Hello Tweakers!
Deze 38-jarige heeft besloten om voor eerst ooit een eigen PC te bouwen.
Daarnaast is het ook al ruim 20jaar geleden dat ik nog een gaming PC had (uitsluitend console gamer geweest), dus zou ik even wat advies willen inwinnen voor ik alles begin te bestellen.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
In de eerste plaats gamen in 1080p met hoge framerate en liefst Ultra settings (ik heb deze monitor al staan thuis: https://rog.asus.com/Moni...s/ROG-STRIX-XG248Q-Model/).
4K gamen zal dus de komende jaren nog niet aan de orde zijn hier, komende van console wil ik dus vooral die smooth framerates, ray-tracing en details ervaren.
Qua games die ik wil spelen erop: Cyberpunk, GTA5 (mods baby), Age of Empires, Metro Exodus, DOOM Eternal,... dus best wat AAA.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Qua budget ben ik redelijk flexibel en wil ik gerust tot 2500 euro gaan, maar wil ook niet domweg duurdere onderdelen kopen die overkill zijn voor wat ik wil.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Buiten een monitor, keyboard en muis start ik dus from scratch
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Deze wenslijst heb ik al uitgewerkt:
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Vroeger was ik een Nvidia/Intel man, maar van wat ik lees online, heeft AMD momenteel de beste 'bang for buck'.
Ik heb geen emotionele band met deze merken, dus ben nog een wit blad in die Radeon-Geforce 'oorlog'
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nope, zoals ik zei zoek ik juiste set om met alles erop en eraan vlot 1080p (en later misschien 1440) te draaien.
WiFi heb ik ook nodig om een WiFi-printer aan te spreken op een ander netwerk dan het bekabelde.
Ga je overklokken?
Hoeft niet meteen.
Wat verwacht je van ons?[i]
Graag jullie feedback op mijn wenslijst: wat zou jij anders doen bv?
Ga ik bv best al meteen voor de Ryzen 5 5600X of is die 'oude' nog voldoende voor wat ik zoek?
Heb ik buiten de processor koeler voldoende aan de case fans, of zou je daar extra fans aanraden?
Alle constructieve feedback is welkom
Deze 38-jarige heeft besloten om voor eerst ooit een eigen PC te bouwen.
Daarnaast is het ook al ruim 20jaar geleden dat ik nog een gaming PC had (uitsluitend console gamer geweest), dus zou ik even wat advies willen inwinnen voor ik alles begin te bestellen.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
In de eerste plaats gamen in 1080p met hoge framerate en liefst Ultra settings (ik heb deze monitor al staan thuis: https://rog.asus.com/Moni...s/ROG-STRIX-XG248Q-Model/).
4K gamen zal dus de komende jaren nog niet aan de orde zijn hier, komende van console wil ik dus vooral die smooth framerates, ray-tracing en details ervaren.
Qua games die ik wil spelen erop: Cyberpunk, GTA5 (mods baby), Age of Empires, Metro Exodus, DOOM Eternal,... dus best wat AAA.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Qua budget ben ik redelijk flexibel en wil ik gerust tot 2500 euro gaan, maar wil ook niet domweg duurdere onderdelen kopen die overkill zijn voor wat ik wil.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Buiten een monitor, keyboard en muis start ik dus from scratch
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Deze wenslijst heb ik al uitgewerkt:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed | € 189,90 | € 189,90 |
| 1 | Moederborden | Asus ROG Strix B550-F Gaming (WI-FI) | € 175,05 | € 175,05 |
| 1 | Videokaarten | AMD Radeon RX 6800 XT | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Behuizingen | be quiet! Pure Base 500DX Zwart | € 95,95 | € 95,95 |
| 1 | Besturingssystemen | Microsoft Windows 10 Home NL 64bit OEM DSP OEI | € 104,05 | € 104,05 |
| 1 | Processorkoeling | be quiet! Dark Rock Pro 4 | € 74,55 | € 74,55 |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2D3600C18 | € 67,91 | € 67,91 |
| 1 | Voedingen | Corsair RM850 (2019) | € 110,03 | € 110,03 |
| 2 | Solid state drives | Samsung 970 EVO 1TB | € 127,90 | € 255,80 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.073,24 | ||
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Vroeger was ik een Nvidia/Intel man, maar van wat ik lees online, heeft AMD momenteel de beste 'bang for buck'.
Ik heb geen emotionele band met deze merken, dus ben nog een wit blad in die Radeon-Geforce 'oorlog'
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nope, zoals ik zei zoek ik juiste set om met alles erop en eraan vlot 1080p (en later misschien 1440) te draaien.
WiFi heb ik ook nodig om een WiFi-printer aan te spreken op een ander netwerk dan het bekabelde.
Ga je overklokken?
Hoeft niet meteen.
Wat verwacht je van ons?[i]
Graag jullie feedback op mijn wenslijst: wat zou jij anders doen bv?
Ga ik bv best al meteen voor de Ryzen 5 5600X of is die 'oude' nog voldoende voor wat ik zoek?
Heb ik buiten de processor koeler voldoende aan de case fans, of zou je daar extra fans aanraden?
Alle constructieve feedback is welkom