Thuisnetwerk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy269
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 02-10 17:44
In de kelder komt een modem/router met wifi toe van telenet.
Die gaat met een kabel naar een Dlink DIR 868L in de living om daar dan op het gelijkvloers wifi te hebben en met kabel verbonden aan een nas en sat ontvanger. die n de living staan.
Van die dlink gaat er dan een kabel terug naar de kelder waar hij aangesloten is op een tp-link switch waar van er naar iedere kamer 2 utp kabels gaan.
Momenteel heb ik dus twee draadloze netwerken, het geen van telenet in de kelder en het geen van de dlink in de living. Hierdoor kan ik bv niet als ik in de kelder ben en op het netwerk van de telenet router zit, data opvragen van de nas of sat ontvanger op de dlink.

Ik heb de Dlink in bridge mode geplaatst maar ik heb de indruk dat het signaal van de wifi van de dlink niet werkt. Als ik ernaast sta met de smartphone is het signaal niet heel sterk en ik kan hem ook niet terugvinden in mijn wifinetwerk.
Enble Wireless is aangevinkt
ssid : dlink
security mode : enable wpa2 genomen en dan wachtwoord ingegeven

Wat is er verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:23

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dat is een oud beestje, mogelijk is de voeding ervan aan het overlijden met als gevolg dat het niet meer op juiste zendsterkte het netwerk kan uitzenden.

Maar dat is gokwerk. Meer informatie is nodig:
- Hoe lang bestaat de huidige situatie al, en hoe lang heb je problemen?
- "het signaal niet heel sterk" is vaag, wat is de RSSI in dBm in de twee frequentiebanden (2.4GHz en 5GHz)? Installeer WiFi Analyzer Open Source edition op de smartphone om die meting te kunnen doen.

Verder klopt dit niet:
Momenteel heb ik dus twee draadloze netwerken, het geen van telenet in de kelder en het geen van de dlink in de living. Hierdoor kan ik bv niet als ik in de kelder ben en op het netwerk van de telenet router zit, data opvragen van de nas of sat ontvanger op de dlink.
Nee, je kunt prima met twee verschillende draadloze netwerken gedeelde resources benaderen. Het probleem is dat je twee IP-netwerken hebt met router ertussen. Overigens is router in AP-modus zetten wel degelijk de juiste actie.

Wat wel een probleem is met twee verschillende draadloze netwerken is dat je clients niet automatisch roamen (dus overschakelen op sterker netwerk). Om dat wel mogelijk te maken moet je zorgen dat SSID, PSK (wachtwoord), security en encryption exact hetzelfde zijn op beide AP's.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy269
dion_b schreef op woensdag 4 november 2020 @ 23:55:
Dat is een oud beestje, mogelijk is de voeding ervan aan het overlijden met als gevolg dat het niet meer op juiste zendsterkte het netwerk kan uitzenden.

De wifi van de dlink werk nog wel want voor ik eraan aan het klooien was en ik hem nog niet in AP gezet had,, ging het wel in de 2,4 en 5ghz.[/b]

Wat wel een probleem is met twee verschillende draadloze netwerken is dat je clients niet automatisch roamen (dus overschakelen op sterker netwerk). Om dat wel mogelijk te maken moet je zorgen dat SSID, PSK (wachtwoord), security en encryption exact hetzelfde zijn op beide AP's.

op de telenetmodem is de beveiliging WPA2 psk en op de dlink heb ik WPA2 met AES genomen en beiden hebben hetzelfde wachtwoord.
Misschien de Dlink vervangen door een kleine switch met wifi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:23

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Timmy269 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 08:10:
[...]

Misschien de Dlink vervangen door een kleine switch met wifi?
Zoiets heet een Access Point (AP).

Maar het is veel te vroeg om over oplossingen te beginnen - we hebben nog geen idee wat er aan de hand is. Heb je die metingen al kunnen verrichten.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy269
Met de flink in de ap mode kan ik hem zelfs niet vinden via wifi, dit was voordien als hij als router fungeerde wel het geval en kwaliteit was zeer goed toen, Zoé wel 2,4 als 5 ghz. Ik kan hem nu benaderen via ip in te geven en de nas en sat ontvanger die er met kabel rechtstreeks op aangesloten zijn vind ik ook terug zo wel via bedrade desktop als via WiFi van de smartphone (wifi is van router in kelder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy269
Ik heb het werkend gekregen met dit filmpje. Alles zit op eenzelfde netwerk en de wifi werkt ook van mijn Dlink
YouTube: 💻D-Link 📲 Setup Access Point mode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy269
Nu dat dit opgelost is zou ik in de garage nog wifi willen met zo een ap die op poe werkt, die heb ik van mijn broer gekregen. Helaas heeft mijn switch in de kelder geen poe en omdat ik later toch no paar bewakingscamera's ga hangen lijkt hé me wel goed op een switch met poe bij te plaatsen. Hoeveel watt moet zo een switch halen met 8 poorten. Nwtgear heeft er van 8 poorten die 123 watt geeft (gs108pp) en de andere die 75 watt geeft (gs510tlp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Je hebt PoE en PoE - er zijn meerdere standaarden (802.3at en 802.3af). Je moet ook nakijken wat je hardware (hier dus je AP) van wattage vereist.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy269
Met een PoE+ (802.3at kan ik toch nooit verkeerd zijn. Deze zouden tot 30w leveren maar zouden ook comptatibel moete zijn met toestellen van 802.3af die minder stroom vragen of niet?

ik kan natuurlijk ook voorlopig een POE+ injector kopen tot dat ik weet welke poe toestellen ik ga plaatsen.

Ik kwam of volgende site ook nog AP's tegen waarbij een injector bijgeleverd is. Kan die optie ook nog overwegen omdat ik niet 100% weet of de AP die ik gekregen heb nog werkt, is de goedkoopste voldoende?.
https://www.wifishop.nl/a...or&category=access-points

[ Voor 55% gewijzigd door Timmy269 op 17-11-2020 11:21 ]

Pagina: 1