Aanhangwagen + LED verlichting => Mercedes Canbus issue

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KennyM
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-11-2023
Hoi hoi,

Heb een aanhangwagen met LED verlichting.
Op mijn BMW geen enkel probleem, op mijn pa zijn Mercedes flikkert alles en binnenin signalen dat er lampjes stuk zijn.

Veronderstelling: Probleem met de CANbus van de Mercedes die niet om kan met de verminderde stroomafname.

Oplossingen: Ik lees dat het 'simpel' kan opgelost worden door het plaatsen van weerstand over de massa van elke lamp (eentje links en eentje rechts dus). Probleem bij deze opl is dat je niet weet wanneer het lampje echt stuk gaat, want er blijft een stroomafname waargenomen voor de boordcomputer.

Op andere forums kwam ik dan steeds op 'Erich Jaeger'. Er zou een universele module bestaan om er tussen te plaatsen. Deze zou 'slim' zijn opgebouwd om het verschil te detecteren tussen echt kapot of niet. Maar dit kan ik eigenlijk niet meteen ergens vinden online.
Wat ik wel terug vind van dat merk zijn de op maat gemaakte stekker aansluitingen. Deze moet wel door Mercedes geactiveerd worden. Maar in de garage hebben ze er al 2 geprobeerd zonder succes en hebben m'n pa dan maar wandelen gestuurd.

Dus, Werken die Erich Jaeger stekkersets echt ? En zo ja, wilt de garage deze dan zomaar activeren ?
Of zouden jullie toch opteren voor andere oplossing?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 472287

LED lampjes die CANbus geschikt zijn. Die bestaan er genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KennyM
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-11-2023
Anoniem: 472287 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 19:32:
LED lampjes die CANbus geschikt zijn. Die bestaan er genoeg.
De lampjes ervan kunnen niet vervangen worden. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

KennyM schreef op woensdag 4 november 2020 @ 19:55:
[...]

Oh... dat is wel apart. Wellicht de hele licht-units vervangen dan? Da's normaal gezien op een aanhanger ook niet al te veel werk, afhankelijk van merk en type natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
KennyM schreef op woensdag 4 november 2020 @ 19:31:
Oplossingen: Ik lees dat het 'simpel' kan opgelost worden door het plaatsen van weerstand over de massa van elke lamp (eentje links en eentje rechts dus). Probleem bij deze opl is dat je niet weet wanneer het lampje echt stuk gaat, want er blijft een stroomafname waargenomen voor de boordcomputer.
We hebben het over LED, daarbij gaat het 'lampje' eigenlijk nooit meer stuk.
KennyM schreef op woensdag 4 november 2020 @ 19:55:
Dus gewoon een weerstand erover zetten en als er ooit een lichtunit/lampje kapot gaat kneiter je ze beiden weg. Het is niet alsof je ze nog kunt repareren.

Je moet de weerstand dusdanig kiezen dat als het lampje stuk gaat je (waarschijnlijk) toch een melding krijgt.
Maar dikke kans dat je bedrading/stekker eerder aan gort is dan de led zelf.