Ik heb een maandje geleden een goedkoop B550 bordje besteld, puur uitgezocht op prijs en het hebben van USB front panel headers, en heb gekozen voor de
MSI B550-A PRO.
Aangezien ik hier en daar wat opgevangen had over de 2000 Mhz IF, ben ik zonder al te veel research opzoek gegaan naar 4000MT/s geheugen en heb ik gekozen voor een setje
2 x 8 GB Corsair Vengeance LPX 4000 CL18.
Na ontvangen van mijn 5800X heb ik een BIOS update gedaan, het geheugen via XMP op 4000Mhz gezet en de IF op 2000 MHz met UCLK = MEMCLK.
Dit draaide de afgelopen 2 weken als een zonnetje, ik heb nog geprobeerd de timings wat beter te krijgen, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik geen expert ben op dit gebied en het voltage ook gelijk heb gelaten. Na een reboot of 20 en hier en daar de BIOS te moeten clearen vond ik het wel best.
Nadat ik wat artikelen tegen was gekomen over de performance verbetering met 4 DIMMS of 2 DIMMS met 2 ranks en ik wat geld overhad na het niet kunnen verkrijgen van een RTX 3080, besloot ik toch mijn geheugen terug te sturen en voor een duurder setje te gaan met meer capaciteit:
4 x 8 GB G.Skill Trident Z 4000 CL15
Ik heb niet voor 2 x 16 GB gekozen (met 2 ranks per DIMM) omdat volgens de specificaties van mijn moederbord de maximale geheugen snelheid dan 3866 MHz is:
1DPC 1R Max speed 4800 MHz
1DPC 2R max speed 3866 MHZ
2DPC 1R max speed 4000 MHZ
2DPC 2R max speed 3600 MHZ
Gisteren ontvangen en natuurlijk gelijk mee aan de slag gegaan. Ondanks dat dit geheugen wel op de QVL stond voor mijn mobo wilde het niet werken. 2 DIMMS geen probleem, met 4 DIMMs kwam ik alleen met default BIOS settings in de BIOS. Na het applyen van het 4000Mhz/CL15 profiel kwam ik niet in de BIOS en ook met handmatige lagere instellingen niet. Ook het vastzetten van mijn voltage op 1.5V bood geen oplossing (het geheugen zou op 1.5V draaien)
Nadere inspectie van de QVL laat zien dat dit geheugen alleen met 2 DIMMS qualified is
Dus ook dit setje gaat terug en ik heb nu 2 x
2 x 8 GB Crucial Ballistix MAX 4000 CL18 besteld. Dit is het enige 4000 MT/s geheugen op de QVL met 4 DIMMs. Ik ben benieuwd.
Nu kan ik waarschijnlijk ook voor lager geclocked geheugen gaan en dit proberen te overclocken, maar ik heb ontdekt dat ik hier het geduld niet voor heb, dan maar wat mindere timings.
[
Voor 5% gewijzigd door
Eek! op 03-12-2020 09:47
]