creators laptop advies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikonfotograaf
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 14-04-2021
Ik zoek een creators laptop voor fotobewerking. 36 megapixel camera. dus 4k resolutie en hoog contrast zijn mijn voorkeuren. Hieronder heb ik de verplichte vragenlijst ingevult.

Wat ga je met je laptop doen?
Ik ga fotos bewerken en af en toe fortnite en warcraft spelen

Wat is je budget?
ongeveer 1700 tot 1900 euro

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
nee

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik zat te denken aan een laptop met OLED scherm of in elk geval een scherm met >95% RGB kleuren.

Ik hoop dat ik de vragenlijst goed ingevuld heb maar kort samengevat:

Ik zoek dus een laptop met oled scherm. budget misschien 1700 tot 1900 euro.
Ik zat te denken aan Dell XPS 15, gigabyte Aero 15 OLED, of custom build BTO laptop.

Welke van deze heeft het beste meeste egaal belichte scherm? en zijn er nog andere merken waar ik naar kan kijken? Ze zijn geen van allen perfect. Aero 15 klinkt als een opstijgende ufo onder zware belasting, bto heeft geen mat scherm of antiglare, De xps 15 heeft weer een zwakkere videokaart dan aero15 en bto.

De videokaart maakt niet zoveel uit. elke gtx kaart is goed genoeg voor warcraft en fortnite te spelen volgens mij en gtx kaart is sowieso al een upgrade van wat ik nu heb.

Zijn er fotografen/content creator die tips hebben welke laptop ik het beste kan nemen met het mooiste scherm? het scherm vind ik eigenlijk het allerbelangrijkste dat het egaal verlicht is. Mijn (ips)scherm wat k nu heb zit soms wel 15 cdm verschil tussen sommige plekken op het scherm.

tips en ervaringen zijn welkom.

[ Voor 15% gewijzigd door nikonfotograaf op 06-11-2020 08:36 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikonfotograaf
Nou ik heb een sort van idee wat ik wil.

Ik zit te twijfelen tussen de
Dell xps15 (oude model) i7-9750h met gtx 1650 en oled scherm
Dell Alienware m15 met i7-10750h en gtx 1660ti en oled scherm
HP spectre 360 met i7-10750h en gtx 1650 met oled scherm.

ik neig toch naar een dell alienware vanwege de gtx 1660ti videokaart.

De spectre ziet er erg deftig uit met brons achtige accenten. en de Dell xps 15 is ook gewoon wel iets wat er goed, strak en deftig uitziet, voorzover dat kan bij een laptop.

Ik zat te denken aan de Alienware m15 omdat deze een gtx 1660ti videokaart heeft en volgens mij wordt deze laptop niet zo erg afgeknepen bij hitte als een dell xps 15. ofwel net wat betere prestaties. zelf vind ik de led lampen niet erg om naar te kijken maar het ziet er natuurlijk niet zo strak uit als een xps 15 of spectre 360. de Alienware heeft wel een 240watt power supply erbij en xps 15 maar 130 watt. dus daarom zal de alienware net iets beter presteren.

Alle drie deze laptops kunnen voorzien worden met oled scherm en de spectre en alienware zullen rond de 1999 euro uitkomen. maar dan heb je wel 10generatie i7. de oude dell xps 15 is iets goedkoper.

Wat zijn jullie gedachtes hierover? zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten?

[ Voor 6% gewijzigd door nikonfotograaf op 11-11-2020 08:53 . Reden: ik had me vergist in de videokaart van de alienware, dus gewijzigd van rtx 2060 naar gtx 1660ti ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-10 20:00
Ik zou zeker ook kijken naar een hp Zbook met dreamcolor display. Dat is een erg goed display, wat nog zelfs beter is dan het display in een MacBook Pro. Verder heeft een MacBook Pro natuurlijk ook een erg goed scherm, maar de 16 inch (die duidelijk krachtiger is,) is wel boven jouw budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikonfotograaf
Oke bedankt voor de tip. Ik had nog niet naar de z book gekeken. Ik ga dat even onderzoeken of ik dat wat vind.

De macbook schermen zijn al lang ingehaald door andere fabrikanten met oled, en ook de dell schermen schermen zijn erg mooi. Er is al een paar jaar geen reden om nog voor macbooks te gaan want die hebben allang niet meer het beste scherm, ze zijn belachelijk diuur, en persoonlijk vind ik het echt zo een status merk, wat voor mij nou niet echt hoeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdennis12
Op het gebied van kleurbereik en contrast is zo'n oled scherm inderdaad beter. Maar, voor fotobewerking en videobewerking is de calibratie veel belangrijker, en maar weinig merken hebben zo'n goed gekalibreerd scherm als apple.

Tevens is een MacBook natuurlijk zeker niet goedkoop, maar een vergelijkbare laptop ZBook studio of Thinkpad X1 extreme, is niet (veel) goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikonfotograaf
Mensen die zich met fotografie bezig houden calibreren zelf hun scherm, want bijna geen enkele fabrikant calibreert hun scherm. Apple schermen wijken ook gewoon af.

En bovendien is het met calibratie zo, dat je hem kan calibreren voor een bepaald doel. bijvoorbeeld voor prints calibreren mensen het scherm op 120cdm. Want als je op 500nits vol vermogen fotos gaat bewerken dan krijg je een hele andere print terug dan wat jij op je scherm ziet, dus vaak is het scherm al flink terug gedraait qua helderheid. voor gamen of film kijken kan het scherm wel op vol vermogen worden gecalibreerd.

Heeft allemaal te maken dat met een scherm het licht uit het scherm komt, en met prints valt het daglicht op de foto. Dus dat zijn twee andere manieren van licht en de kunst is om het zo te doen dat wat je op je scherm ziet, hetzelfde eruit ziet als je print. En dat is gewoon maatwerk,

Ik heb nog nooit zo een grote onzin gehoord dat Apple schermen goed gecalibreerd zijn. Apple calibrerd geen ene reet. dat moet je echt zelf doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-10 13:44

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
Voor fotobewerking heb je geen RTX2080 nodig, de GPU in de XPS is prima.
Bedenk ook of je vooral voor online foto's maakt, of prints. In het eerste geval kan je bij een (goed) srgb scherm blijven, als je ook print is P3/wide gamut/argb wel nice-to-have. En een spectraalcalibratiemeter erbij.

Ga je heel veel op locatie werken dat je puur een laptop nodig hebt? Hier hang ik er gewoon een extern wide gamut scherm aan.

Het scherm van een Macbook Pro moet je net zo goed calibreren inderdaad, maar qua kleurenweergave (P3 o.a.) is het toch wel een van de betere op de markt.

MSI heeft trouwens met de creator serie een laptop gebouwd met miniled backlight (zelfde idee als FALD tv's), wat een heel erg goed display oplevert, maar weet niet of die inmiddels in je budget passen, en of de rest van de laptop ook naar wens is.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdennis12
@nikonfotograaf
ik weet echt wel waar ik over praat, ik heb niet voor niets een eizo coloredge die ik ook regelmatig kalibreer. Er zijn echter maar weinig laptops die hardwarematige kalibratie ondersteunen, en softwarematige kalibratie biedt vaak een slechter resultaat.

Bij een laptop maakt het dus wel uit of een scherm goed gekalibreerd is vanuit de fabriek. Zoals ook deze review van tweakers (reviews: Apple MacBook Pro 16" - Meer MacBook voor minder ) laat zien is het scherm van een MacBook al behoorlijk goed gekalibreerd. De kleine afwijking kan uiteraard nog verder gekalibreerd worden met een colorimeter / spectrophotometer.

Tevens is de softwarematige calibratie in macOS veel beter dan windows, waardoor kleuren er in elk programma ook altijd hetzelfde uitzien. Windows heeft in de praktijk helaas matige ondersteuning voor softwarematige calibratie (zeker i.c.m. aRGB of P3 beeldschermen), waardoor kleuren kunnen verschillen tussen programma's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikonfotograaf
Ik weet dat ik geen gtx/rtx kaart nodig heb voor fotograferen. Maar ik zoek een laptop waar ik ook mee kan gamen. En als je 4k x265 video wil afspelen dan heb je ook minimaal een gtx kaart nodig.

Maar ik zit te twijfelen tussen de Dell xps15 met oled scherm en gtx 1650, of de Alienware met oled-scherm en de gtx 1660ti. de rtx 2060 versie is echt net te duur. de Alienware is wel meer gemaakt voor prestaties met overclock opties en 240 watt voeding (130watt in de xps15).

Mijn budget is niet veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikonfotograaf
in windows moet je ICC version 2 gebruiken. dan zijn de kleuren wel overal hetzelfde.
Maar ik gebruik gewoon icc version 4. mijn browser en raw software ondersteunen dat gewoon.

Het zijn enkel een paar programmas zoals paint enzo die dat niet ondersteunen.
Maar het gaat sowieso geen mac worden voor mij. een macbook pro is gewoon bijna 1000 euro duurder dan een dell xps15.

[ Voor 10% gewijzigd door nikonfotograaf op 16-11-2020 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Windows heeft geen consistente system-wide color management, maakt niet uit welke ICC 'versies' je gebruikt. Als je de kleur correctheid belangrijk vind moet je in windows drie dingen doen:

- Zelf kalibreren met hardware
- Per applicatie goed instellen
- In je GPU driver(s) goed instellen

Niet vergeten dat je in een laptop een stuk minder invloed hebt op het scherm, je kan dat dus alleen in-OS doen en niet in de controller (die je normaal via DDC/DDI of de OSD bedient) die je bij een los scherm wel hebt.

In macOS is dat in het hele systeem geïntegreerd. De schermen zijn ook gewoon wel gekalibreerd, ik weet niet waar jij vandaan haalt dat dat niet zo is of dat ze 'ingehaald' zijn (OLED heeft er echt geen zak mee te maken), ze zitten gewoon nog steeds aan het topje van de markt qua kleurechtheid en kwaliteit. Dat je ze regelmatig moet kalibreren (net als je dat bij LaCie en Eizo schermen bijv. moet) doet daar niks aan af.

Aan de andere kant kan je ook gewoon zeggen dat je geen Mac wil kopen, da's een veel betere reden dan proberen het product af te kraken.

Wat voor kalibrator heb je op dit moment? Je kan ook even kijken welke soort profielen en schermen die ondersteunt voor dat je een apparaat met een scherm of profiel koopt waar je helemaal niks mee kan.

[ Voor 20% gewijzigd door johnkeates op 16-11-2020 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:51
Dell XPS 15 nieuwe serie komt overal erg goed uit de bus, zeker waar het het scherm betreft. Ik heb onlangs wat uitzoekwerk gedaan voor de dochter van een vriend die grafisch design gaat studeren.

4K en 100% Adobe RGB.

Ook de rest van de laptop wordt als goed tot zeer goed beoordeeld.

Moet met jouw budget te doen zijn.

EDIT:

https://www.dell.com/nl-n...AhEOEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Beetje kortingscodes zoeken/afwachten en gaan.

Overigens toen ook tot deze keuze gekomen omdat Macbook wel binnen budget viel, maar onnodig duur.

[ Voor 39% gewijzigd door KnoxNL op 16-11-2020 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikonfotograaf
Ik kan dat niet betalen zo een macbook want dat is bijna 1000 euro duurder dan een dell xps 15 met oled scherm. zelfs al zou ik een alienware met oled scherm kopen dan is het nog 700 euro goedkoper dan en macbookpro, En die oled schermen hebben gewoon een waanzinnig contrast. ze calibreren maar een eind weg daar bij Apple maar dat gaat hem niet worden vergeleken met oled.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdennis12
Als jij graag zo'n Alienware of dell will hebben, dan koop je die toch gewoon, omdat jij er heilig van overtuigd bent dat OLED het beste is voor fotobewerking; ook al bekijken anderen jouw foto's ook voornamelijk op LCD schermen of op (professioneel) drukwerk, met ook geen geweldig contrast.

Het is denk ik voor jou belangrijker dat je een laptop koopt waar je een goed gevoel bij hebt - in dit geval een OLED scherm - i.p.v. het kijken naar alternatieven, waar je waarschijnlijk toch niet gelukkig van gaat worden. Als je écht graag dat perfecte zwart wil van een OLED scherm, dan is er maar een oplossing, namelijk het kopen van een laptop met OLED scherm.

Dat houdt echter zeker niet in dat apple laptop's maakt met slechte schermen. Niet voor niets worden de schermen gezien als de beste in de markt, en ook gebruikt door veel goede content creators.

Ik zou echter zeker wel even kijken naar het topic van de XPS hier op tweakers. Ik weet namelijk dat er een paar maanden geleden wat problemen waren met de XPS serie, en ik weet niet of die inmiddels zijn opgelost. Tevens verwacht! ik dat het scherm van zo'n XPS beter gekalibreerd is dan van de Alienware, omdat de XPS zich meer richt op content creators, dit zou je echter moeten controleren in reviews.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikonfotograaf
Ik gebruik de laptop voor veel meer dan fotobewerken. Ik wil er ook mee kunnen gamen en kijk ook vaak youtube. Dus dat scherm vind ik belangrijk.

Apple heeft goede retina schermen, dell heeft goede ips schermen, hp heeft goede ips schermen, Acer concept d heeft goede schermen, Maar OLED dat is gewoon beter en die kan ik (net aan) betalen.en Apple is te duur voor mij.

Dus ga nou niet lopen doorzeuren over je apple, want dat is buiten mijn budget. Anders moet je daar maar een apart topic voor openen hoe geweldig je macbook is en kom ik graag bij je topic lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikonfotograaf
Het is inmiddels weer een tijdje geleden dat ik deze post begon. Na veel wikken en wegen en research heb ik besloten toch niet de XPS15 te nemen ivm met een te zwakke power supply wat dus de prestaties van dat ding behoorlijk kan afknijpen. Ik had de alienware m15 toen ook al als optie op het oog.maar was iets duurder.

Tegen de tijd dat ik het geld bij elkaar had was ineens de 15% koring aanbieding weg bij de dell website en ook waren er toen wat leverings problemen/niet op voorraad enzo waardoor ik de Alienware laptop toch niet kon betalen op dat moment.

Mijn oude laptop deed het gelukkig nog een soort van, alleen springt wel de hele tijd in thermal throtteling mode waardoor de prestaties dus zwaar worden afgeknepen (XPS15 schijnt dit ook een soort van te doen) dus voor mij geen "zuinige" afknijp laptop meer.

Nadat tijdens het gamen voor de zoveelste keer de oude peaq laptop in thermal throtteling mode schoot was ik het zo zat dat ik toch maar weer een paar keer ben gaan kijken op de dell website of de prijzen naar beneden waren en of er aanbiedingen waren. Helaas was dit dus al een paar maanden lang niet het geval. Totdat ik deze week bij Dell keek en er weer een 15% kortings actie was.

Tot mijn grote blijheid zag ik ook dat er een Alienware m15 R4 versie uit was.En ook was mijn budget iets hoger omdat ik wat langer kon sparen. Dus ik heb nu een nieuwere alienware versie kunnen bestellen.

Wat ik nu besteld heb is:

Alienware m15 R4.
Specs: UHD OLED scherm. 8 core i7-10870 processor en RTX 3060 videokaart, 16GB-2933MHZ geheugen en 512GB SSD harde schijf. 240watt power supply. Dit was alles wat ik uit het budget kon persen.

Ik weet dat er andere merken zijn met ogenschijnlijk dezelfde specs voor een lagere prijs, Dat is echter maar schijn, want meestal is er dan bezuinigd op voeding, cooling, chassis, moederboard etc, en vooral een veel slechter scherm qua kleurbereik etc...... Op bijna internationale review websites komt de Alienware m15 toch als de beste gaming laptop uit de bus. Ook al hebben andere fabrikanten ogenschijnlijk dezelfde specs de alienware presteert gewoon beter in benchmarks en framerates in vergelijking met de concurrentie.

Je betaald wel iets meer voor Alienware maar dan heb je wel een desktop replacement waar niets wordt afgeknepen in de prestaties, plus een mega goed beeldscherm.

Hij staat nu in bestelling dus mochten er nog reacties komen op dit topic dan zal ik tegen die tijd dat de Alenware binnen is wat ervaringen delen.

.
Pagina: 1