Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRiesje
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11-09 13:26
Mijn vraag

Wat de een goede server is t.o.v. prijs/kwaliteit verhouding, natuurlijk wil ik goedkoop uit zijn maar goedkoop=duurkoop dus laat ik mij graag adviseren.

Relevante software en hardware die ik gebruik

De server wil ik toch wel voornamelijk gaan gebruiken om meerdere Minecraft servers te gaan hosten, een website hosten (eventueel meerdere), opslag en misschien ook Plex er op gaan draaien en natuurlijk als beginnende ICT-Beheerder wil je ook een beetje gaan spelen met VM's. Het liefst wil ik Windows Hyper-V gaan draaien.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Wat ik al heb gevonden is een HP ProLiant MicroServer Gen8, is nieuw niet goedkoop maar wil later ook niet componenten upgraden of een betere server aanschaffen. Dan wil ik liever het in 1 keer goed doen. Heb ook gelezen dat je zelf een server kan maken d.m.v losse componenten aanschaffen alleen weet ik niet goed waar ik naar moet kijken als ik dat ga doen. Ik wil ook dat alles vlot gaat (maar wat is vlot?), in iedergeval dat als ik in server manager zit van een VM dat ik niet 10 seconden moet wachten voordat er een venster verschijnt.

Beste antwoord (via MRiesje op 05-11-2020 15:48)

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:06

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Eerlijk gezegd ben ik bang dat je jezelf gaat verkijken op wat het beheren/houden van een server in gaat houden.

Ik kan een heel verhaal ophangen over welke hardware geschikt zou zijn voor hetgeen je wil bewerkstelligen, maar daar blijft het jammer genoeg niet bij. Hardware op elkaar afstemmen, software op elkaar afstemmen, bepalen welke processen belangrijker zijn, bepalen welke processen welke resources mogen gebruiken etc..etc.. Een "servertje" opzetten is een heel ander proces dan even snel een PC in elkaar flansen.

Voordat je uberhaupt gaat beginnen aan het hardware gedeelte zou ik als ik jou was een VM opzetten met een trialversie van de server OS die je wil gaan gebruiken. Daar draai je een test op met de software die je wil gaan gebruiken, zo kan je precies zien wat je uiteindelijk nodig gaat hebben. Een VM gebruikt de resources van je PC en kan je exact instellen wat deze mag gebruiken (Bijv. 8gb werkgeheugen, of juist 16 of meer, 4 cores ipv 8, of juist 16.

Uiteraard dient je huidige PC dit wel te kunnen ondersteunen.

Je kan dan ook binnen de OS spelen met diverse setups en daar ook je beperkingen uit filteren.

De aanschaf van een server kost je uiteindelijk meer dan slechts de kosten die je maakt voor bijvoorbeeld de ProLiant die je boven hebt staan.

edit:

Daarnaast is Google ook in dit verhaal je grootste vriend (of je moet Bing willen gebruiken....). Als we daar zoeken op het draaien van een minecraftserver voor ~10 spelers, dan kan je rekenen op :

Tenminste een Quadcore Intel CPU (3,66ghz) of vergelijkbare AMD K10 met 8gb werkgeheugen en +/- 40gb aan opslag. Hier is dan ook je internetlijn belangrijk, 35mbit up en 20 down is wel aan te raden. Als je er dan vervolgens meerdere wil gaan draaien, dan kan je bovenvermelde vermenigvuldigen met de aantal aan servers die je wil opzetten. SSD is sowieso aan te raden, dus dat word het opzetten van een RAID met meerdere discs. Kosten kunnen dan al snel in de 1.000-en euro's aan hardware lopen, nagenoeg hoeveel je er mee wil gaan doen.

[ Voor 22% gewijzigd door KatirZan op 05-11-2020 15:25 . Reden: Extra info ]

Wabbawabbawabbawabba

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:40

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Begin met het bepalen van je exacte CPU, memory en diskcapaciteit en snelheid. Bepaal daarna welke beschikbaarheid je wilt.

Ga dán pas eens kijken naar hardware die je nodig kunt hebben.
MRiesje schreef op donderdag 5 november 2020 @ 11:54:
Wat ik al heb gevonden is een HP ProLiant MicroServer Gen8, is nieuw niet goedkoop maar wil later ook niet componenten upgraden of een betere server aanschaffen.
Het merk en type staat compleet los van het al-dan-niet moeten upgraden of uitbreiden van componenten in de toekomst.

Als je beginnend IT-er ervaring op wilt doen, zou je ook kunnen overwegen om een Azure trial aan te vragen. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRiesje
Question Mark schreef op donderdag 5 november 2020 @ 12:01:
Begin met het bepalen van je exacte CPU, memory en diskcapaciteit en snelheid. Bepaal daarna welke beschikbaarheid je wilt.

Ga dán pas eens kijken naar hardware die je nodig kunt hebben.

[...]

Het merk en type staat compleet los van het al-dan-niet moeten upgraden of uitbreiden van componenten in de toekomst.

Als je beginnend IT-er ervaring op wilt doen, zou je ook kunnen overwegen om een Azure trial aan te vragen. :)
Dank voor je reactie, ik zie dat er in veel servers Intel Xeon cpu wordt gebruikt alleen lijkt het mij moeiljk om de juiste type CPU in de Xeon range te vinden. Voor de memory lijkt het mij slim om met 8GB te beginnen. Ik sowieso een SSD klaarliggen die ik wel als boot schijf wil gaan gebruiken, daarnaast is het wel handig om een HDD er bij te nemen om daar de overige data/opslag in op te slaan. Hoe bedoel je met welke 'beschikbaarheid' ik wil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:07
Als je een Microserver wilt dan zijn dit leuke machines inderdaad. 8GB is wel weer weinig als je alles wilt draaien wat je opnoemt. Mijn snelle Google zegt dat een minecraft server 1GB in gebruik neemt. Stel je neemt er drie dan zit je op 3GB plus je OS is 5GB dan heb je nog net ruimte voor plek of je website en kan je extra vm’s wel vergeten.

Voor het OS zou ik Windows Hyper-v server core pakken dan mis je de GUI laag. Beheer die je dan vanaf je eigen PC met powershell / Hyper-v manager.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:40

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

MRiesje schreef op donderdag 5 november 2020 @ 12:17:
[...]
Hoe bedoel je met welke 'beschikbaarheid' ik wil?
De hardware in een serverplatform is meestal redudant opgebouwd. Zo wordt er vaak ECC-geheugen gebruikt ipv regulier geheugen, wordt er gebruik gemaakt van dubbele voedingen, meerdere disken in een bepaalde Raid-configuratie. Allemaal bedoeld om downtime bij uitval van een hardware-component te voorkomen. Bij systemen die praktisch nooit down mogen is dit soort hardware een must.

Als het jou niet boeit of je server een paar dagen plat kan liggen, moet je je af gaan vragen of dit wel is wat je nodig bent, en of je niet beter (goedkoper) af bent met bv. een dikke pc. Vandaar mijn vraag welke beschikbaarheid je wilt realiseren. :)

Dit soort topics zijn overigens al veel vaker voorbijgekomen. Ik zou je willen adviseren om ook de search eens gaan te gebruiken.

[ Voor 7% gewijzigd door Question Mark op 05-11-2020 12:40 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRiesje
HKLM_ schreef op donderdag 5 november 2020 @ 12:33:
Als je een Microserver wilt dan zijn dit leuke machines inderdaad. 8GB is wel weer weinig als je alles wilt draaien wat je opnoemt. Mijn snelle Google zegt dat een minecraft server 1GB in gebruik neemt. Stel je neemt er drie dan zit je op 3GB plus je OS is 5GB dan heb je nog net ruimte voor plek of je website en kan je extra vm’s wel vergeten.

Voor het OS zou ik Windows Hyper-v server core pakken dan mis je de GUI laag. Beheer die je dan vanaf je eigen PC met powershell / Hyper-v manager.
Is het dan niet handiger dat ik dan een server bouw ipv een kant en klare kopen als bijvoorbeeld een microserver, want als het bijvoorbeeld niet aan mijn wensen voldoet (te weinig cores, te weinig memory etc) dan kan ik dat er meteen inzetten ipv weer een nieuwe server kopen. Of gebeurd dat niet snel als je er een paar Minecraft servers op host, een website en een aantal VM's (2-4 VM's) allemaal tegelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:26
Waarom koop je niet gewoon een gebruikte server van een respectabel merk? Als je dan een beetje server koopt heb je genoeg uitbreidingsmogelijkheden. Vooral op geheugen gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:51
Ik wil iets gebruiken als server != ik heb server hardware nodig.

Zoals @Question Mark al opmerkt moet je eerst bepalen hoe belangrijk het is dat dit allemaal door draait zonder onderbrekingen. Als dit gewoon een hobby project en er hangen geen contracten vast aan de services die je wilt aanbieden vanaf dit ding dan kun je draaien op welke hardware je maar wilt. Dan blijft budget/performance over als afweging. Eventueel met de keuze voor een kleine/grote kast.

Als je alles wat jij noemt tegelijk wilt doen ga je nooit wegkomen met 8gb. Dus ik zou even een overzicht voor jezelf maken van de te draaien services en de het verwachte resource gebruik (cpu,mem, disk size en disk perf).

Daarna kun je gaan kijken naar hardware die voldoet aan je eisen en binnen je budget past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRiesje
Question Mark schreef op donderdag 5 november 2020 @ 12:33:
[...]

De hardware in een serverplatform is meestal redudant opgebouwd. Zo wordt er vaak ECC-geheugen gebruikt ipv regulier geheugen, wordt er gebruik gemaakt van dubbele voedingen, meerdere disken in een bepaalde Raid-configuratie. Allemaal bedoeld om downtime bij uitval van een hardware-component te voorkomen. Bij systemen die praktisch nooit down mogen is dit soort hardware een must.

Als het jou niet boeit of je server een paar dagen plat kan liggen, moet je je af gaan vragen of dit wel is wat je nodig bent, en of je niet beter (goedkoper) af bent met bv. een dikke pc. Vandaar mijn vraag welke beschikbaarheid je wilt realiseren. :)
Ah zo op die fiets, nee ik denk dat dat voor nu niet veel uitmaak. Ik wil eerst een basis hebben en dan later eventueel gaan kijken wat we nog meer kunnen toepassen om de dingen die we hosten nog beter te kunnen maken.
Dit soort topics zijn overigens al veel vaker voorbijgekomen. Ik zou je willen adviseren om ook de search eens gaan te gebruiken.
Ik kan ze 1,2,3 niet vinden heb tot nu toe alleen klein stukje over 'Het grote zuinige server topic - deel 2' gelezen maar daar kom ik ook niet ver mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRiesje
Craven schreef op donderdag 5 november 2020 @ 14:03:
Ik wil iets gebruiken als server != ik heb server hardware nodig.

Zoals @Question Mark al opmerkt moet je eerst bepalen hoe belangrijk het is dat dit allemaal door draait zonder onderbrekingen. Als dit gewoon een hobby project en er hangen geen contracten vast aan de services die je wilt aanbieden vanaf dit ding dan kun je draaien op welke hardware je maar wilt. Dan blijft budget/performance over als afweging. Eventueel met de keuze voor een kleine/grote kast.
Nee dat zal voor nu niet uitmaken of het systeem 24/7 moet aanstaan zonder eventuele storingen. Inderdaad blijft 'budget/performance' nog over, alleen is dat net juist waar ik niet veel verstand van heb server gericht. Is het handig om losse componenten aan te schaffen en dat als server in elkaar zetten of is het handiger om een kant en klaare te kopen met mogelijk het risico dat je niet heel veel kan uitbreiden?
Als je alles wat jij noemt tegelijk wilt doen ga je nooit wegkomen met 8gb. Dus ik zou even een overzicht voor jezelf maken van de te draaien services en de het verwachte resource gebruik (cpu,mem, disk size en disk perf).

Daarna kun je gaan kijken naar hardware die voldoet aan je eisen en binnen je budget past.
Ik denk dat ik in iedergeval minimaal 16GB aan memory nodig ga hebben om goed vooruit te komen, een quad-core is een minimale vereiste om goed door mee te kunnen komen. Ik ga sowieso wel een ssd van 256GB gebruiken als de boot schijf en HDD voor de rest. Ik kamp alleen met het probleem welke cpu nou goed is kwa snelheid, ik wil graag meerdere Minecraft servers hosten met maximaal 10 spelers, 1-2 websites hosten en eventueel als dat mogelijk is 2-3 VM's kunnen draaien

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Eerlijk gezegd ben ik bang dat je jezelf gaat verkijken op wat het beheren/houden van een server in gaat houden.

Ik kan een heel verhaal ophangen over welke hardware geschikt zou zijn voor hetgeen je wil bewerkstelligen, maar daar blijft het jammer genoeg niet bij. Hardware op elkaar afstemmen, software op elkaar afstemmen, bepalen welke processen belangrijker zijn, bepalen welke processen welke resources mogen gebruiken etc..etc.. Een "servertje" opzetten is een heel ander proces dan even snel een PC in elkaar flansen.

Voordat je uberhaupt gaat beginnen aan het hardware gedeelte zou ik als ik jou was een VM opzetten met een trialversie van de server OS die je wil gaan gebruiken. Daar draai je een test op met de software die je wil gaan gebruiken, zo kan je precies zien wat je uiteindelijk nodig gaat hebben. Een VM gebruikt de resources van je PC en kan je exact instellen wat deze mag gebruiken (Bijv. 8gb werkgeheugen, of juist 16 of meer, 4 cores ipv 8, of juist 16.

Je kan dan ook binnen de OS spelen met diverse setups en daar ook je beperkingen uit filteren.

De aanschaf van een server kost je uiteindelijk meer dan slechts de kosten die je maakt voor bijvoorbeeld de ProLiant die je boven hebt staan.

edit:

Daarnaast is Google ook in dit verhaal je grootste vriend (of je moet Bing willen gebruiken....). Als we daar zoeken op het draaien van een minecraftserver voor ~10 spelers, dan kan je rekenen op :

Tenminste een Quadcore Intel CPU (3,66ghz) of vergelijkbare AMD K10 met 8gb werkgeheugen en +/- 40gb aan opslag. Hier is dan ook je internetlijn belangrijk, 35mbit up en 20 down is wel aan te raden. Als je er dan vervolgens meerdere wil gaan draaien, dan kan je bovenvermelde vermenigvuldigen met de aantal aan servers die je wil opzetten. SSD is sowieso aan te raden, dus dat word het opzetten van een RAID met meerdere discs. Kosten kunnen dan al snel in de 1.000-en euro's aan hardware lopen, nagenoeg hoeveel je er mee wil gaan doen.

[ Voor 22% gewijzigd door KatirZan op 05-11-2020 15:25 . Reden: Extra info ]

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRiesje
KatirZan schreef op donderdag 5 november 2020 @ 15:20:

edit:

Met andere woorden ik wil eigenlijk te veel dan dat ik eraan kan uitgeven |:( . Maar de HP ProLiant Microserver is een redelijke server om dan mee te beginnen of raad jij een andere aan of een zelf bouw? Wat ik dan wil gaan doen is 1-2 Minecraft servers hosten waarvan 1 server 3 mensen en de andere iets van 5. Volgens mij verbruikt een website niet echt veel als je die wilt gaan hosten. En dan nog mijn 'projectje' met een paar VM's aan de slag om mee te kunnen spelen. (1 windows server en 1 windows client)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Een website kan jr hosten op een linux VM of een Pi, qua server hardware zou ik eens beginnen met een goeie quad core 2e hands 3,6ghz met 16gb geheugen. Dit kan je het beste op linux draaien, maar Windows server kan je een jaartje gratis uitproberen, dus dat is ook een optie. Neem dan lekker een ruime mechanische schijf met een SATA SSD als boot. Ga daar gewoon een tijdje mee "klooien" en als het bevalt kan je altijd nog uitbreiden

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Ik zou dat hele Windows links laten liggen en gewoon met een web-managed alles-in-1 ding starten als Proxmox. Stuk minder te 'beheren', en als je meer wil kan het altijd nog.

Tenzij je al heel veel met Hyper-V doet helpt het weinig dat het toevallig ook van Microsoft is. Net als dat een Windows Server ook maar gewoon een server is geeft het weinig voordelen dat er 'windows' in de naam zit, beheren zal je toch moeten en zou zou ik gezien je wens (spelletjes, site) niet met een OS of 'enterprise' ding beginnen waar 99% van de 'features' vooral in de weg zitten en je jezelf er voornamelijk mee in de voeten schiet.

Dat je in elk geval virtuele machines wil gebruiken is dan wel een uitstekend startpunt.

[ Voor 44% gewijzigd door johnkeates op 05-11-2020 17:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-08 20:53
MRiesje schreef op donderdag 5 november 2020 @ 16:24:
[...]

Met andere woorden ik wil eigenlijk te veel dan dat ik eraan kan uitgeven |:( . Maar de HP ProLiant Microserver is een redelijke server om dan mee te beginnen of raad jij een andere aan of een zelf bouw? Wat ik dan wil gaan doen is 1-2 Minecraft servers hosten waarvan 1 server 3 mensen en de andere iets van 5. Volgens mij verbruikt een website niet echt veel als je die wilt gaan hosten. En dan nog mijn 'projectje' met een paar VM's aan de slag om mee te kunnen spelen. (1 windows server en 1 windows client)
Misschien moet je eens kijken naar wat "een server" precies is. Als je een random desktop van V&A haalt en hem "mijn server" noemt, ben je klaar.
Hoef je alleen maar te zorgen dat je een desktop scoort die snel genoeg is om je taken te draaien en recent genoeg is om niet als hete lucht kachel/stofzuiger te dienen. Misschien is je huidige pc al genoeg, dat kun je alleen zelf bepalen.

De HP Microserver is in elk geval geen aanrader. De hardware is oud en niet bepaald zuinig te noemen.

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
Wat je voor minecraft bakjes ook kan overwegen zijn Azure Spot vm’s https://azure.microsoft.com/nl-nl/pricing/spot/ & https://docs.microsoft.co...virtual-machines/spot-vms dat zijn machines met hoge korting en gebruiken overgebleven resource van Azure. Leer je direct een product waar in in je loopbaan iets aan hebt :)

Azure gaming heeft ook een mooie handleiding voor minecraft online staan.
Basic Game Server Hosting on Azure: https://docs.microsoft.co...basic-game-server-hosting

[ Voor 25% gewijzigd door HKLM_ op 05-11-2020 21:20 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
HKLM_ schreef op donderdag 5 november 2020 @ 21:19:
Wat je voor minecraft bakjes ook kan overwegen zijn Azure Spot vm’s https://azure.microsoft.com/nl-nl/pricing/spot/ & https://docs.microsoft.co...virtual-machines/spot-vms dat zijn machines met hoge korting en gebruiken overgebleven resource van Azure. Leer je direct een product waar in in je loopbaan iets aan hebt :)

Azure gaming heeft ook een mooie handleiding voor minecraft online staan.
Basic Game Server Hosting on Azure: https://docs.microsoft.co...basic-game-server-hosting
Je kan ook de nog goedkopere AWS Spot gebruiken, heb je ook meteen andere soorten instances beschikbaar, en een compleet ecosysteem waar zowat de hele wereld op draait (behalve de lift & shift kantoorautomatisering, die is grotendeels naar Azure gegaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
johnkeates schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 15:35:
[...]

Je kan ook de nog goedkopere AWS Spot gebruiken, heb je ook meteen andere soorten instances beschikbaar, en een compleet ecosysteem waar zowat de hele wereld op draait (behalve de lift & shift kantoorautomatisering, die is grotendeels naar Azure gegaan).
Dat is ook wel interessant voor TS inderdaad dan zou hij zo iets kunnen opzetten op een AWS spot
https://github.com/gerhalt/mining-camp

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
HKLM_ schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 16:40:
[...]

Dat is ook wel interessant voor TS inderdaad dan zou hij zo iets kunnen opzetten op een AWS spot
https://github.com/gerhalt/mining-camp
Er was dacht ik zelfs een setje opties om multi-cloud minecraft op te zetten en te beheren :9 Als dat niet hip en enterprise is weet ik het ook niet meer :*) Genoeg te proberen en te leren in elk geval.

[ Voor 5% gewijzigd door johnkeates op 06-11-2020 16:58 ]

Pagina: 1