Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies gevraagd over een nieuw AMD 5600/Nvidia 3800 systeem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Sanderman1991
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21-02-2024
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil een systeem bouwen dat een aantal jaar meekan. Ik wil erop gamen op een 1440p monitor en in VR, eventueel op een 4K TV in de toekomst. Daarnaast zal ik het systeem gebruiken als werk pc, waarbij het zwaarste wat machine learning experimenten zijn. Vooral om lokaal code te testen, echt zware berekeningen zullen extern worden uitgevoerd.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Redelijk flexibel, vind het vooral belangrijk dat het een aantal jaren meekan, maar ongeveer 1800 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb een pre-order staan voor een RTX 3080. 1440p60 monitor.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Compleet nieuw systeem

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
[i]Geen specifieke merkvoorkeuren, maar door de betere GPGPU toepassingen een Nvidia videokaart./i]

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Wifi op het moederbord omdat ik pas later een kabel ga trekken en het ook wel handig vind om wifi/bluetooth te hebben.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?
Een check of deze onderdelen bij elkaar passen met een aantal concrete vragen:
• Ik las dat de 5000 series van AMD gebaat is bij 3600 MT/s geheugen. Is het gekozen geheugen een goede keuze in combinatie met het moederbord en de processor?
• Ik ben vooral nog op zoek naar een geschikte kast aangezien de 3080 niet in een Fractal Meshify C past, die aanvankelijk mijn voorkeur had. Welke kast zorgt voor een koel en stil systeem? Ik heb nog twee moederborden in mijn lijstje staan omdat ik voor het MSI bord ga als de kast een USB-c aansluiting aan de voorkant heeft.
• De RTX 3080 gebruikt vrij veel energie en produceert nogal wat warmte. Is de voeding geschikt voor het systeem? Zijn er nog extra ventilatoren nodig naast de bijgeleverde?
• Aangezien ik nog even geduld moet hebben voordat ik de 3080 krijg, zou ik tot die tijd een oude videokaart (Nvidia GTX 750) kunnen gebruiken om de rest van het systeem alvast te bouwen? Is er enige reden dat deze oude videokaart niet zou werken qua aansluiting etc?

Eventuele andere aanbevelingen zijn ook welkom.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenAsus ROG Strix B550-F Gaming (WI-FI)€ 175,05€ 175,05
1MoederbordenMSI MPG B550 Gaming Edge Wifi€ 178,05€ 178,05
1VideokaartenMSI GeForce RTX 3080 Gaming X Trio 10G€ 966,79€ 966,79
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500DX Zwart€ 95,86€ 95,86
1BehuizingenNZXT H510 Zwart€ 72,90€ 72,90
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,68€ 49,68
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC€ 157,91€ 157,91
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 650W€ 108,65€ 108,65
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 105,-€ 105,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.909,89

Beste antwoord (via Sanderman1991 op 05-11-2020 22:29)

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
Sanderman1991 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 19:36:
• Ik las dat de 5000 series van AMD gebaat is bij 3600 MT/s geheugen. Is het gekozen geheugen een goede keuze in combinatie met het moederbord en de processor?
prima keuze
• Ik ben vooral nog op zoek naar een geschikte kast aangezien de 3080 niet in een Fractal Meshify C past, die aanvankelijk mijn voorkeur had. Welke kast zorgt voor een koel en stil systeem? Ik heb nog twee moederborden in mijn lijstje staan omdat ik voor het MSI bord ga als de kast een USB-c aansluiting aan de voorkant heeft.
ik zou voor het MSI bord gaan. Een MSI kaart kun je het beste met een MSI bord combineren ivm RGB software. Daarnaast is de 500DX een betere keuze dan de Meshify, want die is niet stil met de standaard fans. Airflow is beter dan de H510.
• De RTX 3080 gebruikt vrij veel energie en produceert nogal wat warmte. Is de voeding geschikt voor het systeem? Zijn er nog extra ventilatoren nodig naast de bijgeleverde?
De RTX 3080 heeft een peak power van 338W. De rest van het systeem zit ruim onder de 200W. 650W is dus voldoende mits het een high-end is. Daaraan voldoet de Straight Power 11 ruimschoots. Je krijgt 3 140mm Pure Wings 2 ventilatoren bij de 500DX. Ik zou er nog eentje bijplaatsen: pricewatch: be quiet! Pure Wings 2 PWM, 140mm Ik zou trouwens ook nog kijken naar een RX6800XT. Die presteert icm de 5600x en B550 bord bijna 18% beter. Zie hier.
• Aangezien ik nog even geduld moet hebben voordat ik de 3080 krijg, zou ik tot die tijd een oude videokaart (Nvidia GTX 750) kunnen gebruiken om de rest van het systeem alvast te bouwen? Is er enige reden dat deze oude videokaart niet zou werken qua aansluiting etc?
Die past wel hoor :). Gaat gewoon werken.

[ Voor 5% gewijzigd door Djarune op 05-11-2020 20:10 ]

Alle reacties

Verwijderd

Ik kan niet al je vragen beantwoorden ivm gebrek aan kennis, maar de volgende wel:

"Ik las dat de 5000 series van AMD gebaat is bij 3600 MT/s geheugen. Is het gekozen geheugen een goede keuze in combinatie met het moederbord en de processor?"

icm Ryzen processors doe je er het beste aan de QVL van het moederbord te checken - daar staan de geheugentypes op die 100% zeker werken.

(Nvidia GTX 750) kunnen gebruiken om de rest van het systeem alvast te bouwen? Is er enige reden dat deze oude videokaart niet zou werken qua aansluiting etc?

Dat gaat prima werken om beeld te geven voor installatie en normale taken. Wellicht krijg je nog een prijs voor 's wereld meest ongebalanceerde systeem :P

• Sanderman1991
Verwijderd schreef op donderdag 5 november 2020 @ 19:39:
Dat gaat prima werken om beeld te geven voor installatie en normale taken. Wellicht krijg je nog een prijs voor 's wereld meest ongebalanceerde systeem :P
Haha,dan ga ik maar voor die prijs tot de 3800 binnenkomt. Ik zal inderdaad even checken of het geheugen in de QVL van het moederbord staat. Het ging naast compatibiliteit ook over de wisselwerking met de processor. Bij de 3000 serie leek 3200 de sweet spot, benieuwd of iemand weet wat dat voor de 5000 serie is.

Acties:
  • Beste antwoord

• Djarune
Sanderman1991 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 19:36:
prima keuze
ik zou voor het MSI bord gaan. Een MSI kaart kun je het beste met een MSI bord combineren ivm RGB software. Daarnaast is de 500DX een betere keuze dan de Meshify, want die is niet stil met de standaard fans. Airflow is beter dan de H510.
De RTX 3080 heeft een peak power van 338W. De rest van het systeem zit ruim onder de 200W. 650W is dus voldoende mits het een high-end is. Daaraan voldoet de Straight Power 11 ruimschoots. Je krijgt 3 140mm Pure Wings 2 ventilatoren bij de 500DX. Ik zou er nog eentje bijplaatsen: pricewatch: be quiet! Pure Wings 2 PWM, 140mm Ik zou trouwens ook nog kijken naar een RX6800XT. Die presteert icm de 5600x en B550 bord bijna 18% beter. Zie hier.
Die past wel hoor :). Gaat gewoon werken.

[ Voor 5% gewijzigd door Djarune op 05-11-2020 20:10 ]

• Sanderman1991
Djarune schreef op donderdag 5 november 2020 @ 20:07:
Ah ik wist niet dat de videokaart RGB opties heeft. Over RGB gesproken: de 500DX wordt overal getoond met oranje verlichting, kun je deze ook uitzetten voor een cleanere look?

De levering van mijn 3080 laat waarschijnlijk nog wel even op zich wachten, dus dan zal ik de review van de AMD kaarten in de gaten houden. Bedankt voor de info!

• Djarune
Sanderman1991 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 20:26:
[...]

Ah ik wist niet dat de videokaart RGB opties heeft. Over RGB gesproken: de 500DX wordt overal getoond met oranje verlichting, kun je deze ook uitzetten voor een cleanere look?
Dat kan. Je kunt ook andere kleuren of zelfs regenboog animaties af laten spelen. Oranje / zwart is de huisstijl van be quiet!. Daarom zie je dat op de plaatjes.
Pagina: 1