4k scherm aansluiten op laptop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meijboeum
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06-06 18:57
Beste mede-tweakers,

Ik ben van plan om een 4k monitor te kopen om aan te sluiten op mijn laptop als 2e scherm. Nu heb ik 2 dingen waar ik aan twijfel.
1. Ik heb ergens gelezen dat 4k monitoren problemen hebben met scaling. Is dit nog steeds zo of is dat verouderd?
2. Ik moet het scherm aansluiten d.m.v. een hdmi omdat mijn usb-c port niet compatible is voor video output. Nu heb ik gelezen dat je via een hdmi aansluiting maximaal 30Hz kunt krijgen? Hier heb ik namelijk mijn twijfels over dus is mijn vraag of iemand van jullie dit kan bevestigen/ontkrachten.

Mijn laptop:
https://tweakers.net/pric...2fl-bq559t/specificaties/

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via meijboeum op 05-11-2020 20:10)

• Hedgy
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20-06 13:06
Het scaling probleem is in principe geen issue meer tenzij je oude software gebruikt misschien. Als je scherm groot genoeg is hoef je niet te scalen maar dat hangt ook af van persoonlijke voorkeur.

De maximale hz zal liggen aan de hdmi versie. Helaas heb je volgens de specificaties op tweakers hdmi 1.4 en zal dat inderdaad maximaal 30hz zijn. Je hebt hdmi 2 nodig om 4k op 60hz te kunnen.

Heb je al een 1440p scherm overwogen? Dan heb je geen last van beide problemen en toch wat meer resolutie.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Hedgy
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20-06 13:06
Het scaling probleem is in principe geen issue meer tenzij je oude software gebruikt misschien. Als je scherm groot genoeg is hoef je niet te scalen maar dat hangt ook af van persoonlijke voorkeur.

De maximale hz zal liggen aan de hdmi versie. Helaas heb je volgens de specificaties op tweakers hdmi 1.4 en zal dat inderdaad maximaal 30hz zijn. Je hebt hdmi 2 nodig om 4k op 60hz te kunnen.

Heb je al een 1440p scherm overwogen? Dan heb je geen last van beide problemen en toch wat meer resolutie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meijboeum
Hedgy schreef op donderdag 5 november 2020 @ 19:36:
Bedankt voor je snelle reactie! Dus als ik het goed begrijp geeft hdmi 1.4 wel 60Hz op een 1440p scherm (mits ik een goede hdmi kabel heb natuurlijk)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

meijboeum schreef op donderdag 5 november 2020 @ 19:54:
[...]

Bedankt voor je snelle reactie! Dus als ik het goed begrijp geeft hdmi 1.4 wel 60Hz op een 1440p scherm (mits ik een goede hdmi kabel heb natuurlijk)?
Ja, dat is correct. Maar niet genoeg bandbreedte beschikbaar voor 4k 60hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meijboeum
Oke dankjewel dan is mijn vraag beantwoord!