Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

High-end systeem voor dentale 3d scanner

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Vold
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-01 23:04
Zo een tijd geleden dat ik op het forum rond liep, maar ik ben een tijdje uit de running geweest en ik kom er zelf niet goed uit. Hoop dat jullie me met deze specifieke problemen kunnen helpen. Korte achtergrond van mij, ik heb in het verleden talloze eigen pc's gebouwd, maar de laatste was 10 jaar geleden schat ik. Er is in de tussentijd aardig wat veranderd met regenboogkleurtjes (RGB dingen) en m2 ssds.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ok het is een beetje aparte build, maar dit gaat puur gebruikt worden om gekoppeld te worden met een dentale 3d scanner. Het gaat om de medit i500, hier meer informatie te vinden.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik probeer ergens rond de 2000 euro uit te komen, maar mag richting 2500 gaan als dat duidelijke snelheidsvoordelen opleverd.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee begin vanaf 0. Op de website van de scanner stellen ze wel wat specifieke eisen, waaronder minimaal 32gb RAM en een Nvidia kaart, ik vermoed omdat ze specifieke optimalisaties hebben voor dat merk. Een vriend van mij heeft al een scanner uit kunnen proberen en de " load" is voornamelijk op de CPU/RAM, de videokaart wordt nauwelijks benut.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Minimaal dit dus:
[list]
• Above Intel Core i7-8700
• Above 32GB
• Above NVIDIA GeForce GTX 1060
[/list]

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Poeh altijd wel beetje zwak gehad voor AMD omdat dit " vroeger" de beste was, de nieuwe Ryzen serie lijkt ook erg goed. Vandaag als het goed is komt de Ryzen 9 5900X ( :9~ ) uit, ik twijfel of dat misschien de moeite waard is..?

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het gaat in een dichte kast, uiterlijk vertoon en geluid interesseren met eigenlijk weinig. Het risico bestaat dat een assistent of patient per ongeluk de stroom eruit trekt tijdens operaties dus ik zoek ook nog een APC die korte tijd kan overbruggen. Hier heb ik echt nul verstand van en het lijkt dat de prijzen erg verschillen. Als iemand hier anders voor heeft graag!
Verder is het dus vooral CPU intensief en de bestanden zijn 1 gb onbewerkt en eenmaal verwerkt 100 mb. Dus op zich valt dat wel mee allemaal.

Ga je overklokken?
nee

Wat verwacht je van ons?[i]
Dus kort samengevat:
- denken jullie dat dit voor mij de beste keuze is qua prestaties/geld?
- RAM heb ik nu 3200, omdat ik bij Ryzen specs dit zie als max. Of kan je ook 3600 nemen?
- ik ga nu voor 2x m2 ssds samsung in raid 1, misschien 2x Kingston A2000 1TB ook al prima? of heeft Samsung 980 Pro 1TB veel meerwaarde? O-)
- Welke APC heb je nodig om 5 min evt door te kunnen draaien? Zoiets?
- Videokaart is misschien ook beetje overkill, maar misschien dat er in de toekomst meer optimalisaties komen vandaar dat ik nu toch een vrij dikke kaart neem.

Deze lijst heb ik tot nu samengesteld:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 3900X (BOX) Boxed€ 435,04€ 435,04
1MoederbordenMSI MAG B550 Tomahawk€ 165,-€ 165,-
1VideokaartenEVGA GeForce RTX 2060 KO Ultra Gaming€ 309,90€ 309,90
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Zwart€ 57,90€ 57,90
1NetwerkadaptersAsus PCE-AC51€ 23,90€ 23,90
1MonitorenIiyama X2481HS-B1 Zwart€ 118,-€ 118,-
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,68€ 49,68
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK64GX4M2E3200C16€ 238,91€ 238,91
1VoedingenFractal Design ION+ 560W Platinum€ 95,-€ 95,-
2Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 127,90€ 255,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.749,13

Alle reacties

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:34

PD2JK

ouwe meuk is leuk

MSI heeft nog geen BIOS/UEFI voor je gekozen bord, zover ik kan zien. Gelukkig is het met dat bord mogelijk om te flashen zonder CPU. Hoeft MSI alleen nog maar de bios-file uit te brengen zodat de 5000 serie gaat werken. ;)

Het RAM komt niet in de QVL voor, maar dat zegt ook niet alles... De huidige QVL is tevens nutteloos, omdat die op basis van Ryzen 3000/4000 proc's zijn.
Je zou zelfs unbuffered ECC geheugen kunnen overwegen, mocht er een bit 'omvallen'.
Ook zou ik geen XMP instellen bij deze build, dan maar 2133/2400MHz als dat de standaard SPD waarde is... Stabiliteit is belangrijker. :)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
Met dit soort professionele apparatuur zou ik eerst Medit eens bellen of Ryzen wel ondersteunt wordt. Anders zou ik het zekere voor het onzekere nemen en een Intel samenstellen.

• Vold
Djarune schreef op donderdag 5 november 2020 @ 11:33:
Met dit soort professionele apparatuur zou ik eerst Medit eens bellen of Ryzen wel ondersteunt wordt. Anders zou ik het zekere voor het onzekere nemen en een Intel samenstellen.
Goed punt!! Ik ben wat verder gaan zoeken en hier wordt ook de Ryzen specifiek genoemd als optie. Dus dat moet wel goed komen.

@PD2JK Dank voor de tips, ik weet niet zeker of het geheugen 100% foutloos moet zijn, maar dat lijken mij zeker wel nuttige aanpassingen om te maken. Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik al je genoemde termen moet googlen om er achter te komen wat het betekent. Een aantal zaken zijn geloof ik in het bios in te stellen maar hoe werkt " unbuffered ECC"? Heb je daar speciaal RAM en moederbord voor nodig?

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:34

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Ja, daar heb je ECC geheugen voor nodig. (Geen registered)

Maar is het niet makkelijker om een HP Z4 / Dell Precision te nemen met goede specs? Betaal je meer, maar scheelt je ook gezeur in de toekomst. 4-hour response support pack erbij en klaar. Vooral in die tak van sport is dat belangrijk lijkt mij...

Begrijp mij niet verkeerd, het is leuk om te knutselen met PC's, maar zakelijk wil je geen gezeik hebben. :)

[ Voor 20% gewijzigd door PD2JK op 05-11-2020 11:50 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• Vold
Hmm wel forse duurder een Dell bv. Het klinkt een beetje raar maar dit is meer om uit te proberen, we kunnen altijd nog “normale” afdrukken nemen mocht het niet goed verlopen. En de fabrikant stuurt zelf vrij niet indrukwekkende laptops mee dus ik denk dat een eigen build al snel beter is dan wat zij leveren. Zo ben ik er mee begonnen iig..

(Voor alle echte workstations in de praktijk heb ik ook alleen maar officiële Dells & HPs).
Pagina: 1