Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DingK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08-03-2024
Met een 10 jaar oude Philips LCD tv in de woonkamer – die het overigens nog prima doet – en een PS5 onderweg, heb ik mijn vrouw weten te overtuigen dat het wellicht tijd is voor een upgrade.
Online wat nazoekwerk gedaan, samen in twee winkels fysiek gaan kijken, nu online weer wat dieper het rabbit hole in.

Wat afmeting betreft kijk ik naar een 55 inch model, gelukkig is dat breed genoeg verkrijgbaar dat dat niet onderscheidend is.
In eerste instantie gekeken naar QLED omwille van de prijs – budget rond de €900 – en dan kom je snel uit op de Q80T.
Gaandeweg zie ik echter ook dat je met een rek van zo’n €200 à €300 euro extra al in de betaalbare en zover ik zie goed gewaardeerde OLEDs terecht komt.
De LG BX en CX bijvoorbeeld; met Sony heeft mijn vrouw slechte ervaringen en dat krijg ik er bij haar niet langs.

Wat gebruik betreft; casual gaming (PS3/4/5) en tv kijken. Cinefielen zijn we niet, streaming services zijn we niet op geabonneerd.
Onze woonkamer ligt met de raamkant op het oosten en is overdag van nature goed verlicht, maar niet overdreven licht. Direct zonlicht op het beeldscherm kan niet voorkomen.

Kernpunten waar ik op heb gelet zijn 4K@120 en minimaal één HDMI 2.1-poort (een tweede next-gen komt hier niet, dus extra is leuk maar geen meerprijs waard).
Nu is een argument dat er voorlopig geen games op die resolutie en framerate gaan komen, maar met onze upgrade-geschiedenis zou deze tv ook zo maar 8-10 jaar kunnen blijven staan.
Wie weet wat er gedurende deze console generatie nog uitgediept gaat worden aan kwaliteit.
Gisteren Stop the FOMO tegengekomen, en hij onderstreept meermaals heel mooi dat HDMI 2.1 alleen nodig is als je een hardcore gamer bent.
Daar voldoen mijn vrouw en ik absoluut niet aan; 2 jonge kinderen maken dat sessies al snel beperkt zijn tot 2-3 uurtjes, en met 3-4 grote titels per jaar heb je ons al snel tevreden.
Het gaat dan om single player action/adventures en RPGs; Assassin’s Creed, Spider-Man, God of War, Ratchet & Clank. Misschien nog een CyberPunk, of voor de kids een Sackboy.

Zijn er opties qua tv’s die ik over het hoofd zie?
En hoe zwaar moet ik mijn argumenten meenemen als het gaat om grafische kracht?

Beste antwoord (via DingK op 08-11-2020 17:28)

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:10
DingK schreef op donderdag 5 november 2020 @ 09:40:
- In eerste instantie gekeken naar QLED omwille van de prijs – budget rond de €900 – en dan kom je snel uit op de Q80T.
- Gaandeweg zie ik echter ook dat je met een rek van zo’n €200 à €300 euro extra al in de betaalbare en zover ik zie goed gewaardeerde OLEDs terecht komt.
- Onze woonkamer ligt met de raamkant op het oosten en is overdag van nature goed verlicht, maar niet overdreven licht. Direct zonlicht op het beeldscherm kan niet voorkomen.
- onderstreept meermaals heel mooi dat HDMI 2.1 alleen nodig is als je een hardcore gamer bent.
Op basis van dit lijstje zou ik zeggen, koop een OLED.

HDMI 2.1 speelt inderdaad wel erg in op de eisen van een gamer. Ik zou zeggen op de veeleisende gamer, in plaats van een hardcore gamer. De veeleisende gamer vind ik dan weer niet de consolegamer, maar een PC gamer. Ik denk dat HDMI 2.1 voor de pc gamers veel interessanter is dan voor consolegamers. Games die 120fps gaan draaien op de console zullen dat in 9 van de 10 gevallen niet op 4K doen en bij Triple A titels zal een 120fps modus nooit op 4K draaien. De PS5 en XSX zijn daar niet krachtig genoeg voor, een ultra-high-end pc mogelijk wel. Dirt 5 draait bijvoorbeeld op 120fps op de XSX en dat is op 1440p, gaat prima met HDMI 2.0. 8K is al helemaal buiten proporties (ook voor film content). Daar hoef je HDMI 2.1 echt niet voor te hebben. Variable Refresh Rate is veel interessanter. Dat houdt in dat de refreshrate van je scherm zich aanpast aan de refreshrate die het apparaat/console aanbiedt. Zou in theorie veel minder stutter op moeten leveren onder de 60fps.

Waar je ook aan moet denken is dat de hele keten HDMI 2.1 compatible is. Stel je gebruikt een receiver waar de apparaten op aangesloten zijn en die het beeld naar je tv verstuurd dan moet ook de receiver (uiteraard de tv en versturend apparaat (console bijv)) ook HDMI 2.1 ondersteunen. Dat is voor mij de reden dat ik HDMI 2.1 links laat liggen. Kost mij een nieuwe tv en een nieuwe receiver, terwijl die apparaten alle moderne snufjes verder ondersteunen. Stel je zit niet met dit probleem of je moet toch upgraden, dan zou ik absoluut voor HDMI 2.1 apparatuur gaan. Ben je gewoon op de toekomst voorbereid.

[ Voor 7% gewijzigd door Hulleman op 05-11-2020 10:59 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack Desere
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-07 08:27
2 weken geleden ook eindelijk de knoop doorgehakt. Hadden zelf ook een Philips 42" model uit 2009.
Wij hebben op zich best veel last van direct zonlicht op de tv. De Philips led tv ging daar goed mee om.
OLED viel voor ons dus af.
We hebben de 55Q80T aangeschaft en zijn erg tevreden.

Er is al een ps4 pro en we zijn dus goed voorbereid op de komst van de ps5, welke we overigens niet direct zullen aanschaffen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Hulleman
DingK schreef op donderdag 5 november 2020 @ 09:40:
- In eerste instantie gekeken naar QLED omwille van de prijs – budget rond de €900 – en dan kom je snel uit op de Q80T.
- Gaandeweg zie ik echter ook dat je met een rek van zo’n €200 à €300 euro extra al in de betaalbare en zover ik zie goed gewaardeerde OLEDs terecht komt.
- Onze woonkamer ligt met de raamkant op het oosten en is overdag van nature goed verlicht, maar niet overdreven licht. Direct zonlicht op het beeldscherm kan niet voorkomen.
- onderstreept meermaals heel mooi dat HDMI 2.1 alleen nodig is als je een hardcore gamer bent.

HDMI 2.1 speelt inderdaad wel erg in op de eisen van een gamer. Ik zou zeggen op de veeleisende gamer, in plaats van een hardcore gamer. De veeleisende gamer vind ik dan weer niet de consolegamer, maar een PC gamer. Ik denk dat HDMI 2.1 voor de pc gamers veel interessanter is dan voor consolegamers. Games die 120fps gaan draaien op de console zullen dat in 9 van de 10 gevallen niet op 4K doen en bij Triple A titels zal een 120fps modus nooit op 4K draaien. De PS5 en XSX zijn daar niet krachtig genoeg voor, een ultra-high-end pc mogelijk wel. Dirt 5 draait bijvoorbeeld op 120fps op de XSX en dat is op 1440p, gaat prima met HDMI 2.0. 8K is al helemaal buiten proporties (ook voor film content). Daar hoef je HDMI 2.1 echt niet voor te hebben. Variable Refresh Rate is veel interessanter. Dat houdt in dat de refreshrate van je scherm zich aanpast aan de refreshrate die het apparaat/console aanbiedt. Zou in theorie veel minder stutter op moeten leveren onder de 60fps.

Waar je ook aan moet denken is dat de hele keten HDMI 2.1 compatible is. Stel je gebruikt een receiver waar de apparaten op aangesloten zijn en die het beeld naar je tv verstuurd dan moet ook de receiver (uiteraard de tv en versturend apparaat (console bijv)) ook HDMI 2.1 ondersteunen. Dat is voor mij de reden dat ik HDMI 2.1 links laat liggen. Kost mij een nieuwe tv en een nieuwe receiver, terwijl die apparaten alle moderne snufjes verder ondersteunen. Stel je zit niet met dit probleem of je moet toch upgraden, dan zou ik absoluut voor HDMI 2.1 apparatuur gaan. Ben je gewoon op de toekomst voorbereid.

[ Voor 7% gewijzigd door Hulleman op 05-11-2020 10:59 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DingK
Hulleman schreef op donderdag 5 november 2020 @ 10:55:
[...]

toon volledige bericht
Ik heb het niet genoemd, maar 8K laat ik sowieso links liggen. In een normale woonkamer met 55" heeft dat geen meerwaarde, omdat er geen content voor is en het menselijk oog in die omstandigheden geen verschil kan waarnemen met 4K.
Ik heb een receiver voor audio, maar ook die gaat al even mee. Maakt het nog verschil als het beeld via HDMI eerst naar de tv gaat en de audio via optische kabel daarna naar de receiver?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• benbaba
  • Niet online
Alle oled's voldoen in wezen aan jouw eisen. Prijs of features zal doorslaggevend moeten zijn. Kies Philips voor Ambilight of Android, LG voor een all-rounder of gaming, Panasonic voor films of referentie kalibratie. Sony valt voor jou af en Hisense kan je nog vanwege de prijs overwegen evenals de Philips 754.

Check dit topic en doe prijsaanvragen bij de bekende winkels. De BX en CX zijn prima keuzes en wellicht kan je nóg scherpere prijzen krijgen voor oudere modellen. Denk aan de GZW954, B9/C9 en de 803/804/854.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
DingK schreef op donderdag 5 november 2020 @ 11:06:
[...]
Ik heb een receiver voor audio, maar ook die gaat al even mee. Maakt het nog verschil als het beeld via HDMI eerst naar de tv gaat en de audio via optische kabel daarna naar de receiver?
Qua geluid maakt dat verschil ja. Optisch kan max Dolby Digital of DTS 5.1 doorgeven. Via HDMI kunnen meer kanalen op veel hogere bitrate worden doorgegeven. In theorie beter geluid. Of je het verschil echt goed hoort, durf ik je niet te zeggen. Daarnaast moet de tv ook maar net een audiocodec die de console aanbiedt kunnen decoderen (LG oled's kunnen wel met veel codecs overweg) en aan kunnen bieden aan je receiver via een optische kabel.

Ondersteunt je receiver HDR en Dolby Vision? Zo ja, dan zou ik de console denk ik aan de receiver hangen, ook al ondersteunt ie geen HDMI 2.1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DingK
Hulleman schreef op donderdag 5 november 2020 @ 12:34:
[...]

Qua geluid maakt dat verschil ja. Optisch kan max Dolby Digital of DTS 5.1 doorgeven. Via HDMI kunnen meer kanalen op veel hogere bitrate worden doorgegeven. In theorie beter geluid. Of je het verschil echt goed hoort, durf ik je niet te zeggen. Daarnaast moet de tv ook maar net een audiocodec die de console aanbiedt kunnen decoderen (LG oled's kunnen wel met veel codecs overweg) en aan kunnen bieden aan je receiver via een optische kabel.

Ondersteunt je receiver HDR en Dolby Vision? Zo ja, dan zou ik de console denk ik aan de receiver hangen, ook al ondersteunt ie geen HDMI 2.1.
Aangezien ook de receiver al meer dan 10 jaar oud is, verwacht ik niet dat deze standaarden ondersteund worden. Ik durf niet eens met zekerheid te zeggen of er überhaupt een HDMI-aansluiting op zit. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
DingK schreef op donderdag 5 november 2020 @ 14:24:
[...]
Aangezien ook de receiver al meer dan 10 jaar oud is, verwacht ik niet dat deze standaarden ondersteund worden. Ik durf niet eens met zekerheid te zeggen of er überhaupt een HDMI-aansluiting op zit. :X
Ok. Als er al geen HDMI opzit mis je qua geluidsbeleving dus niks, omdat je altijd al via optical het geluid hebt verstuurd :) Let wel, de next-gen consoles hebben geen optical out. Je moet de de console via HDMI aansluiten op de tv en dan het geluid via optical out van de tv op de receiver aansluiten. Moet gewoon werken lijkt me. Of werken met HDMI - optical splitters. Op die manier zorg je ervoor dat het best mogelijke beeld wordt weergegeven.

Als je alles via je receiver wil met de beste geluid- en beeldkwaliteit zul je hoogstwaarschijnlijk naar een andere receiver moeten kijken. Kunnen we je ook in adviseren als je wil :P

[ Voor 5% gewijzigd door Hulleman op 05-11-2020 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DingK
Hulleman schreef op donderdag 5 november 2020 @ 14:30:
[...]

Ok. Als er al geen HDMI opzit mis je qua geluidsbeleving dus niks, omdat je altijd al via optical het geluid hebt verstuurd :) Let wel, de next-gen consoles hebben geen optical out. Je moet de de console via HDMI aansluiten op de tv en dan het geluid via optical out van de tv op de receiver aansluiten. Moet gewoon werken lijkt me. Op die manier zorg je ervoor dat het best mogelijke beeld wordt weergegeven.

Als je alles via je receiver wil met de beste geluid- en beeldkwaliteit zul je hoogstwaarschijnlijk naar een andere receiver moeten kijken. Kunnen we je ook in adviseren als je wil :P
Die setup heb ik nu ook, dus in de bekabeling verandert er nu niks (nou ja, een HDMI 2.1 ondersteunende kabel). Een nieuwe receiver moet maar even wachten tot de geldboom wat oogst op gaat leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
DingK schreef op donderdag 5 november 2020 @ 14:32:
[...]
Die setup heb ik nu ook, dus in de bekabeling verandert er nu niks (nou ja, een HDMI 2.1 ondersteunende kabel). Een nieuwe receiver moet maar even wachten tot de geldboom wat oogst op gaat leveren.
Groot gelijk. Een nieuwe receiver hoeft je overigens geen nieuwe nier te kosten. Kijk goed naar wat je nodig hebt en kijk niet naar vermogens. Instapreceivers voor € 400 doen vaak al meer dan wat jij perse wil en sturen je speakers prima aan. Wel weer € 400, maar het hoeft bij wijze van echt geen € 1.500 te kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DingK
Met bovengenoemde criteria een filter aangemaakt en de 5 goedkoopste modellen in een prijsvergelijking gezet. Ik heb VRR nu buiten beschouwing gelaten; klopt het dat dat op HDMI 2.0 niet wordt ondersteund?

vanaf 55" t/m 55"×OLED×HDMI 2.0, HDMI 2.0a, HDMI 2.0b of HDMI 2.1×

https://tweakers.net/pric...;1601318;1621844;1442146/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benbaba
  • Niet online
DingK schreef op donderdag 5 november 2020 @ 14:55:
Met bovengenoemde criteria een filter aangemaakt en de 5 goedkoopste modellen in een prijsvergelijking gezet. Ik heb VRR nu buiten beschouwing gelaten; klopt het dat dat op HDMI 2.0 niet wordt ondersteund?

vanaf 55" t/m 55"×OLED×HDMI 2.0, HDMI 2.0a, HDMI 2.0b of HDMI 2.1×

https://tweakers.net/pric...;1601318;1621844;1442146/
Het is officieel een 2.1 feature, maar een aantal lcd's hebben het ook bij 2.0 (in een kleinere range). Bij oled's moet je wel bij LG's zijn met 2.1 poorten. Pas om met té gedetailleerd filteren in de pricewatch. De info is niet altijd even correct of compleet (waardoor soms opties wegvallen). De 754 heeft gewoon een 120Hz paneel (uit 2018) en verder kan je evt. de GZW954 aan dat lijstje toevoegen.

De modellen van Philips en Hisense zitten met circa 30ms input lag wel wat hoger, maar zijn voor casual gaming nog prima. Voor lagere waarden (Panasonic/LG) en gaming features (LG) moet je sowieso bij de LG's zijn. Uiteindelijk moet je bepalen welke functies en features van de tv's belangrijker zijn voor jou en tegen welke prijs. Wat beeldkwaliteit betreft is het verschil minimaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DingK
benbaba schreef op donderdag 5 november 2020 @ 15:35:
[...]

Het is officieel een 2.1 feature, maar een aantal lcd's hebben het ook bij 2.0 (in een kleinere range). Bij oled's moet je wel bij LG's zijn met 2.1 poorten. Pas om met té gedetailleerd filteren in de pricewatch. De info is niet altijd even correct of compleet (waardoor soms opties wegvallen). De 754 heeft gewoon een 120Hz paneel (uit 2018) en verder kan je evt. de GZW954 aan dat lijstje toevoegen.

De modellen van Philips en Hisense zitten met circa 30ms input lag wel wat hoger, maar zijn voor casual gaming nog prima. Voor lagere waarden (Panasonic/LG) en gaming features (LG) moet je sowieso bij de LG's zijn. Uiteindelijk moet je bepalen welke functies en features van de tv's belangrijker zijn voor jou en tegen welke prijs. Wat beeldkwaliteit betreft is het verschil minimaal.
Refresh rate heb ik in de filter ook buiten beschouwing gelaten; voor mijn gebruik is 4K@60Hz voldoende.
VRR is in de filter alleen als functie van HDMI 2.1 te gebruiken, elders zie ik het in dit overzicht ook niet vermeld worden.

Wij hebben op onze slaapkamer net zo'n oude Panasonic staan, daar heb ik ook nooit klachten over gehad, dus dank voor die toevoeging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DingK
Welp! Mijn ogen waren groter dan mijn ma... ik bedoel TV-meubel, een 55 incher blijkt helemaal niet te passen. Met OLEDs kom je dan op onderstaande 3 modellen uit, alhoewel ik het verschil niet zie tussen CX6A en CX6B.

https://tweakers.net/pric.../1540330;1564428;1605634/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-08 11:42

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
De laatste letter in het modelnummer gaat volgens mij over de esthetische eigenschappen en kan een andere kleur of andere voet aanduiden. Technisch is er geen verschil tussen de CX6LA en CX6LB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DingK
Gezien het beperkte aanbod aan OLEDs op deze afmeting hebben mijn vrouw en ik besloten om toch voor een LCD te kiezen, ik zal een nieuw topic openen.

Mods, deze mag dicht, alvast bedankt!

[ Voor 11% gewijzigd door DingK op 08-11-2020 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorcees
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

sorcees

Atari 2600 woody

DingK schreef op zondag 8 november 2020 @ 11:52:
Welp! Mijn ogen waren groter dan mijn ma... ik bedoel TV-meubel, een 55 incher blijkt helemaal niet te passen. Met OLEDs kom je dan op onderstaande 3 modellen uit, alhoewel ik het verschil niet zie tussen CX6A en CX6B.

https://tweakers.net/pric.../1540330;1564428;1605634/
Zelf heb ik de LG55B9 aangeschaft, geen moment spijt van gehad , echt een wereld van verschil met een LCD.
Is een nieuw TV meubel geen optie, of geen TV meubel?

Na 2 maanden zou ik echt niet meer terug willen.

Cititzen of Ladonia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DingK
sorcees schreef op maandag 9 november 2020 @ 14:10:
[...]

Zelf heb ik de LG55B9 aangeschaft, geen moment spijt van gehad , echt een wereld van verschil met een LCD.
Is een nieuw TV meubel geen optie, of geen TV meubel?

Na 2 maanden zou ik echt niet meer terug willen.
Helaas maakt het huidige meubel onderdeel uit van een kastensysteem met twee plankkasten en een ladekast. Veranderen van meubel betekent dat helemaal overhoop halen, en dat is op dit moment geen optie en bovendien niet nodig.

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 04-08 01:32

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Niet om je topic te kapen, maar ik zit met eenzelfde 'uitdaging'...

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik heb een Philips Fidelio E5 (semi)surroundsetje dat nog prima werkt. Verder staat er ook een PS4Pro die zo snel mogelijk vervangen wordt door een PS5 -ik heb echter nog geen pre-order gedaan- en ik heb een Apple TV 4 (met 4K output dus). De TV komt aan een bestaande muurbeugel te hangen, die kan max 30 kg hebben dus dat moet lukken.

Ambilight vind ik echt wel een hele (lees: hele!) grote pré dus ik zit te kijken naar de Philips 55OLED754 en 55OLED854, die ontlopen elkaar qua prijs niet veel. Echter, dan ben ik dus wel € 1.300,- lichter. Voor (bijna) hetzelfde geld koop je een LG C9 bijvoorbeeld en dat is een TV waarover iedereen lyrisch is.

Voor 600-800 heb ik echter ook een mooie Philips LED TV... Wat is wijsheid? Zit er nog 'rek' in de OLED techniek? Hoe verhoudt zich een nieuwe LED tot de Panasonic die ik nu gewend ben (en die een paar jaar terug zo'n beetje dé TV met de beste prijs-kwaliteitverhouding was op het gebied van beeldkwaliteit)? Ik mis er eigenlijk niets aan nu, maar ja als ik tóch een nieuwe TV moet dan doe ik het liever in 1x goed natuurlijk.

• DingK
De Sony kwam dinsdagochtend binnen, dat was denk ik nog geen 24 uur na bestellen. _/-\o_
Wij zijn er tot nu heel blij mee.
Icephase schreef op donderdag 12 november 2020 @ 16:02:

***members only***

Ik heb een Philips Fidelio E5 (semi)surroundsetje dat nog prima werkt. Verder staat er ook een PS4Pro die zo snel mogelijk vervangen wordt door een PS5 -ik heb echter nog geen pre-order gedaan- en ik heb een Apple TV 4 (met 4K output dus). De TV komt aan een bestaande muurbeugel te hangen, die kan max 30 kg hebben dus dat moet lukken.

Ambilight vind ik echt wel een hele (lees: hele!) grote pré dus ik zit te kijken naar de Philips 55OLED754 en 55OLED854, die ontlopen elkaar qua prijs niet veel. Echter, dan ben ik dus wel € 1.300,- lichter. Voor (bijna) hetzelfde geld koop je een LG C9 bijvoorbeeld en dat is een TV waarover iedereen lyrisch is.

Voor 600-800 heb ik echter ook een mooie Philips LED TV... Wat is wijsheid? Zit er nog 'rek' in de OLED techniek? Hoe verhoudt zich een nieuwe LED tot de Panasonic die ik nu gewend ben (en die een paar jaar terug zo'n beetje dé TV met de beste prijs-kwaliteitverhouding was op het gebied van beeldkwaliteit)? Ik mis er eigenlijk niets aan nu, maar ja als ik tóch een nieuwe TV moet dan doe ik het liever in 1x goed natuurlijk.
toon volledige bericht
Is kijkhoek een issue voor je? Hoe zit het met reflecties? Maak je je zorgen om burn-in?
Dat zijn mogelijke vragen die de keuze voor een OLED meer of minder aantrekkelijk kunnen maken.

Ik denk dat er niet zozeer rek zit in de OLED-techniek, maar wel in de soft-en hardware eromheen. Welke HDMI en ondersteunde functies, HDR-standaarden, etc. Mede daardoor kan ook de prijs van een OLED flink variëren.

• stevenleemans
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09-2023
Icephase schreef op donderdag 12 november 2020 @ 16:02:

***members only***

toon volledige bericht
Bij fransdesmet.be staat de 55OLED854 nu standaard 1299€ incl gratis 5j waarborg. Dus die heb je daar na mailen (je mag met mijn groeten, ik ben vaste klant:p) met een beetje geluk voor 1100-1150€.

Een top tv die ik in 65” heb. Iets meer dan je budget, maar zeker aan te bevelen.

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Hulleman schreef op donderdag 5 november 2020 @ 14:30:
[...]

Ok. Als er al geen HDMI opzit mis je qua geluidsbeleving dus niks, omdat je altijd al via optical het geluid hebt verstuurd :) Let wel, de next-gen consoles hebben geen optical out. Je moet de de console via HDMI aansluiten op de tv en dan het geluid via optical out van de tv op de receiver aansluiten. Moet gewoon werken lijkt me. Of werken met HDMI - optical splitters. Op die manier zorg je ervoor dat het best mogelijke beeld wordt weergegeven.

Je kan de console toch ook gewoon aan een HDMI poort hangen en je AVR vervolgens de audio doorgeven middels de ARC HDMI poort? Daar zou geen verlies van kwaliteit op mogen treden als het gewoon als een bitstream wordt doorgestuurd. Je console op precies die ene ARC poort aansluiten lijkt me niet zo handig.

• Hulleman
Cid Highwind schreef op donderdag 12 november 2020 @ 20:51:
[...]

Je kan de console toch ook gewoon aan een HDMI poort hangen en je AVR vervolgens de audio doorgeven middels de ARC HDMI poort? Daar zou geen verlies van kwaliteit op mogen treden als het gewoon als een bitstream wordt doorgestuurd. Je console op precies die ene ARC poort aansluiten lijkt me niet zo handig.
Werkt idd makkelijker ja. Met ARC kan ook maximaal dolby en dts 5.1 worden doorgegeven. Maakt voor de geluidskwaliteit niet uit of je bitstream of pcm uitstuurt. Bitstream codeert je receiver het signaal bij pcm ontvangt je receiver en gecodeert signaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 04-08 01:32

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

DingK schreef op donderdag 12 november 2020 @ 16:12:
De Sony kwam dinsdagochtend binnen, dat was denk ik nog geen 24 uur na bestellen. _/-\o_
Wij zijn er tot nu heel blij mee.

[...]

Is kijkhoek een issue voor je? Hoe zit het met reflecties? Maak je je zorgen om burn-in?
Dat zijn mogelijke vragen die de keuze voor een OLED meer of minder aantrekkelijk kunnen maken.

Ik denk dat er niet zozeer rek zit in de OLED-techniek, maar wel in de soft-en hardware eromheen. Welke HDMI en ondersteunde functies, HDR-standaarden, etc. Mede daardoor kan ook de prijs van een OLED flink variëren.
Kijkhoek is geen issue, zit altijd nagenoeg recht voor de TV. Hij hangt wel bij het raam dus reflecties zijn soms hinderlijk maar dan kan ik altijd een gordijntje naar beneden doen desnoods. Burn-in is tegenwoordig toch eigenlijk geen issue meer begreep ik?

En de Philips heeft geen HDMI 2.1 dus ook geen 4K120 en VRR, maar aangezien ik ook een casual gamer ben vind ik dat geen ramp. Ik heb liever Ambilight denk ik.
stevenleemans schreef op donderdag 12 november 2020 @ 20:24:
[...]

Bij fransdesmet.be staat de 55OLED854 nu standaard 1299€ incl gratis 5j waarborg. Dus die heb je daar na mailen (je mag met mijn groeten, ik ben vaste klant:p) met een beetje geluk voor 1100-1150€.

Een top tv die ik in 65” heb. Iets meer dan je budget, maar zeker aan te bevelen.
Dank je, maar da's in Belgie en ik wil toch bij een (gerenommeerde) NL-winkel bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenleemans
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09-2023
Icephase schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 09:59:
[...]

Kijkhoek is geen issue, zit altijd nagenoeg recht voor de TV. Hij hangt wel bij het raam dus reflecties zijn soms hinderlijk maar dan kan ik altijd een gordijntje naar beneden doen desnoods. Burn-in is tegenwoordig toch eigenlijk geen issue meer begreep ik?

En de Philips heeft geen HDMI 2.1 dus ook geen 4K120 en VRR, maar aangezien ik ook een casual gamer ben vind ik dat geen ramp. Ik heb liever Ambilight denk ik.

[...]

Dank je, maar da's in Belgie en ik wil toch bij een (gerenommeerde) NL-winkel bestellen.
Een mens kan niet alles willen in het leven he 😁.
Gerenommeerd is de winkel overigens wel.
Pagina: 1