Twijfel tussen WD Red en Blue

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 30-06 12:17
Beste lezers,

Ik heb recent een fantec-qb-35us3-6g gekocht. Ik ga het gebruiken als een NAS op een Windows 10 pc. De harde schijven worden niet dagelijks benaderd, maar blijven wel steeds aan.

Ik twijfel tussen de WD Blue 4 TB of de Red variant, die duurder is.

Is het in deze situatie de meerprijs waard?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

DarkSide

theres no place like ::1

Reds zijn bedoeld voor NAS systemen die dus 24x7 draaien.

Of dat in een syno is, of een Windows systeem. Als het 24x7 aan staat wordt vaan RED aanbevolen.

Maar er zijn genoeg mensen die gewoon blue in hun NAS hebben zonder issue.
En mensen die REDS hebben en al "snel" SMART errors hebben.

Zelf heb ik gewoon gekozen voor RED in mijn NAS systemen. En nog nooit issues gehad.
Het is ook een beetje een gevoel van "veiligheid".

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
Op internet heb ik dat veel gelezen inderdaad. Het is tegenstrijdig informatie. WD Red is voor een NAS. Maar de Blue variant blijft ook gewoon draaien in een NAS. Ergens anders lees je dan weer dat het sneller problemen zal geven de Blue variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:07
Omdat je er hier 4 tegelijk in kan doen zou ik de WD-red kiezen.
Deze zijn namelijk op de markt gezet met de gedachte dat ze in array komen. WD-Blue is dat niet, meer solo.
Maar dat kan ook prima werken.

Andere redenen zijn er niet, dit ding doet geen RAID ofzo. Dus van SMR/CMR heb je geen last.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
jeroen3 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 20:52:
Omdat je er hier 4 tegelijk in kan doen zou ik de WD-red kiezen.
Deze zijn namelijk op de markt gezet met de gedachte dat ze in array komen. WD-Blue is dat niet, meer solo.
Maar dat kan ook prima werken.

Andere redenen zijn er niet, dit ding doet geen RAID ofzo. Dus van SMR/CMR heb je geen last.
Ik ben van plan om 2 WD Blue of WD Red van 4 TB te gebruiken in softwarematig Raid-1. Dus niet alle arrays worden gebruikt, maar de 2 disks komen wel in een raid te staan. Heeft de Red variant dan nog steeds de voorkeur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

DarkSide

theres no place like ::1

RED variant heeft idd de voorkeur.
Zijn meer ontworpen tegen trillingen en meerdere bij elkaar.

oo handig als je later wilt uitbreiden.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 16:37
let bij de aanschaf van WD red schijven er wel op dat je de CRM versie (WD40EFRX) krijgt en niet de SMR modellen (WD40EFAX)
schijven met srm technologie hebben in een NAS omgeving wat nadelen.
ik weet zo uit mijn hoofd niet of de WD-blue SMR of CRM is

[ Voor 4% gewijzigd door peter-rm op 05-11-2020 21:15 . Reden: tupo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18:28
@Eric_1993 Als je een NAS gaat gebruiken ga ik ervan uit dat je ook een RAID (beschikbaarheid data) gaat inrichten. Waarom schaf je geen WD Elements aan en pas je het zogenaamde shucking toe. Dan heb je veel goedkopere harddisks. En mocht er 1 ploffen dan pakt je RAID set het op, uiteraard wel een backup nog inrichten conform de 3-2-1-0 regel.

Zo draai ik al meer dan 6 jaar met Seagates ST4000DM000 zonder enige issues. *

Echter mocht performance wel een vereiste zijn dan zou ik wel naar bepaalde types kijken. Is het enkel capaciteit dan shucken.

* Voor de zekerheid heb ik een lokale backup NAS, remote backup NAS. :)

[ Voor 8% gewijzigd door Hari-Bo op 05-11-2020 21:19 ]

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:07
Eric_1993 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 20:57:
[...]

Ik ben van plan om 2 WD Blue of WD Red van 4 TB te gebruiken in softwarematig Raid-1. Dus niet alle arrays worden gebruikt, maar de 2 disks komen wel in een raid te staan. Heeft de Red variant dan nog steeds de voorkeur?
WD Red heeft de voorkeur indien je meer dan 1 schijf in een behuizing stopt.
Software raid doet dit ding niet, je krijgt maar één volume geserveerd. En afhankelijk van je eerste setup is dat een van deze keuzes:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/eNSNICc.png
Hij kan dus wel raid.

Als je maar twee schijven van plan bent om te gebruiken kun je beter gewoon twee losse externe schijven nemen en een windows 10 storage space aan maken. Stuk goedkoper, want "upgraden" kan die fantec niet.

[ Voor 14% gewijzigd door jeroen3 op 05-11-2020 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:31
Je zou ook nog je harddisks kunnen chucken, dan haal je de hardeschijf uit de externe hardeschijf behuizing. Vele mensen doen dat, inclusief ik zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
Bedankt voor jullie antwoorden.

De reden dat ik geen WD Elements heb gekozen is omdat ik momenteel 4 schijven van 4 TB per stuk heb liggen. 2 WD Black van 4 TB en de WD Blue 4 TB. De WD Black wil ik gebruiken voor het restoren/testen van backups en de Blue dan dus als NAS.

Het leek mij zonde om die schijven te laten liggen en dan nog WD Elements te kopen terwijl die losse interne schijven dan liggen stof te happen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
De kogel is door de kerk:

Het is de WD Red van 4 TB geworden :)
Pagina: 1