Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leshy
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-09 21:19
Mijn nog-niet-zo-heel-oude 27" LG UD68P begon een tijdje geleden flinke verkleuring in de hoeken te vertonen. Hij viel nog net binnen de garantie, dus ter reparatie gestuurd. Nu blijkt dat hij niet gerepareerd kan worden, en aangezien het scherm niet meer leverbaar is, kreeg ik van de winkel te horen dat ik de aanschafprijs (€450) opnieuw mag besteden. Erg netjes, dus.

Nu twijfel ik alleen of ik deze keer voor een 1440p 144Hz scherm moet kiezen, of opnieuw voor een 4k 60Hz model wil gaan.

Ik gebruik het scherm naast gebruikelijk desktopwerk voornamelijk voor wat hobbymatige web development, fotobewerking, en voor meestal wat oudere of grafisch minder zware games. Het voordeel is dat die vaak prima op 4k kunnen draaien op mijn AMD RX480 8Gb, wat erg prettig is. Voor af en toe modernere games (GTAV, RDR2, AC: Odyssey) voldoet 1080p – Odyssey speelde zelfs prima op 1440p.

Wel heb ik standaard desktop scaling op 150% staan, omdat 4k daar wel echt te klein voor wordt. Effectief gebruik ik het scherm dus eigenlijk meestal alsof het een 2560×1440 is. In dat opzicht zou het gelijk blijven, maar krijg ik er een hogere refresh rate voor terug (afhankelijk van in hoeverre mijn RX480 dat trekt). Alleen heb ik dan niet meer de flexibiliteit om bijvoorbeeld 4k content te kijken of in wat oudere spellen voor 4k te kiezen. Ik weet niet in hoeverre ik dat zou gaan missen.

Ik hoor wel vaak goede verhalen over hogere refresh rates, maar heb zelf eigenlijk altijd 60Hz schermen gehad sinds het CRT-tijdperk, dus het is wat moeilijk inschatten hoeveel prettiger dat is dan een hogere resolutie. De twee schermen waar ik nu een beetje naar kijk en tussen twijfel zijn de volgende:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1MonitorenLG 27UL650-W Grijs, Wit€ 339,-€ 339,-
1MonitorenLG UltraGear 27GL850 Zwart€ 429,75€ 429,75
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 768,75

Ik neig een beetje naar de UltraGear, maar een bijkomend voordeel van het 4k-scherm is wel dat er nog budget overblijft om een nieuwe 1TB SSD bij te bestellen, wat ook best welkom zou zijn. Aan de andere kant gaat een monitor doorgaans wel even mee, dus wil ik daar wel een weloverwogen en goede keus in maken.

Advies is, kortom, welkom :)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:33
Ik zou weer een 4k scherm nemen. De games die noemt zijn niet bepaald competitief te noemen. Dan is 60Hz prima. Als je vaker een shooter of een sim wil spelen zou ik de keuze veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:34

Rick2001

9950X delidded en direct die

Als je goeie ogen hebt, dan zul je niet gelukkig worden van een 1440P scherm als je al een tijd een 4K scherm hebt gehad. De scherpte van letters zijn echt een heel stuk minder.
Heb zelf al een tijd 32 inch schermen van 1440P 60Hz tot 1440P 165Hz met verschillende soorten panelen (geen TN). Geen enkel scherm vond ik geweldig vanwege de letter scherpte. Ook heb ik diverse 27 inch schermen gehad waarbij de DPI uiteraard een stukje hoger is en dus zou je ook wat meer scherpte verwachten maar dat bleef helaas ook uit. Momenteel een 32 inch 4K welliswaar met 60Hz maar wat een verschil. Ik game welliswaar bijna nooit maar ook af en toe een spelletje GTA V loopt gewoon goed hierop.

Mijn advies, blijf bij 4K. ;)

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RTX 2060 SUPER - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 2x990PRO 2TB - 2x980PRO 2TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leshy
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-09 21:19
Bedankt voor het extra advies, ik ben inderdaad voor de LG 27UL650 (4k) gegaan.

Ik was tevreden met mijn vorige scherm en dit is min of meer dezelfde. Bovendien paste er nu inderdaad nog een 1TB SSD bij in het budget, dus dat is mooi meegenomen :)