Hulp gezocht, laptop doet niets meer na vervangen fan

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgenc88
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07-03-2021
Hoi allemaal, Mijn HP Envy 13-ah0120nd begon heel wat herrie te maken de afgelopen tijd. Na een nieuwe fan te hebben besteld was ik enthousiast aan de gang gegaan met het vervangen en dacht ik mooi weer de laptop te kunnen gebruiken zonder teveel herrie. Echter bij het indrukken van de aan knop deed de laptop helemaal niets... geen lampjes, geen BIOS... helemaal niks.
...

De laptop waar het om gaat is:

pricewatch: HP Envy 13-ah0120nd

...

Op internet kom ik niet heel veel verder vervang je cmos batterij(kon ik überhaupt al niet vinden) of dingen als vervang de adapter. De laptop is recentelijk(voor vervanging) nog gebruikt en deed het prima.
Als ik de adapter aansluit wordt de laptop wel warmer. Dus de adapter werkt prima.
Ik heb de vorige fan weer terug geplaatst maar ook dan start de laptop niet op. Ik heb verder geen kabels van het moederbord afgehaald.

...
Hebben jullie ideeën die ik nog kan proberen?

Jurgen

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Veng7
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-11-2023
Heb je de aanwijzingen op HP Youtube gevolgd? Dan zou er niets mis mogen gaan.
YouTube: Replace the Fan | HP ENVY 13 Notebook | HP

Mss kun je iets concluderen uit het feit dat er iets warm wordt. Mogelijk de accu.
Mss is de accu (defect). Ik zie dat hij groot, plat en dus kwetsbaar is.
Heb je al geprobeerd hem zonder accu op te starten? Als die nl sluiting is gaan maken wordt hij mss wel warm door het laden maar als de spanning niet hoog genoeg wordt, bv omdat er één of meer cellen defect zijn gaat je laptop toch niet opstarten.

Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-) Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken, maar vraag je af wanneer dat zal gebeuren! En dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Open maken en controleren of er niet een kabeltje ergens los is geschoten

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgenc88
Veng7 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 13:03:
Heb je de aanwijzingen op HP Youtube gevolgd? Dan zou er niets mis mogen gaan.
YouTube: Replace the Fan | HP ENVY 13 Notebook | HP

Mss kun je iets concluderen uit het feit dat er iets warm wordt. Mogelijk de accu.
Mss is de accu (defect). Ik zie dat hij groot, plat en dus kwetsbaar is.
Heb je al geprobeerd hem zonder accu op te starten? Als die nl sluiting is gaan maken wordt hij mss wel warm door het laden maar als de spanning niet hoog genoeg wordt, bv omdat er één of meer cellen defect zijn gaat je laptop toch niet opstarten.
Dat had ik niet gevonden, dankje. De fan bij mijn envy heeft ook een cooling systeem naar de videokaart en processor eraan vast zitten als 1 geheel.
Na het kijken van het filmpje ben ik bang dat ik de accu niet heb los gekoppeld voor het vervangen van de fan. Zou dat ervoor kunnen zorgen dat ik de laptop stuk gemaakt heb?
jack zomer schreef op donderdag 5 november 2020 @ 13:13:
Open maken en controleren of er niet een kabeltje ergens los is geschoten
Dat had ik gedaan en alles zat gewoon nog aangesloten, geen kabel over het hoofd gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Probeer eens een accu reset:

https://support.hp.com/us...urn%20on%20the%20computer.

Je moet wel even specifiek voor jouw model de goede methode zoeken wellicht.

[ Voor 20% gewijzigd door Aikon op 15-11-2020 11:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Veng7
"Na het kijken van het filmpje ben ik bang dat ik de accu niet heb los gekoppeld voor het vervangen van de fan. Zou dat ervoor kunnen zorgen dat ik de laptop stuk gemaakt heb?"
De accu loskoppelen is een veiligheidsvoorzorg. Bij het demonteren/monteren kun je nogal snel ergens sluiting maken. Zolang het alleen gaat om het losnemen van connectoren zul je, als je geen sluitingen hebt gemaakt, weinig schade hebben aangericht. Uitsluiten kun je het echter niet. Componenten loshalen met de accu er op geeft meer kans op schade.

Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-) Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken, maar vraag je af wanneer dat zal gebeuren! En dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgenc88
Aikon schreef op zondag 15 november 2020 @ 11:01:
Probeer eens een accu reset:

https://support.hp.com/us...urn%20on%20the%20computer.

Je moet wel even specifiek voor jouw model de goede methode zoeken wellicht.
Dit heb ik zojuist geprobeerd maar helaas heeft het niet geholpen.
Veng7 schreef op zondag 15 november 2020 @ 11:11:
De accu loskoppelen is een veiligheidsvoorzorg. Bij het demonteren/monteren kun je nogal snel ergens sluiting maken. Zolang het alleen gaat om het losnemen van connectoren zul je, als je geen sluitingen hebt gemaakt, weinig schade hebben aangericht. Uitsluiten kun je het echter niet. Componenten loshalen met de accu er op geeft meer kans op schade.
Is er een manier om te controleren dat ik ergens sluiting heb gemaakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Veng7
Nee, helaas. Je zult echt moeten zoeken tot de oorzaak hebt gevonden. Alleen als je vonken hebt gezien weet je het maar dan was het je op dat moment ook duidelijk geweest.

Het eerste dat je moet doen is meten of laten meten of de accu de juiste spanning af geeft. Zo niet, dan is hij of niet bijgeladen of hij is defect.

[ Voor 30% gewijzigd door Veng7 op 15-11-2020 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgenc88
Veng7 schreef op zondag 15 november 2020 @ 12:08:
Nee, helaas. Je zult echt moeten zoeken tot de oorzaak hebt gevonden. Alleen als je vonken hebt gezien weet je het maar dan was het je op dat moment ook duidelijk geweest.

Het eerste dat je moet doen is meten of laten meten of de accu de juiste spanning af geeft. Zo niet, dan is hij of niet bijgeladen of hij is defect.
Als dat het geval zou zijn dan zou je toch wel met de adapter delaptop aan moeten krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
jurgenc88 schreef op zondag 15 november 2020 @ 11:50:
[...]

Dit heb ik zojuist geprobeerd maar helaas heeft het niet geholpen.
Jammer, en apart. Goede methode gezocht en geprobeerd? Ook een paar keer? Want t wil niet altijd gelijk lukken.

Ik werk best veel met HP laptops, en eigenlijk kan een fan vervangen niet echt fout gaan. Maar de accu wil weleens in veiligheid schieten random en dan is het precies wat jij beschijft.

Anders eens accu loskoppelen een nachtje en dat soort zaken proberen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Veng7
"Als dat het geval zou zijn dan zou je toch wel met de adapter de laptop aan moeten krijgen?"
Dat weet ik eigenlijk niet. Hoe het systeem om zal gaan met bv. een kortgesloten accu. Je moet natuurlijk wel zeker weten dat ook je adapter nog goed is.
Al is het wel de grootste kans dat er iets met je mobo(aansluitingen) aan de hand is, tenzij Jurgen het juiste antwoord heeft gegeven.

[ Voor 6% gewijzigd door Veng7 op 15-11-2020 14:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Laptop gaat niet perse aan met de adapter met een 'kortgesloten' accu, dat weet ik wel ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Veng7
Nu lijkt me een kortsluiting van de hele accu onwaarschijnlijk, ten hoogste één van de cellen waardoor de spanning van de totale accu te laag zal zijn. Maar je weet het bij storingen maar nooit. Alleen achteraf blijkt het verhaal logisch. Zeker als je twee storingen gelijktijdig zou hebben. Dat zijn de echt harde noten om te kraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgenc88
Ik heb de laptop voor een nacht van de stroom en accu af gehouden. Daarna nogmaals geprobeerd, geen succes.
Ook de aan knop 15 seconden indrukken is meerdere malen geprobeerd, nogmaals geen resultaat.

Ondertussen ook geprobeerd de m2ssd dmv een usb behuizing aan te sluiten op een andere pc.
Daar toont hij alleen als D: zonder enige partities. Ook in computerbeheer. De schijf is ook niet te formatteren.

Ik denk dat het een nieuwe laptop aanschaffen gaat worden...

Bedankt voor de reacties, mochten jullie nog ingevingen hebben hoor ik het uiteraard graag😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
En wat als je de accu er uit haalt? Ik zie dat dat kan bij jou model. Iig kan je zo je cmos batterij ook leeg krijgen lijkt mij.

Je hebt t over 15 sec knop indrukken, maar de accu reset die ik uitvoer is met de kabel erin en eruit ook. Zie ook https://support.hp.com/ie...8#c01684768_removablebatt

Kan niet geloven dat een fan vervangen een laptop kapot maakt.

Oude fan ook weer teruggezet toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veng7
"Kan niet geloven dat een fan vervangen een laptop kapot maakt."
Zeker niet in combinatie met ook nog eens een niet werkende SSD.
Ik zou me wel voor kunnen stellen dat een defecte SSD de rest blokkeert.
Heb je geprobeerd om zonder SSD op te starten. Als het aan de SSD ligt zou je in elk geval wat activiteit moeten zien.

Pagina: 1