Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:40
Mijn vraag

Ik heb een huis uit 2000 dat zeer goed geisoleerd is. Beneden hebben wij overal vloerverwarming en twee radiatoren om koude bruggen onder een raam en in een gang te onderdrukken.

Ik heb een 1 jaar oude Valliant ketel Ecotec + CW5 en een Honeywell Chronoterm aan/uit thermostaat. Waar ik mee zit is dat de thermostaat 6 schakelmomenten per uur heeft. Daardoor brandt de kachel te kort om in deze tijd van het jaar genoeg warmte in de vloer te krijgen, om zo het huis behagelijk te krijgen. Hierdoor ben ik genoodzaakt om de kachel in de ochtend op 21 graden te laten starten en te laten open tot 9 uur om wat warmte in de vloer te krijgen. Dan schakelt hij nog steeds 6 x per uur maar doordat hij hoger moet stoken komt er wat warmte in de vloer. Er is geen mogelijkheid om de schakelmomenten van deze thermostaat aan te passen. Het zijn er 6 en er blijven er 6. Als het echt koud is en de kachel vaker en langer brandt gedurende de dag is het goed uit te houden.

Mijn vraag is of mijn gedachte om de thermostaat te vervangen voor een aan/uit met bijv 3 schakelmomenten of voor een modulerde thermonstaat , een juiste gedachte is .

Relevante software en hardware die ik gebruik

Honewell Chronoterm aan/uit
Vailiant Ecotec + CW5
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
Aanvoertemp vanuit de CV naar de vv verdeler omhoog. Thermostaat vv verdeler omhoog.

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-06 12:18
@backupdevice
jep, dit probleem had ik ook.
vooral rond deze tijd was de gasketel niet tof om mijn vloerverwarming te laten werken.
was het dan winter en goed koud buiten, dan werkte het wel tof.

de gasketel leverde veel te veel vermogen, waardoor mijn vloer maar gedeeltelijk warm werd en dan stopte hij er mee.
(gas ketel levert bij mij minimaal 5,5kW, en als hij in vol rendement draait zelfs 6kW aan minimum warmte.)

dit heb ik opgelost door een ventilatielucht warmtepomp, die levert maar 1,4kW aan warmte.
die draait gewoon via een thermostaat op 22graden 24x7 door.
als de temperatuur onder de 21 graden komt dan pas begint de gasketel iets te doen.
hierdoor kan die ruim 4x langer draaien als de gasketel en is het huis veel vaker comfortabel.

leuk bij effect, stookt iets goedkoper als gas, en met zonnepanelen heel veel goedkoper als gas. >:)
(oude energie rekening was ruim 1600€ per jaar, nu nog maar 80€ per jaar.
kosten zijn flink om het aan te schaffen, maar over 2 jaar heb ik alles al wel weer terug verdiend.
gaat hard als je 1500€ per jaar bespaart. ;)
afgelopen jaar 1kWh + 231m3 gas gebruikt, straks heb ik ook nog een elektra boiler en verwacht ik dat gas nog een 100m3 gaat zakken. gokje.
oud gebruik was 4500kWh + 900m3.)

maar ook een "gewone" warmtepomp gebruiken kan een oplossing zijn.
die kunnen moduleren tussen de +/- 1 en 5kW, veel toffer als een gasketel. ;)
voorbeeld: Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1
(en voor sommige mensen beter, is afhankelijk van de mogelijkheden van het huis.)

edit
gasketels kun je vaak niet veel meer de uitgaande temperatuur verlagen als 55 graden.
soms lukt een 45 graden, maar pas op soms gaan ze dan in slechte efficiëntie werken.
gasverspilling = zinloos.
ventilatielucht warmtepompen, die maken de temperatuur van het water 2 graden hoger als er binnen komt.
met vloer verwarming heb je dan vaak een 25 tot 35 graden uitgaand warm water.
dit dan ook 24x7, dus altijd een warm aan voelende vloer en dat is erg prettig.

[ Voor 32% gewijzigd door migjes op 05-11-2020 12:01 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:09
Modulerend is natuurlijk veel beter.
Ik heb een huis uit 2000 met vloerverwarming een een Nefit ketel met NefitEasy modulerende thermostaat.
Ik heb de aanvoertemperatuur teruggebracht naar 55 graden.
als de ketel aanspringt, moet ie best een tijd draaien om de temperatuur omhoog te krijgen.
De thermostaat hangt in de woonkamer en die wordt alleen verwarmd door de vloerverwarming.
Hierdoor in de vloer voor een lang deel van de dag lekker warm en aangenaam.

Overigens, het is nu nog niet koud genoeg voor de verwarming.
Het zonnetje biedt nog genoeg warmte op dit moment.

een hogere aanvoertemp voor vv is redelijk kansloos, omdat de vloer zelf koud bij mixt voordat het de vloerverwarming ingaat.
de temperatuur van de vv verdeler omhoog is wel een goed idee, maar let op dat deze niet te hoog staat. Dan kan schade geven aan je vloer.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@backupdevice
heb net even een meting gedaan, gewoon omdat ik het zelf ook wou weten. ;)

situatie is nu vrij stabiel, nacht vorst gehad, dus ventilatielucht warmtepomp draai vrijwel 24x7 in ieder geval de hele nacht al.
huiskamer thermostaat geeft een 21,5 graden aan en staat ingesteld op 22 graden.
uitgaande temperatuur warmtepomp = 29,4 graden.
vloer oppervlakte = 24,4 graden.

doordat de vloer net 2-3 graden warmer is als de kamer, voelt deze zeer comfortabel aan.
(ik loop dus rond op blote voeten op een stenen vloer, zo als gewoonlijk. ;) )

het werkt perfect.
(maar voor de extra duidelijkheid, dit kan dus ook met vrijwel elke warmtepomp, niet speciaal ventilatieluchtwarmtepomp. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
migjes schreef op donderdag 5 november 2020 @ 12:53:
@backupdevice
heb net even een meting gedaan, gewoon omdat ik het zelf ook wou weten. ;)

situatie is nu vrij stabiel, nacht vorst gehad, dus ventilatielucht warmtepomp draai vrijwel 24x7 in ieder geval de hele nacht al.
huiskamer thermostaat geeft een 21,5 graden aan en staat ingesteld op 22 graden.
uitgaande temperatuur warmtepomp = 29,4 graden.
vloer oppervlakte = 24,4 graden.

doordat de vloer net 2-3 graden warmer is als de kamer, voelt deze zeer comfortabel aan.
(ik loop dus rond op blote voeten op een stenen vloer, zo als gewoonlijk. ;) )

het werkt perfect.
(maar voor de extra duidelijkheid, dit kan dus ook met vrijwel elke warmtepomp, niet speciaal ventilatieluchtwarmtepomp. ;) )
Thx Migjes. Maar dan moet ik een warmtepomp of ventilatiewarmtepomp aanschaffen. Daar heb ik dan geen zin in en centjes voor :)

Ik denk dat ik maar de Chronoterm ga vervangen voor een modulerende thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@backupdevice
toch even verder kijken als je neus lang is, zou ik zeggen.
het is een goede tip. ;)

vergis je niet, ik bespaar me nu een ruime 1500€ per jaar, dit wel tegen een kosten van 12k€. (warmtepomp en extra veel zonnepanelen)
maar prijzen zijn een stuk lager geworden, als ik het nog een keer zou doen kost me dit minder als 8k€.
dit desnoods gekoppeld aan je hypotheek (je hebt speciale hypotheken of groen leningen er voor.)
en dan nog even de subsidie mee pikken bespaart ook nog een 1-2k€.
BTW terug vragen op de zonnepanelen, maak gebruik van de regelingen, ze zijn er voor. ;)

dan word je huis nog meer waard ook. ;)
(misschien kun je zelfs een label sprong maken, tikt flink aan, voor mij (omdat ik 2 labels spring) is dit alleen al een 15k€ extra waarde in het huis. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
migjes schreef op donderdag 5 november 2020 @ 13:18:
@backupdevice
toch even verder kijken als je neus lang is, zou ik zeggen.
het is een goede tip. ;)

vergis je niet, ik bespaar me nu een ruime 1500€ per jaar, dit wel tegen een kosten van 12k€. (warmtepomp en extra veel zonnepanelen)
maar prijzen zijn een stuk lager geworden, als ik het nog een keer zou doen kost me dit minder als 8k€.
dit desnoods gekoppeld aan je hypotheek (je hebt speciale hypotheken of groen leningen er voor.)
en dan nog even de subsidie mee pikken bespaart ook nog een 1-2k€.
BTW terug vragen op de zonnepanelen, maak gebruik van de regelingen, ze zijn er voor. ;)

dan word je huis nog meer waard ook. ;)
(misschien kun je zelfs een label sprong maken, tikt flink aan, voor mij (omdat ik 2 labels spring) is dit alleen al een 15k€ extra waarde in het huis. ;) )
Snap ik en ik waardeer je hulp. Maar je maakt een sprong van 150 euro inversteren naar 8K inversteren. Gaat hem dus niet worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-06 14:00

Wuursj

want worst is al bezet

Een modulerende thermostaat koop voor enkele tientjes op marktplaats. Dat is een no-brainer die je snel terugverdient.

Een 'slimme' modulerende thermostaat die je met een app koop je voor pakweg 60 euro daar (afgelopen maand 2x eTWist aangeschaft voor familie) en bespaarde ons in de afgelopen jaren behoorlijk veel omdat we veel selectiever konden gaan stoken. Maar dat helpt alleen als je veel en onregelmatig van huis bent. Dat zal nu met thuiswerken misschien een stuk moeilijker gaan.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@backupdevice
nop dan snap je het nog niet.
het is je hypotheek 12k€ verhogen voor de investering, hier door betaal je 50€ per maand meer hypotheek.
maar je energie rekening gaat dan 100€ per maand omlaag.
met grof weg bierviltje berekening met random getallen, zelf beter doen. ;)

en ja zonder de hypotheek verhoging en zelf betalen levert nog meer op en is verstandiger.
BTW terug vragen mag met zonnepanelen, en je krijgt nog een subsidie op de warmtepomp ook.
alle subsidies die je kunt krijgen aanvragen is natuurlijk een nobrainer.
check je gemeente of die ook nog iets doen, kan ook helpen.
en je hoeft niet alles in 1x te doen, heb ik ook in kleine stapjes gedaan in 10 jaar tijd.
(volgend jaar verwacht ik een 140m3 gas maar te gebruiken, dan word de energie rekening bij mij zelfs 0€.
ik bouw net zolang door in kleine stapjes tot ik zelfs geld ga krijgen in plaats van betalen. >:) )

heb je dan mazzel en kun je een label; sprong doen, dan kan de nieuwe koper 10% meer hypotheek vragen aan de bank en dit vertaalt zich in een betere verkoop prijs.

een modulerende thermostaat doet bijna niks helpen, had ik ook en hielp niks voor mij.
dat is weg gegooid geld.
kunt beter nog even door leven met het probleem wat je nu hebt en straks wel goed doen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
migjes schreef op donderdag 5 november 2020 @ 14:10:
@backupdevice
nop dan snap je het nog niet.
het is je hypotheek 12k€ verhogen voor de investering, hier door betaal je 50€ per maand meer hypotheek.
maar je energie rekening gaat dan 100€ per maand omlaag.
met grof weg bierviltje berekening met random getallen, zelf beter doen. ;)

en ja zonder de hypotheek verhoging en zelf betalen levert nog meer op en is verstandiger.
BTW terug vragen mag met zonnepanelen, en je krijgt nog een subsidie op de warmtepomp ook.
alle subsidies die je kunt krijgen aanvragen is natuurlijk een nobrainer.
check je gemeente of die ook nog iets doen, kan ook helpen.
en je hoeft niet alles in 1x te doen, heb ik ook in kleine stapjes gedaan in 10 jaar tijd.
(volgend jaar verwacht ik een 140m3 gas maar te gebruiken, dan word de energie rekening bij mij zelfs 0€.
ik bouw net zolang door in kleine stapjes tot ik zelfs geld ga krijgen in plaats van betalen. >:) )

heb je dan mazzel en kun je een label; sprong doen, dan kan de nieuwe koper 10% meer hypotheek vragen aan de bank en dit vertaalt zich in een betere verkoop prijs.

een modulerende thermostaat doet bijna niks helpen, had ik ook en hielp niks voor mij.
dat is weg gegooid geld.
kunt beter nog even door leven met het probleem wat je nu hebt en straks wel goed doen. ;)
Ik wil geen modulerende thermostaat om geld te besparen. Ik zoek een theremostaat die minder schakel momenten heeft dan 6 x per uur zoals ik nu heb, Ik kom dan al snel aan een modulerende..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@backupdevice
oke,
een aan/uit thermostaat schakelt normaal 12x per uur, en sommige als je goed zoekt 6x per uur.
een modulerende thermostaat werkt nog anders, maar doen ook vaak 12x per uur schakelen.
(60minuten/12=5minuten is standaard modulerend systeem.)

voordeel modulerende thermostaat is:
je ketel levert 30kW, maar kan dit in 5 stapjes doen.
30/5=6kW per stap.
met een modulerende thermostaat krijg je dan de volgende situaties:

1. mits de gemeten ruimte temperatuur en ingestelde temperstuur < 1 graad verschil.
ga branden op modulatie staand 1 (dus 6kW)
na 1 uur, nog niet temperatuur bereikt ga naar modulatie stand 2 etc etc.

2. mits de gemeten ruimte temperatuur en ingestelde temperstuur > 1 graad verschil.
ga branden op hoogste modulatie stand tot in gestelde max temperatuur is bereikt op de uitgang van de ketel. daar na verlaag modulatie stand.

(dit werkt zo met vrijwel iedere modulerende thermostaat/ketel alleen de getallen kunnen per merk/systeem afwijken. mag je zelf uitzoeken voor jouw ketel.)

maar jouw probleem is dat zelfs modulatie stand 1 van 6kW al veel te veel vermogen is. (in dit seizoen)
daar helpt geen thermostaat wissel tegen, dan moet je een andere cv ketel voor hebben.
en dat mag ook een gas ketel zijn, zo zijn er een paar types die wel 2,6kW als minimum doen op laagste modulatie. ;)
die draait dus 2x zo lang, en dan maakt het niet meer uit of je 3 6 of 12 keer schakelt per uur.
schakel momenten is niet je probleem, door teveel vermogen schakelt de thermostaat te snel al weer uit. ;)
vloerverwarming is een langzaam systeem, en de ketel met 6kW probeert het als een snel systeem aan te sturen.
(alleen dat is nog duurder als een warmtepomp. ;) )

edit:
al geprobeerd om geen of minimale nacht verlaging toe te passen?
dit wil ook wel een beetje helpen met veel vloerverwarming.

huis uit 2000 is redelijk geïsoleerd dus kan best wel eens zo zijn dat dit geen probleem is. ;)
(goed geïsoleerd noem ik passief huis norm, dat is vaak veel beter als wat ze in 2000 bouwde. ;) )|

[ Voor 14% gewijzigd door migjes op 05-11-2020 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
Goede gedetaileerde post! Snap er alleen niks van :D

Ik heb geen verstand van hoe een CV werkt. Merk alleen dat de thermostaat te snel afslaat, zelfs als de gevraagde temperatuur niet bereikt is.

Heb de aanvoer naar de VV op 60 graden staan ( lager zorgt ervoor dat het niet warm wordt in de winter) en de temperatuur van de verdeler op 39.

Ach, morgen komt de installateur een modulerende thermostaat aansluiten. Baat het niet, schaadt het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
jep, vloerverwarming, het is lastig, het heeft mij in het begin ook veel problemen gekost om dat allemaal door te krijgen.
pas na het flink verlagen van het aantal kW van de verwarmings-levering (of dit nu gas is of warmtepomp maakt niet uit) toen ging het allemaal lekker werken.
een jaar geprobeerd met de gasketel, maar die moest ik zoveel beperken, dat hij allemaal start en stops ging doen, soms wel +12 per uur. niet goed voor zuinig stoken.
dus een wamtepomp er bij op gehangen, wat een luxe, geen koude voeten meer. ;)
laag vermogen in de minder koude seizoenen, veel vermogen als het koud is. (nu nog van gas, maar dat is tijdelijk.)

grootste probleem is eigenlijk, dat de thermostaat boven de radiator (de vloer) hangt.
en daar door veel te snel reageert en te snel stopt, dit samen met te veel vermogen.
terwijl je het eigenlijk niet lekker hebt in huis.
backupdevice schreef op donderdag 5 november 2020 @ 15:27:
Ach, morgen komt de installateur een modulerende thermostaat aansluiten. Baat het niet, schaadt het niet.
jep, verstandig, zo moet je ook denken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
Update vanuit mijn kant.

Thermostaat vervangen voor een modulerende. Eerste resultaat na 24 uur draaien is zeer positief. Naast het feit dat de CV veel rustiger brandt is het ook gewoon aangenamer in huis. Doordat hij langer brand warmt de vloer ook goed op.

Pagina: 1