Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Qlusivenl
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06-11 22:18
Ik ben op zoek naar een slimme wandschakelaar/dimmer. Speciek ook het dimmer gedeelte.
Ik ben al Sonoff tegengekomen, maar dat is geen dimmer, dat is aan of uit.

Momenteel heb ik wat spotjes met Tradfri led's van IKEA, maar zodra je de wandschakelaar uitzet, zijn ze gewoon uit. Nu wil ik terug naar normale leds, maar een slimme dimmer. Dat betekend dat ik een vervanging wil van mijn huidige wandschakelaar, maar kan nergens echt een goede optie vinden.

Wat ik tot nu toe heb gevonden:
- Livolo (volgens mij geen dimmer en best prijzig, wel mooi)
- Sonoff (geen dimmer)
- nog wat goedkope chinese rommel dat ik liever niet wilt.

Wie o wie heeft de gouden tip voor mij?

Alle reacties

• Qlusivenl
Owja, Zigbee of Wifi maakt voor mij niet uit. Het liefste zigbee, maar Wifi zal ook prima werken. Ik gebruik overigens Home Assistant.

Ik zoek ook geen opplak schakelaar, maar echt dus een inbouw schakelaar met knoppen (of touch)

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Sonoff heeft ook een dimmer maar die heeft dan weer geen input voor een schakelaar.

Maar waarom niet de wandschakelaar vervangen voor een remote op de muur? Okay, is niet zo strak als een normale wandschakelaar. Maar je zou met een beetje getweak/DIY ook een Ikea schakelaar kunnen aansluiten op een wandschakelaar (en hem erachter plaatsen). Is niet heel erg lastig maar wel iets werk.

Voor een smart dimmer hoor ik goeie verhalen over de Shelly dimmer. Ook de Zigbee dimmers van Robbshop schijnen prima te zijn. Maar dat brengt me wel tot de vraag, met welk eco-systeem moet het werken? Of heb je daar überhaupt geen voorkeur voor. Zo nee, dan zou ik mij wel goed inlezen over de pro's en con's van de verschillende eco systemen.

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Ow, ik had geen reactie van jou zelf verwacht. Maar als je HA draait maakt het allemaal geen fluit uit. Dan zou je ook je Tradfri kunnen houden en elke random te koppelen smart switch kunnen gebruiken en HA het laten koppelen. Bovenstaande kan dan ook nog steeds maar bijvoorbeeld een Sonoff Mini (wel aan te raden met Tasmota ofzo) of een Shelly 1 zou dan prima dienst kunnen doen voor HA.

• Qlusivenl
Hoi @Septillion,

Ik gebruik Home Assistant, dat ondersteund het meeste wel. Ik wil het liefste geen remote, omdat ik dan alsnog met mijn schakelaars zit. Ik leef niet alleen in huis, en hoewel ik mijn vriendin redelijk heb opgevoed, kom ik toch zo nu en dan wel een schakelaar tegen die weer uit is gezet.

Tuurlijk, een remote lost een deel op, maar het mooiste zou gewoon een vervanging van de wandschakelaar zijn.

• verbraakje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 03-11 22:42

verbraakje

🚦

Shelly dimmer al bekeken?

Veiligheid staat voor op http://www.juniorverkeerslichten.nl

• Qlusivenl
De gene die jij aangeeft (shelly 1, sonoff mini) zijn weer schakelaars die niet kunnen dimmen en achter de bestaande wandschakelaar moet worden geplaatst (dat laatste is natuurlijk niet erg). Maar ik wil het graag kunnen dimmen. 100% of 0% is iets te heftig in veel situaties.

• Qlusivenl
Misschien begrijp ik het verkeerd @verbraakje , maar zo'n shelly dimmer plaats je achter je bestaande schakelaar? klopt dat? En dan kan je ook niet dimmen via de schakelaar maar enkel via de app (of een remote), als mijn vermoeden juist is.

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@Qlusivenl Je kan de huidige schakelaar ook gewoon verwijderen en daar een remote plaatsen. (Of met DIY dus aan/achter je wandschakelaar hangen.)
Qlusivenl schreef op donderdag 5 november 2020 @ 21:32:
De gene die jij aangeeft (shelly 1, sonoff mini) zijn weer schakelaars die niet kunnen dimmen en achter de bestaande wandschakelaar moet worden geplaatst (dat laatste is natuurlijk niet erg). Maar ik wil het graag kunnen dimmen. 100% of 0% is iets te heftig in veel situaties.
Daarom zeg ik, gewoon je Tradfri laten zitten dan :+ Mooie aan HA is dat je gewoon alles kunt koppelen! Je kan een Sonoff of Shelly dus alleen als input gebruiken. Uitgang kan je gewoon los laten (en lampen gewoon direct aan de voeding) of zoals Shelley dat noemt in detached mode draaien (kan ook in Tasmota). Vervolgens hang je in HA een actie van de schakelaar gewoon aan een (dim) actie voor de lamp :)

En Shelly dimmer plaats je aan je schakelaar. Net als bij andere Shelly's of de Sonoff Mini is het alleen een input. Via zowel de app/HA als de schakelaar kan je de lamp dan bedienen. En in het geval van een smart dimmer ook dimmen.

[ Voor 11% gewijzigd door Septillion op 05-11-2020 21:38 ]

• Ernste
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-11 18:46
Je kunt ook zoiets bekijken: Busch-Jaeger dimmersokkel led Zigbee (6715 U)

Werkt als old skool dimmer, ook als je HA weer eens geüpgraded hebt, en alle knoppen zijn te programmeren. Niet goedkoop helaas.

[ Voor 13% gewijzigd door Ernste op 05-11-2020 21:39 ]

• tug3506
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik heb hier het ABB Free@Home. (Voorheen Busche Jaeger)
Niet goedkoop maar werkt goed, de schakelaars communiceren onderling waardoor je niet afhankelijk bent van een netwerk verbinding.
Is ook te koppelen aan philips hue (vereist wel netwerk verbinding) geen idee of dat ook met de ikea lampen werkt.

Er is nog geen hele goede integratie voor HA maar sinds kort is er een lokale api beschikbaar gemaakt dus dat zal niet lang meer duren.

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-11 20:35
Fibaro dimmer? Werkt hier prima, wel wat gevoelig bij laag wattage.

• Qlusivenl
Septillion schreef op donderdag 5 november 2020 @ 21:36:
@Qlusivenl Je kan de huidige schakelaar ook gewoon verwijderen en daar een remote plaatsen. (Of met DIY dus aan/achter je wandschakelaar hangen.)
Daar heb ik ook over nagedacht. Het issue is dat als er wat mis gaat met de zigbee verbinding, ik de fysieke schakelaar moet terugplaatsen om de lamp te resetten (6x aan uit) en zo weer te kunnen koppelen. Natuurlijk is dat niet de situatie dat je elke week wilt hebben, maar heb bijv. nu ook weer mn home assistant om zeep geholpen (vrees ik), omdat die een tijd heeft uitgestaan i.v.m. schilderen van de kamer. Na de pi weer aan te hebben gezet, gebeurd er weinig meer. Ik gok dat die situatie nog wel eens vaker wilt voorkomen, en dan zit ik weer te prutsen met 20 schakelaars in huis die teruggeplaatst moeten worden.

• Qlusivenl
@kever678 is ook een optie inderdaad, net als de sonoff mini en shelly dimmer die @Septillion en @verbraakje aandraagde.

Mijn vraag die hier nog rest is: kan ik dan deze alleen dimmen met de app (en automation natuurlijk)? Dat is dan toch niet mogelijk met de schakelaar? Ik kan dit niet zo snel vinden.

Jammer dat er niet gewoon zo'n sonoff touch schakelaar (https://www.sonoff.nl/c-4455836/wifi-rf-touchschakelaars/) is waarmee je kan dimmen.. ipv een touch knop een touch gedeeldte wat je naar beneden en boven kan vegen. Maar wellicht is dat gewoon wishfull thinking.

• vvo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:07

vvo

Shelly dimmer met een puls drukker.

Ik kan dan:

- De lamp aanzetten met de schakelaar. Langer ingedrukt houden om te dimmen.
- Via de Shelly app bedienen
- Via HA bedienen
- VIa Google Assistant bedienen

Genoeg smaken zou ik zeggen.

• kever678
Qlusivenl schreef op donderdag 5 november 2020 @ 21:53:
@kever678 is ook een optie inderdaad, net als de sonoff mini en shelly dimmer die @Septillion en @verbraakje aandraagde.

Mijn vraag die hier nog rest is: kan ik dan deze alleen dimmen met de app (en automation natuurlijk)? Dat is dan toch niet mogelijk met de schakelaar? Ik kan dit niet zo snel vinden.

Jammer dat er niet gewoon zo'n sonoff touch schakelaar (https://www.sonoff.nl/c-4455836/wifi-rf-touchschakelaars/) is waarmee je kan dimmen.. ipv een touch knop een touch gedeeldte wat je naar beneden en boven kan vegen. Maar wellicht is dat gewoon wishfull thinking.
Gebruik er hier 1 in de badkamer en 1 boven de eettafel, bedien beide met een schakelaar. Je moet dan wel een pulsdrukker gebruiken ipv een schakelaar, deze gaat weer terug naar de originele positie.

Bij mij:
1x drukken is aan.
2x drukken is aan op 100%

Als de lampen branden kan je hem inhouden om feller te zetten, of loslaten en opnieuw om te dimmen.

Werkt prima :)

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@Qlusivenl Ik heb nog nooit zomaar moeten re-pairen. Maar voor die keer dat het moet kan je net zo makkelijk de lamp gewoon 6x in-uit draaien. Dus zo dramatich als de shakelaars moeten terug plaatsen is het ook niet. En ook met een slimme schakelaar (Zigbee, Shelly, Sonoff) kan je het voor elkaar krijgen hem onbereikbaar te maken. En dan zal je waarschijnlijk ook de schakelaar moeten liften voor een reset. En draai je iets via de cloud ben je afhankelijk van je internet (en de cloud). Allemaal voor en nadelen dus.

Met Tasmota zou je in geval van HA/MQTT down terug kunnen vallen op alleen aan-uit via de schakelaar. Maar een Shelly dimmer kan ook, dan kan je (met een pulsdrukken of veertje achter de schakelaar) ook met de knop dimmen. Klinkt alleen zonde als je nu al Tradfri hebt. Je verliest kleur temperatuur bijvoorbeeld.

En dimmers met front zijn op de Europese markt inderdaad wat schaars. In je US heb je er meer, oa de populaire Martin Jerry dimmer.

Maar voor bijna alle slimme schakelaar oplossingen, ga zoeken waar je een N draad hebt.

[ Voor 34% gewijzigd door Septillion op 05-11-2020 22:07 ]

• Qlusivenl
kever678 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 21:56:
[...]

Gebruik er hier 1 in de badkamer en 1 boven de eettafel, bedien beide met een schakelaar. Je moet dan wel een pulsdrukker gebruiken ipv een schakelaar, deze gaat weer terug naar de originele positie.

Bij mij:
1x drukken is aan.
2x drukken is aan op 100%

Als de lampen branden kan je hem inhouden om feller te zetten, of loslaten en opnieuw om te dimmen.

Werkt prima :)
In principe kan je dus gewoon een fibaro/sonoff/shelly dimmer gebruiken en daarop een pulseschakaar? Zou een pulse dimmer (draaiknop) ook werken? Ik gok van niet, maar wie weet.

Als dit zo werkt, is dat nog een goede optie die ik ga overwegen.

@Septillion boven de eettafel wordt de lamp vervangen en heb ik nog vrije keuze wat lichtbronnen betreft! Dat kunnen domme lampen zijn of smart filament lampen. De opties daar zijn dus nog open, maar ik wil wel het juiste kiezen.

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Qlusivenl schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 11:21:
In principe kan je dus gewoon een fibaro/sonoff/shelly dimmer gebruiken en daarop een pulseschakaar?
Afgezien van de Sonoff, ja. De Sonoff dimmer heeft geen schakelaar input.
Zou een pulse dimmer (draaiknop) ook werken? Ik gok van niet, maar wie weet.
Nee, alleen gewoon een aan-uit signaal. Er zijn een aantal inbouw smart dimmers met draaiknop (bijvoorbeeld de Zigbee EcoBright) en Tasmota ondersteund tegenwoordig rotary encoders. Maar voor het laatste zijn volgens mij geen kant en klaar producten mee te koop, zal je dus zelf moeten fixen, zowel mechanisch als in hardware.
@Septillion boven de eettafel wordt de lamp vervangen en heb ik nog vrije keuze wat lichtbronnen betreft! Dat kunnen domme lampen zijn of smart filament lampen. De opties daar zijn dus nog open, maar ik wil wel het juiste kiezen.
Dan zou ik vooral de opties uitzetten die je overweegt en er de pro's en con's bij zetten. Als je het hier doet dan kunnen we die ook aanvullen.

[ Voor 14% gewijzigd door Septillion op 06-11-2020 11:45 ]

• kever678
Qlusivenl schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 11:21:
[...]

In principe kan je dus gewoon een fibaro/sonoff/shelly dimmer gebruiken en daarop een pulseschakaar? Zou een pulse dimmer (draaiknop) ook werken? Ik gok van niet, maar wie weet.

Als dit zo werkt, is dat nog een goede optie die ik ga overwegen.

Ja, zou ik persoonlijk ook aanraden boven slimme lampen. Heb hier thuis een combinatie van slimme lampen of domme lampen + slimme schakelaar. Had achteraf liever alles met domme lamp + slimme schakelaar willen hebben. (tenzij kleuren vereist zijn)

Gebruik Fibaro om te dimmen en heb een aantal aan/uit schakelaar van Shelly. (en zelfs een sonoff in de tuin) Heb geen ervaring met de dimmers van Shelly maar die aan/uit schakelaars werken echt super, als ik het nu opnieuw zou moeten doen zou ik waarschijnlijk voor de Shelly gaan.

Heb speciaal voor een paar Fibaro dimmers een z-wave USB stick gekocht. Daarnaast zijn de FIbaro dimmers 2 keer zo duur als die van Shelly.

Ander voordeel: mijn Fibaro dimmers werken prima, of ze nou wel of niet opgenomen zijn in mijn home assistant. Als je problemen hebt met domotica dan werken de schakelaars nog naar behoren.

[ Voor 6% gewijzigd door kever678 op 06-11-2020 11:51 ]

• Qlusivenl
Wellicht gaat dit nog mijn oplossing zijn:

https://www.reddit.com/r/...m=ios_app&utm_name=iossmf

• Hugo!
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20-11 10:36
Ik zit hier ook te kijken om van domme schakelaars slimme te maken. In mijn zoektocht ben ik toch wel echt fan geworden van Shelly.
  • Ze zijn goedkoop
  • Goede HA integratie
  • Kan volledig onafhankelijk van de cloud werken
Enigste nadeel dat ik voorzie is dat ze WiFi gebruiken maar met een goede AP’s moet het denk ik geen probleem zijn.

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 07:33
Wanneer je hem wilt integreren bij je bestaand schakelmateriaal, kan je ook kijken naar https://www.ecodim.nl/eco-dim07-zigbee-pro.html

Ook verkrijgbaar als Zwave variant.

Ik heb zelf de oudere gecombineerde zigbee/zwave variant, en heb er busch-jaeger si dimknop opgezet.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ik heb hier een aantal 'Niko' Dimmers / Schakelaars in huis gehaald nadat ik voorheen de originele Philips HUE dimmers met CR2450 batterij gebruikte. Feitelijk zijn het de Philips HUE TAB kinetische schakelaars maar dan volledig geschikt gemaakt om het standaard inbouw schakelmateriaal in je woning estetisch te vervangen.

Die Belgen zijn ooit nog best wel een beetje slimmer met verlichting dan dat de mensen bij HUE / Signify zélf zijn :P

[ Voor 6% gewijzigd door Will_M op 08-11-2020 12:26 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Qlusivenl
CubicQ schreef op zondag 8 november 2020 @ 12:11:
Wanneer je hem wilt integreren bij je bestaand schakelmateriaal, kan je ook kijken naar https://www.ecodim.nl/eco-dim07-zigbee-pro.html

Ook verkrijgbaar als Zwave variant.

Ik heb zelf de oudere gecombineerde zigbee/zwave variant, en heb er busch-jaeger si dimknop opgezet.
Moet zeggen dat deze behoorlijk aan de prijs zijn. Als je dat x 10 moet doen ben je 1000 euro verder. Dat is iets te gek, dat kan veel goedkoper. Uiteraard wel gelijk een goede oplossing, maar zoveel heb ik er niet voor over :p

Wel heel erg bedankt voor het meedenken!

• CoachKoos
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21-11 13:26
Qlusivenl schreef op donderdag 5 november 2020 @ 21:53:

Ik ben ook op zoek naar een manier om een draaidimmer zowel fysiek als met Google Home te gebruiken. Wil er dan geen basisstation bij, dus dan wordt het denk ik wifi of Bluetooth...

Dan zou de Sonos toch geschikt zijn?

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

CoachKoos schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 16:40:
[...]

Ik ben ook op zoek naar een manier om een draaidimmer zowel fysiek als met Google Home te gebruiken. Wil er dan geen basisstation bij, dus dan wordt het denk ik wifi of Bluetooth...

Dan zou de Sonos toch geschikt zijn?
Xiaomi heeft net een draaidimmer uit. Mocht je daar al een hub van hebben toevallig.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Qlusivenl
paQ schreef op maandag 30 november 2020 @ 20:20:
[...]

Xiaomi heeft net een draaidimmer uit. Mocht je daar al een hub van hebben toevallig.
Waar vind je die?

• paQ
  • Nu online

paQ

oh het is Yeelight. (potato poteto)
https://www.aliexpress.co...b201602_,searchweb201603_ Wel vierkant doosje helaas.

en anders bijv deze: https://www.aliexpress.co...b201602_,searchweb201603_ , maar daar zal nog wel een hubje of wat bij komen kijken. (wifi)

• Qlusivenl
@paQ die van yeelight is bluetooth, dat wil ik niet. Die wifi dimmer kan ik nog wel proberen ja.

Xiaomi komt in de Aqara lijn ook met een draai dimmer met zigbee, die is al uit in China maar nog niet hier. Ook niet via ome alie helaas.

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@Qlusivenl Oew, daar heb ik ook wel oren naar! Vind die bluetooth Xiaomi draaidimmer (remote) er goed uit zien maarja, dan wil ik hem wel in Zigbee. Snapte al niet helemaal waarom ze die niet als Zigbee versie uitbrachten. Zelfde plastic, nieuw printje en gaan.

• paQ
  • Nu online

paQ

Deze zegt zigbee te zijn:
https://nl.aliexpress.com...b201602_,searchweb201603_
Maar volgens klanten BT en wifi. Wel heel nice met dimindicator.
YouTube: Smart Dimmer Switch WIFI UNBOXING AND COMPLETE SETUP

en deze ook:
https://nl.aliexpress.com..._668%233468%2315616%23777

Die laatste past dan mijns inziens (gezien de blauwe indicatieled) weer prima bij deze pulsdrukkers:
https://nl.aliexpress.com/item/4001217152767.html (met nuldraad)
Die hebben zowel 1 & 2 gang EU, en kleefzenders, 1, 2 & 3 gang.

Best grappig, stond gister toevallig op het punt er wellicht eens een heel topic aan te wagen, want het is inmiddels een aardige wirwar aan het worden met schakelaars die allemaal net wat anders doen.
Het probleem blijft alleen dat je nog steeds niets visueel kan integreren (zo lijkt het althans) om bijv je hue lampen mee te dimmen aan de muur, anders dan 2x en misschien 3 x drukken scenes.

Naja, OK... alles gira of BJ maken, en 100 euro per schakelaar uitgeven. :|

[ Voor 84% gewijzigd door paQ op 01-12-2020 09:02 ]

• Qlusivenl
@Septillion @paQ
Dit is de gene die ik bedoelde: https://homekitnews.com/2...art-rotary-dimmer-switch/

Als deze ergens te koop is, koop ik m gelijk!

• paQ
  • Nu online

paQ

Qlusivenl schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 16:40:
@Septillion @paQ
Dit is de gene die ik bedoelde: https://homekitnews.com/2...art-rotary-dimmer-switch/

snap ik... zelfde geldt voor die S1... ik zaag wel een gat in de muur.

• CoachKoos
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21-11 13:26
paQ schreef op maandag 30 november 2020 @ 22:06:
[...]

oh het is Yeelight. (potato poteto)
https://www.aliexpress.co...b201602_,searchweb201603_ Wel vierkant doosje helaas.
Zoals ik het lees moeten de lampen dan ook bluetooth zijn, en van Yeelight.
en anders bijv deze: https://www.aliexpress.co...b201602_,searchweb201603_ , maar daar zal nog wel een hubje of wat bij komen kijken. (wifi)
Deze ziet er veelbelovend uit! En volgens de omschrijving heb je er geen HUB voor nodig. Ga eens verzinnen of ik hiervoor ga. Heb er namelijk 2 nodig, beetje zonde als het niet werkt...

• twieren
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:23
Ik heb mijn woning gisteren voorzienvan drie Shelly's, de dimmer variant heeft als grote voordeel (in ieder geval voor mijn woning) dat er geen blauwe nuldraad nodig is, hierdoor heb ik achter welke wandschakelaar de dimmer probleemloos kunnen installeren.

Edit: daar wel gelaten dat Wi-Fi dekking in mijn huis geen probleem is. :D

[ Voor 14% gewijzigd door twieren op 02-12-2020 07:56 ]

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Qlusivenl schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 16:40:
@Septillion @paQ

Mm, jammer. Ik wil alleen een remote eigenlijk. 8)7

Ziet er wel weer goed uit! Ook al hadden ze van mij ook gewoon het bestaande BT ontwerp mogen pakken...

• paQ
  • Nu online

paQ

Septillion schreef op woensdag 2 december 2020 @ 08:19:
[...]

Mm, jammer. Ik wil alleen een remote eigenlijk. 8)7

Ziet er wel weer goed uit! Ook al hadden ze van mij ook gewoon het bestaande BT ontwerp mogen pakken...
Dat is wmb wel ook een beetje het probleem. Er zijn geen dimmer remotes. Of maak wipschakelaars die kunnen dimmen. Ik vind alleen de koogeek schakelaars die er ook als 2 gang dimmer zijn, maar zeer slecht verkrijgbaar, en de kleur moet je maar net aanstaan.

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@paQ Er zijn al wel modules die dimmen met een pulsdrukker. Daar sluit je dus gewoon normaal schakelmateriaal op aan. Deze moet je alleen vervangen door een pulsdrukker of, zoals ik gedaan heb, een veer achter je schakelaar :+

• paQ
  • Nu online

paQ

Septillion schreef op woensdag 2 december 2020 @ 08:40:
@paQ Er zijn al wel modules die dimmen met een pulsdrukker. Daar sluit je dus gewoon normaal schakelmateriaal op aan. Deze moet je alleen vervangen door een pulsdrukker of, zoals ik gedaan heb, een veer achter je schakelaar :+
Maar het gaat er bij dit soort dingen om (althans voor mij) dat alles zoveel mogelijk hetzelfde blijft.
Nu heb ik IKEA schakelaartjes, die het vaker niet doen dan wel, hue dimmers, gewone knoppen, enz, alles door elkaar.

Ik zit daarom ook wel met smart te wachten op de nieuwe aqara lijn, en fingers crossed dat daar remote dimmers gaan komen.

Ik heb zo'n inbouwdimmer wel, en die kan inderdaad aangestuurd worden met een pulsdrukker, maar dat maakt hem nog steeds niet remote.

[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 02-12-2020 10:24 ]

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@paQ Dan zijn modules waar je je eigen schakelaars op aansluit toch juist ideaal?

En mja, de Ikea schakelaars zijn wel goed maar hebben een slecht bereik.

• paQ
  • Nu online

paQ

Septillion schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:25:
@paQ Dan zijn modules waar je je eigen schakelaars op aansluit toch juist ideaal?
nee, want niet remote

Stel je hebt 1, 2 gang schakelaar, waarvan je beide 'kanalen' wilt kunnen dimmen.
de ene lamp is een domme lamp, dus zet je er een zigbee dimmer tussen
de andere lamp is een hue lamp

de eerste kun je nu niet remote maken, want er moet een pulse signaal naar de zigbee dimmer
de tweede kun je niet remote maken want er is (nog) geen remote dimmer van een soort waar ook smart inbouwschakelaars van zijn

dus je kunt de eerste nu smart dimmen, met een bedrade smart dimmer (zigbee inbouwdimmer weg)
dan blijf je zitten met de hue lamp, die dan een compleet anders uitziende dimmer krijgt.

Edit:
dit is dan momenteel de 'beste' remote oplossing:
https://www.leddirect.nl/...Aq8UEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

maar blend nooit helemaal mooi in met welk merk dan ook, en is bovendien 71 mm ipv 86 mm. past wel weer in 86mm raampjes, dus dan zou aqara met losse raampjes moeten komen :+
Of deze slopen: https://www.banggood.com/...8U35Ody_Yi4YaAoObEALw_wcB
(werkt niet met hue)

Bovendien is de ene dimmer dan rotatie of touch, en de andere drukkers. Het is allemaal maar verwarrend.
Echt. by far (!) de beste oplossing zou een ronde dimmer knop zijn (touch dan wel rotatie) die herkenbaar is als dimmer en je gewoon ergens opplakt als zigbee of zwave remote knop.

[ Voor 104% gewijzigd door paQ op 02-12-2020 10:47 ]

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@paQ Ahh, ja. Door de link met de Aqara H1 dacht ik dat je inbouw/bedraad wilde.

Maar ik weet niet welke systeem je draait? In HA kan je namelijk ook prima dimmen met drukschakelaars. Maar hoe dat zit in andere systemen weet ik niet.

• paQ
  • Nu online

paQ

Septillion schreef op woensdag 2 december 2020 @ 12:05:
@paQ Ahh, ja. Door de link met de Aqara H1 dacht ik dat je inbouw/bedraad wilde.

Maar ik weet niet welke systeem je draait? In HA kan je namelijk ook prima dimmen met drukschakelaars. Maar hoe dat zit in andere systemen weet ik niet.
HB, HK, hue en z-waveme

• bikerider
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 29-04 11:30
Ik vond een wifi inbouwdimmer voor €12 op amazon. Gemonteerd in een lasdoos achter een pulsdrukker en hij doet wat hij belooft. Met en zonder netwerk.
Alleen vind ik hem te traag. Ligt komt langzaam op en doet daar bijna een seconde over.
Kent iemand een alternatief (wifi, of evt zigbee of z-wave) dat niet erg duur is maar wel onmiddellijk reageert op de pulsdrukker?

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@bikerider Veel van ons maar overal transities toevoegen omdat het er mooi uit ziet :+ Maar zelf erg tevreden over de Tuya / Lonsonho Zigbee dimmer, vooral de 2-gang versie :)
Pagina: 1