Op zoek naar een cassette deck EN kleine variant

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flabsie
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 30-08-2022
Ik zoek een?
Cassette deck, mag vintage of modern(er) zijn. Afspelen heeft voor mij prioriteit, zelf kunnen recorden is een leuke bonus maar niet essentieel.
Daarnaast zoek ik OOK een kleiner broertje voor dit deck. Dit mag een draagbaar exemplaar zijn zoals een walkman, of eender wat voor minimalistische cassette speler. Ook hier mag het zowel vintage als modern zijn. Enige vereiste is dat ik het via een Line out kan aansluiten op mijn Yamaha RX-S602 Receiver.

Wat is je budget?
Rond de 200 euro voor beide apparaten samen lijkt me redelijk, maar het budget ligt niet vast voor mij.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Het deck wil ik gebruiken op mijn bureau, en zal ik waarschijnlijk aansluiten op een set actieve speakers. Het kleinere/draagbare apparaat wil ik af en toe kunnen aansluiten op mijn HiFi set in de woonkamer.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb in het ouderlijk huis een oude Technics RS-M205 tapedeck. Alleen heb ik me laten vertellen dat dat een instapmodel is, waar de afgelopen 30 jaar ook niks meer aan is gedaan qua onderhoud. Dus ik denk dat deze het geld van de herstellingen niet waard is.

Welke vragen heb je hier nog over?
Al het bijkomende advies is welkom! De apparaten mogen zowel nieuw als tweedehands zijn (vanzelfsprekend met dit soort apparatuur). Ik hoor enorm graag wat jullie ideeën zijn!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:34

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Elders ook al gereageerd.

Pioneer spullenboel ken ik vrij goed allemaal. Als je daar een simpel dubbeldeck wilt wat eigenlijk foolproof is, ga voor een CT-W208R of zijn iets oudere CT-W205R. De 208 is het laatste model wat Pioneer gemaakt heeft, die zal zonder onderhoud meestal nog wel goed zijn. Pluk je voor een paar tientjes van MP af, aanbod zat.
Alternatief is een heel mooi gereviseerd 3 kops deck, maar daar betaal je ook voor.

Wat is je budget?

Portable: gewoon zoeken op Walkman. Kom je vanalles tegen. Als je daar iets goed wilt ben je ook klauwen met geld kwijt. Ik heb hier zelf nog een Panasonic RQ-S75 liggen in near mint condition (direct drive), maar die krijg je niet :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19:04

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Het hoogtepunt van cassettedecks lag begin jaren '90. Die decks konden dankzij het destijds nieuwe Dolby-S een vrij hoge geluidskwaliteit bereiken uit een cassette. Het zijn vaak apparaten met dubbel deck, autocalibratie, auto-reverse e.d.

Je moet kijken wat er op Marktplaats voorbij komt, en dan de staat beoordelen. Gebroken aandrijfriempjes komen bij apparatuur op die leeftijd vaak voor en kans is dat je die moet vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntoniusDD
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20-04 09:25
Uh ik heb destijds, als je dat al vintage mag noemen, alle merken en modellen naast mekaar geplaatst en ook een budget voor mijn spaarcenten bepaald.
In 1993 net geen duizend gulden.
De meest betaalbare bijna "high-end" Tape Recorder is toch echt de Denon DRS-810 van die modellen met Dolby B en C op Ferro, Chrome en Metal heel goede opnames maken en terughoren. Met 3 koppen en dual capstan en nog wat geinige functionaliteiten.

Er zijn van dit model zelfs aardige vondsten uit de kringloop winkel usa die op youtube worden getoond.
Maar nu weer opgetuigd en aangesloten na 27 jaar is het een weelde voor het oor en comfortabele bediening.
Soms zijn ze voor een prikkie te koop maar niet op alle tweedehandsfora waar de verkopers gewoon voor die vintage mode dubbel en dik willen cashen.

Zelf op zoek gaan kost wel tijd maar levert meestal erg mooie vondsten.
Voor de kleine portable is die zelfde mode inzake vintage eigenlijk nog duurder geworden dan de originele aanschafprijs maar wederom score je beter in de kringloopwinkel.

Nu is een kringloopwinkel op zich wel al weer een eigen markt aan het worden. 5 a 10 jaar terug werden er huisraad en inboedel gebracht om niet de milieupark kosten te hoeven betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:41

Videopac

Rommelt wat aan.

The Eagle schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 11:23:
Elders ook al gereageerd.

Pioneer spullenboel ken ik vrij goed allemaal. Als je daar een simpel dubbeldeck wilt wat eigenlijk foolproof is, ga voor een CT-W208R of zijn iets oudere CT-W205R. De 208 is het laatste model wat Pioneer gemaakt heeft, die zal zonder onderhoud meestal nog wel goed zijn. Pluk je voor een paar tientjes van MP af, aanbod zat.
Alternatief is een heel mooi gereviseerd 3 kops deck, maar daar betaal je ook voor.

Wat is je budget?

Portable: gewoon zoeken op Walkman. Kom je vanalles tegen. Als je daar iets goed wilt ben je ook klauwen met geld kwijt. Ik heb hier zelf nog een Panasonic RQ-S75 liggen in near mint condition (direct drive), maar die krijg je niet :P
Dubbdeldecks zijn kwalitatief vaak (veel) minder dan enkeldecks.
dmantione schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 11:40:
Het hoogtepunt van cassettedecks lag begin jaren '90. Die decks konden dankzij het destijds nieuwe Dolby-S een vrij hoge geluidskwaliteit bereiken uit een cassette. Het zijn vaak apparaten met dubbel deck, autocalibratie, auto-reverse e.d.

Je moet kijken wat er op Marktplaats voorbij komt, en dan de staat beoordelen. Gebroken aandrijfriempjes komen bij apparatuur op die leeftijd vaak voor en kans is dat je die moet vervangen.
Dolby S is leuk maar als het alleen om afspelen gaat minder relevant. Persoonlijk vind ik de kwaliteit van het loopwerk, de kwaliteit (en hardheid) van de koppen en de kwaliteit van de gebruikte elektronica belangrijk. En de afwezigheid van een muziekzoeksysteem (scheelt kopslijtage).

Zoek op Marktplaats. De specificaties van audioapparatuur kun je vaak vinden op hifiengine.com.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Videopac Ik denk dat een Nakamichi CR-7A wel iets is voor 'm ;)

Heb hier nog zo'n apparaat op zolder staan maar 't ding gaan niet de verkoop in dus hij zal even verder moeten gaan zoeken als 'ie zo'n apparaat wil aanschaffen. Er staat ook nog een Philips FC567 welke misschien wel een keer weg mag :+

[ Voor 26% gewijzigd door Will_M op 06-11-2020 12:36 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19:04

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Je kunt over het nut van Dolby-S twisten, maar de apparaten waar Dolby-S op zit zijn vaak wel de topstukken, dus het is wel een indicatie waar je op af kunt gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

dmantione schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 12:29:
Je kunt over het nut van Dolby-S twisten, maar de apparaten waar Dolby-S op zit zijn vaak wel de topstukken, dus het is wel een indicatie waar je op af kunt gaan.
Dolby-S kwam beschikbaar op cassettedecks toen die eigenlijk al over het hoogtepunt heen waren. Veel merken zijn toen juist kwalitatief mindere cassettedecks gaan maken. Binnen het modelgamma van een merk waren de Dolby-S modellen misschien wel de beste, maar de garantie voor een goed cassettedeck is het zeker niet. De beste decks van Kenwood, bijvoorbeeld, zijn niet modellen met Dolby S. En het beste merk cassettedecks heeft zelfs nooit een cassettedeck met Dolby-S uitgebracht (voor zover ik weet).

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:15
Ik heb ooit een Akai GX-75 Mk.II gehad, dat was een prima deck met goede kwaliteit. Mocht je die voor een nette prijs kunnen krijgen.. een aanrader.

Zelf ben ik zo stom geweest dat deck weg te geven in de periode begin 2000 toen ik dacht nooit meer wat te gaan doen met cassettes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

BernardV schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 13:46:
Ik heb ooit een Akai GX-75 Mk.II gehad, dat was een prima deck met goede kwaliteit. Mocht je die voor een nette prijs kunnen krijgen.. een aanrader.

Zelf ben ik zo stom geweest dat deck weg te geven in de periode begin 2000 toen ik dacht nooit meer wat te gaan doen met cassettes.
Daar betaal je inmiddels ook een paar honderd euro voor.
Leuk deck, inderdaad!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flabsie
Videopac schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 12:15:
[...]

Dubbdeldecks zijn kwalitatief vaak (veel) minder dan enkeldecks.

[...]

Dolby S is leuk maar als het alleen om afspelen gaat minder relevant. Persoonlijk vind ik de kwaliteit van het loopwerk, de kwaliteit (en hardheid) van de koppen en de kwaliteit van de gebruikte elektronica belangrijk. En de afwezigheid van een muziekzoeksysteem (scheelt kopslijtage).

Zoek op Marktplaats. De specificaties van audioapparatuur kun je vaak vinden op hifiengine.com.
Voor mij is het inderdaal voornamelijk afspelen wat telt. Dus een model met 3-koppen is dan, voor zover ik het begrepen heb, minder essentieel. Ik hou in ieder geval Marktplaats in de gaten voorlopig!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rcor
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16:57
Flabsie schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 17:30:
[...]

Voor mij is het inderdaal voornamelijk afspelen wat telt. Dus een model met 3-koppen is dan, voor zover ik het begrepen heb, minder essentieel. Ik hou in ieder geval Marktplaats in de gaten voorlopig!
Ik had onlangs in het vintage audio topic een drie kopper van Pioneer gedeeld die echt de moeite waard is voor het geld... Opnemen ga je vanzelf wel doen en is erg leuk om te doen... Spotify staat vol muziek en middels een zelf aangemaakte playlist een bandje vullen is gewoon gaaf om te doen (ook al klinkt het zinloos omdat je die playlist al had)... Er zit voor mij iets van nostalgie aan vast en dat doet het 'm... ;)

Enfin, dit deck is ook interessant als je het niet erg vindt om een twee kopper te hebben:
https://link.marktplaats.nl/m1584879261

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

rcor schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 19:14:
[...]

Ik had onlangs in het vintage audio topic een drie kopper van Pioneer gedeeld die echt de moeite waard is voor het geld... Opnemen ga je vanzelf wel doen en is erg leuk om te doen... Spotify staat vol muziek en middels een zelf aangemaakte playlist een bandje vullen is gewoon gaaf om te doen (ook al klinkt het zinloos omdat je die playlist al had)... Er zit voor mij iets van nostalgie aan vast en dat doet het 'm... ;)

Enfin, dit deck is ook interessant als je het niet erg vindt om een twee kopper te hebben:
https://link.marktplaats.nl/m1584879261
In Den Bosch en in Schoorl staat een GX-32 voor 50 euro te koop:
http://www.veilingkijker.nl/akai+gx+32.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:31
Op Marktplaats staat een Nakamichi BX-2 voor 75 euros, wel even naar Belgie rijden en tien dagen quarantaine daarna .... Of woon je daar? Dan zou ik deze zeker kopen.

[ Voor 32% gewijzigd door martyw op 06-11-2020 21:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 24-04 00:10
Ik heb tot begin 00 met veel genot een Erres deck gehad - na jarenlange tevredenheid overgedaan aan een maatje van mij, die heeft 'm nog steeds - weliswaar niet meer dagelijks - in gebruik .

Edit; iets meer informatie.

[ Voor 9% gewijzigd door Comp User op 08-11-2020 16:26 ]

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Comp User schreef op zondag 8 november 2020 @ 16:17:
Ik heb tot begin 00 met veel genot een Erres deck gehad - na jarenlange tevredenheid overgedaan aan een maatje van mij, die heeft 'm nog steeds - weliswaar niet meer dagelijks - in gebruik .
Aristona / Erres .... Gewoon 100% Philips én daar was destijds absoluut niets mis mee!!

Hell, zelfs 't spul van Marantz en Bang & Olufsen bevatte vaak 100% dezelfde componenten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp User
Will_M schreef op zondag 8 november 2020 @ 16:23:
[...]

Aristona / Erres .... Gewoon 100% Philips destijds én daar was absoluut niets mis mee!!

Hell, zelfs 't spul van Marantz en Bang & Olufsen bevatte vaak 100% dezelfde componenten ;)
Ik weet alleen dat Erres ook één van de weinige NL merken was.

Eventueel ook nog een - recentere - Technics - mocht je die liever hebben - gevonden, ik weet alleen niet of die technisch beter is dan de eerder genoemde Erres, ik zou - subjectief - zeggen dat de bouwkwaliteit van de Erres de betere is.

[ Voor 36% gewijzigd door Comp User op 08-11-2020 16:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Will_M schreef op zondag 8 november 2020 @ 16:23:
[...]

Aristona / Erres .... Gewoon 100% Philips én daar was destijds absoluut niets mis mee!!

Marantz was indertijd ook eigendom van Philips. Ik ben Ken Ishiwata wel eens op de gang tegen gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Marantz, Erres, Philips, Grundig, Aristona, Magnavox en nog wat onbekendere merken. Tot in de jaren 90 was het allemaal het zelfde.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

downtime schreef op zondag 8 november 2020 @ 16:54:
[...]

Marantz was indertijd ook eigendom van Philips. Ik ben Ken Ishiwata wel eens op de gang tegen gekomen.
De meeste mensen gaven toen nog héél hoog op over de decks van Akai (en die waren ook écht niet slecht. Lees: érg goed zelfs) maar dat wat 'we' hier toen in Nederland nog gewoon in 'eigen' huis hadden was vaak net zo goed óf zelfs beter.... Waar staat de 'naam' Akai nu nog op?

De énige rede dat ik ooit een Nakamichi Dragon (en later een CR-7A) gekocht heb is het feit dat er in NL niets meer ontwikkeld werd op 'CC' gebied :o

En ook de naam Nakamichi is in inmiddels verkwanselt tot de rommel welke je nu nog onder die naam kunt kopen, helaas.

[ Voor 12% gewijzigd door Will_M op 08-11-2020 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp User
Waar staat de 'naam' Akai nu nog op?
Ik heb mid 90's zowel een toren als een tv gehad, maar dat was toen al geen topkwaliteit meer, (binnen 2 jaar deed het geluid waren de speakers van de tv het al niet meer al defect), paar jaar terug zag ik nog een DVD speler (ik meen bij wehkamp) en die speelde bijna geen enkele - met name veelal problemen met originele schijven - dvd las, maar dat geldt - helaas - voor wel meer topmerken van vroeger;of bij de blokker geëindigd of helemaal verdwenen.

[ Voor 9% gewijzigd door Comp User op 09-11-2020 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flabsie
Ik heb nog geen beslissing gemaakt, maar dankzij jullie advies weet ik in ieder geval al een beetje beter waar op te letten. Ik check trouw Marktplaats en 2dehands (want ja, België he), waarbij ik ook rekening houd met wat me qua looks aanspreekt. Waarschijnlijk iets uit de vroege jaren '80. De late 80s - 90s modellen die ik soms zie langskomen vind ik persoonlijk minder. Ik heb het wel voor de analoge VU metertjes :)

Ik zal dit topic nog wel updaten voor de geïnteresseerden, wanneer er een beslissing wordt genomen. Iedereen bedankt alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Als je weet welke modellen je echt zou willen hebben: hifishark.com :)
En verder kan ik ook ebay-kleinanzeigen.com aanbevelen. Da's de MP van onze zuiderburen en in DE was elektronica altijd ietsje goedkoper + meer aanbod :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennie schild
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20:27
Hier een sony 3 kopper.
Los te koop voor 75,-

Sony TA-F590 ES stereoset nieuwstaat
https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp User
De late 80s - 90s modellen die ik soms zie langskomen vind ik persoonlijk minder.
Late 70's - early 80's, daarna werd de (bouw) kwaliteit zienderogen minder.
Ik heb het wel voor de analoge VU metertjes
Die zijn ook veel duidelijker en prettiger afleesbaar dan die led streepjes die in latere series kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp User
Ik weet niet of deze tot de "kleine" gerekend mag worden, wel een mooi apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntoniusDD
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20-04 09:25
Comp User schreef op woensdag 11 november 2020 @ 20:14:
Late 70's - early 80's, daarna werd de (bouw) kwaliteit zienderogen minder.
Nou dat ben ik hier dus niet met je eens. Mede wegens de introductie van veel stabielere dual capstan en het ontbreken van diverse neopreen rolletjes, banden en snaartjes.

De topmerken met de cassette recorder decks en de topmodellen zijn nog tot 1993 ~1995 geproduceerd. Waar tegelijkertijd een miniaturisatie voor het draagbaar deck plaatsvond die als walkman heel wat functionaliteit leverden.

De Dolby nummers was voor die uitwisselbaarheid van je cassette op een afspeel apparaat het belangrijke punt. Daar volgde men die Dolby-S niet altijd als summum maar gebruikte in auto, gettoblaster en walkman Dolby-B. Hetgeen ook logisch was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Comp User schreef op woensdag 11 november 2020 @ 20:14:
[...]

Late jaren 70's - vroege jaren 80's, daarna werd de (bouw)kwaliteit zienderogen minder.
Dat is aantoonbaar niet waar. Veel merken maakten hun beste decks eind jaren '80 / begin jaren '90 (o.a. Kenwood (KX-1100G/1100HX/KX-9010), Akai (GX-75/GX-95) en Pioneer (CT-A9/CT-91a/CT-93/CT-95)).
[...]

Die zijn ook veel duidelijker en prettiger afleesbaar dan die led streepjes die in latere series kwam.
Maar hadden als nadeel dat ze te traag waren om de pieken weer te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flabsie
Ik kwam deze Marantz SD 1010 tegen online.

Ben wel benieuwd naar jullie meningen hierover. Hij sluit qua stijl echt aan bij wat ik zoek, en heeft volgens de eigenaar een volledig onderhoud gehad waarbij ook de snaren zijn vervangen. Mij lijkt de prijs wel goed, hoe denken jullie daarover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp User
Ik heb wel een manual gevonden, het modelnummer zegt mij even weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Flabsie schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 16:14:
Ik kwam deze Marantz SD 1010 tegen online.

Ben wel benieuwd naar jullie meningen hierover. Hij sluit qua stijl echt aan bij wat ik zoek, en heeft volgens de eigenaar een volledig onderhoud gehad waarbij ook de snaren zijn vervangen. Mij lijkt de prijs wel goed, hoe denken jullie daarover?
Ik zou er persoonlijk misschien de helft van 't bedrag voor over hebben, is niks aparts dus.

Wel grappig dat er expliciet vermeldt wordt dat 't deck met Ferro/Chrome/Metal tapes over weg kan... _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Will_M schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 23:31:
[...]

Ik zou er persoonlijk misschien de helft van 't bedrag voor over hebben, is niks aparts dus.

Wel grappig dat er expliciet vermeldt wordt dat 't deck met Ferro/Chrome/Metal tapes over weg kan... _O-
Het interessante is vooral dat het deck met alle 4 typen cassettes overweg kan. Vaak was ondersteuning voor ferrochroom al uitgefaseerd voordat metaalbandjes ondersteund werden.

Deck is niet heel bijzonder, qua specificaties:
https://www.hifiengine.co...rary/marantz/sd1010.shtml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flabsie
Will_M schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 23:31:
[...]

Hoezo is dat grappig? Er is hier in dit topic namelijk ook al een deck vermeld dat geen metal tapes kon afspelen, en een ander dat (als ik het me goed herinner) geen FeCr kon spelen. Er zijn in dit segment dus blijkbaar wel degelijk decks die niet alle type bandjes spelen. Dus als dit deck alle 4 de types kan spelen is dat toch gewoon een feature die het vermelden waard is?
Dat is inderdaad de website die ik ook altijd check. En ik ging er vanuit dat het niets bijzonders was. Alleen tast ik dan blijkbaar nog een beetje in het duister over wat dan een goede prijs is voor een “gewoon” cassettedeck dat een onderhoud/vervangingen heeft gehad etc. Want in de prijscategorie onder 50€ vind ik voorlopig enkel spul dat gewoon jarenlang op zolder heeft gestaan zonder revisie oid...
Pagina: 1