Ik had een vraag. Ik werk al ruim tien jaar bij een detacheringsbureau. Heb gewerkt als analist en had een salaris van 2800 euro bruto. Nu heb ik een andere opdracht als inkomensconsulent. Mijn detacheerder zegt dat ze een lager tarief betalen en wilt mijn salaris naar 2350 euro. Nu hebben ze mij een overeenkomst verstuurd die ik moet tekenen. Kunnen ze mij dit zomaar dwingen? Andere collega die ook in dienst is bij de detacheerder werkt net als mij ook sinds 7 oktober als inkomensconsulent. Daarvoor heeft ze gewerkt als leidinggevende bij de bank. Haar salaris ligt ook een stuk hoger maar bij haar hebben ze het niet over salaris verlaging gehad. Dus vind ik het geen gegronde reden om mijn salaris te verlagen met de reden die ze mij gaven. Ben ik verplicht om te tekenen ? Of proberen ze het gewoon? Wat als ik niet teken? Heeft iemand hier ervaring mee?
Sowieso niet tekenen. Een arbeidsovereenkomst is bindend dus ze hebben geen poot op te staan. Als het vast contract is, moeten ze het aantonen dat je niet te bemiddelen bent bij UWV en/of rechter. Je kan dan altijd nog proberen eruit te komen met de werkgever.
Als corona weer gaat liggen, lekker een nieuwe werkgever zoeken.
Als corona weer gaat liggen, lekker een nieuwe werkgever zoeken.
[ Voor 40% gewijzigd door wm1234 op 05-11-2020 19:46 ]
Salaris verlagen omdat het tarief lager is past natuurlijk niet bij een standaard dienstverband. Daar is midlance juist voor uitgevonden.
Niks tekenen. Ze moeten maar een hoger tarief bedingen of door de zure appel heenbijten.
Bovendien is 2800 ook al niet zo hoog. Als ze je voor 40 wegzetten en je bent 1500 uur per jaar declarabel is het nog altijd 5000 per maand omzet. Dat is een dunne marge op 2800 bruto maar “you win some you lose some”
Niks tekenen. Ze moeten maar een hoger tarief bedingen of door de zure appel heenbijten.
Bovendien is 2800 ook al niet zo hoog. Als ze je voor 40 wegzetten en je bent 1500 uur per jaar declarabel is het nog altijd 5000 per maand omzet. Dat is een dunne marge op 2800 bruto maar “you win some you lose some”
[ Voor 32% gewijzigd door FreakNL op 05-11-2020 19:57 ]
Absoluut niet. Maar ik zou wel als ik jou was zo snel mogelijk beginnen met dossiervorming. Alle mailtjes dus die enigzins met dit soort zaken te maken hebben back-uppen. Best case scenario denken ze "okay, laat maar". Worst case gaan ze je er proberen vanwege "bedrijfseconomische redenen" uit te werken. Dan is het vervelend als zij wel dat dossier hebben, en jij niet.James Wilson schreef op donderdag 5 november 2020 @ 19:39:
Ben ik verplicht om te tekenen ?
Daarnaast; ik kan je echt aanraden je wat in te lezen in wat je rechten zijn als medewerker met (naar ik aanneem) een vast contract. Dat je uberhaupt denkt dat je dit moet tekenen is wel wat zorgwekkend. Het is belangrijk te weten wat je rechten zijn als consument en werknemer.
https://niels.nu
Absoluut niet tekenen.James Wilson schreef op donderdag 5 november 2020 @ 19:39:
Ik had een vraag. Ik werk al ruim tien jaar bij een detacheringsbureau. Heb gewerkt als analist en had een salaris van 2800 euro bruto. Nu heb ik een andere opdracht als inkomensconsulent. Mijn detacheerder zegt dat ze een lager tarief betalen en wilt mijn salaris naar 2350 euro. Nu hebben ze mij een overeenkomst verstuurd die ik moet tekenen. Kunnen ze mij dit zomaar dwingen? Andere collega die ook in dienst is bij de detacheerder werkt net als mij ook sinds 7 oktober als inkomensconsulent. Daarvoor heeft ze gewerkt als leidinggevende bij de bank. Haar salaris ligt ook een stuk hoger maar bij haar hebben ze het niet over salaris verlaging gehad. Dus vind ik het geen gegronde reden om mijn salaris te verlagen met de reden die ze mij gaven. Ben ik verplicht om te tekenen ? Of proberen ze het gewoon? Wat als ik niet teken? Heeft iemand hier ervaring mee?
Stel ze hadden jou weggezet bij een nieuwe opdracht die hun 25% meer opleverd, zou je dan ook automatisch een stuk hoger salaris krijgen? Waarschijnlijk niet. Misschien een kleine verhoging aan het einde van het jaar.
Hoe ver is inkomensconsulent verwijderd van jouw normale werk als analist en hoe lang zat er tussen jouw laatste werkdag als analist en 7 oktober?
Ook hier het advies niet tekenen. Stel je tekent en wordt daarna alsnog op straat gezet, heeft het ook invloed op de hoogte van je uitkering. Ik kwam daar toevallig vandaag een artikel over tegen in het nieuws, maar kan het zo gauw niet meer vinden.
Gevonden: https://www.rtlnieuws.nl/...er-redden-karin-ontslagen
En als detacheerder neem je het risico dat je werknemer soms lastig weggezet krijgt en dus minder marge kunt draaien. Dat hoort bij het vak, anders had je baas geen detacheerder moeten worden als die geen risico wilt lopen.
Gevonden: https://www.rtlnieuws.nl/...er-redden-karin-ontslagen
En als detacheerder neem je het risico dat je werknemer soms lastig weggezet krijgt en dus minder marge kunt draaien. Dat hoort bij het vak, anders had je baas geen detacheerder moeten worden als die geen risico wilt lopen.
[ Voor 10% gewijzigd door VERNederlander op 05-11-2020 21:32 ]
Ik werk dik 10 jaar voor mijn detacheerder met veel plezier maar ik ben 2 jaar geleden geswitched van systeembeheer naar netwerkbeheer. De detacheerder wist dat ik van Medior/Senior klussen voorlopig alleen te plaatsen ben bij Junior klussen. Dat was geen enkel probleem, het risico voor de detacherings-organisatie.
Ik zou dus ook niet tekenen en misschien eens rond gaan praten bij de concurrenten.
Ik zou dus ook niet tekenen en misschien eens rond gaan praten bij de concurrenten.
Het belangrijkste is al gezegd (niet tekenen!!)
Maar ben benieuwd wat voor opleiding je hebt en in welke omgeving dit is? €2350 is namelijk onder het doorsnee startersalaris voor HBO/WO. Laat staan met 10 jaar ervaring in eigenlijk wat dan ook.
Volgens mij kun je sowieso het best op zoek gaan naar ander werk. En als ze van je af willen, moeten ze je maar gewoon ontslaan. Ook dan, teken niks zonder overleg met iemand met ervaring in zulke situaties, een vakbond, juridisch loket, of rechtsbijstandsverzekering.
Maar ben benieuwd wat voor opleiding je hebt en in welke omgeving dit is? €2350 is namelijk onder het doorsnee startersalaris voor HBO/WO. Laat staan met 10 jaar ervaring in eigenlijk wat dan ook.
Volgens mij kun je sowieso het best op zoek gaan naar ander werk. En als ze van je af willen, moeten ze je maar gewoon ontslaan. Ook dan, teken niks zonder overleg met iemand met ervaring in zulke situaties, een vakbond, juridisch loket, of rechtsbijstandsverzekering.
Als ze je eruit gooien en je krijgt ww hou je meer over. Dus niet tekenen
Memento mori
Niet tekenen, ze kunnen een ontslag om bedrijfseconomische redenen beginnen.
Maar:
- ww over 2800 is netto niet eens zoveel slechter als een baan met 2350 bruto
- transitievergoeding erbij en het gat is dicht
- zaak is geen kat in het bakkie. hoe laag is je uurtarief dat ze geen 2800 meer kunnen betalen? is er geen uitzicht op een beter tarief over enige tijd? wat hebben ze als werkgever gedaan om jouw inzetbaarheid te versterken?
Maar:
- ww over 2800 is netto niet eens zoveel slechter als een baan met 2350 bruto
- transitievergoeding erbij en het gat is dicht
- zaak is geen kat in het bakkie. hoe laag is je uurtarief dat ze geen 2800 meer kunnen betalen? is er geen uitzicht op een beter tarief over enige tijd? wat hebben ze als werkgever gedaan om jouw inzetbaarheid te versterken?
Slechte actie van jouw detacheerder. Ze weten op welke klus ze je aanbieden, ze weten wat het tarief is, dus om dan nu achteraf te komen met een verlaging is echt slecht. Als het echt zo’n probleem was geweest hadden ze dit met jou moeten bespreken toen ze je aanboden op deze klus. Nu komen ze achteraf, en is het een voldongen feit.
Daarnaast hadden ze óf beter moeten onderhandelen óf jou niet moeten plaatsen op deze klus als het tarief te laag is. Het komt op mij over alsof ze nauwelijks opdrachten weten te vinden, en deze kans aangrepen om iig nog een beetje inkomen te hebben. Maar dit is het probleem van jouw detacheerder, niet van jou! Dus niet tekenen.
Als laatste, misschien niet helemaal relevant, maar met 10 jaar analist ervaring op 2800..? Is dat voor 40 uur? Het klinkt vrij laag
zie je wel een toekomst bij dit bedrijf, wil je hier voor vechten? Want ik zie slecht gedrag en een matig salaris, er zijn vast betere partijen te vinden zegmaar. Ook in Corona tijd.
Daarnaast hadden ze óf beter moeten onderhandelen óf jou niet moeten plaatsen op deze klus als het tarief te laag is. Het komt op mij over alsof ze nauwelijks opdrachten weten te vinden, en deze kans aangrepen om iig nog een beetje inkomen te hebben. Maar dit is het probleem van jouw detacheerder, niet van jou! Dus niet tekenen.
Als laatste, misschien niet helemaal relevant, maar met 10 jaar analist ervaring op 2800..? Is dat voor 40 uur? Het klinkt vrij laag
[ Voor 15% gewijzigd door Widow op 06-11-2020 07:59 ]
Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.
Of een manier om hem zover te krijgen zelf op te stappen.Widow schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 07:57:
Slechte actie van jouw detacheerder. Ze weten op welke klus ze je aanbieden, ze weten wat het tarief is, dus om dan nu achteraf te komen met een verlaging is echt slecht.
https://niels.nu
Een detacheerder zit altijd bovenop de mensen die hij heeft ingezet. Zelfs al is het tarief waardeloos, de directe kosten van die ene werknemer haal je er altijd wel uit dus de marginale opbrengst is positief.
2800 bruto --> 50k per jaar aan totale werkgeverslasten. Zelfs met een uurtarief van 35 euro maak je een klein winstje.
Daarom denk ik ook dat een bedrijfseconomisch ontslag hem niet zo maar gaat worden. De enige manier om daar een geprojecteerde winst mee te maken is door het groepsgewijs te doen en bijvoorbeeld 10 slecht renderende gedetacheerden ineens eruit te gooien, plus een secretaresse en een manager. Het totaal van die 12 zou wel eens negatief kunnen zijn.
2800 bruto --> 50k per jaar aan totale werkgeverslasten. Zelfs met een uurtarief van 35 euro maak je een klein winstje.
Daarom denk ik ook dat een bedrijfseconomisch ontslag hem niet zo maar gaat worden. De enige manier om daar een geprojecteerde winst mee te maken is door het groepsgewijs te doen en bijvoorbeeld 10 slecht renderende gedetacheerden ineens eruit te gooien, plus een secretaresse en een manager. Het totaal van die 12 zou wel eens negatief kunnen zijn.
Wat interessant is waarom de detacheerder dit wil. Zoals hiervoor al gezegd is, is het niet gebruikelijk een salaris aan te passen aan de opdracht.
Het is een significante verlaging van 16%. Wat zijn de scenario's waarom je dit als werkgever wil doen?
1. Het gaat financieel heel slecht. Maar in dat geval zal het een collectieve verlaging moeten zijn.
2. De arbeidsrelatie is erg verstoord waardoor dit als dwangmiddel wordt ingezet. Hier zeg je verder niks over.
3. De werkgever heeft uberhaupt geen moreel besef.
In alle scenario's zou ondertekenen geen enkel perspectief bieden voor jouw toekomst. Mijn advies zou zijn. Als werknemer sta je erg sterk, want het individu is veel kwetsbaarder dan een bedrijf. De consequenties voor hypotheek, overige vaste lasten etc, zijn veel te groot.
1. Schakel rechtsbijstand in om samen een strategie te bepalen.
2. Laat je werkgever formeel weten dat je dit niet accepteert
3. Zorg dat je een goede dossier opbouw doet en dat alle communicatie van het bedrijf op papier gaat. Dit kan je later helpen mocht het naar de kantonrechter gaan.
Het is een significante verlaging van 16%. Wat zijn de scenario's waarom je dit als werkgever wil doen?
1. Het gaat financieel heel slecht. Maar in dat geval zal het een collectieve verlaging moeten zijn.
2. De arbeidsrelatie is erg verstoord waardoor dit als dwangmiddel wordt ingezet. Hier zeg je verder niks over.
3. De werkgever heeft uberhaupt geen moreel besef.
In alle scenario's zou ondertekenen geen enkel perspectief bieden voor jouw toekomst. Mijn advies zou zijn. Als werknemer sta je erg sterk, want het individu is veel kwetsbaarder dan een bedrijf. De consequenties voor hypotheek, overige vaste lasten etc, zijn veel te groot.
1. Schakel rechtsbijstand in om samen een strategie te bepalen.
2. Laat je werkgever formeel weten dat je dit niet accepteert
3. Zorg dat je een goede dossier opbouw doet en dat alle communicatie van het bedrijf op papier gaat. Dit kan je later helpen mocht het naar de kantonrechter gaan.
Occam's Razor heh, wat ligt er voor de hand. Het gaat iets minder goed dus gewoon probeer door te stampen.
Lukt het niet, jammer dan, lukt het wel, mooi meegenomen.
Lukt het niet, jammer dan, lukt het wel, mooi meegenomen.
Wijzigingen in je arbeidscontract ten nadele van jou hoef je over het algemeen niet te accepteren. Ook niet als er in je contract staat dat eenzijdige wijzigingen door de werkgever mogelijk zijn. Dat kan namelijk alleen bij marginale wijzigingen die bv voortvloeien uit gewijzigde wet- en regelgeving. Nooit over salaris.
Zou wat zijn, eerst topsalaris afspreken en daarna eenzijdig fors verlagen...
Er kan wel een salarisverlaging geëist worden, maar dat is in uitzonderlijke gevallen (bv je bent een stap terug gegaan van lead-developer naar 'gewoon' developer, en dus veel minder verantwoordelijkheden). Lijkt mij hier niet aan de orde.
Zoals anderen al gezegd hebben: niet tekenen. Daartoe kun je nooit verplicht worden.
Zou wat zijn, eerst topsalaris afspreken en daarna eenzijdig fors verlagen...
Er kan wel een salarisverlaging geëist worden, maar dat is in uitzonderlijke gevallen (bv je bent een stap terug gegaan van lead-developer naar 'gewoon' developer, en dus veel minder verantwoordelijkheden). Lijkt mij hier niet aan de orde.
Zoals anderen al gezegd hebben: niet tekenen. Daartoe kun je nooit verplicht worden.
MacNerd
.. en de volgende stap is dat je een nog lager 'aanbod' voor je neus krijgt op het moment dat ze je even niet kunnen plaatsen?
Precies. Het hele voorstel is gewoon schandalig en TS is beter af met een ontslagzaak.
Eens met bovenstaande reacties.
Uit de openingspost wordt trouwens niet helemaal duidelijk van wie het initiatief komt om naar een andere rol/opdracht te gaan?
Als dat vanuit TS komt zou ik me nog enigzins kunnen voorstellen dat het salaris ter discussie zou komen te staan, vanuit werkgever zeker niet.
Uit de openingspost wordt trouwens niet helemaal duidelijk van wie het initiatief komt om naar een andere rol/opdracht te gaan?
Als dat vanuit TS komt zou ik me nog enigzins kunnen voorstellen dat het salaris ter discussie zou komen te staan, vanuit werkgever zeker niet.
Voor dat salaris kan je letterlijk overal aan de slag, zelfs op de vuilniswagen betaalt beter. Niet tekenen dus en ik zou vandaag nog op zoek gaan naar ander werk.
Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi
Anoniem: 39993
Bij je leidinggevende netjes aangeven dat een salarisverlaging onbespreekbaar is en dat je open staat voor een beter betalende opdracht. Dan kan hij een junior op deze slecht betalende opdracht zetten.
Dan begrijpt hij de boodschap ook wel.
Dan begrijpt hij de boodschap ook wel.
Eens met de rest, niet tekenen.
Heeft je werkgever een ondernemingsraad? Overweeg om het te bespreken met de OR als je kan, misschien dat ze meer weten over de plannen van de werkgever en de financiële gezondheid van het bedrijf. Of met je vakbond als je lid bent.
Heeft je werkgever een ondernemingsraad? Overweeg om het te bespreken met de OR als je kan, misschien dat ze meer weten over de plannen van de werkgever en de financiële gezondheid van het bedrijf. Of met je vakbond als je lid bent.
Apart, dat is het risico van detachering afwentelen op de werknemer. Dan heb je wel het risico, maar niet de voordelen. Daarvoor zijn al zzp, midlance en payroll constructies.
Het is niet alsof je salaris heel hoog is, dus dan is het uurtarief wel heel laag en/of de overhead heel hoog. Of ze bluffen.
Het is niet alsof je salaris heel hoog is, dus dan is het uurtarief wel heel laag en/of de overhead heel hoog. Of ze bluffen.
Niet akkoord gaan zoals al is gezegd, en beginnen uitkijken naar een andere baan. Ervaring leert mij dat deze relatie met je werkgever waarschijnlijk om zeep is. De kansen dat je eruit vliegt zijn hoger, en dan heb je alvast iets achter de hand.
Ooit hetzelfde meegemaakt met een haai van een vent bij een detacheerbedrijf. Die dacht ook even over iederen heen te lopen, en bij veel personen lukte dat nog ook... Ik heb het been zeer stijf gehouden. Ondertussen ben ik daar weg met 1,5 jaarsalaris via rechtbank en na 2 weken had ik een nieuwe en betere baan.
Disclaimer: Ik was 33, als 50 plusser zal een andere baan vinden misschien wat lastiger zijn.
Ooit hetzelfde meegemaakt met een haai van een vent bij een detacheerbedrijf. Die dacht ook even over iederen heen te lopen, en bij veel personen lukte dat nog ook... Ik heb het been zeer stijf gehouden. Ondertussen ben ik daar weg met 1,5 jaarsalaris via rechtbank en na 2 weken had ik een nieuwe en betere baan.
Disclaimer: Ik was 33, als 50 plusser zal een andere baan vinden misschien wat lastiger zijn.
[ Voor 47% gewijzigd door Galactic op 06-11-2020 14:22 ]
Met een loon van 2800 euro en tien jaar dienstverband is de transitie vergoeding ruim boven de 15.000 euro.
Wil de werkgever jou er uit werken en iemand anders aannemen voor 450 euro minder dan zal het voor hem pas winstgevend worden na ongeveer 3 a 4 jaar.
Dat zal de werkgever dus niet doen. Wat hij nu probeert is kijken of jij voor minder wil werken (lekker goedkoop) of hopen dat je ander werk gaat zoeken.
Ik zou aangeven dat je het contract niet tekent en verder geen argumenten geven die aanleiding tot discussie kunnen zijn.
Wil de werkgever jou er uit werken en iemand anders aannemen voor 450 euro minder dan zal het voor hem pas winstgevend worden na ongeveer 3 a 4 jaar.
Dat zal de werkgever dus niet doen. Wat hij nu probeert is kijken of jij voor minder wil werken (lekker goedkoop) of hopen dat je ander werk gaat zoeken.
Ik zou aangeven dat je het contract niet tekent en verder geen argumenten geven die aanleiding tot discussie kunnen zijn.
Anoniem: 310408
Okay dat is dus op zijn best een situatie die 3 jaar geleden begon.... situaties op dit moment zijn echt anders. Vorig jaar betaalde ik rond een half miljoen aan detachment. Dit jaar minder dan 50k tot nu toe. De mensen die via detachment bij ons werkten bellen nu wekelijks of we niet iets voor ze hebben.Galactic schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 14:17:
Ooit hetzelfde meegemaakt met een haai van een vent bij een detacheerbedrijf. Die dacht ook even over iederen heen te lopen, en bij veel personen lukte dat nog ook... Ik heb het been zeer stijf gehouden. Ondertussen ben ik daar weg met 1,5 jaarsalaris via rechtbank en na 2 weken had ik een nieuwe [b]en betere baan.
Ik ben blij dat het zo goed voor je afgelopen is maar ervaringen uit het verleden.....
Wat voor rollen huur je zoveel minder in?
Bij mij vliegen de aanvragen nog steeds lm de oren
Anoniem: 310408
C++ en web core stuff.Moet wel zeggen dat mijn ervaringen meer in Frankrijk, Duitsland en Spanje liggen. Maar ook In Nederland zie ik een duidelijke daling van de kosten.t_captain schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 20:15:
Wat voor rollen huur je zoveel minder in?
Steeds meer firma's die mensen aanbieden (het is soms lachwekkend als we dezelfde persoon 3 maal zien langskomen voor een gesprek). Mensen zoals de topicstarter melden zich aan bij 10 aanbieders en dan krijg je inderdaad veel aanbod voor weinig banen. Feit is dat de markt groeit maar het aanbod aan mensen harder groeit omdat er zoveel firma's over de kop gaan. Als ik vier man van een bekenden speelgoedfirma in Spanje op gesprek krijg snap ik echt wel dat die firma van mensen afmoet.
Topic starter werkt als inkomensconsulent. Dus meer werkloosheid des te meer werk voor hem.
Luister naar @Hydra, ik heb nooit zo'n voorteken gehad.
Was in November tig jaar geleden dat ik uit werd genodigd op gesprek (dacht destijds, oK, wel idd tijd voor eindejaarsgesprekken
) ... was gewoon om bedrijfs economische redenen eruit gewerkt, terwijl een collega nog in Augustus een nieuwe lease bak onder zijn reet kreeg.
Waarschuwing die je dus hebt in de vorm van salarisverlaging is een teken aan de muur, anticipeer er correct op. Niemand verplicht je om te tekenen, maar ga er maar vanuit dat ze best vervelend kunnen gaan worden als je het niet doet.
Was in November tig jaar geleden dat ik uit werd genodigd op gesprek (dacht destijds, oK, wel idd tijd voor eindejaarsgesprekken
Waarschuwing die je dus hebt in de vorm van salarisverlaging is een teken aan de muur, anticipeer er correct op. Niemand verplicht je om te tekenen, maar ga er maar vanuit dat ze best vervelend kunnen gaan worden als je het niet doet.
offtopic:
Ja, dat bedrijf had gegronde redenen, er vielen eenmaal in september dat jaar gewoon 3 klanten weg en ze balanceerde teveel. UWV goed gekeurd, dossier gezien, daarna bij mijn nieuwe werkgever opeens bij de nieuwe directeur aan tafel gezeten, of we die oude werkgever konden vertrouwen en over konden nemen voor XYZ ... het leven loopt soms raar
Ja, dat bedrijf had gegronde redenen, er vielen eenmaal in september dat jaar gewoon 3 klanten weg en ze balanceerde teveel. UWV goed gekeurd, dossier gezien, daarna bij mijn nieuwe werkgever opeens bij de nieuwe directeur aan tafel gezeten, of we die oude werkgever konden vertrouwen en over konden nemen voor XYZ ... het leven loopt soms raar
De consensus in dit topic lijkt te zijn dat TS beter af is met een ontslag. Moet hij anticiperen? Ja, door alvast een nieuwe vaan te zoeken.
Houd er wel rekening mee dat een eventuele transitie vergoeding komt te vervalen als je op het moment van het tekenen van een vaststellingsovereenkomst al vooruitzicht hebt op een andere baan.
Als het nu leuk op het werk is zou ik gewoon blijven werken en niet gaan solliciteren.
Gooien ze je er uit dan pak je de transitie vergoeding.
Zo niet dan was het een proefballonnetje. Klote streek, helaas.
Verder solliciteren zou ik alleen doen als de werkzaamheden je niet meer bevallen.
Dit is een probleem van je detacheerder en niet jou probleem. Dat is gewoon het risico van bedrijfsvoering.
Als het nu leuk op het werk is zou ik gewoon blijven werken en niet gaan solliciteren.
Gooien ze je er uit dan pak je de transitie vergoeding.
Zo niet dan was het een proefballonnetje. Klote streek, helaas.
Verder solliciteren zou ik alleen doen als de werkzaamheden je niet meer bevallen.
Dit is een probleem van je detacheerder en niet jou probleem. Dat is gewoon het risico van bedrijfsvoering.
Geen transitievergoeding als je reeds een nieuwe baan hebt, waar lees je dat? Ik kan het nergens vinden.
Wat wél essentieel is: de werkgever moet het ontslag inzetten. Dus als je zelf ontslag neemt, geen vergoeding.
Ideaal is dus de situatie dat TS al groen licht heeft dat hij welkom is bij een nieuw bedrijf en op hetzelfde moment ontslag krijgt van zijn oude baan. Dan is die vergoeding een mooie extra (en een passende straf voor hufterig gedrag van de werkgever).
Wat wél essentieel is: de werkgever moet het ontslag inzetten. Dus als je zelf ontslag neemt, geen vergoeding.
Ideaal is dus de situatie dat TS al groen licht heeft dat hij welkom is bij een nieuw bedrijf en op hetzelfde moment ontslag krijgt van zijn oude baan. Dan is die vergoeding een mooie extra (en een passende straf voor hufterig gedrag van de werkgever).
https://www.gripopontslag...tellingsovereenkomst.htmlt_captain schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 10:11:
Geen transitievergoeding als je reeds een nieuwe baan hebt, waar lees je dat? Ik kan het nergens vinden.
Werknemer verklaart, dat hij op het moment van totstandkoming van deze overeenkomst geen andere baan of concreet vooruitzicht daarop heeft. Indien deze verklaring onjuist blijkt te zijn, is werkgever de onder 2.4 genoemde vergoeding niet verschuldigd. Voor zover deze vergoeding in dat geval reeds betaald zou zijn, zal de betaling daarvan onverschuldigd zijn en dient werknemer deze onmiddellijk, zonder enige mededeling of aanmaning daartoe, aan werkgever terug te betalen.
Al ben je natuurlijk vrij om over de inhoud te onderhandelen.
Ik vraag me wel af, na 10 jaar bij een detacheerder en dan nog op dat salaris, dat is geen detacheerder. zelfs met een commercieel tarief van rond de € 60,00 per uur kan hij gewoon al een salaris geven van tussen de 3500-4000 bruto plus een leuke lease auto. Ik heb het gevoel dat deze detacheerder over de rug van werknemers heel veel geld af roomt. Snel wegwezen daar of een tegenaanbod doen richting een salaris verhoging.
Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.
@Part Dat is een template voor een vaststellingsovereenkomst en geen wetstekst voor transitievergoeding.
Anoniem: 567735
In het sociaal domein moet je eerst nog maar eens afwachten of je zo'n tarief maken kunt voor een functie als inkomensconsulent.Wim-Bart schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 14:03:
I zelfs met een commercieel tarief van rond de € 60,00 per uur kan hij gewoon al een salaris geven van tussen de 3500-4000 bruto plus een leuke lease auto.
Het hangt natuurlijk een beetje van de bedrijfsstructuur af, maar als de werkgever een paar keer er naast gezeten heeft bij een paar vaste opdrachtgevers en de kostenstructuur hetzelfde is gebleven, wordt het al snel moeilijk zoeken naar passende functies. Tenslotte zijn er niet onbeperkt overheden waar je de mensen kwijt kunt.
Als de markt sowieso wat krimpt (door beperking externe inhuur bijvoorbeeld) is overstappen als werknemer misschien ook nog niet eenvoudig, zeker als je weinig aandacht aan scholing en certificering hebt gegeven. Werken bij een kleine (onbekende of specialistische) detacheerder maakt dat nog wat moeilijker.
Dat gezegd hebbende, een salarisverlaging is natuurlijk een no-go.
Ja en nee, wat ik bij veel detacheerders zie is dat ze jarenlang van mensen profiteren en wanneer het wat moeilijker gaat opeens met dit soort acties komen. Iemand die 10 jaar lang bij 1 detacheerder zit, zit in de positie dat hij weinig leegloop heeft gehad. Anders was hij er al lang uit. Bij een goede detacheerder houden ze gewoon rekening met 2 maanden leegloop, 30 dagen niet inzetbaar (althans bij ons reserveren ze zo veel per werknemer). Met 10 dienstjaren zou hij dus ook makkelijk gewoon een jaar gespaard hebben. Ik ken detacheerders die ook nog eens mensen niet inzetten wanneer tarief onder kostprijs komt, maar dat is natuurlijk ook niet zo slim, want daar kan je afspraken over maken. Wij zeggen altijd, dat kan, maar bij een betere klus is zo iemand direct weg naar andere klant. Niet inzetten is namelijk altijd duurder dan wel inzetten. En in moeilijke tijden moet je bepaalde concessies doen zonder de werknemer te beschadigen. En wanneer TS nou iets van 4-5K had verdiend, ja dat is een ander verhaal. Maar voor het salaris van TS zou ik me 3 keer rond draaien 's morgens en niet eens richting een opdracht gaan.Anoniem: 567735 schreef op zondag 8 november 2020 @ 12:31:
[...]
In het sociaal domein moet je eerst nog maar eens afwachten of je zo'n tarief maken kunt voor een functie als inkomensconsulent.
Het hangt natuurlijk een beetje van de bedrijfsstructuur af, maar als de werkgever een paar keer er naast gezeten heeft bij een paar vaste opdrachtgevers en de kostenstructuur hetzelfde is gebleven, wordt het al snel moeilijk zoeken naar passende functies. Tenslotte zijn er niet onbeperkt overheden waar je de mensen kwijt kunt.
Als de markt sowieso wat krimpt (door beperking externe inhuur bijvoorbeeld) is overstappen als werknemer misschien ook nog niet eenvoudig, zeker als je weinig aandacht aan scholing en certificering hebt gegeven. Werken bij een kleine (onbekende of specialistische) detacheerder maakt dat nog wat moeilijker.
Dat gezegd hebbende, een salarisverlaging is natuurlijk een no-go.
Wat ik mij overigens afvraag, wat voor inkomensconsulent is hij wanneer hij deze vraag stelt. Heeft hij dan wel enige feeling met het werkgebied?
Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.
Dus omdat de detacheerder niet goed onderhandelt, zou jij minder salaris moeten krijgen? Geef die knakker eens een boekje over 'ondernemersrisico'. In ieder geval niet accepteren.James Wilson schreef op donderdag 5 november 2020 @ 19:39:
Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk
Anoniem: 567735
Tja, ja, dit zijn de taken van een inkomensconsulent:Wim-Bart schreef op zondag 8 november 2020 @ 14:57:
[...]
Wat ik mij overigens afvraag, wat voor inkomensconsulent is hij wanneer hij deze vraag stelt. Heeft hij dan wel enige feeling met het werkgebied?
Tenminste, bij deze vacature.Als inkomensconsulent behandel je aanvragen levensonderhoud, beoordeel je aanvragen Bijzondere Bijstand, verzorg je inkomstenverrekeningen en mutaties in de woon/leefsituatie. Hierbij neem je wet- en regelgeving én dienstverleningsafspraken in acht.
Ik ken het niet anders dat je dan gewoon 36 uur per week op een klus zit, en dat dan je werkgever steeds raamcontracten van minstens 2 jaar heeft (via aanbesteding verkregen), met een tarief dat niet ver boven kostprijs zit.
Als TS eerst queries uit GWS4ALL, Suwinet etc zat uit te draaien en nu geplaatst is als Inkomensconsulent is-ie in ieder geval een beetje bekend
Altijd mooi dit soort topics waar we "geghost" worden door TS.
Memento mori
Pagina: 1