Scheur in muur en piepschuim tegen zwaarverkeer trillingen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huppelepups
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16-05 11:22
Ik heb een huisgekocht aan een doorgaande weg.
Helaas zitten wij net aan het begin van de 30 zone, veel mensen beginnen dus pas met remmen als ze in de 30 zone komen. Daarnaast is het in een klein boerendorp, er rijdt dus veel zwaarverkeer rond.

Toen wij dit huis kochten hebben wij een bouwkundige keuring laten doen. Er zitten namelijk meerdere scheuren in de enkelsteense muur. De bouwkundige heeft toen gezegd dat eigenlijk maar 1 scheur actief is en dat deze moet worden nagekeken, want hij zou namelijk kunnen doorlopen in de fundering. Als dit het geval zou zijn, moeten we het volgens hem laten verankeren. Geschatte kosten waren toen 600 euro, vandaar de uiteindelijke aankoop van het huis.

Nu is echter de vraag wat voor bedrijf wij zo een verankering kunnen laten plaatsen. Als ik op internet zoek wordt namelijk vaak een funderingsonderzoek aangeraden maar die kost al snel duizenden euro's en dan moeten we nog aan het herstel beginnen.
Dus vandaar de vraag; waar vind ik iemand die mijn fundering zou kunnen verankeren als dit nodig blijkt te zijn voor 600 euro? En wat voor soort verankering zou dit kunnen zijn?

Nu we er wonen merken wij ook dat er wat trillingen in het huis zelf zijn door langsrijdende tractoren en de bus. Wij zitten eraan te denken om daarom een piepschuim muur te plaatsen tegen de fundering en wellicht nog een extra piepschuim muur in de tuin. Volgens diverse artikelen zou dit namelijk 50-70% aan trillingen schelen (op basis van 1 piepschuim muur); http://info.fugro.nl/archief/2013_07/juli2013_2021.pdf
Piepschuim zelf is redelijk goedkoop en relatief makelijk zelf te plaatsen (denk ik).
Heeft iemand hier ervaring mee? Kan iedere soort piepschuim worden gebruikt?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
huppelepups schreef op donderdag 5 november 2020 @ 13:36:
Dus vandaar de vraag; waar vind ik iemand die mijn fundering zou kunnen verankeren als dit nodig blijkt te zijn voor 600 euro? En wat voor soort verankering zou dit kunnen zijn?
Ik zou het eens vragen aan de bouwkundige die het rapport geschreven heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-05 15:57
Inderdaad. Je mag al blij zijn als iemand voor dat geld überhaupt langskomt. Het anker is an sich niet zo duur, alles eromheen zorgt dat het in de papieren loopt.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:41

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Een RVS Spiraalanker in de gevel plakken is een uurtje werk en de kosten niet. Weten waar je hem moet plakken om het probleem niet te verplaatsen is de uitdaging. Constructeur raadplegen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Ik zou bij degene die de bouwkundige keuring heeft gedaan even aankloppen..
Maar dat zou ik al gedaan hebben, toen hij met die 600 euro was aangekomen. Al was het maar om even te verifiëren dat het inderdaad "maar" 600 euro zou zijn (en niet een type foutje, dat het 6.000 euro had moeten zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huppelepups
BastaRhymez schreef op donderdag 5 november 2020 @ 16:05:
Ik zou bij degene die de bouwkundige keuring heeft gedaan even aankloppen..
Maar dat zou ik al gedaan hebben, toen hij met die 600 euro was aangekomen. Al was het maar om even te verifiëren dat het inderdaad "maar" 600 euro zou zijn (en niet een type foutje, dat het 6.000 euro had moeten zijn).
Dit heeft hij tegen ons gezegd, bouwkundige keuring is via vereniging eigenhuis gedaan en juist die vereniging komt nu met funderingsonderzoek etc. Zal ze vragen naar de bouwkundige zelf.

[ Voor 3% gewijzigd door huppelepups op 05-11-2020 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Piepschuim zelf is redelijk goedkoop en relatief makelijk zelf te plaatsen (denk ik).
Heeft iemand hier ervaring mee? Kan iedere soort piepschuim worden gebruikt?
XPS is drukvast en bedoelt voor funderingen e.d. piepschuim is mogelijk wat aan de zachte kant.
Ik heb het zelf tegen mijn fundering/kelder gezet om ook wat geluidsoverlast te dempen, naast isolatie. De oprit ligt naast de muur en wilde niet het geluid van lopen/stepjes e.d. binnen hebben.
Mijn ervaring qua geluidsdemping is bedroevend. Ik heb niet het idee dat het echt iets doet.

Voordat je iets doet zou ik nog wat meer info inwinnen. Vooral over hoe diep e.d. je moet graven. Als je vlak naast de fundering een meter of meer diep moet graven loop je ook risico op nieuwe verzakkingen. Mogelijk dat je dan ook meteen een nieuwe funderingsband kunt storten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18:00
De bouwkundige heeft toen gezegd dat eigenlijk maar 1 scheur actief is en dat deze moet worden nagekeken, want hij zou namelijk kunnen doorlopen in de fundering. Als dit het geval zou zijn, moeten we het volgens hem laten verankeren. Geschatte kosten waren toen 600 euro, vandaar de uiteindelijke aankoop van het huis.
Voor mij klinkt het alsof het eigenlijk een samenstelling is van twee adviezen en dat het misleidende eraan is dat er van slechts 1 van de adviezen een prijs wordt genoemd. Hij adviseert namelijk een funderingsonderzoek, en als daar uit blijkt dat de scheur geankerd moet worden dan kost dat 600 euro, maar de kosten voor het onderzoek zelf lijken dan weggelaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuel_80
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:10
Met betrekking tot de kosten en onderzoeken kan ik je niet verder helpen, maar voor betreft het plaatsen van de EPS wel.
Ik heb namelijk om vergelijkbare redenen (trillingen, contactgeluid op de gevel) ons huis aan straatzijde ook ingepakt met EPS platen. Na het vrijgraven van de gevel tot op de fundering (oud huis, 30 cm muur geen spouw, zonder duidelijke fundering op harde leemgrond) heb ik eerst de muur waterdicht gemaakt aan de buitenzijde en deze vervolgens afgedekt met 10cm dik EPS. Het was een behoorlijk karwei hier, want de klinkerverharding liep tot aan de gevel (deze ligt nu ook los van de gevel door circa 3 cm EPS er tussen op te sluiten). Deze heb ik dus moeten oppakken, circa 60cm / 90cm diep een werksleuf moeten vrijgraven en vervolgens waterdicht gemaakt en de EPS geplaatst en aangevuld in lagen met schoon vulzand. Vervolgens alles weer opnieuw kunnen straten.

De trillingen en het contactgeluid zijn door deze werkzaamheden behoorlijk afgenomen. Er zat echter ook een ondergrondse fundering van een trappartij die tegen de gevel steunde die als geluidsbrug kon fungeren. Dus of de afname alleen te danken is aan het EPS weet ik niet 100% zeker, maar gezien de verminderde geluiden denk ik wel dat het geholpen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:44
TheGhostInc schreef op donderdag 5 november 2020 @ 16:39:
Voordat je iets doet zou ik nog wat meer info inwinnen. Vooral over hoe diep e.d. je moet graven. Als je vlak naast de fundering een meter of meer diep moet graven loop je ook risico op nieuwe verzakkingen. Mogelijk dat je dan ook meteen een nieuwe funderingsband kunt storten.
Belangrijke post dit, je zal niet de eerste zijn die een sleuf langs de fundering graaft waarna de hele gevel in elkaar dondert.

Verder lol @ bouwkundige van Eigenhuis. Kan met zijn supergoeie ogen en glazen bol direct zien dat eventuele funderingsproblemen wel zijn te verhelpen door die te verankeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huppelepups
Fuel_80 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 20:55:
Met betrekking tot de kosten en onderzoeken kan ik je niet verder helpen, maar voor betreft het plaatsen van de EPS wel.
Ik heb namelijk om vergelijkbare redenen (trillingen, contactgeluid op de gevel) ons huis aan straatzijde ook ingepakt met EPS platen. Na het vrijgraven van de gevel tot op de fundering (oud huis, 30 cm muur geen spouw, zonder duidelijke fundering op harde leemgrond) heb ik eerst de muur waterdicht gemaakt aan de buitenzijde en deze vervolgens afgedekt met 10cm dik EPS. Het was een behoorlijk karwei hier, want de klinkerverharding liep tot aan de gevel (deze ligt nu ook los van de gevel door circa 3 cm EPS er tussen op te sluiten). Deze heb ik dus moeten oppakken, circa 60cm / 90cm diep een werksleuf moeten vrijgraven en vervolgens waterdicht gemaakt en de EPS geplaatst en aangevuld in lagen met schoon vulzand. Vervolgens alles weer opnieuw kunnen straten.

De trillingen en het contactgeluid zijn door deze werkzaamheden behoorlijk afgenomen. Er zat echter ook een ondergrondse fundering van een trappartij die tegen de gevel steunde die als geluidsbrug kon fungeren. Dus of de afname alleen te danken is aan het EPS weet ik niet 100% zeker, maar gezien de verminderde geluiden denk ik wel dat het geholpen heeft.
Bedankt voor de post!
Wij hebben een vrijstaand huis met voortuin, de voortuin ligt weer aan de doorgaande weg. Er zit een meter of 10 tussen het huis en de doorgaande weg. Wij zouden een soort van eerste trilbarriere kunnen maken, door een sleuf in de voortuin te graven. Op die manier hebben we geen kans van verzakking en kunnen we kijken of het helpt. Als dat niet/weinig helpt kunnen we altijd nog overweg om het ook om de gevel te doen. De grondsoort is overigens zavel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuel_80
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:10
huppelepups schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 13:09:
[...]

Bedankt voor de post!
Wij hebben een vrijstaand huis met voortuin, de voortuin ligt weer aan de doorgaande weg. Er zit een meter of 10 tussen het huis en de doorgaande weg. Wij zouden een soort van eerste trilbarriere kunnen maken, door een sleuf in de voortuin te graven. Op die manier hebben we geen kans van verzakking en kunnen we kijken of het helpt. Als dat niet/weinig helpt kunnen we altijd nog overweg om het ook om de gevel te doen. De grondsoort is overigens zavel.
Oké, dan denk ik dat je er niet zo heel veel van gaat merken. Wij zitten met de gevel op een meter of 3 van straat, waarbij de weg in het verleden is opgehoogd ten opzichte van het huis (circa 30cm). Ik vermoed dat de effecten van de EPS hier wel wat groter zijn dan in jouw geval. Het is in ieder geval geen al te dure manier om het testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flax
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-05 04:30
huppelepups schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 13:09:
[...]
Wij zouden een soort van eerste trilbarriere kunnen maken, door een sleuf in de voortuin te graven. Op die manier hebben we geen kans van verzakking en kunnen we kijken of het helpt. Als dat niet/weinig helpt kunnen we altijd nog overweg om het ook om de gevel te doen. De grondsoort is overigens zavel.
Zelf heb ik ook last van trillingen, ons huis staat ongeveer 10 meter van de weg en bij het passeren van zware vrachtwagens trilt het hele huis. Het is een oud huis een steensmuur(stenen overdwars) waarbij de fundering "op staal" is gebouwd. Bij de renovatie is er een funderingsplaat door inkassingen in de muur gestort, zo ongeveer 1 meter onder het maaiveld.
Zelf overweeg ik nu om ook EPS-platen tot circa 1 meter in te graven rondom het huis.
De dikte van de platen zat ik te denken aan 10 cm, maar dat is gebaseerd op wat ik lees aan reacties.

Zijn er nog recente ervaringen op dit gebied of kan er nog iemand een advies geven?

Ik heb nog de volgende informatie gevonden, maar het is allemaal wel wat gedateerd.
Pagina: 1