Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrPhoto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 28-11-2024
Hallo allemaal,

Allereerst: Ik weet niet of ik dit topic op het goede deel van het forum plaats, als dat niet zo is hoor ik het graag.
Ik heb een nieuwe PC in elkaar gezet die niet veel afwijkt 1080p mainstream gaming BBG van September (met wat extra onderdelen). Helaas kan de PC niet booten. Ik weet niet waar het aan ligt, dus daarom vraag ik jullie wat advies.

Dit is de volledige lijst aan componenten die ik heb gekocht:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed€ 199,-€ 199,-
1MoederbordenASRock B450M Pro4€ 71,95€ 71,95
1VideokaartenSapphire Radeon RX 5700 XT Pulse€ 439,45€ 439,45
1BehuizingenCooler Master NR400 (without ODD)€ 60,-€ 60,-
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 Black Edition€ 31,65€ 31,65
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC€ 157,91€ 157,91
1VoedingenCorsair TX550M V2€ 70,90€ 70,90
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 1TB€ 105,28€ 105,28
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 105,-€ 105,-
1Solid state drivesWD Blue SSD 2,5" (3D v-nand (TLC)) 1TB€ 98,07€ 98,07
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.339,21

Voor de eerste poging heb ik geprobeerd om alle onderdelen in 1 keer aan te sluiten. Als ik met deze configuratie op de power knop druk gaan de fans spinnen, maar het beeldscherm blijft uit. Ik krijg of de error "no signal" of "out of range!" op mijn beeldscherm te zien. Ik heb het beeldscherm aangesloten op de HDMI ingang van de grafische kaart. Na een aantal seconden gaat de PC weer uit, om daarna opnieuw aan te gaan.

Voor poging 2 heb ik geprobeerd om een minimale configuratie aan te sluiten. Dit zijn de componenten die ik daarvoor heb gebruikt:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed€ 199,-€ 199,-
1MoederbordenASRock B450M Pro4€ 71,95€ 71,95
1VideokaartenSapphire Radeon RX 5700 XT Pulse€ 439,45€ 439,45
1BehuizingenCooler Master NR400 (without ODD)€ 60,-€ 60,-
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 Black Edition€ 31,65€ 31,65
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC€ 157,91€ 157,91
1VoedingenCorsair TX550M V2€ 70,90€ 70,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.030,86

In deze versie heb ik maar 1 van de 2 RAM stickjes aangesloten. Ik heb het geprobeerd met beide ram stickjes, maar ze geven allebei hetzelfde probleem. De RAM stick heb ik telkens in slot "A2" gestopt. De situatie is dus: De PC gaat aan als ik op de power knop druk, de fans gaan spinnen (de case fans, de CPU fan, maar niet de fans van de grafische kaart), het beeldscerm ontvangt geen signaal, de PC gaat vanzelf uit na een paar seconden, de PC gaat weer aan en het proces herhaalt zich.

Als laatste troubleshoot actie heb ik nog geprobeerd om alles uit elkaar te halen en weer in elkaar te zetten. De CPU heeft geen gebogen pins en alle andere onderdelen zien er ook goed uit.

Ik weet dat als op het Asrock B450M niet de nieuwste firmware draait dat de PC niet kan booten. Dat zou het probleem kunnen zijn, maar op de doos waarin het moederbord zat staat de sticker met "AMD 3000 desktop ready". Dus in principe zou dat goed moeten zitten.

Ik zou graag wat advies van julie krijgen. Waar zou het probleem kunnen zitten? Wat kan ik het beste nu doen als volgende troubleshoot actie? Alvast bedankt voor de hulp.

Beste antwoord (via MrPhoto op 05-11-2020 15:08)

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-07 18:11
Je heb G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC genomen, terwijl het ASrock B450M bord maximaal 3200MHz met OC aan kan. Dat RAM komt niet uit de BBG ;)
Het gaat dus nooit sneller dan 3200CL16 draaien. Het kan misschien ook zijn dat het bord dit RAM helemaal niet slikt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toimoi
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Al een andere slot voor je geheugen geprobeerd? Je zegt tot nu toe dat je het steeds met sticks in dezelfde slot probeert maar voor hetzelfde geld is er daar iets mee aan de hand. Dus: probeer het bijvoorbeeld eens met één stick in A1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sinasappel
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23:25
Heb je het beeldscherm al is aangesloten op het moederbord? Soms moet de videokaart nog eens geconfigureerd worden in windows.

[ Voor 45% gewijzigd door sinasappel op 05-11-2020 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwardbrink00
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 24-07 00:13
sinasappel schreef op donderdag 5 november 2020 @ 12:44:
Heb je het beeldscherm al is aangesloten op het moederbord? Soms moet de videokaart nog eens geconfigureerd worden in windows.
Dit gaat niet werken met de huidige processor deze heeft namelijk geen igpu.
toimoi schreef op donderdag 5 november 2020 @ 12:44:
Al een andere slot voor je geheugen geprobeerd? Je zegt tot nu toe dat je het steeds met sticks in dezelfde slot probeert maar voor hetzelfde geld is er daar iets mee aan de hand. Dus: probeer het bijvoorbeeld eens met één stick in A1
Mijn eerste build wou eerst ook niet booten en gaf, voor zover ik mij herinner een vergelijkbaar probleem. Het probleem was toen dat beide ram-sticks defect waren. Dit betekent niet dat jouw ramsticks defect zijn, maar kan er goed op wijzen dat het een probleem is met je ram. als de oplossing van toimoi niet werkt en je de mogelijkheid hebt, is het misschien handig om een andere ramstick(s) te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrPhoto
toimoi schreef op donderdag 5 november 2020 @ 12:44:
Volgens de handleiding van het moederbord moet 1 stick RAM altijd in A2. Is het veilig om de RAM stick in een ander slot te plaatsen?
sinasappel schreef op donderdag 5 november 2020 @ 12:44:
Beeldscherm aansluiten op het moederbord geeft hetzelfde resultaat: Power loop en geen beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

MrPhoto schreef op donderdag 5 november 2020 @ 12:55:
[...]

Volgens de handleiding van het moederbord moet 1 stick RAM altijd in A2. Is het veilig om de RAM stick in een ander slot te plaatsen?
Kan geen kwaad, of het werkt is een tweede maar je maakt er niks mee kapot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
heb je de 6+2 PEG kabel aangesloten op de videokaart? Heb je de 8 pins stroomkabel aangesloten op het moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrPhoto
Oon schreef op donderdag 5 november 2020 @ 13:00:
[...]

Kan geen kwaad, of het werkt is een tweede maar je maakt er niks mee kapot
Ik heb de RAM stick in ieder slot geprobeerd. Werkt allemaal niet.
Edwardbrink00 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 12:53:
[...]

Dit gaat niet werken met de huidige processor deze heeft namelijk geen igpu.

[...]

Mijn eerste build wou eerst ook niet booten en gaf, voor zover ik mij herinner een vergelijkbaar probleem. Het probleem was toen dat beide ram-sticks defect waren. Dit betekent niet dat jouw ramsticks defect zijn, maar kan er goed op wijzen dat het een probleem is met je ram. als de oplossing van toimoi niet werkt en je de mogelijkheid hebt, is het misschien handig om een andere ramstick(s) te proberen.
De enige andere RAM sticks die ik heb zijn niet compatible met dit moederbord (de uitsparingen zitten op een andere plek). Dus ik zou nieuwe sticks moeten bestellen om dit te kunnen testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrPhoto
Djarune schreef op donderdag 5 november 2020 @ 13:10:
heb je de 6+2 PEG kabel aangesloten op de videokaart? Heb je de 8 pins stroomkabel aangesloten op het moederbord?
Ik heb de 6+2 stroomkabel en de 6 stroomkabel (van de andere 6+2) aangesloten op de videokaart. Interessant is wel dat het "SAPPHIRE" logo aan gaat als ik de PC aan doe, maar de GPU fans niet spinnen. Dat had ik dus fout gezegd in the eerste post.

De 8 pins stroomkabel is aangesloten op de ATX12V1 (CPU power) ingang van het moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
MrPhoto schreef op donderdag 5 november 2020 @ 13:23:
[...]

Ik heb de 6+2 stroomkabel en de 6 stroomkabel (van de andere 6+2) aangesloten op de videokaart. Interessant is wel dat het "SAPPHIRE" logo aan gaat als ik de PC aan doe, maar de GPU fans niet spinnen. Dat had ik dus fout gezegd in the eerste post.

De 8 pins stroomkabel is aangesloten op de ATX12V1 (CPU power) ingang van het moederbord.
Je hebt dus 2 verschillende PEG kabels gebruikt? Dat is goed. Het lijkt wel een soort kortsluiting. Probeer eens de kaart eruit te halen en dan de computer aan te doen. Blijft de pc nu aan staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
MrPhoto schreef op donderdag 5 november 2020 @ 13:23:
[...]
Misschien lees ik het verkeerd, maar volgens mij klopt dit niet? Welke 8-pins stroomkabel bedoel je hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven_X3
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07-06 11:56
Misschien gewoon eens een keer een kwartier ofzo aan laten staan? AMD traint geheugen en geeft meen ik in de tussentijd niks van videosignaal door. Dit is alleen bij nieuwe configuraties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrPhoto
Djarune schreef op donderdag 5 november 2020 @ 13:31:
[...]

Je hebt dus 2 verschillende PEG kabels gebruikt? Dat is goed. Het lijkt wel een soort kortsluiting. Probeer eens de kaart eruit te halen en dan de computer aan te doen. Blijft de pc nu aan staan?
Ook zonder video kaart krijg ik de "power loop". Uit na ogv 20 secs, en dan weer aan.
TMDC schreef op donderdag 5 november 2020 @ 13:37:
[...]

Misschien lees ik het verkeerd, maar volgens mij klopt dit niet? Welke 8-pins stroomkabel bedoel je hier?
De P4 of EPS connector (vrij zeker dat dat goed is). Voor de videokaart zowel de 6 pin als de 6+2 pin PCI-E connector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
dan denk ik dat het een ram probleem is. Kun je de dimm eruit halen en opnieuw installeren in A2? Eerst 1 kan, dan rustig de andere kant. Het klemmetje gaat dan mee. Daarna druk je op de bovenkant tot je klik hoort. Die laatste stap vergeten veel mensen. Als je de ram eruit kan trekken zonder de klem los te maken, zit je ram duidelijk niet goed vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrPhoto
Djarune schreef op donderdag 5 november 2020 @ 14:07:
dan denk ik dat het een ram probleem is. Kun je de dimm eruit halen en opnieuw installeren in A2? Eerst 1 kan, dan rustig de andere kant. Het klemmetje gaat dan mee. Daarna druk je op de bovenkant tot je klik hoort. Die laatste stap vergeten veel mensen. Als je de ram eruit kan trekken zonder de klem los te maken, zit je ram duidelijk niet goed vast.
De RAM stick zit vrij zeker goed (het klemmetje zit goed, en de RAM stick zit in A2). Ik heb nu beide RAM sticks in alle 4 slots geprobeerd. het zou kunnen dat beide RAM sticks defect zijn, maar ik heb geen ander compatible RAM om mee te testen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Djarune
Je heb G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC genomen, terwijl het ASrock B450M bord maximaal 3200MHz met OC aan kan. Dat RAM komt niet uit de BBG ;)
Het gaat dus nooit sneller dan 3200CL16 draaien. Het kan misschien ook zijn dat het bord dit RAM helemaal niet slikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrPhoto
Djarune schreef op donderdag 5 november 2020 @ 14:17:
Dat is heel waarschijnlijk het probleem! Ik heb de verkeerde gekocht dan.

Ik denk er aan om dan de "G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK" te bestellen, deze is wel 3200MHz. Is die compatible?

[ Voor 20% gewijzigd door MrPhoto op 05-11-2020 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
MrPhoto schreef op donderdag 5 november 2020 @ 15:01:
[...]

Dat is heel waarschijnlijk het probleem! Ik heb de verkeerde gekocht dan.

Ik denk er aan om dan de "G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK" te bestellen, deze is wel 3200MHz. Is die compatible?
Corsair ram is altijd een risico. Sommige kits werken niet.

edit:... nog even zoeken naar een geschikte 32GB kit

[ Voor 37% gewijzigd door Djarune op 05-11-2020 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrPhoto
Djarune schreef op donderdag 5 november 2020 @ 15:13:
[...]

Corsair ram is altijd een risico. Sommige kits werken niet. Waarom niet gewoon 16GB nemen? Is genoeg voor een game systeem:
Deze gaat gegarandeerd werken: pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB

En als je daarna ooit toch 32GB wil hebben neem je gewoon nogmaals dezelfde kit. 4 dimms is ook gewoon dual channel. Dat kan het moederbord aan.
De 32GB RAM is niet voor gamen maar voor programmeren, dat is behoorlijk RAM intensief (een aantal docker containers + intensieve programmas + IDE + browser). Maar misschien kan ik inderdaad beter 2 kits van 2x 8GB nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
MrPhoto schreef op donderdag 5 november 2020 @ 15:18:
[...]

De 32GB RAM is niet voor gamen maar voor programmeren, dat is behoorlijk RAM intensief (een aantal docker containers + intensieve programmas + IDE + browser). Maar misschien kan ik inderdaad beter 2x de 16GB kopen?
4x8 op 3200MHz gaat niet werken met dit bord. 2x16 waarschijnlijk wel. Het is alleen nog even zoeken welke kit dat kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrPhoto
Thanks! Dan ga ik die bestellen. Heel erg bedankt voor alle hulp. Als die binnen komt zal ik kijken of het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Help, ik zit met eenzelfde probleem.
Heb wel de componenten uit de best buy guide gehaald, behalve PSU, videokaart want die haal ik uit mijn huidige PC.

Processors AMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed
Moederborden ASRock B450M Pro4
Behuizingen be quiet! Pure Base 500 Zwart
Geheugen intern G.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS

Aangezet met de kap open om alles te checken.

Lampje gaat aan dat het systeem power heeft, CPU fan gaat draaien. Casefans gaan draaien.
En verder niets geen piepjes en geen beeld.
Wil voor nu de onboard video gebruiken om te testen of het werkt voordat ik mijn Videokaart ook uit mijn huidige PC sloop.

Maar ik verwacht dus op zijn minst een bios scherm oid maar niets op geen enkele output. Ook geen piepjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Shadowhawk00 schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 16:57:
Help, ik zit met eenzelfde probleem.
Heb wel de componenten uit de best buy guide gehaald, behalve PSU, videokaart want die haal ik uit mijn huidige PC.

Processors AMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed
Moederborden ASRock B450M Pro4
Behuizingen be quiet! Pure Base 500 Zwart
Geheugen intern G.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS

Aangezet met de kap open om alles te checken.

Lampje gaat aan dat het systeem power heeft, CPU fan gaat draaien. Casefans gaan draaien.
En verder niets geen piepjes en geen beeld.
Wil voor nu de onboard video gebruiken om te testen of het werkt voordat ik mijn Videokaart ook uit mijn huidige PC sloop.

Maar ik verwacht dus op zijn minst een bios scherm oid maar niets op geen enkele output. Ook geen piepjes.
Ram in bankje 2en4 vanaf CPU, en de snelheid aanpassen in het bios van je moederbord.
Onboard video heb je niet !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Hackus schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 17:01:
[...]

Ram in bankje 2en4 vanaf CPU, en de snelheid aanpassen in het bios van je moederbord.
Onboard video heb je niet !
Ok ram zit in bankje 2 en 4 dus eigenlijk zou het best kunnen werken maar werkt de onboard video van het moederbord niet. Best wel vreemd eigenlijk je zou verwachten dat als ze de connectors hebben ze op zijn minst werken.

Maar goed dat betekend in mijn geval dus iets meer schroeven en ook de videokaart uitbouwen en inbouwen voor de 2e test.

Hoort ik trouwens geen status piepjes te krijgen bij de startup?

[ Voor 16% gewijzigd door Shadowhawk00 op 06-11-2020 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Shadowhawk00 schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 17:03:
[...]

Ok ram zit in bankje 2 en 4 dus eigenlijk zou het best kunnen werken maar werkt de onboard video van het moederbord niet. Best wel vreemd eigenlijk je zou verwachten dat als ze de connectors hebben ze op zijn minst werken.

Maar goed dat betekend in mijn geval dus iets meer schroeven en ook de videokaart uitbouwen en inbouwen voor de 2e test.
Je CPu heeft geen video chip !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Hackus schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 17:05:
[...]

Je CPu heeft geen video chip !
Ok nou ja hopelijk los ik het hiermee op. Eerste keer dat ik zelf PC bouw de lokale PC-boer wilde niet meewerken aan het upgraden van mijn systeem dus nu doe ik voor het eerst ook Moederboard + CPU zelf.

Maar ook geen status piepjes meer dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Shadowhawk00 schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 17:09:
[...]

Ok nou ja hopelijk los ik het hiermee op. Eerste keer dat ik zelf PC bouw de lokale PC-boer wilde niet meewerken aan het upgraden van mijn systeem dus nu doe ik voor het eerst ook Moederboard + CPU zelf.

Maar ook geen status piepjes meer dus?
Je PC is niet compleet. De aansluitingen zitten wel op je moederbord, maar die werken alleen als je ook een CPU met grafische chip installeert. Ze konden die poorten natuurlijk moeilijk op de CPU maken :+

Even je oude PC open maken en de videokaart overzetten dus. Dat is zowiezo maar een paar minuten werk.
Pagina: 1