Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuw gamesysteem (€1200-1300)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ImaPseudonym
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18-11 15:31
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Doel is primair gamen. Zoals wel meer van de recente topics: o.a. Cyberpunk 2077, maar op de backlog staat ook nog RDR2. Voorlopig nog even op 1080p, maar het moet zeker 1440p aankunnen. Werken doe ik in principe op de laptop van de zaak waar ik prima mee uit de voeten kan.
Ik kan me voorstellen dat ik in de toekomst nog wel eens wat aan zou willen hobbyen met machine learning, daarin schijnt Nvidia wel mijlenver voor te liggen op AMD dus in die zin een kleine pre voor Nvidia (aan de andere kant: het is niet iets waar ik nu al mee bezig ben).

Wat mag het systeem gaan kosten?
±1200-1300 Euro

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb nog een SSD en HDD uit 2014. Wat mij betreft mogen die mee.
Upgrade naar een hippe nieuwe SSD komt er wel, maar daar kan ik ook even mee wachten op een goede black-friday aanbieding.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600X (BOX) Boxed€ 199,-€ 199,-
1MoederbordenGigabyte Aorus B550 Elite€ 128,95€ 128,95
1VideokaartenMSI GeForce RTX 3070 Ventus 3X OC€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenPhanteks Eclipse P400A Digital Zwart€ 89,95€ 89,95
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,68€ 49,68
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 114,90€ 114,90
1VoedingenEnermax Revolution D.F. 650 watt€ 91,59€ 91,59
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 674,07

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet zozeer voorkeuren, maar hierbij mijn overwegingen voor de gemaakt keuzes:
  • De 3600(X, want nu net zo duur als non-X?) zou voorlopig voldoende moeten zijn, maar met een B550-bord blijft er wel een upgrade-pad open (evt over een paar jaar naar iets uit de 5000- & 6000-series of de opvolgers daarop). De goedkoopste processor uit de 5000 is toch zo'n 100 euro duurder dan de 3600(X), en dat is nu eigenlijk alleen zinvol door ook een duurdere 6000-GPU te kopen (waarvan de beschikbaarheid nog maar afwachten is). Met zo'n €590 voor de videokaart erbij zit het totaal al op 1260, dat is wel genoeg.
  • Geheugen: geheugen van de goede snelheid en schijnbaar compatible met moederbord en cpu. 32 GB omdat je het maar vast kan hebben.
  • Kast: Vanwege een filmpje van Gamers Nexus dat dit als een van de betere airflow cases aanprees. Ik sta open voor alternatieven
  • Voeding: Omdat ik die in een paar andere builds aangeraden zag worden
  • Moederbord: Een van de goedkopere alternatieven die ik wel vaker aangeraden zag worden
  • Videokaart: Een van de goedkopere 3070's. En dus Nvidia omdat dat voor eventueel machine learning gefreubel een pre zou kunnen zijn
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het ding moet weer een flink aantal jaren mee kunnen. De vorige was gebaseerd op de BBG van september 2014 (met een R9 280 als videokaart).
Hoewel die de laatste tijd de wat nieuwere games niet heel best meer trok heeft ie toch trouw 6 jaar dienst gedaan, tot ie nu echt niet meer aan wil (niet zeker wat er aan de hand is, maar ik niet meer investeren in het vervangen van onderdelen).
Nu is het dus tijd voor iets nieuws dat weer een tijd mee kan.

Ga je overklokken?
Ik ga niet die-hard overklokken.

Wat verwacht je van ons?[i]
Een check of ik hier geen grove fouten maak. Ik volg de laatste tijd de nieuwe build-topics wel een beetje, dus ik heb volgens mij de belangrijke dingen gecheckt:
- Op de QVL-pagina van het geheugen kan ik het gekozen mobo vinden, dus dat lijkt goed te zitten.
- De lengte van de videokaart past binnen de max videokaart lengte van de kast (volgens de pricewatch kenmerken pagina)
- De hoogte van de koeler past binnen de max koeler hoogte van de kast (volgens de pricewatch kenmerken pagina)

Een paar concrete vragen:
- Is de voeding zwaar genoeg?
- Zijn er betere alternatieven voor de processorkoeler?
- Die 3070 Ventus 3X, daar zijn nog geen benchmarks van. Maar het lijkt een redelijke aanname dat die beter koelt dan de FE (en dus iets beter presteert), en het is een van de goedkopere 3070's. Is dat een slecht plan?

Beste antwoord (via ImaPseudonym op 05-11-2020 20:39)

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ready 2 buy, wel effe exhaust fan kopen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ready 2 buy, wel effe exhaust fan kopen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Kamato
  • Registratie: December 2019
  • Niet online
wat @Hackus zegt. Prima huiswerk gedaan, want prima configuratie. alleen dus 1x 120mm fan voor achterin de case.

• ImaPseudonym
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18-11 15:31
Dank voor het checken (ook @Djarune via z'n +1).
Zojuist besteld :)

• kerath
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 21:33
@Hackus, bij GN werden tijdens de testen met een extra (exhaust) fan die temperaturen niet beter in deze kast?
Heb jij andere bronnen/ervaringen dat je een extra fan aanraad?

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

kerath schreef op donderdag 5 november 2020 @ 22:33:
@Hackus, bij GN werden tijdens de testen met een extra (exhaust) fan die temperaturen niet beter in deze kast?
Heb jij andere bronnen/ervaringen dat je een extra fan aanraad?
Nu heb je alleen 3 intake front. dus ontbreekt er een exhaust fan. vaak heb je bij lage wattage voldoende aan alleen de drie front.

Verwijderd

Hackus schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 09:01:
[...]

Nu heb je alleen 3 intake front. dus ontbreekt er een exhaust fan. vaak heb je bij lage wattage voldoende aan alleen de drie front.
Bij deze kast lijkt een rear-exhaust juist overbodig te zijn als er drie front fans aan staan, ook bij hoog gebruik. Bron (zie de torture test): https://www.gamersnexus.n...irflow-mesh-panel-testing

Ik kan me wel voorstellen dat je bij lage wattage om geluidstechnische redenen de front fans uit zet om enkel op de rear-exhaust(s) te koelen.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Enige voordeel is de CPU koeler van @ImaPseudonym Die al twee fans heeft. maar goed, je kunt het altijd aankijken met de meegeleverde

Pagina: 1