Vraag

• RaptorK
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11-01 14:56
Ik zoek een?
Smartphone voor rond de 200 euro. Ik heb hem niet direct nodig en kan wachten tot wat Black Friday met zich mee brengt.

Momenteel heb ik een Huawei P Smart. Qua specificaties ben ik hier tevreden mee, maar de telefoon heeft toch wel wat kuren die ik bij eerdere Samsung-toestellen niet had. Het liefst heb ik dan ook eigenlijk weer een telefoon van het oude vertrouwde Samsung. Huawei en andere Chinese merken sluit ik uit.

Qua formaat vind ik mijn Huawei P Smart goed. De totale grootte van de telefoon is volgens mij zo'n 6.5 inch met een 6.2 inch schermformaat. Ik zoek dus een telefoon van zo'n 6.5 inch. Groter dan dat vind ik niet prettig. Kleiner mag, maar ik had laatst mijn Sony Xperia Compact X1 in handen en zo klein hoeft wat mij betreft ook echt niet meer.

Qua opslagcapaciteit heb ik nu 32 GB en zie de laatste tijd toch wel af en toe in beeld dat mijn telefoon bijna vol is. Nu kan ik hier nog een SD-kaart in doen, maar het zou handig zijn om gewoon 64 GB of meer opslag te hebben, maar volgens mij is dat tegenwoordig wel een beetje de minimale opslagcapaciteit van de nieuwste smartphones.

Wat is je budget?
Een bedrag van rond de 200 euro. Dit houdt in dat ik best 15-20 euro extra uit wil geven, maar meer ook niet.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik gebruik mijn telefoon voornamelijk voor WhatsApp en browsen op internet. Een goede camera is leuk, maar als de camera nagenoeg hetzelfde is als die van de Huawei P Smart ben ik al tevreden. Ik heb zelf een goede systeemcamera en als ik er echt op uit ga om foto's te maken gebruik ik die wel.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik ben een keer naar de KPN-winkel geweest en zij adviseerde mij de Samsung Galaxy A51. Dat lijkt me een goeie telefoon, maar ligt wel boven mijn budget. Ik kan Black Friday afwachten om te kijken of die nog in prijs daalt, maar ben benieuwd of er andere opties zijn.

Ik heb de Best Buy Guide er even bijgepakt en daar wordt de Samsung Galaxy M21 aangeraden en de Motorola G8 Plus. Ik lees nu echter ook vandaag op de website dat Motorola met de Moto G9 Plus aankomt in het najaar. Dat lijkt mij dan een betere optie ten opzichte van de G8 Plus

Ik heb zelf een voorkeur voor Samsung, gezien ik daar nooit problemen mee heb gehad. Ik sta echter ook open voor andere merken, mits het geen Chinese merken zoals Huawei zijn.

Alle reacties

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:05
De Samsung M21, M31 en A51 zijn qua processor exact dezelfde toestellen. Gezien je persoonlijke voorkeur voor Samsung zou ik dan ook de M21 uit de BBG adviseren voor jou.

Motorola zijn overigens ook leuke toestellen, maar mijn ouders hebben die nu, voorheen Samsung, en willen als volgende toch weer Samsung.

• Jotyjo
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:50
Je zou nog naar smartphones van Realme of Oppo kunnen kijken als je ook geïnteresseerd bent in Motorola. Aangezien dat Motorola ook een Chinees merk is, want Motorola is van Lenovo. Realme, Oppo (en OnePlus) vallen alle onder hetzelfde bedrijf (BKK Electronics).

Je zou kunnen kijken naar de Realme 7. De Realme 7 heeft een 6,5 inch scherm. Deze past in je budget (4GB RAM €179 en 6GB RAM €199). Als je student bent, kan je nog 5% korting krijgen (link webshop: https://buy.realme.com/eu/goods/155).

Er is niks mee met Chinese merken. Ik heb zelf al drie jaar een Honor 9 (wat ook van Huawei is) en die vertoont nog geen kuren. Er zijn bijna geen andere merken die niet Chinees zijn. Ik kan snappen dat je liever niet een Xiaomi telefoon neemt, omdat deze built-in ads hebben (ook al zijn deze makkelijk uit te schakelen).

• RaptorK
Bedankt voor jullie reacties!

Dat Motorola een Chinees merk was wist ik eerlijk gezegd niet eens :P Het maakt me op zich ook niet heel veel uit, zolang het maar een goede telefoon is. Toen echter een tijd terug uitkwam dat Huawei slecht in het nieuws was qua afluisterpraktijken en dergelijke had ik alleen wel zoiets van "Mijn volgende telefoon wordt wel weer gewoon een Samsung". Samsung heeft nog steeds mijn voorkeur wel ook.

De Samsung M21 lijkt me wel een mooi apparaat en wellicht de A51. Ik vroeg me echter af hoe de prestaties van deze telefoon zich verhouden tot de Huawei P Smart die ik momenteel heb. Ik heb zowel de M21 als de A51 opgezocht op youtube en recensies bekeken en daarin wordt eigenlijk altijd vermeld dat ze wat traag zijn vergeleken met andere merken in die prijsklasse. En dat is meteen wat ik altijd zo lastig vind. Wat is traag? Voor iemand die 100 verschillende smartphones test, waaronder high-end toestellen, kan ik me voorstellen dat deze telefoons traag lijken. Maar als ze al sneller zijn dan mijn huidige Huawei P Smart dan ben ik daar denk ik al tevreden mee.

Ik heb mijn Huawei P Smart overigens in 2018 gekocht (ik zie hier op de website namelijk ook 2020 versies staan die wellicht betere specificaties hebben).

• swhnld
RaptorK schreef op woensdag 18 november 2020 @ 17:10:
De Samsung M21 lijkt me wel een mooi apparaat en wellicht de A51. Ik vroeg me echter af hoe de prestaties van deze telefoon zich verhouden tot de Huawei P Smart die ik momenteel heb. Ik heb zowel de M21 als de A51 opgezocht op youtube en recensies bekeken en daarin wordt eigenlijk altijd vermeld dat ze wat traag zijn vergeleken met andere merken in die prijsklasse. En dat is meteen wat ik altijd zo lastig vind. Wat is traag? Voor iemand die 100 verschillende smartphones test, waaronder high-end toestellen, kan ik me voorstellen dat deze telefoons traag lijken. Maar als ze al sneller zijn dan mijn huidige Huawei P Smart dan ben ik daar denk ik al tevreden mee.

Ik heb mijn Huawei P Smart overigens in 2018 gekocht (ik zie hier op de website namelijk ook 2020 versies staan die wellicht betere specificaties hebben).
https://tweakers.net/pric.../1548096;1583692;1500746/
Reviews worden vaak gepubliceerd bij verschijnen telefoons, en de A51 was toen 369 Euro, versus nu 257 Euro, dat veranderd wel de prijs prestatie verhouding. De M21 is 215 Euro, dus als je dat vergelijkt met een A51 van 369 Euro met dezelfde processor, zeg je ook dat de A51 traag is voor zijn prijsklasse.
M21 staat ook in de nieuwste BBG als aanrader:
reviews: Smartphone Best Buy Guide - November 2020

• RaptorK
@swhnld
Bedankt. Logisch ook wat je zegt. Maar kun je wellicht ook aangeven hoe de M21, A51 zich verhouden tot mijn Huawei P Smart?

Daaraast ben ik wellicht toch wat meer om voor andere merken dan Samsung. Dus bij deze zou ik mijn zoektocht wel iets willen uitbreiden. De Samsung M21 is bijvoorbeeld ook gewoon onwijs groot. Mijn Huawei P Smart heeft wat mij betreft een goed formaat. Heel veel groter wil ik eigenlijk niet. Mijn telefoon heeft een schermdiagonaal van 6.21 inch en aangezien de telefoon nog een bezel heeft is die in het echt natuurlijk iets groter.

Zijn er goede telefoons met een vergelijkbaar formaat?

• swhnld
RaptorK schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 19:27:
@swhnld
Bedankt. Logisch ook wat je zegt. Maar kun je wellicht ook aangeven hoe de M21, A51 zich verhouden tot mijn Huawei P Smart?

Daaraast ben ik wellicht toch wat meer om voor andere merken dan Samsung. Dus bij deze zou ik mijn zoektocht wel iets willen uitbreiden. De Samsung M21 is bijvoorbeeld ook gewoon onwijs groot. Mijn Huawei P Smart heeft wat mij betreft een goed formaat. Heel veel groter wil ik eigenlijk niet. Mijn telefoon heeft een schermdiagonaal van 6.21 inch en aangezien de telefoon nog een bezel heeft is die in het echt natuurlijk iets groter.

Zijn er goede telefoons met een vergelijkbaar formaat?
Je kun in de Pricewatch vergelijken op formaat, prijs, en nog veel meer. Grote uitdaging is je budget, de grotere toestellen zijn goedkoper in elkaar te zetten.

• JaDatIsPeter
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
RaptorK schreef op donderdag 5 november 2020 @ 13:40:
Smartphone voor rond de 200 euro.
[..]
Ik zoek dus een telefoon van zo'n 6.5 inch.
[..]
het zou handig zijn om gewoon 64 GB of meer opslag te hebben
Nokia 5.3. Ook nog Android One, dus enige zekerheid van drie jaar updates.
https://tweakers.net/smar.../53_p1116644/vergelijken/

Blijft er zelfs nog ruimte over voor een deftig hoesje..

• ChinaGeek
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-05-2021
JaDatIsPeter schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 22:20:
[...]

Nokia 5.3. Ook nog Android One, dus enige zekerheid van drie jaar updates.
https://tweakers.net/smar.../53_p1116644/vergelijken/

Blijft er zelfs nog ruimte over voor een deftig hoesje..
Waar al bijna een jaar vanaf is en het hele Android One is ook een redelijk flop.
Bovendien de resolutie van een Nokia 3310.
Matige suggestie.

• RaptorK
swhnld schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 20:10:
[...]

Je kun in de Pricewatch vergelijken op formaat, prijs, en nog veel meer. Grote uitdaging is je budget, de grotere toestellen zijn goedkoper in elkaar te zetten.
Bedankt. Ja, ik merk het. Mijn budget laat toestellen kleiner dan 6.5 inch niet echt toe volgens mij. Dat is wel jammer. De Samsung M21/M31 lijken mij prima telefoons, maar dat is toch wel echt een koelkast formaat. Ik houd er toch wel van als hij redelijk normaal in mijn broekzak past.

Ik hoor graag of mensen nog suggesties hebben. Wellicht toch maar een Chinees merk ook weer?

[ Voor 5% gewijzigd door RaptorK op 23-11-2020 19:55 ]

• Potenscia
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 13-12-2025
Snel is anders, maar de Samsung A41 is ook een optie. Lekker klein.

Als je Huawei weer wilt proberen zou de P30 Lite New Edition een goede kunnen zijn.

• RaptorK
Potenscia schreef op maandag 23 november 2020 @ 22:04:
Snel is anders, maar de Samsung A41 is ook een optie. Lekker klein.

Als je Huawei weer wilt proberen zou de P30 Lite New Edition een goede kunnen zijn.
Bedankt! De A41 is inderdaad wel een beter formaat. Enig idee wat de snelheid van de A41 is t.o.v. de Huawei P Smart die ik nu heb?

De Huawei P30 Lite is denk ik ook best groot alleen volgens mij. En heeft Huawei met de nieuwere telefoons geen problemen met Google, als in dat er geen Play Store meer beschikbaar is? Zoiets las ik dacht ik.

• Potenscia
Vergelijkbare prestaties als je puur naar de chip kijkt. De p65 is marginaal sneller, maar goede/slechte optimalisatie zal het verschil maken.

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:17
Potenscia schreef op woensdag 25 november 2020 @ 17:50:
Vergelijkbare prestaties als je puur naar de chip kijkt. De p65 is marginaal sneller, maar goede/slechte optimalisatie zal het verschil maken.
voor iets meer heb je nu met blackfriday een 5g toestel

https://buy.realme.com/eu/goods/153?id=468

Ik heb deze zelf ook al sinds de release en is een toptoestel
ik heb er bijna het dubbele voor betaald

[ Voor 12% gewijzigd door boyette op 25-11-2020 17:54 ]

• Potenscia
boyette schreef op woensdag 25 november 2020 @ 17:53:
[...]

Een geweldige deal inderdaad, maar met 163.8x75.8mm geen compact toestel, waar TS naar op zoek is.

• RaptorK
boyette schreef op woensdag 25 november 2020 @ 17:53:
[...]

Bedankt voor je antwoord, maar zoals hierboven al is gezegd is deze telefoon echt veel te groot.

Ik blijf het maar lastig vinden. Ik had zoiets om met Black Friday even een nieuwe telefoon te kopen, maar ik zie tot nu toe weinig telefoons waar ik warm van wordt. Althans, de grootte van de apparaten staat me steeds in de weg. Misschien beter om dan even te wachten.

Maar als iemand nog een telefoon weet die perfect bij mij past qua formaat en specificaties hoor ik het natuurlijk graag!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:17
RaptorK schreef op donderdag 26 november 2020 @ 16:25:
[...]

Bedankt voor je antwoord, maar zoals hierboven al is gezegd is deze telefoon echt veel te groot.

Ik blijf het maar lastig vinden. Ik had zoiets om met Black Friday even een nieuwe telefoon te kopen, maar ik zie tot nu toe weinig telefoons waar ik warm van wordt. Althans, de grootte van de apparaten staat me steeds in de weg. Misschien beter om dan even te wachten.

Maar als iemand nog een telefoon weet die perfect bij mij past qua formaat en specificaties hoor ik het natuurlijk graag!
zal lastig worden

klein en high specs
is gewoon duurder

• ChinaGeek
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-05-2021
[...]

Je kan wachten tot je een ons weegt. Jouw eisenpakket bestaat niet meer.

• Jotyjo
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:50
[...]

Je kan ook kijken naar de Realme 6S. Deze is nu in de aanbieding voor €149 in plaats van €200. Als je student bent, kan je nog extra 5% korting krijgen (link Realme 6S: https://buy.realme.com/eu/goods/151?id=456.

Als je een grotere accu wilt en iets betere GPU, kan je ook voor de Realme 7 gaan. Deze kost €179 voor de 4GB RAM versie en €199 voor de 6GB RAM versie (link Realme 7: https://buy.realme.com/eu/goods/155

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-01 12:59
Ik heb zelf de Moto G8 Plus afgelopen juli gekocht voor 209 euro en ik vind het een hele fijne telefoon. Hiervoor had ik een Samsung Galaxy A6.

Het is natuurlijk wel een budget telefoon, maar voor mij voldoet die prima. Alles wat ik ermee doe gaat goed, whatsapp, browsen, internetbankieren, etc. De camera is prima, natuurlijk niet te vergelijken met de camera's van high-end iPhones of Samsungs maar de tijd dat de camera's van een budget telefoon echt slecht waren is wat mij betreft wel voorbij. De selfie camera is wel slecht overigens, vooral bij weinig licht.

Voor 'echte' foto's gebruik ik mijn dslr en als je de telefoon foto's daarmee vergelijkt dan stellen ze ineens niets meer voor, maar voor het maken van een foto en doorsturen via whatsapp is het meer dan prima.

Ik heb tot nu toe niet echt nadelen gevonden aan de Moto G9. Ik heb een paar jaar geleden bewust de keuze gemaakt om geen flagship telefoons meer te kopen omdat ik het zonde van mijn geld vond. Ik had de Samsung Galaxy S5 toen die net uit was maar sindsdien alleen budget telefoons gehad. De Moto G5, Galaxy A6 en nu dus de G9. Allemaal prima budget toestellen.

Wat betreft wachten op het volgende model, dat kan natuurlijk altijd. Als de Moto G9 uitkomt is er daarna ook weer een volgend model. Van motorola of van een van de andere fabrikanten en die is weer net iets beter. Als je daar op wil wachten kan het, maar als je nu een nieuwe telefoon wil/nodig heb dan heeft wachten niet zoveel zin.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

• RaptorK
Bedankt allemaal. Als ik het zo allemaal hoor ga ik gewoonweg geen smartphone vinden rond 200 euro dat geen koelkast formaat heeft. Wel jammer dat telefoons tegenwoordig steeds groter worden. Ik vind een normaal handzaam formaat wel prettig. Een telefoon moet immers gewoon normaal in je broekzak of jaszak kunnen vind ik.

Ik zal een kleiner formaat wellicht kunnen vinden in een hoger budgetsegment, maar smartphones van boven de 300 euro vind ik het geld gewoon niet waard. Daar gebruik ik mijn telefoon gewoon niet naar. Ik denk dat ik maar eens ga kijken of het helpt als ik mijn huidige Huawei P Smart een keer naar fabrieksinstellingen reset en wellicht koop ik een SD-kaartje erbij om de opslag wat te vergroten.
Pagina: 1