Kozijn ontwricht?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• basjuuhhh
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 08:50
Beste,

Ik zit thuis met een probleem bij een kozijn. In de hoek van het kozijn waar een ligger en een staander bij elkaar komen kan ik zo door een spleet naar buiten kijken. In het daglicht valt dit echt op, is niet de gehele spleet die je nu ziet op de foto, maar toch zeker 1cm. Dit valt me nu pas op, er komt natuurlijk een flinke tocht naar binnen... Hoe kan dit, en nog een betere vraag hoe los ik dit goed op?
Kan ik hier gewoon een houtpasta tussen "spuiten/smeren"?

Groet Bas

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JXeCcViV9aPb9NPXB6o3g29hWvY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zOBITY4XMClR5nqOVZUT6Zlk.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via basjuuhhh op 24-11-2020 11:10)

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:55

Yucon

*broem*

Ik zou het schoonmaken en dichtsmeren met een goede vuller. Vervangen door ander hout klinkt gevoelsmatig netter, maar als het slechte stuk maar weg is maakt het niet gek veel uit waar je het door vervangt (mits fatsoenlijk spul, een potje van de action van 2 euro is het andere uiterste). Het gaat er gewoon om dat daar geen gat meer zit en dat het blote hout aan de binnenkant niet meer door vocht beschadigd kan worden.

Let op: overschilderen is wel belangrijk. Sommige plamuursoorten zijn niet waterdicht en wordt het juist een spons die vocht vasthoudt.

[ Voor 5% gewijzigd door Yucon op 08-11-2020 09:14 ]

Alle reacties

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Je kan er zeker wat tussen smeren, maar de vraag is waar het door komt. Als je er wat tussen smeert en het gat wordt weer groter dan heeft dat natuurlijk geen zin. Zijn er ook andere plekken in huis waar opeens kieren zijn ontstaan?

• basjuuhhh
johnkeates schreef op woensdag 4 november 2020 @ 22:05:
Je kan er zeker wat tussen smeren, maar de vraag is waar het door komt. Als je er wat tussen smeert en het gat wordt weer groter dan heeft dat natuurlijk geen zin. Zijn er ook andere plekken in huis waar opeens kieren zijn ontstaan?
Nee dat is het vreemde, dit is de enige plek die er ineens is. Buitenkant is dit jaar wel opnieuw geschilderd door een erkend schildersbedrijf. Kan dit er wat mee te maken hebben?

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
basjuuhhh schreef op woensdag 4 november 2020 @ 22:07:
[...]

Nee dat is het vreemde, dit is de enige plek die er ineens is. Buitenkant is dit jaar wel opnieuw geschilderd door een erkend schildersbedrijf. Kan dit er wat mee te maken hebben?
Lijkt me vooral dat een van de twee kanten gekrompen of uitgezet is, en daar dan dat gat vandaan komt. Als de buitenkant bijv. door de nieuwe laag goed beschermd is (terwijl dat misschien eerst niet zo was) dan kan die verbetering betekenen dat je aan de binnenkant bijwerkingen hebt lijkt me.

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07-12-2025

Amphiebietje

In de blubber

Lijkt er eigenlijk op dat er vocht tussen de twee delen kan komen, waardoor de boel uitzet en de verf uitscheurt. Zou overigens ook best eens houtrot kunnen zijn als dit al langer gaande is (en daar lijtk het wel op gezien de bobbeligheid van de verf).

• basjuuhhh
Ik moet zeggen dat het niet erger wordt, maar het speelt ook nog niet extreem lang. Ik ga proberen de verf van de binnenkant eraf te krabben en daarna hout misschien wat uitfrezen en pasta er tusse . Ben benieuwd 🙂

• Tremio
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 30-01 13:07
Waarschijnlijk houtrot.

• basjuuhhh
Als het houtrot is, kan ik dit gewoon schoonkrabben en dichtsmeren met een houtrot plamuur? Of moet er dan een nieuw stuk hout in?

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:18
basjuuhhh schreef op donderdag 5 november 2020 @ 16:40:
Als het houtrot is, kan ik dit gewoon schoonkrabben en dichtsmeren met een houtrot plamuur? Of moet er dan een nieuw stuk hout in?
Hangt er van af hoeveel er rot is.

Beginnen met al het rotte hout weg te halen - liever iets te veel dan te weinig. En dan afhankelijk van hoe groot het gat is, opvullen met hout of opvullen met houtrotvuller (en wellicht daarvoor nog insmeren met houtrot-stop of hoe dat ook heet).

(en volgens mij kan je gewoon complete balken vervangen door houtrot-vulmiddel - maar het is prijzig spul, nieuw stuk hout er in is denk ik vooral een stuk voordeliger. Al zullen er wellicht mensen met meer verstand van zaken zijn die andere redenen weten om hout ipv houtrotvuller te gebruiken)

[ Voor 21% gewijzigd door vanaalten op 05-11-2020 20:44 ]

• jaikzelf
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-01-2021
Dit is net een kwetsbare plaats in het kozijn in combinatie met vocht.
Ik denk dat je het best er een stuk uit kunt zagen en er een nieuw stuk hardhout in kunt zetten.
Wanneer je een priem heb gewoon telkens een stukje hoger er in proberen te prikken, kom je vanzelf een plaats tegen waar dit niet meer wil, dan iets er boven doorzagen en vernieuwen.
Misschien is er in of bij je woonplaats een goede timmerman te vinden, die kan je er dan wel vakkundig een nieuw stuk in plaatsen.

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 30-01 09:03
jaikzelf schreef op donderdag 5 november 2020 @ 23:17:
[...]
Misschien is er in of bij je woonplaats een goede timmerman te vinden, die kan je er dan wel vakkundig een nieuw stuk in plaatsen.
Dit.
Beste een gediplomeerd houtrot schilder zoeken. Je kit randen zijn ook niet meer helemaal ok, die zou ik rondom ook vervangen om het probleem later niet ergens mogelijk terug te krijgen.
Met allerhande pasta en aanverwante kom je nooit tot het midden van het hout.

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:57

Asteroid9

General Failure

Op basis van de foto is echt niet te zeggen of er houtrot zit. De delen lijken op de lijmverbinding losgescheurd te zijn en van rot is op de foto niks te zien.
Als de buitenzijde recent geschilderd is had houtrot wel aan het licht moeten komen en houtrot komt zelden alleen aan de binnenzijde voor.

Sowieso makkelijk te checken, prik even met een schroevendraaier in het omringende hout. Als die er in verdwijnt is het rot, als het gewoon hard is dus niet.

Nieuwe stukken hout plaatsen lijkt mij geen oplossing, als het aan de buitenkant gewoon stabiel is en het hout niet rot blijkt: afkitten en een likje verf.
De achterliggende oorzaak is vreemd, met een aparte belasting van dat kozijn, maar in een ouder huis kunnen op termijn soms vreemde krachten optreden.

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

• basjuuhhh
Ik denk zelf dat het niet rot is, kan er namelijk met een schroevendraaier niet inprikken. Hout rondom de spleet is keihard gelukkig.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Lijkt er op dat de oude kit zijn hechting heeft verloren...

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-01 10:56
Hackus schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 16:56:
Lijkt er op dat de oude kit zijn hechting heeft verloren...
Vind ik niet, die ruimte is duidelijk groter geworden aan beide helften te zien want het past precies in elkaar. De kit die er zat is gewoon losgescheurd. Zomaar een zijstraat, toevallig poging-tot-inbraakschade aan de buitenkant? Wellicht heeft iemand aan de onderkant een breekijzer gezet en de onderdorpel omlaag geduwd oid.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

• basjuuhhh
leecher schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 17:21:
[...]

Vind ik niet, die ruimte is duidelijk groter geworden aan beide helften te zien want het past precies in elkaar. De kit die er zat is gewoon losgescheurd. Zomaar een zijstraat, toevallig poging-tot-inbraakschade aan de buitenkant? Wellicht heeft iemand aan de onderkant een breekijzer gezet en de onderdorpel omlaag geduwd oid.
Goede optie, maar lijkt er niet op. Buitenkant valt het raam ook net voor dat deel zeg maar. Ik heb het schoon gemaakt net en er tussen zat wel wat kit die vergaan was. Wellicht dat er ooit al wat gebeurd is, wat de vorige eigenaar met kit heeft proberen te repareren 🤔

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

leecher schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 17:21:
[...]

Voor het zgn werken van het hout, wordt er kit gebruikt bij houten kozijnen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-01 10:56
Hackus schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 18:47:
[...]

Voor het zgn werken van het hout, wordt er kit gebruikt bij houten kozijnen.
Kan zijn, ik had het idee naar een vrij grote gleuf te kijken maar bij nader inzien kan ik met de geposte foto's eigenlijk niet goed inschatten hoe groot die ruimte nu eigenlijk is :P

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

• basjuuhhh
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zMhtAEcgWaBvvD369NDndkFepFE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iEpaUqjlCWhBoBCo9sb62nZx.jpg?f=fotoalbum_large

Zo is het misschien iets duidelijker haha. Kun je ook zien dat er licht naar binnen komt. En waarschijnlijk dus ook een hoop kou :(

• Rostares
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:39
Volgende keer is een rolmaat of meetlint misschien een beter idee :-)

• basjuuhhh
Had ik niet zo snel bij de hand, oeps..😊

Acties:
  • Beste antwoord

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:55

Yucon

*broem*

Ik zou het schoonmaken en dichtsmeren met een goede vuller. Vervangen door ander hout klinkt gevoelsmatig netter, maar als het slechte stuk maar weg is maakt het niet gek veel uit waar je het door vervangt (mits fatsoenlijk spul, een potje van de action van 2 euro is het andere uiterste). Het gaat er gewoon om dat daar geen gat meer zit en dat het blote hout aan de binnenkant niet meer door vocht beschadigd kan worden.

Let op: overschilderen is wel belangrijk. Sommige plamuursoorten zijn niet waterdicht en wordt het juist een spons die vocht vasthoudt.

[ Voor 5% gewijzigd door Yucon op 08-11-2020 09:14 ]

• basjuuhhh
Ik heb spul van albastine gehaald. Las daar wel redelijk goede reacties over. Overschilderen doe ik sowieso. 👍

• basjuuhhh
Ik heb het gat afgelopen weekend dicht gesmeerd met wat albastine kneedbaar hout. Dit zit tot nu toe strak erin en is uitgehard. Aankomend weekend ga ik het licht opschuren en aflakken.

Bedankt allemaal voor de reacties _/-\o_

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 16-01 10:11
Rostares schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 21:46:
Volgende keer is een rolmaat of meetlint misschien een beter idee :-)
Of een banaan evt, maar een vinger?

• basjuuhhh
Ik merk alleen nu wel dat met dit weer de houtenbalk die ligt zeg maar, helemaal nat is. Luchtvochitgheid in huis is volgens meter maar 52%.
Pagina: 1