Ondersteunen bureau

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liquidsky_
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 30-11-2024
Ik ben van plan om binnenkort een nieuwe bureau te plaatsen.
De totale lengt zal ongeveer een 3,5 meter zijn (dus een 2-tal delen hout die ik aan elkaar werk), waarvan 1 zijde kan rusten op Besta kastjes.

Ik dien de rechtse zijde dus nog te ondersteunen en wil dit doen aan de hand van een haak die tegen de muur gemonteerd wordt.
Ik heb al verscheidene haken bekeken op Amazon.

Mijn concrete vraag is hoe lang zo een "haak" moet zijn (ik zal wel zien dat ik een robuuste haak die veel gewicht kan torsen neem. Het bureau schat ik zo een 65-70 cm breed.
Hoe lang kan mijn ondersteunende haak best zijn? (ik zal er waarschijnlijk een 2-tal installeren omdat ik een 180 cm moet "overbruggen"

Je hebt haken van 65 - 58 - 40 cm ..... (het moet stevig zijn, maar ook geen overkill en de prijszetting is uiteraard ook afhankelijk van de lengte haak)

Edit: lengte van het bureau aangepast van 450 naar 355 cm

[ Voor 3% gewijzigd door Liquidsky_ op 05-11-2020 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:34
Haak lengte maakt niet eens zoveel uit, zolang de bevestiging aan de muur sterk genoeg is.
Zorg je er ook voor dat het bureau niet doorbuigt?
Hoeveel gewicht gaat bureau +spullen zijn?
Gemiddeld ligt dit gewicht in het midden, dus je kan het bureau zien als een hefboom met de kastjes als draaipunt (X2).
Dan weet je hoe sterk de pluggen in de muur moeten zijn (deze zitten horizontaal, krijgen een verticale kracht), hoe sterk is de muur).
En je weet hoe sterk de beugel moet zijn. (Mag niet open buigen natuurlijk).
De krachten blijven gelijk, of je nu een beugel van 2 meter of 2 cm pakt. Enige verschil is dat de bevestiging aan je bureau niet door je hout heen mag scheuren. (Vergelijk het met een spijker die je in de plank slaat op 1 mm van de rand, die scheurt er zo uit).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23-06 16:41
Ik zou ze zo groot mogelijk pakken als het formaat van het bureau toestaat.
Het kan vast eens voorkomen dat iemand op het bureau leunt of misschien gaat staan om erboven af te stoffen/wat te pakken of op te hangen of... Dan sla je jezelf voor de kop als je nu een paar euro hebt bespaard.
Vergeet vooral niet de plank in de lengte goed te ondersteunen. En inderdaad, daarna is de bevestiging in de muur het belangrijkst. En bij een grotere haak passen er meer schroeven in, dus ook dat is steviger.
Zoals de Oosterburen zeggen: Doppelt genäht hält besser!

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liquidsky_
Bedankt voor alle antwoorden. Dit helpt me zeker wel.
Wat voor soort pluggen zou ik dan gebruiken?

Gewicht: eiken blad (ik schat een 3cm dik) waarom 2 monitors en een laptop komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knutselsmurf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:10

Knutselsmurf

LED's make things better

Ik begrijp dat je aan de ene kopse kant een ladenkast hebt staan, en de andere kopse kant aan de muur gaat bevestigen. Dan heb je geen haken nodig, maar is een blok hout die je aan de muur schroeft voldoende.
Je gaat toch niet voorkomen dat een blad van deze lengte door gaat buigen. Ik neem aan dat de lange zijnde ook tegen een muur aan komt te staan. In dat geval kun je het beste ook meerderde blokken tegen de muur aan schroeven, waar je het blad op legt.

- This line is intentionally left blank -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liquidsky_
1 kant gaat inderdaad op een ladenkast rusten, maar de andere kant gaat niet tegen de muur bevestigd worden.
Dat is namelijk een "ronde" muur en dan lijkt het me niet echt makkelijk om daar een balk tegen te bevestigen.
Daarom dat ik een haak wil plaatsen ongeveer op die plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
4.5 meter is te lang denk ik. In het midden moet je nog een extra poot monteren.
Of een staalprofiel eronder.

Ik heb eens zo'n tafel via de lange kant aan de muur gemonteerd met een stevige lat. Er zat ook een houten frame bij, want het was geen massief maar geperst hout.
Op deze lat hoef je dan alleen een paar kleine hoekstukjes te monteren die schuiven voorkomen.

Je wilt maar 1 haak gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Nu online
Het scheelt alweer dat er geen 21" CRT monitoren op komen :P

Over de lenge een lange lat waar de plank op kan rusten, en aan het eind een haak. Voor een kantoorbureau hoeft zo'n haak idd niet heel zwaar uitgevoerd te zijn. Wel is het goed om in het midden ook een haak te hebben tegen doorzakking aan de voorkant.

Bevestiging aan de muur van de haak:
- beton/steen: keilbouten.(boor in de steen, niet in de voeg)
- houten muur: dikke houtdraadbout, beetje voorboren
- houten wand: alleen in het rachelwerk bevestigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liquidsky_
jeroen3 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 13:01:
4.5 meter is te lang denk ik. In het midden moet je nog een extra poot monteren.
Of een staalprofiel eronder.

Ik heb eens zo'n tafel via de lange kant aan de muur gemonteerd met een stevige lat. Er zat ook een houten frame bij, want het was geen massief maar geperst hout.
Op deze lat hoef je dan alleen een paar kleine hoekstukjes te monteren die schuiven voorkomen.

Je wilt maar 1 haak gebruiken?
De totale lengte is inderdaad +- 4,5 meter, maar 2 meter daarvan is ondersteund door besta kasten.
Blijft een 2,5 meter die ik moet "overbruggen" door middel van haken?

Ik vermoed dat ik dan best 2 haken gebruik, met een lengte van +- 50 cm (diepte plank zal +- 65cm zijn - 3 cm dik) en deze met keilbouten veranker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Nu online
Maak eens een tekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liquidsky_
De totale afmeting van het bureau is 3550 mm (geen idee waar ik die 4500 mm vandaan haalde ) ...
Het bureau zal dus al steunen op de besta kasten en de 1750 mm zal de lengte van het bureau zijn.
Aan de Besta kasten kan ik geen balk bevestigen en ook aan de rechterzijnde heb ik een circel waar ik dus moeilijker een balk tegen kan bevestigen.
Vandaar mijn idee om met 2 "haken" te werken die in de muur bevestigd worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ed3mD2HSkK9iRjQKpSSIjMJvV58=/800x/filters:strip_exif()/f/image/InazNlBIHyTqqryyHldJKXY6.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Liquidsky_ op 05-11-2020 16:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Nu online
Als het echt massief hout is kun je er denk ik wel wat latjes in de lengte er onder schroeven tegen het buigen. (Let op de nerf) Of een stuk profiel aluminium/staal.

Als beugel moet je gewoon hoekankers kopen denk ik. Eventueel monteer je die op die latten onderop.
Het lastigste is denk ik dat aansluiten op de ronde muur.
Je hebt niet perse “lange” haken nodig omdat de kracht niet buiten de as van de muur komt. (Zoals bij plankdragers) Daar zorgen die besta kasten al voor namelijk. De lengte zal dan voornamelijk zijn tegen het buigen, en daar kun je ook andere dingen voor gebruiken.

Als het karton of geperst hout is zou ik hier niet aan beginnen.

[ Voor 10% gewijzigd door jeroen3 op 05-11-2020 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liquidsky_
Wat als ik een balk tegen de muur bevestig (gedeelte bureau) en in de ronde wand een draadstang bevestig die een 10cm in de muur steekt en 20cm uit de muur steekt als ondersteuning (dus 20 cm ingefreesd in de plank onderaan).

Voor de lat in het midden (tegen kromtrekken) zou ik deze nemen?
https://www.hubo.be/nl/p/...0mm-3mm-staal/712944.html

Wat vinden jullie?

[ Voor 26% gewijzigd door Liquidsky_ op 05-11-2020 21:29 ]

Pagina: 1