Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikds
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-05 08:55
Heb een Macbook Pro 13" van 2020.
Na enige tijd zoeken naar een extern beeldscherm kom ik uit op deze twee:
Dell U2520D
https://www.dell.com/nl-b...ors-en-monitoraccessoires
Dell P2421DC
https://www.dell.com/nl-b...ors-en-monitoraccessoires
Mijn voorkeur gaat naar de U2520D, maar die zou 117,5 PPI hebben en de P2421DC zou er 123 PPI hebben.
Zou dit veel uitmaken ivm scherpte van het beeld (letters)?

Ik weet ondertussen dat een retina scherm 220 PPI heeft, wat dus een groot verschil is, maar om dit te benaderen heb ik een groter budget nodig! :)
Nu werk ik met LG schermen van 92 PPI en vind ik dus niet goed, letters zijn niet scherp, zeker bij een lichtgrijze achtergrond. Valt zeker op bij lezen van e-mails. Hoop dus met een PPI van 117,5 of 123 het een stuk beter te hebben?

Graag jullie mening ivm mijn keuze en het verschil tussen de PPI bij de Dell's

Dank u wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riptide
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09:54
Nou dat verschil tussen de monitoren ga je nauwelijks kunnen zien. Ik zou voor de Dell U2520D gaan maar overigens zie ik hem bij alternate goedkoper staan:

https://www.alternate.nl/...srBHHMA5nOLxoCKrsQAvD_BwE

[ Voor 7% gewijzigd door Riptide op 06-11-2020 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikds
Dus het verschil tussen de 117,5 en 123 PPI ga ik zo goed als niet merken?
Waarom de U2520D?
Thx. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouterloedeman
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15-09 15:29
Ik heb zelf een oudere Dell 25” QHD staan i.c.m. MBP 13” 2020. Het verschil tussen de 25” en 13” ga je wel merken, tussen de 24” en 25” denk ik niet.

Ik weet niet wat voor werk je ermee doet, de Ultrasharp U-serie heeft een betere kleurenweergave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikds
Je bedoelt dat ik het verschil ga merken tussen de Retina van de Mac en de Monitor. Wat mij logisch is gezien PPI Retina 220 is.
Maar het verschil tussen de 2 Dell monitoren niet?
Heb nu LG van 93 PPI en hierbij zijn de letters op grijze achtergrond (zoals bijvoorbeeld hier op deze grijze achterrond van de kaders) zeer onscherp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:50
Waarom ga je niet voor een LG 27UL850? Dit is een 4K scherm met 163ppi. Kan je 1920x1080 in retina mode doen, ook al is 2560x1440 een betere resolutie op een 27" vind ik het erg prettig werken. En dit scherm heeft USB-C wat ook een flink pluspunt is.

Edit: zie dat de Dell schermen in jouw link ook USB-C PD hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door Ascension op 06-11-2020 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikds
Tja, qua PPI dik in orde! Maar 2 schermen van 27" nemen nogal wat plaats in. Lees ook dat de USB-C (Power Delivery) 60W is, bij de U2520D is dat 90W, hetgene mijne Macbook Pro nodig heeft. Maar is wel niet doorslag gevend.

Wat bedoel je hiermee: USB-C PD ?

[ Voor 9% gewijzigd door erikds op 06-11-2020 09:10 . Reden: t ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:50
PD staat voor Power Delivery ;)

Een 13" Macbook Pro heeft aan 60 Watt genoeg hoor, daar wordt ie ook meegeleverd. Alleen de 15" en 16" worden met 87/96 watt geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riptide
De Dell U2520D is via Amazon nog wat voordeliger:

https://www.amazon.nl/Del...id=pla-908878022297&psc=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riptide
En hierbij nog een review:

https://www.pcmag.com/rev...p-25-usb-c-monitor-u2520d

Ik zou voor deze kiezen omdat de sRGB wel snor zit maar dat is eigenlijk het enige punt :)

[ Voor 31% gewijzigd door Riptide op 06-11-2020 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikds
@Riptide
Thx.
Heb beslist en zal de U2520D worden, zoals je meld beter sRGB, kan mijn Macbook opladen omdat die wel degelijk 90W nodig heeft, meerdere USB poorten, 2 usb kabels erbij, audio uitgang, betere helderheid (wat meer compatibel maakt met de Mac) en het verschil PPI zou blijkbaar niet echt te merken zijn.
Had de review ook al gevonden en gelezen.

Besteld voor 333 €. Wel 3 jaar garantie, waarbij bij het minste probleem, je een nieuwe monitor krijgt. 8)
Wel 14 dagen wachten op levering. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riptide
erikds schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 17:53:
@Riptide
Thx.
Heb beslist en zal de U2520D worden, zoals je meld beter sRGB, kan mijn Macbook opladen omdat die wel degelijk 90W nodig heeft, meerdere USB poorten, 2 usb kabels erbij, audio uitgang, betere helderheid (wat meer compatibel maakt met de Mac) en het verschil PPI zou blijkbaar niet echt te merken zijn.
Had de review ook al gevonden en gelezen.

Besteld voor 333 €. Wel 3 jaar garantie, waarbij bij het minste probleem, je een nieuwe monitor krijgt. 8)
Wel 14 dagen wachten op levering. :/
Heej Top hopelijk kan je snel genieten van je nieuwe monitor en remember bevalt ie toch niet dan gewoon terugsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikds
Is na 4 weken eindelijk geleverd :)
Scherpte valt goed mee. Is uiteraard geen 220 PPI ;)
Best tevreden in eerste instantie!!

Vraagje:
Ik heb de opstelling gedaan zoals Dell hier voorstelt, maar dan krijg ik op al mijn schermen hetzelfde beeld! De MacBook Pro herkend dan maar 1 extern scherm?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pks7vQmLu0iRO1XyL0h4vMZGLlc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lbcsZ2l5KK826HNrkvVE7OAR.png?f=fotoalbum_large

Aansluiting van iedere monitor rechtstreeks aan mijn MacBook Pro met USB C is dan wel OK! Ieder scherm een ander beeld.

De monitoren geven een zeer goede kwaliteit uitstraling. Mag ook voor het bedrag :) Maar is jammer dat de bijgeleverd kabels aan de korte kant zijn. Gezien ik de verste monitor ook moet koppelen met USB C kabel aan de MBP is die te kort. Dus een langere aankopen, waar moet ik opletten bij aankoop van zo een kabel?

Dank u.

[ Voor 5% gewijzigd door erikds op 04-12-2020 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexuzu
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:54
erikds schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 09:46:
Is na 4 weken eindelijk geleverd :)
Scherpte valt goed mee. Is uiteraard geen 220 PPI ;)
Best tevreden in eerste instantie!!

Vraagje:
Ik heb de opstelling gedaan zoals Dell hier voorstelt, maar dan krijg ik op al mijn schermen hetzelfde beeld! De MacBook Pro herkend dan maar 1 extern scherm?

Aansluiting van iedere monitor rechtstreeks aan mijn MacBook Pro met USB C is dan wel OK! Ieder scherm een ander
Dat is een beperking in MacOS. Een mac ondersteunt geen MSP (Multi Stream Transport). Zie hier https://hypershop.zendesk...upport-Multiple-Monitors- voor uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Omdat mijn vraag toch wel erg op die van TS lijkt heropen ik dit topic even. Hopen dat de modjes niet meekijken ;)

Ik heb sinds kort 2 dezelfde schermen als TS: 2x pricewatch: Dell UltraSharp U2520D Zwart
Ik merk echter dat ik 117dpi net teveel vind. Alles is net even te klein. Schalen wil ik natuurlijk niet, dus ik wil ze wellicht omruilen voor de 27" variant, de pricewatch: Dell P2720DC Zwart. Dezelfde resolutie maar dan een net wat groter scherm en dus net iets lager DPI. Nu even geschaald naar 2048x1152, wat dus overeenkomt met 93dpi. En dat is weer te groot, dus 109dpi lijkt me een mooie middenweg.

Contrast, kijkhoek, helderheid etc zijn allemaal hetzelfde. Ik zie echter een paar verschillen tussen de twee.
- Kleurdiepte: 8bit voor de 25", 10bit voor de 27". Meer is beter, lijkt me dan. Maar of het echt veel uitmaakt vraag ik me af. Ga de schermen overigens wel (ook) voor fotografie gebruiken.
- De 25" heeft HDMI 2.0 en DisplayPort 1.4. De 27" heeft HDMI 1.4 en DisplayPort 1.2. In hoeverre is dit relevant? Voor zover ik kan vinden heeft is dat verschil voor DisplayPort niet belangrijk, omdat de native resolutie van de schermen al met versie 1.2 op een hogere refreshrate worden ondersteund dan het scherm aan kan. Ik sluit het in principe allemaal aan via USB-C.
- 90W power delivery voor de 25" vs 65W voor de 27". Met een 13" MBP ga ik dit niet merken he? En met een 15"? Kan daar niet zo veel over vinden. Vooral wat een M1-chip eventueel zou betekenen voor de power requirements.

Verder zie ik eigenlijk geen verschillen. Wat is wijsheid? :)

[ Voor 3% gewijzigd door sOid op 04-01-2021 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikds
Beste,
Ik heb de mijne geschaald naar 2048 x 1152 en dit voldoet voor mij.
Niet geschaald is uiteraard beter betreffend scherpte van de letters enz... Maar op de schaal die ik nu gebruik ben ik tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim____
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 18:44
Heb je dit artikel al gelezen: https://bjango.com/articles/macexternaldisplays/

Daar staat een mooie grafiek in wat het beste formaat bij welke resolutie is.

Ik heb zelf de U2519D gehad en verkocht. Zelfde probleem alles veel te klein om goed te kunnen lezen en schalen doet MacOs ook niet echt. Ik zit nu op 1080p op 24 inch en dat oogt mooi rustig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riptide
Tim____ schreef op maandag 4 januari 2021 @ 18:08:

Ik heb zelf de U2519D gehad en verkocht. Zelfde probleem alles veel te klein om goed te kunnen lezen en schalen doet MacOs ook niet echt. Ik zit nu op 1080p op 24 inch en dat oogt mooi rustig.
Thnx man handig grafiekje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel L
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 30-08 23:07

Uit het artikel:
Buying a display with a pixel density in the red zone usually isn’t a good choice, if you want to run “default for this display”. For example, 160PPI will show non-Retina UI too small, but Retina UI too large (it’s worth noting this can be used to buy a display that shows larger text and UI for those who need or prefer it).
Het artikel gaat er van uit dat je op een niet geschaalde resolutie wil werken. Wat het er alleen niet bij vertelt is dat de standaard weergave op de moderne 13" Apple laptops allemaal een geschaalde resolutie gebruiken. Daar hoor je dan weer niemand over. Ik gebruik m'n 163 ppi 4k scherm van LG (wat volgens dat artikel in de 'rode zone' zit) met een geschaalde resolutie ('looks like 2560x1440'). Op een normale werk afstand is dit prima (en ja, ik gebruik 'm voor pixel-perfect ontwikkelwerk).

http://emiellensink.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Heb ik inderdaad gelezen. Maar ik dacht '110 dpi vs 117 dpi, hoeveel kan dat nou uitmaken?'. Nou, blijkbaar net genoeg. Haha.

Anyway, iemand nog antwoord op mijn hierboven gestelde vragen? :)

@Emiel L Daar heb ik me inderdaad ook over verwonderd. Maar daar zie ik toch wel echt minder scherpteverschil dan bij het schalen op extern scherm.

Overigens heb ik de MBP ook op native-resolutie gebruikt. Is op zich wel oké te doen (voor mij) maar toch net even wat te vermoeiend voor de langere duur.

[ Voor 19% gewijzigd door sOid op 05-01-2021 13:10 ]

Pagina: 1