doen, gaat mij nu nog boven mijn pet. Kan macro's "lezen" en kleine aanpassingen maken maar zelf VBA code schrijven is nog een brug te ver.
Nee, zo werkt het bij de afhaalchinees, maar hier niet. Stel dat iemand je nu een kant en klare macro geeft. Over een maand moet er wat aan veranderen, want je sheet wordt aangepast. Dan sta je met lege handen.

De opties zijn: ga je wat verdiepen in VBA (zo ingewikkeld is je vraag namelijk niet) en maak het zelf. Als je ergens vastloopt in dat proces, dan kunnen we je heus wel verder helpen met een specifieke vraag. En dan weet je tenminste hoe het werkt en waarom. Of accepteer dat je dit met de hand doet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Groen
Zo lui of gemakzuchtig ben ik ook weer niet 😉. Heb geen enkele ervaring met VBA en zoek een startpunt om me op we te helpen. Met een VBA boek bij de hand moet ik dan een heel eind komen. Met het antwoord dat ik het niet in Excel functies hoef te zoek kan ik in ieder geval 2 dagen zoeken en proberen afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:00

De Nelis

en anders maar niet...

Bob Groen schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 17:43:
Zo lui of gemakzuchtig ben ik ook weer niet 😉. Heb geen enkele ervaring met VBA en zoek een startpunt om me op we te helpen. Met een VBA boek bij de hand moet ik dan een heel eind komen. Met het antwoord dat ik het niet in Excel functies hoef te zoek kan ik in ieder geval 2 dagen zoeken en proberen afsluiten.
https://www.homeandlearn.org/ mooi om te beginnen en refereren naar nog meer sites met tutorials.

[ Voor 6% gewijzigd door De Nelis op 06-11-2020 17:46 ]

time is infinite, but each week is ten hours short..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01:36

g0tanks

Moderator CSA
Bob Groen schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 17:43:
Het veranderen van celwaardes is op zich triviaal in VBA en dus makkelijk te leren. Als je zoekt op iets in de trant van 'excel vba change cell value' moet je al een heel eind komen. Bijvoorbeeld: https://www.automateexcel.com/vba/cell-value-get-set/

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:26

heuveltje

KoelkastFilosoof

g0tanks schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 17:48:
[...]

Het veranderen van celwaardes is op zich triviaal in VBA en dus makkelijk te leren. Als je zoekt op iets in de trant van 'excel vba change cell value' moet je al een heel eind komen. Bijvoorbeeld: https://www.automateexcel.com/vba/cell-value-get-set/
Inderdaad VBA is echt een van de simpelste talen om als beginner te leren, zolang je niet meer dan wat stringcompares en if/then en for loopjes nodig heeft.

cels(2,1).value = cellls(X,Y).value
En ooit gaat iemand me nog eens uitleggen waarom in hemelsnaam range(kolom.rij) is, en cells(rij,kolom) is :X |:(

een ezel stoot zich geen 2 keer aan dezelfde steen * heuveltje al tig keer aan de die ene.............

[ Voor 19% gewijzigd door heuveltje op 06-11-2020 17:55 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01:36

g0tanks

Moderator CSA
heuveltje schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 17:52:
[...]
En ooit gaat iemand me nog eens uitleggen waarom in hemelsnaam range(kolom.rij) is, en cells(rij,kolom) is :X |:(
Tja, Range is consistent met andere formules in Excel (kolom, rij). Cells is consistent met andere programmeertalen en wiskunde (rij, kolom). Mijn docent lineaire algebra had me voor dat laatste het ezelsbruggetje rooms-katholiek aangeleerd. ;)

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Pagina: 1