Stoompijpje Espresso apparaat probleem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pont Max
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:13
Sinds een jaar hebben wij een Siemens EQ3 S300 Espresso apparaat. Ding werkt perfect en zijn er ook prima tevreden over. Alleen een groot nadeel. Je kan er maar 1 kop lekker schuimige cappuccino mee maken. Daarna moet het pijpje in de vaatwasser of grondig schoongemaakt worden. Doe je dit niet werkt die ook, alleen dan staat het pijpje gewoon platte melk te koken en schuim komt er in de verste verte niet in.

Nu heb ik echt al veel dingen geprobeerd voordat ik de vraag hier stel. Veel dingen werken ook. Het pijpje een paar uur laten weken in Azijn zodat alle eiwit resten aan de binnenzijde opgelost zijn. Weken in baking soda, werkt ook. En natuurlijk gewoon uitwassen in de vaatwasser.
Ik ben er inmiddels achter dat het probleem vermoedelijk veroorzaakt wordt door 'aangekoekte' melkresten aan de binnenzijde van het pijpje. Dit heeft niets met slecht schoonmaken te maken maar meer met de hitte van de stoom. Als je een kop maakt en het pijpje uit de melk haalt is er al voldoende 'aangekoekt' om de volgende kop schuim te vernaggelen.

Maar het is toch eigenlijk van de zotten dat je zo'n pijpje niet een paar keer kan gebruiken op een dag voordat je hem uit wast. Nu is het een zeer tijdrovend en arbeidsintensief klusje om keer op keer een goede kop schuim te maken. Heeft iemand hier een foefje voor verzonnen zodat het wel of beter werkt?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:48
Ik heb hier een EQ3 S500 al een aantal jaar staan en ik herken dit probleem geheel niet. Zelfs als ik hem vergeet in de vaatwasser te doen, werkt het de dag daarna nog goed.

Wellicht kijk ik er iets minder kritisch naar, Maar als voorbeeld, als ik een latte maak. 2 a 3 cm melk wordt met gemak 6 cm schuim. Ook een aantal keer achter elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pont Max
Oke helder. Wellicht zie ik een oorzaak over het hoofd... maar ik heb het probleem dus wel en is vrij consistent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Pont Max schreef op donderdag 5 november 2020 @ 09:17:
Oke helder. Wellicht zie ik een oorzaak over het hoofd... maar ik heb het probleem dus wel en is vrij consistent.
Doop jij dat pijpje soms helemaal in de melk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
Anoniem: 93986 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 09:23:
[...]

Doop jij dat pijpje soms helemaal in de melk?
Zo doe ik dat in ieder geval wel, net niet op de bodem van het glas.

Maar, azijn is dat wel geschikt voor het binnen werkje van het pijpje ?

Wellicht is het het proberen waard om een nieuw pijpje te kopen.

https://www.fiyo.nl/pijp-...10002576?device_brand=624

[ Voor 20% gewijzigd door ppeterr op 05-11-2020 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pont Max
Ik druk het pijpje op de stijgbuis helemaal naar beneden ja. Dat moet ook wel want doorgaans staat hij dan net tot aan de rand (ongeveer 1cm) in de melk. Anders gaat het alleen maar spetteren.

Wat zou een nieuw pijpje voor zin hebben als een schoon gewassen pijpje ook precies doet wat die moet doen? Zoals gezegd is het dus niet zo dat die het niet kan. Alleen niet twee keer achter elkaar met een tussenpozen van een kwartier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
Pont Max schreef op donderdag 5 november 2020 @ 09:51:
Ik druk het pijpje op de stijgbuis helemaal naar beneden ja. Dat moet ook wel want doorgaans staat hij dan net tot aan de rand (ongeveer 1cm) in de melk. Anders gaat het alleen maar spetteren.

Wat zou een nieuw pijpje voor zin hebben als een schoon gewassen pijpje ook precies doet wat die moet doen? Zoals gezegd is het dus niet zo dat die het niet kan. Alleen niet twee keer achter elkaar met een tussenpozen van een kwartier.
Misschien is er iets niet lekker in het pijpje door het schoonmaken met bijvoorbeeld azijn. Het is tenslotte gewoon plastic, en dat schoonmaken met een zuur houdend middel zal het gerust aantasten.

Was dit trouwens vanaf dag 1 het geval ? Wellicht anders een fabricage foutje, waardoor er een deel te snel dichtslibt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Pont Max schreef op donderdag 5 november 2020 @ 09:51:

Probeer het eens met een groter kopje/kannetje waarbij de melk niet helemaal tot de rand komt. En dan het pijpje niet helemaal in de melk onderdompelen.

In principe zou je geen melk aan de binnenkant van het pijpje moeten krijgen gezien dat ding stoom uitblaast. Ik vermoed dat je het pijpje te lang in de melk laat als er geen stoom meer uitgeblazen word. Dan komt er melk in het pijpje en door de hitte koekt dat aan.

Ik probeer simpelweg even wat zaken uit te sluiten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
Ik lees trouwens in de gebruiks aanwijzing dat je de schuimduur kan aanpassen, nou staat hij hier geloof ik standaard. Maar misschien als je het wat langer instelt het beter gaat bij meerdere keren gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pont Max
Ik moet zeggen dat ik het wisselend heb meegemaakt maar de oorzaak in de loop van de tijd aan andere dingen toegeschreven heb, Eerst dacht ik dat het aan het type melk lag. Daarna aan het merk... daarna aan de hoeveelheid (wat deels klopt, als die te vol is schuim die ook niet omdat de melk niet heet genoeg wordt).

Naar mate de tijd vordert heb ik dit allemaal uit kunnen sluiten. Ik gebruik nu steeds dezelfde melk in dezelfde hoeveelheid.

Dat de azijn de pijp aangetast heeft lijkt me onwaarschijnlijk. Dit doe ik namelijk pas vier dagen om weer iets uit te proberen. Daarnaast is het hitte bestendige HDPE. Die kan stoom van meer dan 100 graden aan. Dan kan die met gemak ook wat huishoud azijn aan.

Pijpje worst steevast maar 1 cm ondergedompeld. Nooit verder.

Wat ik echter nog niet geprobeerd heb is het pijpje uit de melk halen voordat hij stopt met stoom blazen. Maar daarentegen stop je die er wel in voordat hij begint met stoomblazen. Anders krijg je hete stoom in de lucht voor je apparaat en dat lijkt me ook niet heel veilig. Er zal dus altijd, ervoor of erna, wel wat melk in het pijpje komen. Neem aan dat dit ook ingecalculeerd is bij de productie en staat ook zo in de gebruikershandleiding.

Schuimduur is al royaal aangepast door mij. Op dag 1 al. Die is goed. Zoals gezegd bij de eerste kop van de dag als het pijpje uit de vaatwasser komt gaat het ook 100% van de gevallen goed. Het is de keer erna, en daarna... als ik hem tussendoor van binnen niet reinig wat een probleem geeft. Eerst spoelde ik het pijpje altijd meteen door met koud water. Maar dit maakt het dus niet voldoende schoon.

Fijn dat jullie zo meedenken in ieder geval

[ Voor 13% gewijzigd door Pont Max op 05-11-2020 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
Ik heb even een filmpje gemaakt. Zo gaat het hier. Glas is iets te groot. Buisje is al een paar dagen in gebruik zonder in vaatwasser te zijn geweest.

https://streamable.com/eg8x7k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pont Max
Tju, krijg gewoon zin in koffie. Bedankt voor je filpmje. Ja zo gaat dat dus exact bij mij ook.... de eerste keer.

Hoe maak jij het pijpje schoon tussen de zetbeurten door?

Zou het kunnen zijn dat de stoom bij de tweede beurt gewoon minder heet wordt of iets dergelijks?

Het vreemde is als ik hem twee keer achter elkaar laat stomen schuimt de melk nog steeds niet maar de melk gaat wel koken (waardoor ik zou denken dat het wel heet genoeg wordt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
Ik maak het niet schoon tussen 2 koppen door. En zo te zien was het deze keer al een dag ofzo niet eens schoongemaakt.

Maar misschien heb je gelijk en moet je het zoeken in de warmte die niet lekker is na de eerste keer zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M0Dzilla
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-03 15:19
Beste/makkelijkste oplossing: losse melkschuimer. Die van Nespresso komt vaak als een van de beste uit de test. Inbouw melkschuimers werken meestal niet goed. Pas bij espressomachines van >1.000 euro met een dubbele boiler kun je écht iets verwachten (uitzonderingen daargelaten). Niet echt een oplossing voor je machine zelf, maar zo kun je wel achter elkaar door espresso's zetten en tegelijk melk schuimen zonder problemen :) Schoonmaken is ook super makkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
Het mooiste zou zijn als het functioneert zoals bedoelt :)

Hier werkt het namelijk super fijn. Melk in het glas/kopje en gaan. Geen gezeur met een los apparaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Pazo

Mroaw?

Wij hebben m ook, en ik spoel het pijpje na iedere koffieronde door. Niet na elk kopje, maar als we bijvoorbeeld 2 kopjes drinken, maak ik m daarna schoon. Let ook op dat het kleine gaat open / schoon is.
Vorige maand na circa 2 jaar gebruik (dagelijks meerder keren) een nieuw pijpje gekocht. Dit omdat het gaatje wat te groot was geworden en het rubber wat losjes, waardoor er lucht ontsnapte en dus minder goed opschuimde. Nu weer als nieuw. Wellicht een nieuw pijpje kopen?

https://www.koffie-onderd...tCategory=3123003&Index=2

Grote Enphase topic • IQ Gateway lokaal uitlezen • PVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boet23
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 21-08-2021
Ik ervaar ook hetzelfde probleem met het pijpje. Ik gebruik het apparaat sinds 2 maanden en gebruik houdbare halfvolle melk. 1 kopje latte macchiato gaat goed, bij de 2e schuimt hij niet goed meer op. Nu spoel ik hem ook na 1 kopje even door onder de kraan. Haal het pijpje even uit elkaar omdat er tussen het rvs en kunststof ook melkresten zitten. Maar ik ben ook van mening dat dit niet normaal is. Wat ook nog een probleem is is dat de cappuccino niet goed warm is, terwijl de latte macchiato wel goed warm is. Kent iemand dat probleem ook? (Siemens eq3)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToosKlippel
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 13-02-2023
Goedemiddag ik wil ook even reageren op probleem met melkschuimen bij Siemens EQ3 nou bij schuimt hij helemaal niet meer, wordt alleen maar gebubbel en geen schuim, ben het helemaal zat om ipv cappuccino koffie verkeerd te drinken. Weet iemand wat ik verkeerd die. Ik gebruik volle melk, maak stoompijpje altijd goed schoon, zelfs 1e kopje lukt al niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inge v
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 19-01-2024
Hier precies hetzelfde probleem. EQ300

Melkopschuimer doet het niet meer. Apparaat is 2 jaar oud, hebben dit probleem al eens eerder ook gehad, toen een nieuw pijpje aangeschaft maar uiteindelijk is het apparaat net voordat de garantie afliep teruggestuurd en helemaal nagekeken. Toen deed hij het weer. Nu weer een jaar later dus exact hetzelfde probleem. Weer een nieuw pijpje aangeschaft op aanraden van de servicedesk maar het haalt niets aan. Baal er zo van. Vermoed toch dat het binnenin zit waar je niet bij kan om te reinigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pont Max
Het is onlogisch dat het binnen in het apparaat zou zitten. Er komt hete stoom van meer dan 100°C voorbij en er zijn maar weinig bacteriën die dat overleven.

Ik heb uiteindelijk een nieuw stoompijpje gekocht en het probleem was verdwenen als sneeuw voor de zon. Nu, zo'n 2.5 jaar later heb ik dit af en toe bij het nieuwe pijpje ook.
Ons apparaat wordt vrij intensief gebruikt. Ik heb het pijpje goed bekeken en ik denk dat het eigenlijk gewoon slijtage is. De stoom komt door een gesloten systeem in een demontabel stoompijpje van plastic. De relatief zachte bevestigingskop klik je er talloze keren per dag op en af. Uiteindelijk slijt dat en wordt minder strak passend. Hierdoor kan lucht, stoom en druk ontsnappen. Resultaat: er wordt minder stoom en met minder kracht de melk in geblazen. Dit kun je in de eerste paar maanden prima opvangen door tijdens het stomen het pijpje straks omhoog te klemmen tussen je vingers. Dit geeft hoorbaar verschil. Maar uiteindelijk zal ik dit pijpje ook weer moeten wisselen.

Maar ach... Een nieuw pijpje in drie jaar is te overzien.

Edit: overigens, hoewel het heel logisch klinkt, kan schoonmaken volgens instructies van de fabrikant ook heel goed helpen. Men kan de onderhoudsinterval namelijk handmatig aanpassen. Als je heel kalkrijk water hebt kan dit zeker van invloed zijn vwb stoom kwaliteit. Ik merk na iedere schoonmaakbeurt dat hij het toch net weer wat beter doet.

[ Voor 13% gewijzigd door Pont Max op 10-04-2023 12:26 ]

Pagina: 1