2 belangrijke dingen:
- Maak een overzicht van AL je abonnementen.
Van zorg tot gwl tot telefoon.. wat betaal je per maand, bij welk bedrijf, en wat krijg je ervoor.
- Kijk welke er vaste of variabele data hebben.
Bijvoorbeeld zorgverzekering moet elk jaar grofweg december, maar veel hebben een 'stilzwijgend maandelijks verlengen' component waardoor je ZELF kunt beslissen waneer je dit gaat uitzoeken.
Als je dat overzicht hebt kun je heel makkelijk alles nalopen - en belangrijker nog dat doen wanneer JOU dat uitkomt, en is het geen eindejaars verplichting die per se rond kerst ertussen geduwd moet worden. En een maandje later uitzoeken is voor degene die op maandelijkse basis verlengd worden ook geen probleem.
Zo heb ik veel abbo's (gwl, telefoon/internet, mobiel, autoverzkering...) die ergens in mei pas weer toe zijn aan vernieuwing. En dat doe ik dan rustig ergens in april/mei weer. Is dan ergens een weekend kiezen, uurtje zitten, en klaar weer. Hoef ik nu in de 'drukke maanden' enkel de verplichte zorgverzekering na te lopen, eventueel belastingen na te lopen (denk aan VRH en uitgaven naar voren halen) en sint+kerst inkopen te doen.
offtopic:
Basisdingen als tandarts moet je gewoon echt elke 6 maanden de vaste controle doen. Dat mag geen einde-jaars verrassing zijn! Gelijk inplannen als je de behandelkamer uit loopt elke 6 maanden. Controles zijn vaak/altijd gedekt in de verzekering, net als de huisarts, maar als je na 5 jaar komt met een bek vol problemen ga je zo de 3-4 cijfers in. Terwijl je misschien slechts de 250,- vergoeding module hebt.. ga je constant op controle met af en toe een behandeling kost het (bijna) niets door de spreiding over verschillende jaren. Beetje handig plannen kan dus heel veel geld schelen
[
Voor 25% gewijzigd door
Xanaroth op 05-11-2020 13:54
]