Schuim tussen raam en kozijn?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopeZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:01

LopeZ

Too much is never enough

Topicstarter
Sinds kort woon ik in een twee onder één kap uit 1994 met originele beglazing. Nu is het kozijn in de wc beneden is matige staat dus ik wil ik gaan schilderen. Nu zag ik dat er een soort schuim (ala in een flightcase) tussen glas en kozijn zit. Dit is op sommige plekken hard en broos en verpulverd wanneer je het aanraakt. Op andere plekken veert het nog wel terug zeg maar.

Nu viel mij op dat dit spul alleen bij de wc en voordeur zit omdat dat anti-doorkijk-glas is, de rest van het huis is gewoon gekit.
Het interessante is dat specifiek dit raam 's ochtends ook vaak nat is. Er zit een afzuigpunt van een MV maar verder geen mogelijkheden tot verse lucht (of verwarming).

Vraag 1
Kan ik dit schuim eruit pulken, kitten en verven?

Vraag 2
Kan het zijn dat, doordat dit spul vergaan is, er condens op deze ruit ontstaat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b-s_UZ17FAtgF8jhZwSPVELB5gQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5HJTPBveoG1E303aqWqsVIJ0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ik ben geen deskundige, maar ik zou inderdaad ook geneigd zijn het eruit te gutsen en wegzuigen en het netjes af te kitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:48

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
dat is beglazingsband

normaal zit dat iets verdiept en is er overheen gekit.

edit: beetje wegduwen/wegsnijden en overheen kitten is prima.

Zo is het normaal (plaatje is van een raam met binnenbeglazing maar het principe is exact het zelfde)

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/proxy/w9JhkqlE0GkzM52Ac6Vy6Kroe0qd2_oB6iYs21_b79YlNQXGRemlcPSE__OQqVrbI8WaGBWSzxK1yTgaCxOyafg1dTe51rhDMNOQ2eVmSIQhe6lRmY3W2I2BtBtpEyoFj2Pe9U1y1hry-Gv7qyf1aw

[ Voor 124% gewijzigd door twain4me op 06-11-2020 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ik vermoed dat het glasband is. Dit moet in de ruimte tussen de glaslat en de ruit zodat er geen spanning op het glas kan komen waardoor hij zou kunnen breken. Normaal gesproken kit je daar dan weer overheen ter afwerking. Zonder die glasband zou er heel veel kit in moeten.

Ik zou het terugduwen, schoonmaken (vetvrij) en de ruit netjes afkitten (met iets als 'hybriseal' o.i.d.).

Dat er condens op de ruit zit (aan de kant in de woning) kan door te weinig ventilatie komen, maar de ruit kan ook lek zijn waardoor het isolerende effect weg is. Voor een woning uit 1994 is dat opzich niet raar, bij m'n ouders (1995) en bij mijzelf (1998) zijn ook al diverse ruiten vervangen omdat ze lek waren geraakt.

[ Voor 26% gewijzigd door ThinkPad op 06-11-2020 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
ThinkPadd schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 09:13:

Dat er condens op de ruit zit (aan de kant in de woning) kan door te weinig ventilatie komen, maar de ruit kan ook lek zijn waardoor het isolerende effect weg is. Voor een woning uit 1994 is dat opzich niet raar, bij m'n ouders (1995) en bij mijzelf (1998) zijn ook al diverse ruiten vervangen omdat ze lek waren geraakt.
Of doordat de afdichting buiten ook helemaal gaar is waardoor dat punt nog een stuk kouder wordt dan anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:48

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
kabeltjekabel schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 09:25:
[...]

Of doordat de afdichting buiten ook helemaal gaar is waardoor dat punt nog een stuk kouder wordt dan anders.
let wel op, de onderkant is altijd open aan de buitenkant en moet altijd open blijven. Soms is het zo dat de standaard geventileerde glaslatten iets te hard ventileren onder invloed van bv de wind. een (langere) neuslat is dan een oplossing. De boel dicht maken is niet de bedoeling, dan rot het helemaal weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
twain4me schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 09:35:
[...]

let wel op, de onderkant is altijd open aan de buitenkant en moet altijd open blijven. Soms is het zo dat de standaard geventileerde glaslatten iets te hard ventileren onder invloed van bv de wind. een langere neuslaat is dan een oplossing. De boel dicht maken is niet de bedoeling, dan rot het helemaal weg.
Liggende kitvoegen rotten als eerste weg; dan kan de wind een rondje om de glaslat blazen >:)
Pagina: 1