Vloerverwarming wordt te heet

Pagina: 1
Acties:

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-01 20:30

Haan

dotnetter

Topicstarter
In mijn huis ligt in de woonkamer + keuken vloerverwarming, dat is in 2015 geïnstalleerd en heeft prima gewerkt tot begin dit jaar. Toen merkten we op dat de tegels in de keuken wel erg warm aan voelden (in de woonkamer ligt lamelparket, dus daar merk je dat niet zo snel) en bleek de temperatuur op de verdeler 50 graden te zijn, dat zou max 37 moeten zijn, zeker icm de houten vloer. Thermostaatknop dicht draaien veranderde daar ook niks aan.
Vanwege corona e.d. even niks mee gedaan en in september weer opgepakt, bedrijf dat onderhoud doet voor de CV laten kijken, zij hebben toen de thermostaatknop + 'sensor' (het koperdraad + dingetje dat in de onderste foto onder de pomp is aangesloten) vervangen omdat die blijkbaar niet meer goed zou werken. Het leek toen ook weer goed te gaan, maar nu het buiten kouder wordt en de CV langer staat te stoken merken we nu toch weer dat de temperatuur naar 50 graden gaat en dat er nog steeds bij wijze van spreken net zo goed geen thermostaatknop had kunnen zitten.

Dus voordat ik weer ga bellen wil ik graag eerst wat advies inwinnen over wat de mogelijke oorzaak nou kan zijn. Ik kom verder op internet eigenlijk niet zo veel over dit probleem tegen, meestal is het probleem juist dat de temperatuur te laag is ;)
Foto's van de installatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sdsrg08o087FQCd0Y4wg3CP_iO4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uhqk4frYKTF2zPgdJnsKm1Ng.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D_BAg2XpHfvwaEYrg2yywd-B02A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ciyTdoQqYNTdWJAXKEJNxMTE.jpg?f=fotoalbum_large
NB. op het moment dat de foto's werden genomen stond de verwarming niet aan, het is dus puur toevallig dat de instelling op de thermostaatknop overeenkomt met de thermometer ;) Als de verwarming een paar uur aan staat wordt het 50 graden op de thermometer

Kater? Eerst water, de rest komt later

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 16-01 10:11
Heb je een reden om op hoge temperatuur te stoken? (bijv. radiatoren die je op hoge temperatuur wil hebben)? Anders zou ik gewoon de ketel op lage temperatuur instellen en de thermostaat van de vloerverwarming vol open draaien. Heb ik ook gedaan, stookt zuiniger en scheelt een hoop stromingsgeluid door de thermostaatklep van de vloerverwarming.

Is wel symptoombestrijding, en daarmee een beetje een beunoplossing voor jouw specifieke probleem, maar vanuit de gedachte om zuiniger te stoken zou ik na het daadwerkelijk oplossen van jouw probleem alsnog de ketel op lage temperatuur instellen.

• Haan

Haan

dotnetter

Topicstarter
De vloerverwarming zit alleen in woonkamer + keuken, rest van het huis zijn radiatoren dus dat is niet echt een optie, zeker omdat mijn vrouw en ik zeker tot maart nog allebei thuis werken (op 1e en 2e verdieping).

CV temperatuur staat nu op 70 graden, ik zal als het probleem is opgelost kunnen kijken of 60 graden ook voldoende is om de slaap/werk kamers comfortabel genoeg te krijgen. Op de eerste etage is daar volgens mij wel een beetje rekening mee gehouden omdat daar vrij groot uitgevoerde radiatoren hangen, maar op zolder waar ik zelf zit niet.

• tijs000
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-01 12:31
Je zou eens het volgende kunnen proberen. Draai thermostaat knop er af. Dan zou daar een pinnetje moeten zitten die door de thermostaat knop ingedrukt wordt. Die pinnetjes gaan nog wel een vast zitten. Je kan proberen deze in te drukken(met een tangofzo dit is meestal te zwaar om met je vinger te doen. Als je hem kan indrukken moet die ook weer vanzelf terug komen.

Er kan namelijk nog wel eens vervuiling in komen.

• Haan

Haan

dotnetter

Topicstarter
Ik kan het proberen, maar de knop is nog geen zes weken geleden nieuw geplaatst, dus dat lijkt me wel een beetje snel als het dan al niet werkt?

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:49

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Haan schreef op donderdag 5 november 2020 @ 19:20:
Ik kan het proberen, maar de knop is nog geen zes weken geleden nieuw geplaatst, dus dat lijkt me wel een beetje snel als het dan al niet werkt?
Als die knop 6 weken geleden is geïnstalleerd, is dat dan juist niet de eerste rode vlag dat daar het probleem mogelijk ligt?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04:53

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Die knop drukt op het genoemde pinnetje. Dat pinnetje "bestuurd" de klep in de leiding. Als het pinnetje vast zit, kan je de knop 10x vervangen, maar dat gaat dus niet helpen want de klep blijft fijn openstaan.

Je zou dat pinnetje met een klein hulpmiddel redelijk eenvoudig in moeten kunnen drukken.
Wellicht druk je hem meteen los zonder je dat doorhebt, dan is je probleem doorgaans opgelost.

Alles kan stuk.

• Admiral Freebee
  • Niet online
mkleinman schreef op donderdag 5 november 2020 @ 19:44:
[...]

Als die knop 6 weken geleden is geïnstalleerd, is dat dan juist niet de eerste rode vlag dat daar het probleem mogelijk ligt?
Omdat die vervangen is naar aanleiding van het probleem. Het probleem bestond dus al voor het vervangen van de thermostaatknop.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04:53

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Een andere goede test is om de knop helemaal dicht te draaien, in dat geval zou er echt geen warmte meer door de leiding moeten komen. Doet het dat wel, dan is de klep stuk of vies of zit goed vast (dat is dus dat T vormige stuk waar de knop op zit)

Alles kan stuk.

• kings54
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 30-01 21:59
rbaidjoe schreef op donderdag 5 november 2020 @ 14:38:
Heb je een reden om op hoge temperatuur te stoken? (bijv. radiatoren die je op hoge temperatuur wil hebben)? Anders zou ik gewoon de ketel op lage temperatuur instellen en de thermostaat van de vloerverwarming vol open draaien. Heb ik ook gedaan, stookt zuiniger en scheelt een hoop stromingsgeluid door de thermostaatklep van de vloerverwarming.

Is wel symptoombestrijding, en daarmee een beetje een beunoplossing voor jouw specifieke probleem, maar vanuit de gedachte om zuiniger te stoken zou ik na het daadwerkelijk oplossen van jouw probleem alsnog de ketel op lage temperatuur instellen.
Dat kan niet zomaar met elke verdeler. Sommige vereisen een aanlevering van hoogtemperatuur (> 60 graden) water, omdat er in de verdeler wordt bijgemengd met retourwater. Mocht de temperatuur van de aanvoer te laag zijn dan wordt je vloerverwarming nooit warm genoeg.

• Haan

Haan

dotnetter

Topicstarter
Excuses iedereen, ik had niet helemaal goed begrepen wat @tijs000 precies bedoelde, boodschap is inmiddels duidelijk ;) Ik heb voor nu in ieder geval maar even de temperatuur op de CV van 70 naar 60 graden gezet, van het weekend ga ik dan eens kijken naar dat pinnetje.
Nu herinner ik me trouwens ook dat het volgens mij in eerste instantie al de bedoeling was om dat hele T-stuk te vervangen, hij was namelijk al blij dat er afsluiters naast de installatie zitten zodat niet het hele systeem leeg hoeft te lopen. Maar toen werd opeens alleen die knop vervangen. Dus het zou heel goed kunnen dat daar het probleem zit
remco_k schreef op donderdag 5 november 2020 @ 19:51:
Een andere goede test is om de knop helemaal dicht te draaien, in dat geval zou er echt geen warmte meer door de leiding moeten komen. Doet het dat wel, dan is de klep stuk of vies of zit goed vast (dat is dus dat T vormige stuk waar de knop op zit)
Net even gecheckt, knop staat al helemaal dicht.

Na verlagen van de CV temperatuur is het op de verdeler nu gedaald naar 45 graden

[ Voor 28% gewijzigd door Haan op 06-11-2020 09:59 ]

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 26-01 00:30
als je het zo red met je cv op 60 graden gewoon je kraan fixen en er niks meer aan doen.
mocht je nog problemen ervaren ? kan je hem inregelen nog wel helpen.
je vloerwarming krijgt gewoon wat teveel water.

• Haan

Haan

dotnetter

Topicstarter
Inmiddels is het probleem opgelost door het plaatsen van een nieuwe kraan + knop. Volgens de monteur was de knop die vorige keer was geplaatst niet compatible met de kraan waardoor deze niet werkte.

Pagina: 1