FTTH in PFSense, waar dest IP?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-10 15:43
Ik probeer hier een Fiber to the home (FTTH) 500/500 PPPoE verbinding binnen PFSense actief te krijgen. Dit wil helaas niet helemaal lukken.

De verbinding zit op hn1, dus PPP heb ik hn1.6 geselecteerd. Je moet namelijk VLAN6 op je WAN actief maken.
Ik heb een IPv4 /29 blok, die (bruikbare) adressen heb ik ingevuld als IP aliassen.
De gebruikersnaam/wachtwoord die ik ontvangen heb, heb ik ook bij de PPPoE verbinding opgegeven. MTU/MSS heb ik leeggelaten.

Ik heb van de provider ook een PPPoE IP gekregen, en daar gaat het volgens mij even mis. Ik weet even niet waar ik die moet opgeven. Als IP alias werkt niet, een static IP verbinding met dit adres werkt ook niet. Doordat het een PPPoE verbinding is, is het gateway adres (onder routing) "dynamic". Dest IP zou ook nog het gateway adres kunnen zijn, maar als ik een nieuwe gateway aan probeer te maken met een vast IP dan geeft hij error: Cannot add IPv4 because IPv4 address could not be found on interface.

En tevens staat er duidelijk PPPoE in de documentatie.

Het system log geeft ook aan "destination ip required". Dus ik zoals ik hierboven aangeef heb ik wel een idee waar het misgaat, ik weet echter niet hoe dit op te lossen.

Ik ben bekend met PFSense met Ziggo en static ip verbindingen, maar deze verbinding is nieuw voor mij.

Volgens de provider is de verbinding actief, ik kan het niet testen met het bijgeleverde device. Die is buiten mijn schuld om niet mee geleverd en los daarvan wil ik het ook graag binnen PFSense oplossen.

Vast wel iemand met een idee? : _/-\o_

[ Voor 10% gewijzigd door Operations op 05-11-2020 11:01 ]

PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Probeer eerst eens om de PPPoE verbinding op te zetten. Daarvoor zou je normaal gesproken alleen je WAN interface voor PPPoE moeten configureren op het juiste VLAN en je gebruikersnaam en wachtwoord op te geven. IP krijg je dan automatisch toegewezen en je internet moet dan werken.

Daarna kan je verder met je /29 subnet, dat wordt meestal door de provider simpelweg naar jou kant van de tunnel gerouteerd. Je kunt ze dan voor NAT gebruiken, of je zet 1 IP adres op een interne interface (apart VLAN aan de LAN kant). Dan kun je in dat VLAN apparaten 5 publieke IP adressen geven waarbij de gateway voor hen dus dat ene IP is wat je op die interface gezet hebt.