Dell Latitude 5480 14" vervangend scherm

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martini92
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 11-02-2022
De herfst. Een prachtig seizoen. De bladeren tonen een schitterend gevarieerd kleurpalet. Op de grond zijn bladeren echter minder fijn. Ik ben vanochtend tijdens het fietsen in de bocht uitgegleden over bladeren. Ik ben ongehavend, maar toen ik in de bibliotheek aankwam, kwam ik erachter dat mijn laptopscherm kapot is gegaan. Het betreft een Dell Latitude 5480 14" scherm. Money is tight als student, en ik zou het scherm idealiter zelf willen vervangen.
Nu heb ik hier een paar vragen over.
1) Kan ik erachter komen welk type beeldscherm ik nodig heb zonder het scherm te openen?
2) Waar/hoe kom ik het best aan een adequaat vervangend scherm? Zouden jullie mij eventueel tweedehands aanbevelen (bijvoorbeeld van een gebroken identieke laptop)?
3) Wat zou dit ongeveer kosten?
4) Hoeveel technische kennis en handigheid is vereist om dit zelf te doen?

Hartelijke groet,
Martini92

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:40

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Latitudes zijn degelijk gebouwde laptops. Vervangen is niet moeilijk, maar je moet wel een schroevendraaier kunnen hanteren.

Voor de zekerheid zou ik wel even het scherm open maken en kijken welk paneel er in zit. Soms zit de connector van het paneel links, dan weer rechts.

Vermijdt glossy panels en zorg dat het paneel dezelfde maat, maar even zo belangrijk, de resolutie (!) heeft als je defecte. :)

Een paneeltje kost vaak gemiddeld 80 euro, maar eBay kan een stuk goedkoper zijn. Tweede hands is altijd een optie. Niet originele panelen laten vaak te wensen over qua kleuren, die zou ik ook vermijden.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martini92
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 11-02-2022
Bedankt voor uw reactie! Heb het ook nog even bij de PC shop gevraagd wat het daar kost. 95 euro voor een full hd (1920x1080p; oorspronkelijk bedrag 100) of 60 euro voor hd (1366x768p). Hoe denkt u over deze prijzen/opties? Enig idee hoe duur het zou zijn om het zelf te fixen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01:54
Gelukkig heeft Dell een handige site met daarop de instructies voor hoe je dit soort dingen moet fixen, zie de Dell Support pagina voor de Latitude 5480. Ik zou zelf niet naar een 1366x768p scherm als het even niet hoeft.

De prijzen zijn voor een Nederlandse winkel, met garantie etc. best netjes denk ik. Als ik op eBay kijk dan zie ik schermen voor rond de €50 excl. verzenden vanuit het Verenigd Koninkrijk. Als je het goedkoop wilt proberen te fixen kan dit een optie zijn. Let wel op, ik heb géén idee of dit daadwerkelijk compatible schermen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
@martini92 volgens mij kun je bij DELL ook in de bios vinden welk lcd-paneel gebruikt is.

Ik zou het trouwens niet door die PC-zaak laten vervangen. Voor dat bedrag krijg je gegarandeerd een bagger product. Het is echt niet moeilijk om zelf een LCD te vervangen, dus als het niks mag kosten en de kwaliteit van het paneel niks uitmaakt, kun je het zelf nog veel goedkoper doen. Anders koop je zelf voor een fractie van de prijs een goed LCD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16-05 13:39
Ik weet ook niet wat de kwaliteit van de schermen van die PC shop is, maar de prijzen zijn heel redelijk te noemen.

Ik heb zelf ooit een scherm van een Dell Latitude 6420 vervangen, en heb goede ervaringen met:

www.laptopscreen.com

Ik daar €78 belaald voor een 1400x900 scherm van goede kwaliteit. Er komen dan nog wel verzendkosten bij,
maar die waren voor zover ik me herinner redelijk. Had e.e.a. binnen een paar dagen in huis.

Zelf vervangen is goed te doen als je een beetje handig bent en zorgvuldig werkt.

De flat cable en connector van het beeldscherm naar de laptop is kwetsbaar en vraagt om zorgvuldig handelen. Verder is de handleiding duidelijk genoeg.

Ik durf niet te zeggen of een Dell laptop zich automatisch aanpast aan de resolutie van het scherm
als je voor een ander scherm zou willen kiezen.
Ik heb daarom indertijd gekozen voor hetzelfde 1400x900 scherm als het originele uit de laptop.
Pagina: 1