Technics SL-1200mk2 probleem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J. Vissers
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-02-2023
Beste Fellow Tweakers,
Ik heb een probleem met mijn Technics SL-1200mk2 draaitafel,
Ik wilde mijn pop up lampje vervangen en heb er voor gekozen om de complete pop up unit te vervangen ipv alleen het lampje omdat ik die van iemand had gekregen compleet.
Ik heb de stekker uit het moederbord gehaald en de kabel vervolgens onder het moederbord naar de voorkant van de draaitafel gehaald. Na het aansluiten van de nieuwe kabel met stekker heb ik problemen met de platter.
Zodra ik op start druk gaan alle lampjes flikkeren en hoor ik een zachte brom en de platter doet wat hij wil (stotteren te snel en te langzaam draaien) alles behalve constante snelheid draaien.
Overduidelijk heb ik iets beschadigd met het vervangen van de pop up mechanisme.
Zodra ik weer op stop druk branden alle lampjes weer normaal (strobe pitch en pop up)
En is de brom weer weg.
Moederbord heeft gewoon de 30v van de trafo.
Voorheen heb ik nooit problemen gehad met de draaitafel.
Ook als ik de stekker verwijder van de pop up lamp blijft het probleem, de platter loopt ook niet ergens aan.
Wie kan me helpen? 😔
Groeten een vinyl liefhebber.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J. Vissers
Ik heb ook nergens sluiting kunnen ontdekken, ook niet op de onderkant van het moederbord, ik zie met het blote oog geen beschadegingen aan het moederbord
Ik begrijp er niets van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-06 23:09
Zet je post even op Het Grote Vinyl Topic, of laat een mod je post verplaatsen.

In dat topic zit een aantal Tweakers die zelf een Technics SL-1200 heeft (gehad) en er veel verstand van heeft. Die kunnen je vast verder helpen.

Mijn platencollectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:31

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Tip: zorg voor een scherpe foto van de unit (als je hem weer open hebt liggen..). Meerdere ogen zien altijd meer! ;)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J. Vissers
Ik ben net nieuw op deze site,
Bedankt voor de info, wilt u als moderator mijn post verplaatsen naar de juiste Topic..
Alvast bedankt.
Mijn foto's van de unit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ABFdqdKa1DXbKPIA82yWxj2fXDE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2pJHkuIKCIl0e7aZAcCZQaEP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hG6YW_64xORb8puclhWIlt932Og=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vfLkXF4KDpVmgMsQKdAMmnI7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QF2egTVETdc9YTk0eCQ6we0L-R8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k13ISY2hLvzsGxq5S4t2YIKM.jpg?f=fotoalbum_large

Wat ik zou kunnen bedenken als eventueel probleem is een verdachte verkleuring op de onderkant moederbord (onderzijde van de foto) nml R4 en R2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
@J. Vissers Lijkt er op dat de printbanen beschadigd zijn rechtsonder op de foto?
Rechtsonder van R4 lijken diepe krassen te zitten in de printbanen die mogelijk het contact verbreken?

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:19

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Een snel idee: wiebel eens met de stekker van de pitchfader. Klik hem er even af en weer aan.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J. Vissers
Ja de krassen heb ik helaas zelf gemaakt toen ik de verkleuringen constateerde bij R4
Ik wilde heb even afdoen en in de haast heb ik een vervuilde lap gepakt en wat krassen veroorzaakt (beetje dom van mijzelf)
Maar voordat ik de krassen aan heb gebracht was het probleem al daar.
Ik ga vanavond de tip proberen van de pitch fader stekker.
Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J. Vissers
Vandaag de stekker van de pitch fader heen en weer gewiebelt en op en af geklikt.
Geen resultaat helaas, ook R4 R3 R2 doorgemeten die werken gewoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:34

Bestla

M/M -> V/F

Dan ga ik denken aan een draadbreuk. Het blijft oude techniek niet waar?

Oude pop up light weer geprobeerd? Misschien dat de andere niet lekker 'schakeld' van uit naar aan, en omgekeerd.

[ Voor 45% gewijzigd door Bestla op 08-11-2020 08:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Dus, zoek de service manual, en ga meten, zeker rondom de voeding.
https://www.vinylengine.com/library-downloads.shtml

Check MA1051m (zener diode). Uit mn hoofd 5 volt.
Ik ben bang dat ic101 (dan knipperen alle lampjes) en/of ic201 (dan houdt de platter geen goede snelheid) aan de beurt zijn.

[ Voor 44% gewijzigd door teacher op 08-11-2020 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J. Vissers
Ik ga nog een en ander doormeten op jullie aanwijzigingen bedankt daar voor,
@teacher wat bedoel je met ic 101 en ic 201 aan de beurt zijn? Bedoel je doormeten of kapot? En hoe zou ik een ic kunnen doormeten? (of uitsluiten dat deze kapot is)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-06 12:29
Is de nieuwe lamp toevallig een LED? Want dan zou het eventueel ook nog een spanningsverschil kunnen zijn. Dat heb je bij trafo lampen ook wel eens, de weerstand is berekend op gloeilampen en die is anders dan bij led met als gevolg dat de led's gaan knipperen en 'ruis' het circuit in stuurt.

Driving a cadillac in a fool's parade.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

J. Vissers schreef op maandag 9 november 2020 @ 10:54:
Ik ga nog een en ander doormeten op jullie aanwijzigingen bedankt daar voor,
@teacher wat bedoel je met ic 101 en ic 201 aan de beurt zijn? Bedoel je doormeten of kapot? En hoe zou ik een ic kunnen doormeten? (of uitsluiten dat deze kapot is)
kapot, gezien de symptomen.

Heb je service manual?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J. Vissers
@kwaakvaak_v2
De oude popup stekker uit het moederbord gehaald zinsdien problemen met de platter.. Dus ook zonder stekker van nieuwe pop up blijft het probleem. Dus met het proces van alleen de pop up stekker losmaken is er waarschijnlijk iets stuk gegaan...
Platter doet wat hij wil en alle lampjes fluctueren gezaamlijk en brom geluid zachtjes (als ik op start druk)
Als ik dan weer op stop druk branden lampjes weer normaal en geen brom meer.

@teacher
Ik zal aan de hand van het electrisch schema een en ander verder door meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J. Vissers
@teacher
Ik kan denk ik met een electrisch schema de contacten ook doormeten (in en eruit) denk ik?? Van de ic
Pagina: 1