Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hulp gevraagd bij samenstellen eerste game desktop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Devani
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 31-10 16:09
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ga de overstap maken van gamen op de console naar gamen op desktop. Systeem is bedoeld voor sim racing (ACC, iracing), maar het zou mooi zijn als ik straks ook Cyberpunk zou kunnen spelen.
Gamen ga ik voorlopig doen op 1440p 60hz. Ultra settings hoeft niet, high settings voor nu is prima.
Ik wil het systeem op korte termijn aanschaffen en ik hoef niet direct de laatste generatie GPU. Het systeem moet hier qua overige componenten wel klaar voor zijn.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Maximum prijs is €1000.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Monitor, toetsenbord en muis

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Moederbord, midrange GPU, Snelle CPU en RAM geheugen, behuizing, voeding, SSD,

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed€ 199,-€ 199,-
1MoederbordenASRock B550M Pro4€ 96,-€ 96,-
1VideokaartenSapphire Pulse RX 5600 XT 6G GDDR6€ 314,67€ 314,67
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Zwart€ 57,90€ 57,90
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS€ 59,17€ 59,17
1VoedingenCorsair TX550M V2€ 70,90€ 70,90
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 105,-€ 105,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 902,64

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, best bang for bucks.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geen RGB en de behuizing mag simplistisch en sober zijn.

Ga je overklokken?
Niet van plan, als de mogelijkheid er is dan zal ik daar zeker naar kijken als dat nodig blijkt te zijn

Wat verwacht je van ons?
Het is voor mij de eerste keer dat ik losse componenten aanschaf en daarmee zelf een systeem bouw.
Ik weet ook niet of deze componenten goed samen kunnen en überhaupt passen. Al met al ben ik niet heel erg thuis in de hardware, maar ik wil dit wel graag leren dus alle hulp is welkom en wordt enorm gewaardeerd!

Ik zoek naar hulp/advies op:
- de GPU voor wat betreft het nu (1440p 60hz High settings ACC + Cyberpunk).
- de overige componenten voor wat betreft het op een later moment kunnen upgraden van de GPU.

Het zou natuurlijk mooi zijn als het goedkoper kan, dus advies op best bang for bucks is ook welkom.

Beste antwoord (via Devani op 16-11-2020 21:57)

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
Je hebt een low budget voeding met een hoog vermogen genomen, terwijl het om kwaliteit gaat. De SP9 is een double forward voeding die niet geschikt is voor moderne videokaarten. Bovendien is 400W eigenlijk al genoeg. De pricewatch: Corsair TX550M V2 rond dezelfde prijs is veel beter. Wil je binnen een paar jaar een high-end kaart nemen, kun je beter gaan voor de pricewatch: Enermax Revolution D.F. 650 watt bij Amazon of pricewatch: BitFenix Formula Gold 650W bij Azerty.

Een goed moederbord van 2 jaar terug kan niet meer concurreren met een goed B550 bord van nu. De VRM is beter, de features zijn beter en het geheugen kan hoger geklokt worden. Bovendien heeft een B550 bord icm een R5 3600 ondersteuning voor PCIe 4.0. De RX 5600 XT ondersteunt dat ook. Toekomstige kaarten zullen sneller zijn met PCIe 4.0. De pricewatch: ASRock B550M Pro4 biedt dit allemaal.

De RX 5600 XT is een goede 1080p kaart. Voor 1440p kun je beter de laatste generatie nemen of een aanbieding van een 2060 Super / 2070 Super. Mits je voor de 2070 Super of beter gaat, moet je wel een beter koelende kast hebben met airflow.

Alle reacties

• Kijkeenolifant
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:10
Aangezien je specifiek Cyberpunk wilt spelen zou je kunnen overwegen een 2060 te nemen in verband met raytracing. Is verder qua prijs hetzelfde. Maar goed, de vraag is of die raytracing heel veel zal doen (zeker qua performance). Je zou ook nog kunnen kijken naar iets sneller werkgeheugen (>3600), daar heb je bij Zen baat bij, ook met het oog op de toekomst als je nog zou willen upgraden naar zen 3.

Acties:
  • Beste antwoord

• Djarune
Je hebt een low budget voeding met een hoog vermogen genomen, terwijl het om kwaliteit gaat. De SP9 is een double forward voeding die niet geschikt is voor moderne videokaarten. Bovendien is 400W eigenlijk al genoeg. De pricewatch: Corsair TX550M V2 rond dezelfde prijs is veel beter. Wil je binnen een paar jaar een high-end kaart nemen, kun je beter gaan voor de pricewatch: Enermax Revolution D.F. 650 watt bij Amazon of pricewatch: BitFenix Formula Gold 650W bij Azerty.

Een goed moederbord van 2 jaar terug kan niet meer concurreren met een goed B550 bord van nu. De VRM is beter, de features zijn beter en het geheugen kan hoger geklokt worden. Bovendien heeft een B550 bord icm een R5 3600 ondersteuning voor PCIe 4.0. De RX 5600 XT ondersteunt dat ook. Toekomstige kaarten zullen sneller zijn met PCIe 4.0. De pricewatch: ASRock B550M Pro4 biedt dit allemaal.

De RX 5600 XT is een goede 1080p kaart. Voor 1440p kun je beter de laatste generatie nemen of een aanbieding van een 2060 Super / 2070 Super. Mits je voor de 2070 Super of beter gaat, moet je wel een beter koelende kast hebben met airflow.

• Edwardbrink00
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10-08 11:51
Ik ben zelf erg fan van tweedehands kaarten (mits betrouwbaar gekocht-->veel goede reviews) aangezien gpu's voor zover ik weet bijna tot helemaal niet gaan onderpresteren van veel gebruik.
Dit zorgt uiteraard voor een veel betere "bang for buck."

• Devani
@Kijkeenolifant bedankt voor het advies! Ik ga op zoek naar >3600 geheugen.

@Djarune Top! Dank voor je uitleg en voorgestelde opties. Ik heb de voorgestelde voeding + moederbord bekeken en toegevoegd aan de lijst. Vanwege de gewenste 1440p (ik denk aan een RX 5700 XT) moet ik dan toch maar even wachten op eventuele prijsdalingen na release RX 6000-series. Wat is jou advies voor een GPU die 1440p (hoeft geen ultra settings) van max € 400?

@Edwardbrink00 ik kan deze desktop aanschaffen via mijn werkgever. 2e hands is daarom geen optie. Maar bedankt voor het meedenken!

• Djarune
Devani schreef op donderdag 5 november 2020 @ 14:00:
@Djarune Top! Dank voor je uitleg en voorgestelde opties. Ik heb de voorgestelde voeding + moederbord bekeken en toegevoegd aan de lijst. Vanwege de gewenste 1440p (ik denk aan een RX 5700 XT) moet ik dan toch maar even wachten op eventuele prijsdalingen na release RX 6000-series. Wat is jou advies voor een GPU die 1440p (hoeft geen ultra settings) van max € 400?
Wachten tot de nieuwe RTX en RX kaarten goed leverbaar zijn. Voor 400 euro koop je nu een kaart die in januari nog maar max 300 euro waard is.

• Devani
Ik heb besloten om te wachten met de aanschaf van de GPU totdat de nieuwe generatie kaarten (goed) beschikbaar zijn.

De rest van de componenten wil ik wel alvast gaan bestellen. Ik heb de voeding aangepast zodat ik die niet tussendoor, na aanschaf van de GPU (met mogelijke zwaardere belasting), alsnog moet vervangen.

Het doel is om een systeem neer te zetten die gereed is om op 1440p op high settings te kunnen gamen. Voor nu gaat het met name om Assetto Corsa Competizione & Cyberpunk (+ een shitload aan oudere games die nog op mijn backlog staan).

Onderstaand wil ik alvast gaan bestellen.

Graag wil ik een laatste keer jullie advies vragen voordat ik op de bestel knop druk.

Zien jullie componenten die ik nog kan verbeteren, vergeten ben of die onderling niet compatibel zijn?
Zijn er componenten die ik nu beter kan aanpassen zodat ik straks bij de aanschaf van de GPU beter voorbereid ben?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600X (BOX) Boxed€ 199,-€ 199,-
1MoederbordenASRock B550M Pro4€ 96,-€ 96,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Zwart€ 57,90€ 57,90
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS€ 59,76€ 59,76
1VoedingenBitFenix Formula Gold 650W€ 82,03€ 82,03
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 101,45€ 101,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 596,14

Alvast bedankt voor je reactie!
Pagina: 1